Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Bankkártyák miatt aggódik Szász Károly

MTI, 2011. szeptember 07. - szerda 09:01
Címkék: bankkártya, PSZÁF
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A nem egységes, a fogyasztók érdekeit nem minden tekintetben figyelembe vevő intézményi gyakorlat miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke vezetői körlevélben foglalta össze a bankkártya-szolgáltatók számára, hogy a váratlan helyzetekben mit vár el tőlük.


A felügyelet a honlapján közzétett vezetői körlevél szerint a bankkártya termékek és szolgáltatások esetén is elengedhetetlennek tartja a fogyasztók érdekeit figyelembe vevő gyakorlatok kialakítását és azok fenntartását.

A PSZÁF elnöke többek között elvárja, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók biztosítsák a segélykérő telefonvonal 0-tól 24 óráig történő folyamatos elérhetőségét annak érdekében, hogy az ATM berendezésnél tapasztalt rendellenesség, illetve a kártya elvesztése, ellopása, továbbá egyéb, a bankkártyával történő visszaélés esetén a fogyasztó azonnal intézkedni tudjon bankkártyája letiltásáról.

Kiemelten fontosnak tartja azt is, hogy a bankkártyával kapcsolatos segélykérő telefonhívásokat is minden esetben rögzítsék. Az ATM berendezésen pedig jól olvashatóan, jól látható helyen fel kell tüntetni, hogy az automatánál tapasztalt rendellenesség, hiba, illetve a bankkártya letiltása esetén milyen segélykérő telefonszámot hívhat a fogyasztó.

A felügyelet fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tartja, ha a pénzforgalmi szolgáltató aktuális promóciós ajánlatához kapcsolódó reklámszöveg a telefonos ügyfélszolgálat menüpontjait megelőzően hallható. Azt tartja kívánatosnak, hogy a megfelelő menüpont kiválasztása, illetve az ügyintéző bejelentkezése előtt ne kelljen a fogyasztónak a reklámszöveget végighallgatnia, illetve egyértelműen hozzák a tudomására, hogy melyik gomb megnyomásával szakítható meg a reklámszöveg meghallgatása, és tárcsázható a kívánt menüpont.

A PSZÁF elvárja azt is, hogy a bankkártya letiltásával kapcsolatos ügyintézési lehetőség vagy a menüsor elején szerepeljen, vagy a tájékoztatás kezdetén hangozzon el, hogy a legrövidebb időn belül le lehessen tiltani a bankkártyát.

Kívánatosnak tartja azt is, hogy a bankkártyával kapcsolatos fogyasztói panaszokat és reklamációkat a lehető legrövidebb időn belül feldolgozza a pénzforgalmi szolgáltató, a törvény által biztosított 30 napot maximális válaszadási határidőnek tekintve.

A felügyelet elvárja továbbá, hogy a pénzforgalmi szolgáltató térítse meg a fogyasztó összes igazolt költségét és kárát azokban az esetekben, amikor az ATM berendezés a pénzforgalmi szolgáltató felelősségi körébe tartozó okokból eredően elnyeli a bankkártyát vagy nem adja ki a felvenni kívánt összeget, de a fogyasztó folyószámlájának egyenlegét megterheli. Ilyennek tekinthető többek között a kártya letiltási díja, a pótkártya előállítási díja, a kártya letiltásával kapcsolatos intézkedés szükséges költségei (telefonköltség, utazási költség).

A PSZÁF szorgalmazza, hogy a pénzforgalmi szolgáltató a bankkártya ATM berendezés általi elnyelése, illetve egyéb váratlan helyzet esetén nyújtson lehetőséget a fogyasztónak a bankkártya díjmentes, átmeneti zárolására, blokkolására, azaz annak ideiglenes letiltására, és a letiltás későbbi feloldására.

Megfontolásra ajánlja a felügyelet annak a néhány szolgáltató által már alkalmazott gyakorlatnak az átvételét is, amely szerint a bankkártya eltulajdonítása esetén a letiltási díj egy meghatározott részét visszatérítik a károsultnak, amennyiben a rendőrségi feljelentés másolatát előre meghatározott határidőn belül benyújtja a pénzforgalmi szolgáltatónak.

Hasonlóképpen megfontolásra ajánlja a felügyelet annak a néhány szolgáltató által már ugyancsak követett gyakorlatnak az alkalmazását is, amely szerint a bankbiztonsági intézkedések részeként figyelik a bankkártyákkal végzett kiemelkedően magas, rendkívüli összegű, szokatlan (külföldi) helyszínen végrehajtott tranzakciókat, és erről értesítik a bankkártya tulajdonosát - derül ki a vezetői körlevélből.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mrs Farida Stephen, 2017. szeptember 23.

Jó nap regisztrált magánpénzt kölcsönadó vagyok. Olyan hiteleket adunk ki, amelyek segítik a...

Telefonok a szervizben

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

Telefonok a szervizben

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

A gyóntatófülke nem szauna

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés