Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!

Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tízezer mikroorganizmussal osztozunk testünkön

MTI, 2012. június 15. - péntek 11:31
Címkék: test, mikroorganizmus
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Először azonosították amerikai kutatók, hogy normális körülmények között hány mikroorganizmus faj él egy egészséges ember testén.

A Nature tudományos magazin legfrissebb számában és a nyílt hozzáférésű Public Library of Science című tudományos folyóiratban tették közzé azokat a tanulmányokat, amelyek az emberi mikrobiom "népszámlálási" eredményét ismertetik. Ezek szerint az emberrel több mint 10 ezer mikrobafaj él együtt, amelyeknek összesen 8 millió génje van.

Az emberi mikrobiom feltérképezése segíthet abban, hogy a normálisan jelen lévő csírákat meg lehessen különböztetni azoktól, amelyek betegséget okoznak.

-

Eric Green, az Egyesült Államok Humán Genom Kutatóintézetének igazgatója sajtótájékoztatóján elmondta, hogy keveset tudunk a testünk különböző részein velünk élő "lakókról", mert bonyolult, ha nem lehetetlen tenyészteni az ott található mikroorganizmusok többségét. A költséghatékony DNS-szekvenáló technikák megjelenése azonban most már lehetővé teszi, hogy tenyésztés nélkül, közvetlenül az emberi testről vett mintákat elemezzék, és a bennük lévő mikroorganizmusokat azonosítsák.

Az öt éven át lefolytatott vizsgálatsorba összesen 240 egészséges felnőttet vontak be Houstonban és St. Louisban. A férfi önkéntesek testének 15 helyéről vettek mintákat, a nőktől pedig 18 helyről, a mintavételi helyek között volt a szájüreg, bőr, orr, hüvely és a bél alsó szakasza.

Összesen több mint 10 ezer mikrobafajt azonosítottak a kutatók, akik azt is kiszámolták, hogy minden egyes emberi testi sejtre tíz baktériumsejt jut. Egy 75 kilogramm testtömegű felnőtt 0,75-2,25 kilogramm baktériummal él együtt - tette hozzá Green.

A nagyjából 22 ezer emberi génhez képest a velünk élő mikrobáknak összességében mintegy 8 millió génje van, "amelyek alapvető szerepet töltenek be fejlődésünkben és egészségünkben" - magyarázta Bruce Birren, az MIT és a Harvard Broad Intézetének munkatársa.

Érdekes módon a test különböző pontjairól azonosított baktériumok jelentősen eltértek egymástól, a fajok legnagyobb sokféleségét a bőrön találták. Személyről személyre is nagy eltérést mutattak a mikroorganizmusok, ami arra utal, hogy az embereknek saját, egyedi "mikrobiális bélyegük" lehet. "Nem ugyanazok a baktériumok vannak bennünk, bár úgy tűnik, hogy ugyanazokra a feladatokra szerveződnek" - idézte Birrent a HealthDay című ismeretterjesztő portál (www.healthday.com).

Megerősítette a kutatás azt a korábbi feltételezést is, hogy az egészséges emberekkel is élnek együtt ártalmas baktériumok bizonyos mennyiségben. A következő feladat annak megismerése, hogy mikor és miként válnak veszélyessé, és okoznak betegséget.

Szóljon hozzá:

Név: