Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Milyen a jó banki ügyfél?

Munkatársunktól, 2009. november 03. - kedd 12:18
Címkék: bank, fogyasztóvédelem, kiadvány, hitel
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) több fogyasztó fordult azzal a problémával, hogy nem értik, az egyes hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások milyen alapon és hogyan minősítik a befektetni szándékozó ügyfeleket a szerződés megkötése előtt. A FEOSZ a fogyasztók tájékoztatása céljából részletesen elemezte az ennek alapjául szolgáló úgynevezett "MiFID" irányelvet, és az annak átültetésével megalkotott hazai jogszabályt.



A pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelv ("Markets in Financial Instruments"; a továbbiakban: MiFID) célja az volt, hogy az Európai Unió tagállamaiban olyan egységes feltételrendszer és eljárásrend jöjjön létre a befektetési szolgáltatások terén, melyek segítségével biztosítható a befektetők érdekeinek maximális védelme és az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálása.

Az irányelv alapján a magyar Országgyűlés elfogadta a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvényt (továbbiakban: Bszt.).

Forrás: photos.com
A fogyasztókat leginkább a következő rendelkezések érintik befektetéseik szempontjából:
- minősítés
- alkalmassági teszt
- ügyfélminősítési kategóriák
- tájékoztatási kötelezettség

A jogszabály 2008. február elsején lépett hatályba, és ettől az időponttól kezdve a törvény rendelkezéseinek megfelelően a befektetési vállalkozások a befektetési szolgáltatási tevékenység és a kiegészítő szolgáltatása keretében, a szerződéskötést megelőzően minősítik a leendő szerződő ügyfeleket. A szerződés hatálybalépését követően pedig az ügyfeleket e minősítésnek megfelelően kezelik.

A minősítés során a befektetési vállalkozások alkalmassági teszteket hajtanak végre.

A tesztek során többek között kitérnek az ügyfelek korábban lebonyolított ügyleteire, végzettségére, illetve foglalkozására is. A minősítésről írásban, vagy más adathordozón értesíteni kell az ügyfelet, valamint arról, hogy kérheti a minősítés megváltoztatását a jogszabályban foglalt rendelkezéseknek megfelelően.

A MiFID, illetve a Bszt. alapján három ügyfélminősítési kategória létezik: a lakossági ügyfél, a szakmai ügyfél, illetve az elfogadható partner.

Lakossági ügyfél a szakmai ügyfélnek nem minősülő ügyfél számít, míg a két másik körben részletesen szabályozza a törvény az oda tartozó szervezetek, intézmények, vállalkozások körét, valamint azt, milyen feltételekkel kérhető a szakmai, vagy lakossági ügyfél kategóriába történő átsorolás.

A három kategória elsősorban a tájékoztatási kötelezettség részletessége szempontjából bír jelentőséggel: a lakossági ügyfelek esetében a legrészletesebb e kötelezettség, míg a szakmai ügyfél és az elfogadható partner esetén - a hivatalos indokolás szerint mivel itt intézményi befektetőkről, illetve nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkező ügyfelekről van szó - a tájékoztatási kötelezettség szűkebb.

Az előbb említett indokolás azonban legalább két szempontból nem állja meg a helyét. Egyrészt szakmai ügyfél, vagy elfogadható partnerek nem csak és kizárólag nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkező ügyfelek lehetnek. A Bszt. 48. § (1) bekezdés n) pontja értelmében ugyanis szakmai ügyfél "minden olyan egyéb vállalkozás, amelyet a székhelye szerinti állam ilyenként ismer el", míg az 51. § (1) bekezdés d) pontja szerint "elfogadható partnernek minősül az a vállalkozás, amelyet a székhelye szerinti állam ilyenként ismer el".

Azaz - bár a hatályos jogszabályok alapján fogyasztónak nem minősülnek, de - olyan vállalkozások is ide tartozhatnak (például egyéni vállalkozások), melyeket semmiképpen sem lehet "nagy befektetési tapasztalatokkal rendelkezőnek" tekinteni, így a tájékoztatási kötelezettségnek részletesebbnek kellene lennie ezen szervezetek vonatkozásában is.

A Bszt. 47. § (3) bekezdése szerint "a befektetési vállalkozás írásban vagy más tartós adathordozón értesíti az ügyfelet
a) a minősítéséről,
b) a minősítésében bekövetkezett bármilyen változásról, és
c) arról a tényről, hogy kérheti a 48. § (4) bekezdésében, a 49. §-ban, az 51. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak szerint e minősítés megváltoztatását, és az ilyen kérés esetén az őt megillető jogok megváltozásában jelentkező következményekről."

Hiába ugyanakkor a jogszabályi rendelkezés, ha az egyes ügyfelek - legyen szó lakossági ügyfelekről, vagy elfogadható partnerekről - nincsenek tisztában azzal, az adott vállalkozás miért sorolta be őt az egyes kategóriákba, és valójában milyen kötelezettségeket ró a vállalkozásra, és milyen jogokat ad az ügyfélnek az egyes kategóriákba történő sorolás, és milyen módja van az átsorolásnak.

A FEOSZ szerint nem véletlen, hogy a jogszabály hatálybalépése óta megnőtt azon fogyasztók és vállalkozók száma, akik hozzájuk fordultak tanácsért, illetve információért a kérdéssel kapcsolatban.

Ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége nyomatékosan felhívta az egyes banki, pénzügyi vállalkozások figyelmét arra, hogy közérthetően, világosan, és részletesen tájékoztassák ügyfeleiket - mind a lakossági, mind a szakmai és elfogadható partnereket - arról, miért az egyes kategóriákba kerültek besorolásra, és milyen lehetőségeik vannak az átsorolás tekintetében.

Forrás: FEOSZ
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Pátri János, 2009. november 04. - szerda 10:56

Matus Lászlónak teljesen igaza van, jól tükrözi az igazságot. Sajnálatos, hogy Magyarországon így mehet tovább minden, ahogy volt, van. A hírekben olvasható, hogy az USA több tagállamaiban már több bankot szigorú büntetés alá vontak, mert félrevezették a lakosságot a reklámjaikkal. Nálunk ugyanúgy teszik, csak már tapasztalt, kifinomult formában. Ki az a hülye, aki beugrik nekik? Az tényleg megérdemli. Sajnálni nem tudom.

Matus László, 2009. november 04. - szerda 08:40

A banknak mindenki jó ügyfél, mert aki nem azzal nem szerződik. A jó ügyfél jellemzői: 1. minden kamatot, díjat, költséget szó nélkül kifizet .2. Szó nélkül veszi ha minden mondvacsinált ok miatt bármi díjat megemelnek - mást nem is tehet, mert benne van a szerződésben -.3. Ha már nem tud fizetni akkor szó nélkül a banknak adja tizedáron a lakását, kocsiját amit egyébként már lehet, hogy majdnem kifizetett, de mivel a bankok és az állam jól összefogva újabb és újabb sarccal kiszipolyozza az adóst már nem tud fizetni.4. Rendes becsületes dolgozó és mind ilyen van munkahelye, tehát a fele fizetése letiltható.5. Mivel nem tehet mást, hagyja ,hogy kisemmizzék azok akik jól összefogva kitalálták a gazdasági válságot, mivel már nem volt mit ellopni és így visszakerült a pénz hozzájuk.

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:33

Kedves Panna! Igen, a bankokat az ügyfelek is minősíthetik. Pl. a CIB Banknál biztosan megteheted, akár elektronikusan is. Bár remélem megbízhatóbb bankod van!

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:21

Én borzalmas banki ügyfél vagyok, mert folyton kérdezek, fogyasztói jogaimat és kötelezettségeimet próbálom érvényesítetni, de sajnos a bankok nagy része nincs tisztában azzal, hogy mit jelent fogyasztócentrikusnak lenni.

TGJ, 2009. november 03. - kedd 16:16

A jó banki ügyfél az, akit a bank fejőstehénnek használhat, s miután kiszipolyozta, dobhat az utcára. Legalábbis hazánkban ilyen a bankok hozzáállása. De csak azért, mert a törvény nem elég szigorú és mert a fogyasztók nagy része befolyásolható a \"csak neki szóló fantasztikus ajánlatok\" hallatán...

Panna, 2009. november 03. - kedd 14:11

Ugye, az ügyfelek is minősíthetik a bankokat? És nekik is kérni kell a minősítés megváltoztatását - vagy lehet, hogy erre nincs jogszabály???

Kommentek

Ivett, 2019. június 23.

https://www.kerekparcity.hu/elektromos-pedelec-kerekpar...

Városi kerékpározás, kerékpárkülsők

Mária Ádám, 2019. június 21.

A nevem Mária Ádám, Magyarországról, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt volna, ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Barcsák Lászlóné, 2019. június 16.

Azt szeretném tudni, hogy lehet egy hirdetett üzletet ellenőrizni hogy valóban nem piramissal ke...

MLM vagy piramisjáték?

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés