Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Lerázott panaszosok

Munkatársunktól, 2009. november 03. - kedd 10:56
Címkék: fogyasztóvédelem, műszaki cikk, garancia, szavatosság, jótállás, jog, ügyfélszolgálat
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Fogyasztóvédelmi tanácsadók szerint gyakran előfordul, hogy a fogyasztókat a műszaki cikkeket forgalmazó vállalkozások ügyfélszolgálata jótállási igény bejelentésekor közvetlenül a szervizbe küldi, azzal az indokkal, hogy így hamarabb megoldódik az ügye.



Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003 (IX. 22.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése kimondja, hogy a fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. A rendelkezés helyes értelmezése szerint a választás a fogyasztót illeti, tehát a forgalmazó köteles a hibás teljesítéssel kapcsolatos ügyintézés terheit viselni, amennyiben a fogyasztó hozzá fordul, és nem kíván a kijelölt szervizbe menni. A forgalmazó tehát nem tagadhatja meg a garanciális ügyintézést, legfeljebb javasolhatja, hogy a fogyasztó forduljon a szervizhez a gyorsabb elintézés érdekében.

A fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szóló 49/2003 (VII. 30.) GKM rendelet 4. § (2) bekezdése szerint a forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ez természetesen ugyanúgy vonatkozik arra az esetre, amikor a fogyasztó közvetlenül a forgalmazóval szemben érvényesíti igényeit, mint amikor a szervizhez fordul.

Javasoljuk a fogyasztónak, hogy a kifogásról a forgalmazóval abban az esetben is vetessen fel jegyzőkönyvet, ha úgy dönt, hogy igényét közvetlenül a szerviznél érvényesíti. Szintén a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet tartalmazza az erre vonatkozó szabályokat. A 3. § szerint a forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti:

• a fogyasztó nevét, címét,
• a fogyasztási cikk megnevezését,
• a vételárát,
• a vásárlás időpontját,
• a hiba bejelentésének időpontját,
• a hiba leírását,a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
• a kifogás rendezésének módját.

Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.

Fontos megemlíteni, hogy a Ptk. hibás teljesítéssel kapcsolatos rendelkezései között található 309. § (1) bekezdése szerint a szavatossági kötelezettség teljesítésével és a szerződésszerű állapot megteremtésével kapcsolatos költségek - ideértve különösen az anyag-, munka- és továbbítási költségeket - a kötelezettet (értsd: forgalmazót) terhelik. Fogyasztói szerződés esetében a felek ettől eltérő megállapodása semmis. E rendelkezés szellemiségét tükrözi a 151/2003 (IX. 22.) Korm. rendelet 6. §-a, melynek értelmében a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.

Jó tanácsok:

⇒Csak akkor forduljunk magunk a szervizhez, ha meggyőződtünk arról, hogy az nem jár számunkra jelentős többletkiadással, kényelmetlenséggel.
⇒Terméket javításra csak megfelelő munkalap kiállítása esetén adjunk le.
⇒Az eredeti számlát, blokkot, nyugtát és jótállási jegyet tartsuk magunknál.
⇒Termékkel kapcsolatos kifogásunkról minden esetben vetessünk fel jegyzőkönyvet.
⇒Jótállási igényünk elutasítását csak abban az esetben fogadjuk el, ha azt független szakértői véleményre alapozza a másik fél.

Fogyasztók/Tóth Sándor Péter
Őrizzünk meg minden bizonyító erejű dokumentumot!

Ha a fogyasztó a forgalmazóhoz fordul, a termék szervizbe való eljuttatásának költségeit nem köteles viselni. Ha választása szerint a szervizhez fordul, az eljuttatással kapcsolatos költséget viseli, viszont megalapozott jótállási/szavatossági igény esetén a visszajuttatás költségeinek viselésére a FOME álláspontja szerint nem kötelezhető.

Szintén a 49/2003 (VII. 30.) GKM rendelet mondja ki, hogy javításra a terméket elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, a termék azonosításához szükséges adatokat, a termék átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított terméket átveheti. Ennek kiállításáig ne adjuk le a terméket. Ha blokkot, nyugtát vagy jótállási jegyet kérnek tőlünk, adjuk át a másolatát, az eredeti dokumentumokat mindig őrizzük meg!

Forrás: Fome
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

andi, 2010. június 30. - szerda 12:59

Pont igy jártam :( Vásároltam egy epson nyomtatót, mindig kiírta, hogy kevés a tinta. Kb. 3 x vettem bele eredeti tintát, mire végleg elromlott. Az Auscan áruházban a szervízhez küldtek, mondván, hogy ők nem vehetnek át epson nyomtatót. A szervíz több mint egy hónapja hiteget, hogy kicserélik, de sajnos nincs helyette cserekészülék. Kb. 50 telefon hívásom volt már, hitegetnek. A munkámhoz elengedhetetlen a nyomtató, nagyon sok plussz idő, és pénz a bosszúságról már nem is beszélek.ha jól értelmezem a törvényt az Auchan-nak kötelessége lenne kicserélni, vagy szervizelni, de a vevőszolgálaton nem foglalkoztak velem, ma is elküldtek azzal, hogy nekik ki van adva, hogy nem vehetnek át epson nyomtatót. Mit tehetek?

Uriah Heep, 2009. december 14. - hétfő 16:49

Kedves hellboy! Véleményem szerint érdemes felvetetni a jegyzőkönyvet a forgalmazóval, mert adott esetben a postával, is, a személyes felkereséssel is időt veszíthet a fogyasztó (főleg a vidéken élők, akiknek Budapestre kell küldeni/vinni a terméket).

hellboy, 2009. november 14. - szombat 13:34

cikkírónak: semmi értelme abban az esetben jegyzőkönyvet felvetetni a forgalmazónál, ha a delikvens azt az utat választja, hogy maga adja le a javítószolgálatnál meghibásodott termékét... ugyanis, hogyan tudna ekkor intézkedni (már ha ugye akarna...) a forgalmazó, ha nincs is előtte semmi? milyen alapon lenne mondjuk csereigénye a fogyasztónak: sehogy. javítási igénye lehet, de arról, megintcsak hogy nyilatkozna? sehogy. nem azt mondom, hogy megtagadható a jegyzőkönyv felvétele, de semmi értelme. ha már visszamegy a vásárlás helyére, akkor vigye is magával a cuccot... kivéve ha ugye 10 kg-nál nehezebb, vagy tömegközlekedési eszközzel nem szállítható, és/vagy beüzemelés köteles a termék... \"49-es\" jegyzőkönyvet meg a szerviznek is fel kellene vennie, ugyanis a jogszabályok értelmében teljesítési segédje a forgalmazónak, így rá ugyanúgy érvényes! ezt kellene inkább kihangsúlyozni.... amivel hátrányban van a javítószolgálat választásával a fogyasztó az az, hogy ott nem tud cserét kérni első körben sem... ezért célszerű mindig a vásárlás helyére visszamenni. de a fogyasztó saját döntése az hogy melyiket választja.... GReddy: szerintem nem volt teljesen korrekt... már gondolom elolvastad... azt meg felejtsd el, mint hozzáállást, hogy mivel te vagy a vásárló, te vagy a császár... én nem kinyalnám, hanem beledugnék valamit oda... ;):D:D sajnos azt kell mondjam, hogy a kereskedelmi kultúránk nem csak azért tart ott ahol most van, mert a kereskedők nem jogkövető magatartást mutatnak esetek zömében, hanem azért is, mert a másik oldalon zömével ilyen hozzáállásúak az emberek... persze abba belemehetnénk egy másik \"vita\" keretén belül, hogy ez miért vezetett ide... abban viszont egyetértek, hogy a minőséget meg kell fizetni, egy miele nem véletlen kerül annyiba amennyibe... Légrádyné: a garancia, vagy garancia idő fogalmát a magyar jogszabályozás nem ismeri. van jótállás, s van szavatosság... ha a jótállásod letelt, esetek zömében még mindig van szavatosság, lévén már ritkán vállalnak 1 évnél többet, mint jótállást a termékekre... amit nagyon sokan nem ismernek (szavatosság)... ha gondolja belemerülhetünk ebbe, mert én nagyon sok esetben érvényesítettem jogaimat ennek keretén belül... ;) üdv: hellboy

GReddy, 2009. november 05. - csütörtök 17:50

Korrekt cikk. Korrekt tanácsok. Még egyet azért adnék - én elhiszem, hogy száz év tiprás után sok a meghunyászkodó ember a magyarok között, DE: Igenis, tessék tudomásul venni, hogy én vagyok a vevő, akkor én vagyok a Legnagyobb Császár, és az én szavam szent! Elvárom, hogy kinyalják a nyalnivalómat, mert csak, és kizárólag az én pénzemből élnek! És ha mindenki (vagy nagyrészt) így gondolkodna, mint én, és hirtelen csődbe menne egy-két igazán nagy szarházi, akkor azt hiszem észbe kapna a t. kereskedelem is! A minőséget pedig igenis meg kell fizetni. Egy Miele kb százszor annyit bír, mint egy Beko, és csak két-két és félszer kerül annyiba. De mondjuk háromszor! Nekem AEG és Miele gépeim vannak. Nemigen mennek tönkre, bár kétség kívül a mosogatót nemrég cserélni kellett, mert elromlott. Szavatosságban megcsinálta volna a Miele (kalap le a magyar szerviz előtt!!!) csak 70.000 lett volna a fűtőszál, 0.- munkadíjjal. Úgyhogy csere lett. Természetesen Miele lett az utóda. Valóban igaz, a garija a réginek már nyolc éve lejárt... 1989-ben vettem. 12 év garival. Nekem nem kell sem a Philips, sem a Beko.

Légrádyné, 2009. november 04. - szerda 17:00

Jó a cikk címének megválasztása. Sajnos legtöbb esetben, az a tapasztalatom, hogy a problémát a forgalmaző áruház igyekszik lerázni. A fogyasztói társadalom egyik ismérve: vásárolj, vásárolj, költsd a pénzed ! Való igaz manapság egy tartós műszaki cikk nem tartós műszaki cikk. Jó esetben kitart a garancia idő lejártáig, utána \"tűzd a kalapod mellé !\" Vásárolj újat !! Ez volna a megoldás ??

Dr. Kovács Mária, 2009. november 03. - kedd 13:18

Na ez viszont nagyon jó fotó! Gratulálok! A témáról annyit, hogy ma már nagyon kevés az a háztartás, ahol ne lennének elektronikai cikkek, melyek előbb-utóbb elromlanak. A legnagyobb baj az, hogy a termékek jó részét úgy gyártják, hogy épp a garanciaidő lejárta után romoljanak el - ld. mosógépek. Hol vannak már a régi jó Hajdú mosógépek! Nálunk évente előfordul, hogy valami elromlik, még érvényes a garancia, bevisszük és általános tapasztalat, hogy megpróbálnak lerázni vagy ránk kenni a hibát... Általában kivágjuk magunkat és veszekszünk, de aki nem képes megvédeni magát, azzal mi van?

Kommentek

Valeria Marco, 2019. szeptember 16.

A nevem Valeria Marco. 6 hónappal ezelőtt vállalkozásom összeomlott, nem reméltem, hogy újra ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mária Ádám, 2019. szeptember 11.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Menekülés a UPC-től

Valeria Marco, 2019. szeptember 10.

A nevem Valeria Marco. 6 hónappal ezelőtt vállalkozásom összeomlott, nem reméltem, hogy újra ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés