Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

PSZÁF-rendeletek a panaszkezelési szabályokról

MTI, 2012. szeptember 12. - szerda 11:01
Címkék: PSZÁF, panaszkezeés, rendelet
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A pénzügyi felügyelet elnöke rendeleteket adott ki az irányítása alá tartozó pénzügyi intézmények, pénzforgalmi és elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, önkéntes pénztárak, magánnyugdíjpénztárak, foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmények, biztosítók, független biztosításközvetítők, befektetési vállalkozások, árutőzsdei szolgáltatók és befektetési alapkezelők panaszkezelésére vonatkozó szabályokról, amelyek a legújabb Magyar Közlönyben jelentek meg.


Binder István, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) szóvivője az MTI-nek elmondta: a felügyelet elnöke 2011 januárjától kapott felhatalmazást arra, hogy rendeletben szabályozza a pénzügyi közvetítőrendszer egyes területeit, a jogkör a felügyeletnek történő adatszolgáltatás, jelentéstételi kötelezettség részletszabályaira, illetve bizonyos feltételek esetén egyes szolgáltatások, ügyletek kötésének a korlátozására vagy megtiltására vonatkozott.

Az idén januártól tovább bővült a PSZÁF elnökének rendeletalkotási jogköre, így mód nyílt arra, hogy fogyasztóvédelmi rendeleteket is kiadjon, például a fogyasztók tájékoztatására, az ügyfelek panaszkezelésére vonatkozó részletszabályokat alkosson. A Magyar Közlönyben most megjelent hét, 2013. január 1-jétől hatályba lépő elnöki rendelet különböző pénzügyi szektoroknak a panaszkezelésére vonatkozó szabályokat tartalmazza.

A rendeletek megalkotására a szóvivő szerint azért volt szükség, mert a felügyelet fogyasztóvédelmi statisztikái azt mutatják, hogy változatlanul a panaszkezelési törvényi rendelkezések megsértése a legkirívóbb, leggyakoribb szabálytalanság, a pénzügyi szektorban az idén az első és második negyedévben is erre panaszkodtak leginkább az ügyfelek.

Binder István emlékeztetett arra: a felügyelet már 2010 októberében elvégzett egy nagy témavizsgálatot, 120 intézménynél tekintették át, hogy a megszigorodott panaszkezelési szabályokat megfelelően alkalmazzák-e a szolgáltatók, például elkészítették-e a panaszkezelési tájékoztatót, s azt nyilvánosságra hozták-e.

A vizsgálatsorozat nagyon rossz eredményt hozott, mint a felügyelet megállapította, a pénzügyi intézmények jelentős része nem tett eleget a jogszabályi előírásoknak. Panaszkezelési szabályzatuk például nem hatályos jogszabályi rendelkezéseket tartalmazott, a panaszügyintézés helyének a nyitvatartási ideje vagy a telefonos ügyfélszolgálat hívásfogadási ideje nem volt pontos vagy nem jelölték meg, nem biztosították a hét egy munkanapján a jogszabályban 8-20 óráig előírt telefonos panaszkezelést vagy hangrögzítéses hívásfogadást, és egyéb szabálytalanságokat is talált a PSZÁF. A témavizsgálat nyomán 111 intézménynél összesen 25 millió forint bírságot kellett kiszabni - mondta a szóvivő.

A helyzet 2011-ben és 2012-ben sem javult. Nemcsak a PSZÁF-hoz érkező panaszok száma, hanem a felügyelet által meghozni kényszerült intézkedések is ezt mutatják: 2011-ben egyedül a pénzpiaci szektorban 350 bírsághatározat született kifejezetten a panaszkezelési jogszabályok megsértése - a határidők be nem tartása, a panasz elutasítása esetén az ügyfél hiányos tájékoztatása - miatt. Az idén a pénzpiacokon a fogyasztóvédelmi bírsághatározatoknak legalább a fele kifejezetten a panaszkezelésre vonatkozott: az első negyedévben 120 bírsághatározatból 66, a második negyedévben pedig 91-ből 56.

Nem jobb a helyzet a biztosítási és egyéb szektorokban sem - mondta Binder István. A biztosítási szektorban például 153 bírsághatározat született 2011-ben, és közel 19 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a felügyelet kifejezetten panaszkezelési hiányosságok miatt. A bírsághatározatok egyharmada az idén is a panaszkezelésekkel kapcsolatos a biztosítási területen, az első negyedévben 35 határozatból 11, a második negyedévben pedig 29 bírsághatározatból 9 arra vonatkozott.

Az egyéb területeken is rossz a helyzet a szóvivő szerint: a pénztári szektorban például 2011-ben 13 fogyasztóvédelmi határozat született panaszkezelési sérelem miatt, s 1,25 millió forint bírságot szabtak ki, míg a tőkepiaci szektorban 5 bírsághatározatot hoztak 700 ezer forint értékben.

A felügyelet mindezek tükrében úgy látta, a probléma orvoslására a korábbinál is részletesebb szabályozásra van szükség, de oly módon, hogy az elvárások mellett a PSZÁF segítő iránymutatást is nyújt a rendeletek mellékletében szereplő panaszkezelési mintaszabályzatoknak a közzétételével. Binder István hangsúlyozta: a felügyelet által elvárt minimumkövetelményeket a szolgáltató köteles figyelembe venni panaszkezelési szabályzatának kialakítása során.

A panaszkezelési rendeletek kitérnek arra, hogy az ügyfél panaszát milyen módon kell teljes körűen kivizsgálni; milyen szabályozott módon kell beszerezni az ügyféltől további adatokat, információkat; hogyan kell az írásbeli panaszt a panaszkezelési szabályzatban meghatározott módon a megfelelő panaszkezelési szervezeti egység számára továbbítani; a szolgáltatónak hogyan kell érdemi válaszadási kötelezettségét teljesítenie, az írásbeli választ milyen igazolható módon kell az ügyfélnek megküldenie; mit jelent, hogy az ügyfelet közérthetően kell tájékoztatni, előírja továbbá, hogy olyan nyilvántartást kell vezetni, amely lehetővé teszi, hogy a panaszok belső nyomon követése megvalósuljon.

E rendeletek a korábbi tapasztalatokra épülnek, és részletszabályokkal egészítik ki a jogszabályokat, emellett figyelembe veszik a nemzetközi szabályokat is, így például az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) ajánlásainak egyes pontjait is. Binder István hangsúlyozta, hogy a felügyeleti elnöki rendeletek betartása kötelező, ezt a felügyelet ellenőrizheti.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Bajtárs, 2012. szeptember 18. - kedd 10:12

Engem meg Kovács nevezetű keresett ugyanonnét!Lehet,hogy összejátszanak és engem az küldött el az anyámba.Az egyik ismerősöm panaszkodta,hogy a fia munkahelyére is bement kuttákodni.Inkassóval fenyegették!Hol élnek ezek?Milyen bolygóról kerültek ide?Tényleg ezek a királyok ma Magyarországon? Hol a hatóság,hogy a törvényeket betartassa,vagy tényleg akkora a korrupció,hogy mindenkit a zsebjükben tudnak tartani? Bíztos,mert a bíróságokat igen! Ezzel fenyegetőznek és végrehajtanak! Ezek az igazi uzsoraszedők!

kilakoltatott, 2012. szeptember 18. - kedd 10:03

Engem is zaklat egy végrehajtó féle banda! Még az anyámba is elküldött egyik nő,aki ott dolgozik meg is fenyegetett.Mindenféle bunkónak nevezett Ez egy Szatmári György féle végrehajtó irodából Lealázóan részegnek nevezett,pedig több hónapja még szeszesitalt sem fogyasztok,mert nincs miből.Mindenemtől már megfosztottak.Magyarúl hajléktalannak tetek.Albérlet ben lakunk harmad magammal.Semilyen más forrásunk nincs,mint a nyugdíj.Annak is felét levonatják már.5-600 ezer forintos Reiffen banki köllcsönből csináltak több mint 3 milliósat.Ugye nem uzsora,mert nekik nem!?! Azt közölte az a nő személy!Úgy beszélnek az ügyfelekkel,mit a kutyával! Ezért kell a nyilvánosságra hozni mert ez az iroda a leg brutálisabb!Főleg,hogy a leg korruptabb az országban!

PSZÁF is csak lenyúl.., 2012. szeptember 16. - vasárnap 17:51

"A Stabilitás Pénztárszövetség felhívja a figyelmet, hogy a tagság hathatós segítsége nélkül a magánpénztári szektor nehéz helyzetbe kerül, hiszen a pénztáraknak továbbra sincsenek bevételeik, csak törvény által előírt adminisztrációs költségeik. Jelentős terhet jelent továbbá a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének fizetendő vagyonarányos felügyeleti díj,( FELÜGYELETI DÍJ :DD:DD: ) ami a mintegy 250 milliárd forintos magánpénztári vagyont figyelembe véve éves szinten 80 millió forintot tesz ki......! ----------------------------------------- SZÓVAL MINÉL TÖBBET PENGET BE A MEGTAKARÍTÓ ( ANNÁL TÖBBET NYÚLNAK LE , pl A PSZÁF is ? ) Mikor már nyögve nyel a nép nem is kell lóvé.. Addig költsd el a pénzed míg fiatal vagy mert megöregszel úgyis kivágnak a francba. Lenyúlnak itt már mindent .

Matus László, 2012. szeptember 14. - péntek 17:09

Bár tény és való,hogy megmozdult végre a hatóság fogaskereke,de igen lassan és nagyon nyikorogva jár. Még mindig csak akkor tesz valamit,ha már egy csomó embert átvertek, becsaptak, megkárosítottak . Kis rosszindulattal még azt is megkockáztatom,hogy ekkor is csak azokban az esetekben amikor van mire büntetni a bankokat,pénzintézeteket. Pedig akkor lenne igazi a dolog,ha ellenőriznék azokat, a kétes,egyoldalú és csaló szerződéseket már nem is engedélyeznék, azok ki sem kerülhetnének az ügyféltérbe.Az elkövetett visszaélések esetén pedig olyan határozatokat írnának az ügyfél felé amivel mehetne a bíróságra,mint egy szakvéleménnyel, vagy esetleg a PSZÁF megállapítása elegendő lenne a szabálytalanság megszüntetésére és a kártalanításra. Mert mégis csak Ők a szakemberek, Ők láthatnák egy szövegben a csalárd szándékot, vagy Ők tudnák megfogalmazni annak mibenlétét. Akár hogy is fikázzák az embereket, nem hiszem,hogy mindenkinek jogásznak és pénzügyi szakembernek kellene lenni,hogy ezek a jól képzett és minden hájjal megkent bankárok ne verjék át őket.Ez a feladat a hatóság feladata lenne és valójában akkor érne bármit is a PSZÁF.

Kommentek

Kriszti_K, 2017. december 18.

Ez mind szép és jó, de ezekkel a tippekkel nem megyünk messzire, ha egy ezeréves házban lakunk...

Tippek: hogyan csökkentsük a fűtésszámlát?

DUPAY FERENC, 2017. december 17.

engem is felbosszant, hogy nem fogyasztás esetén is bevasalják a szabadkőművesek az általuk ki...

Nem fogyasztok, mégis alapdíjat kell fizetnem

sasha, 2017. december 16.

Térdel a földön? És pénzt kérsz, mielőtt megadtad?
NEM, velünk nem fizet semmit, miel...

A gyóntatófülke nem szauna

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés