Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Csalás - Egymillió forintjuk bánta jóslást

MTI, 2011. február 23. - szerda 12:01
Címkék: csalás, jós
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Egymillió forintot csalt ki egy magát jósnőnek mondó veszprémi asszony egy Balatonalmádiban élő idős nőtől és annak lányától; a rendőrség az ügyben csalás bűntette miatt indított eljárást - tájékoztatott a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese.


Futtató Norbert elmondta: az idős asszony újsághirdetés alapján február elején jelentkezett az állítólagos jósnőnél, aki azt közölte vele, hogy ő és a lánya rontás alatt állnak, elátkozták őket, s nemsokára meg is halnak. A nő a "szolgáltatásért" ötezer forintot kért, s kilátásba helyezte, hogy harmincötezerért leveszi róluk a "rontást".

A sajtóügyeletes tájékoztatása szerint az asszony nemsokára a lányával együtt tért vissza - vitték magukkal a kért összeget, továbbá gyertyát, törülközőt, tyúkot és tojásokat -, ám az állítólagos jósnő azzal állt elő, hogy csak akkor lesznek biztonságban, ha egymillió forintot visznek, s azt egy fazékban kell elégetnie.

Anya és lánya hétfőn vitte el az egymillió forintot - az összeget hitelként vették fel egy bankban -, a "jósnő" fazékba rakta a pénzköteget, majd egy-két bankót az utasítására gyertyával meggyújtottak (eközben ő "varázsolt"), aztán hirtelen törülközővel takarta le a fazekat és azzal egy másik nő kirohant a szobából.

A csaló vérszemet kaphatott - mondta a sajtóügyeletes -, ugyanis azt közölte a "pácienseivel", hogy az egymillió forint sem elég a rontás levételéhez, ahhoz ugyanis legalább hárommillió kell. A fiatal nő ekkor már gyanút fogott, s csalás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a veszprémi rendőrkapitányságon, ahol kedden elrendelték a nyomozást.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Rozika, 2014. július 08. - kedd 12:35

BEÉPíTETT KAMU NYERTESEK - bizonyíték http://www.youtube.com/watch?v=2xDLjz7BXY0&list=UUGvTRtw-t1dH_7848JgYe0Q

Tízmilliárdokat keresnek a "telejósdák", 2011. szeptember 01. - csütörtök 16:39

Tízmilliárdokat keresnek a "telejósdák" szélhámosai - senki sem lép fel ellenük A botrányos betelefonálós tévévetélkedők után idén az RTL Klubon és a TV2-n is megjelentek a jósműsorok. Az emelt díjas hívásokból évi tízmilliárdos hasznot húzó magyar médiavállalkozás a világ félszáz országában szédíti a nézőket. Az apró betűs részben maguk is elismerik, hogy humbug az egész. Magyarország az utóbbi években szinte észrevétlenül televíziós nagyhatalom lett - már ami a betelefonálós tévévetélkedőket illeti. Azokra a kvízműsokra kell gondolni, amelyek Virítom!, Pénzeső, Telefortuna, Nyerő vonal, Kvízaréna és egyéb néven futnak a kisebb-nagyobb adókon. A játékokban a nézőknek egy egyszerű feladványt kell megoldaniuk, és a válasszal egy percenként 300-500 forintba fájó telefonszámot feltárcsázniuk. Aki műsorba kerül, a szerencsétől és több más körülménytől függően akár meg is nyerheti a néhány tízezertől több százezer forintig terjedő összeget. Rejtőzködő milliárdos Nagyhatalmi státuszunk abból fakad, hogy e műsorok java részét egyetlen magyar cégcsoport készíti. Annak is zászlóshajója, a Telemedia InteracTV Kft., mely nemcsak idehaza egyeduralkodó a piacon, hanem a világ ötven országába érdemi versenytárs nélkül sugározza vetélkedőit - egyenesen Bel-Budáról, a Böszörményi útról. Itt találhatók a cég központi stúdiói, ahonnan több mint ötven ország tévécsatornájának naponta 140 órában közvetítik műholdon - rendszerint Magyarországra utaztatott anyanyelvi műsorvezetők segítségével - a játékaikat. Ezzel évente százmilliónál is több emelt díjas hívás és SMS gazdagítja őket, illetve a tévéadókat és telefonszolgáltatókat. Arról pedig, hogy sok kicsi milyen sokra mehet, a Telemedia-cégcsoport forgalma árulkodik. A Telemedia Call Centre Investment Limited nevű máltai offshore vállalkozás birtokában álló médiabirodalom az utóbbi három esztendőben évi tízmilliárdos bevételre tett szert Magyarországon; és akkor még nem beszéltünk a máltai anyacég és más külföldi bejegyzésű vállalkozásaik helyi forgalmáról. A Telemedia többségi tulajdonosa egy, a nyilvánosságot jobbára kerülő - a Heti Válasz megkeresésére sem reagáló - milliárdos, Törőcsik Jenő. Az eredetileg matematikus vállalkozó cége telemarketing-szolgáltatásokkal kezdte, majd a Szerencsekerék című vetélkedő, a Big Brother, a Survivor és más valóságshow-k telefonos szavazásának lebonyolítójaként vált ismertté. A nagy áttörést az hozta, amikor emberünk rájött: az emelt díjas hívásokra önálló adást is lehet építeni. Így születtek meg a telefonos tévévetélkedők, melyeknek egy a célja: a sokszor bugyuta kérdésekkel és különféle manipulációkkal minél több nézőt rávenni, hogy emelje fel a kagylót. Utóbb aztán Törőcsikék arra jutottak: nyereményt sem kell fizetni ahhoz, hogy nézők ezrei eszüket vesztve betelefonáljanak a tévébe. Meglovagolták hát azt a világtendenciát, melynek értelmében emberek milliói kilátástalanságukban az asztrológiából, azon belül is a jövendőmondásból merítenek vigaszt. És hogy ez mekkora tömegeket érint, arról a Tárki és az Image Factory közvélemény-kutató intézetek tavalyi felmérése tanúskodik. Eszerint a lakosság negyven százaléka hisz született gyógyítókban, 31 százalékuk vallja, hogy vannak, akik meg tudják jósolni a jövőt, és minden negyedik polgártárs meggyőződése, hogy a horoszkóp "kihat a természetünkre". A keresztrejtvény tévéváltozatának kikiáltott tévévetélkedők után így Törőcsikék elkészítették a horoszkóp televíziós kiadásának szánt asztroműsorokat. Ezek az adások tavalyig csak kisebb zugtévéken szédítették a nézőket, mára viszont polgárjogot nyertek a két országos kereskedelmi csatornán is. A Telemedia társcége által készített Ezo.tv műsora naponta kétszer egy órában, kora délután, illetve késő este a TV2-n jelentkezik, az RTL Klubon pedig a németországi Questico AG Asztro Show-ja látható délutánonként. Utóbbi cég azonban nem tudta megrengetni Törőcsikék uralmát: a piacvezető Ezo.tv több mint 750 órányi adást sugároz havonta több mint negyven országba; a Böszörményi úti központ mellett világszerte 25 stúdiót működtetnek, ezernél is több anyanyelvi jóssal dolgoztatnak, köztük száz magyarral. A cégcsoport tízmilliárdos magyarországi bevételéből az Ezo.tv 2008-ban még csak 150 millió, 2010-ben viszont már 1,3 milliárd forinttal vette ki a részét. A vesénkbe látnak A földi rögvalóságon túli világ aprópénzre váltása sosem állt távol a Telemediától: a cég SMS Ige néven már 2002-ben vallásos üzenetküldő szolgáltatást indított, melynek jegyében az előfizetők heti 475 forintért naponta egy transzcendens gondolatot kaptak mobiltelefonjukra. Most viszont már percenként kell ugyanennyit fizetni ahhoz, hogy valaki a 90-es előhívójú emelt díjas számon akár az adásban, akár azon kívül kapcsolatba kerüljön a megfelelő jóssal. "Kérem a keresztnevét és a születési évét. Köszönöm, Éva, 1949, egy, kettő, három, már küldöm is a pénzenergiát" - ha bekapcsoljuk az RTL Klub Asztro Show-ját, ilyen mondatokat hallunk Lominitől, az egyenesen Atlantiszról szalajtott tisztánlátótól. Joviális külsejét állszakállal misztikussá maszkírozó emberünk mindenféle hókuszpókuszok közepette küldi boldog-boldogtalannak a pénzenergiát, avagy veszi le a rontást a telefonálókról. "A veséjében látok egészségügyi problémákat; anyagi helyzete októbertől fog jobbra fordulni. Ha műsor után felhív, konkrétabb tanácsokkal is tudok szolgálni" - ezt már Mystic, a domina külsejű jósnő darálja a TV2-n, miután kártyával kivetette a betelefonáló nyugdíjas néni jövendőjét. "A tévéműsor csupán reklámja annak a szolgáltatásnak, amit csinálunk. A lényeg a telefonon keresztüli jóslás" - idézte Törőcsik Jenőt tavaly a Magyar Narancs. Valóban: a jövendőmondók a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, hogy telefonon, sőt akár SMS-ben, e-mailben álljanak a kliensek - főként középkorú vagy idősebb nők - rendelkezésére; egy ötszáz szavas írásos jövendölés 7900 forint, az 1250 szavas prognózisért viszont már 18 900 forintot kell kiköhögni. Az Ezo.tv emellett kiterjedt partnerprogramot működtet: ha valaki a maga honlapján vagy más csatornáin hirdeti a céget, 15-20 százaléknyi jutalékot kap minden általa közvetített szolgáltatás után. És hogy mennyire reklám a jósműsor, azzal kapcsolatban Koltay Tamás, a TV2 szóvivője megerősíti: az Ezo.tv a jogszabályok szerint televíziós vásárlás, ezért "esetében a kereskedelmi közleményekre vonatkozó szabályok irányadók". Vagyis az ilyen adásokból naponta legfeljebb két órát lehet bemutatni, a reklámcélúnak minősített bevételek hat százalékát pedig magyar filmek létrehozására kell fordítani. Kérdés, ezen túl a médiahatóságnak van-e lehetősége fellépni a jósműsorok ellen "Mi csak a televíziós vásárlások más médiatartalmaktól való elkülönítését, a műsorszámok megszakításának szabályszerűségét, a műsorok hangerejét, a televíziós vásárlás egy napra számított időtartamának megtartását vizsgálhatjuk. Eddig ezen szempontok alapján nem tártunk fel törvénysértést a jósműsorokkal kapcsolatban" - mondja a Heti Válasznak Kollarik Tamás, a Médiatanács tagja. Mint kiderült, a megtévesztést főként a tartalmi ügyekben leginkább illetékes Gazdasági Versenyhivatal állapíthatná meg, ám ők eddig csak a tévévetélkedők gyártóit marasztalták el és szabtak ki rájuk bírságot. Beismerő vallomás Noha a jósdák azzal büszkélkednek, hogy a legkiválóbb jövendőmondókat alkalmazzák, felettébb önleleplező, hogy amikor a panaszok miatti lehetséges jogkövetkezmények alól akarják mentesíteni magukat, mennyire elhatárolódnak munkatársaiktól. Az Asztro Show szerződési feltételeiben a gyártó Questico AG például felsorolja, mi mindenért nem vállal felelősséget: a jósok által szolgáltatott információk helyességéért és minőségéért, pontosságáért, biztonságáért, időszerűségéért, jogszerűségéért, alkalmazhatóságáért. "Különösen nem felel a szolgáltató olyan károkért, amelyek abból adódnak, hogy a hibás információkat a felhasználók követik" - áll a szövegben, mely így annak közvetett beismerése: az egész hatalmas humbug. "A tanácsadók nem alkalmasak arra, hogy különböző betegségeket diagnosztizáljanak" - folytatódik a szabályzat; ez a kitétel nyilvánvalóan nem teljesül, hiszen a jósok majd' minden műsorban megállapítják, hogy a betelefonáló idős hölgynek - minő meglepetés - ízületi, keringési vagy veseproblémái vannak. Arra a kérdésre azonban, hogy ez alapján el lehetne-e marasztalni a jövendőmondókat, Fülöp Zsuzsanna, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője nemmel felel. "Akkor tudnánk eljárni, ha a jós a betegséget nemcsak diagnosztizálná, hanem a gyógyításával kecsegtetne, de ez rendszerint nem fordul elő" - mondja. Kérdés továbbá, hogy ha a jósok szolgáltatásait a gyártók szabályzata szerint csak nagykorúak vehetik igénybe, miért nem látható a képernyő sarkában a 18-as karika. "A televíziós korhatárjelzés nem arra vonatkozik, hogy kik vehetik igénybe a jósok szolgáltatásait, hanem arra, hogy ki az, aki megnézheti az adást. Ebből a szempontból viszont a televíziós jóslásnál nem lenne indokolt a 18-as karika" - nyilatkozza Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. Kollarik Tamás ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a törvény szerint a kereskedelmi közlemények nem tehetők közzé olyan időpontban, amikor tartalmuk miatt nem volna helyük a képernyőn. "Helyes lehet tehát az a médiaszolgáltatói magatartás, amely a jósműsorokat a késő esti órákra helyezi, amikor a kiskorúak már feltehetőleg nem televízióznak" - vélekedik a Médiatanács tagja. A jelek szerint tehát meg kell barátkozni a gondolattal: a hatályos törvények lehetővé teszik a telejósdák működését. A lap szerint azonban illetékes hatóságok között "megindult a párbeszéd arról", miként lehetne jobban érvényesíteni a nézők védelmét ebben a kérdésben. És hogy addig is milyen esetben lehetne megfogni a jövendőmondókat? "Esetleg akkor, ha ki lehetne mutatni, hogy milyen kárt szenvedett a telefonáló. Ha például valaki bizonyíthatóan a jóslat hatására fektette be rosszul a pénzét, és ebből kára származott, akkor meg lehet próbálni perelni" - válaszolja a lapnak Futó Barnabás ügyvéd. Persze a telejósdák sem most jöttek le a falvédőről: nyilván ezen eshetőség kivédésére szögezik le az Asztro Show szerződési feltételei, hogy jósaik nem adhatnak pénzügyi, befektetési tanácsokat. Jogászi vélemények szerint felmerülhet még egy lehetőség: ha egy telefonálót a jövendőmondó nyilvánosan rossz színben tüntet fel - például azt állítja, rontás van rajta -, s a néző be tudja bizonyítani, hogy szomszédai emiatt fordultak el tőle. Kérdés persze, hogy az eset eljut-e az ítéletig, avagy az ügy már menet közben kudarcba fullad - például azért, mert nem akad bíró hazánkban, aki röhögés nélkül le tudná vezetni a tárgyalást. Virítják a lóvét "Nem hiszem el, hogy nem tudod a megoldást! Gyerünk, mindjárt letelik az idő! Autómárka, V-vel kezdődik. Na ne! Itt virítanám a lóvét, te meg nem telefonálsz!" - kérleli a nézőt a dekoltált nő a Viva tévén a Virítom című televíziós játékban. A Való Világ című valóságshow-ban celebbé vált Szögeczki Ági vezette kvízt az Ideabridge Kft. készíti. E cég tulajdonosa ugyanaz a Pakai Tibor, aki Törőcsik Jenő birodalmának zászlóshajóját, a Telemedia InteracTV Kft.-t is igazgatja. A Virítomhoz hasonlóan a legtöbb tévékvíz a milliárdos érdekeltsége; nemhiába érdemelte ki emberünk az amerikai sajtótól "a televíziós játékok Bill Gatese" elnevezést. A nő állításával ellentétben azonban a nézők telefonálnak - percenként 375 forintért -, csak többségüket nem kapcsolják adásba. A hol durcás, hol agresszív kérlelés célja minél többeket rávenni, hogy ragadjanak kagylót. Elismerte ezt Törőcsik is, amikor 2006-ban így nyilatkozott a New York Timesnak: "Célunk, hogy a show alatt minél inkább emelkedjék a hívások száma. Ha nem emelkedik, valamit megváltoztatunk: növeljük a nyeremény összegét vagy fokozzuk a feszültséget. Utóbbira ezernyi módszerünk van." A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már 2007-ben felfigyelt a trükkökre, és eljárást indított. A műsorvezetők állításával ellentétben ugyanis nem minden telefonáló kerülhetett a játékba - de nekik is fizetniük kellett a hívásért -, csak azok, akiknek számítógépes válogatással erre lehetőséget adtak. "Sőt volt, hogy foglalt vonal esetén is nőtt a telefonszámla; ezért közbenjárásunkra a telefonszolgáltatók megszüntették ezt a lehetőséget" - mondja Fischer Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Emellett azt sugallták, hogy a helyes válasz automatikusan nyereményt eredményez, holott sok kérdésre több megoldás lehetséges. A gyártók ezért vállalták, hogy mindezen körülményekről tájékoztatják a nézőket, és nem hangzik el olyan állítás, hogy senki nem hívja a műsort. Nem telt egy évbe, és megszegték vállalásukat. A Telemedia például az akkor az ATV-n futó játékában a GVH szerint tisztességtelenül sugallta: ha a néző telefonál, jutalma egy törökországi út. A nyeremény aztán csak a szállást fedezte, az utazást és más költségeket nem. Ezért a GVH hárommillió forint bírságot szabott ki. Tavaly pedig Törőcsik cégének azért kellett tízmillió forintot fizetnie, mert műsorában a házigazda - a valósággal ellentétben - azt sugallta, hogy senki nem hívja a műsort. (Tíz esetben már a Médiatanács is elmarasztalta a televetélkedőket, és összesen egymillió forint bírságot szabott ki.) A megtévesztés ennek ellenére folytatódik - nyilván mert a néhány milliós bírság meg sem kottyan a tízmilliárdos forgalmú cégnek. És hogy ha nem annyira a helyes válaszokon, mint Fortuna kegyén múlik a nyeremény, miért nem vonatkozik e műsorokra a Szerencsejáték Felügyelet szigorúbb szabályozása? Most tessék megkapaszkodni: azért, mert a telekvízek az adásban feltett bugyuta kérdések miatt nem szerencse-, hanem "tudásalapú játéknak" minősülnek. Nesze semmi! A múlt héten az Ezo.tv két jósát is felhívta a Heti Válasz, hogy választ kapjanak a kérdésre: négygyermekes szülőkként lesz-e ötödik gyermekük. A szerkesztőséget ezzel jelentős költségbe verték - hogy a végén ugyanolyan tanácstalanok maradjanak, mint néhány perccel korábban, ráadásul közel 10 ezer forinttal szegényebbek is. Az egyébként nagyon kedves, sok boldogságot kívánó jósasszonyok egyike szerint ugyanis bővül a család, a másik szerint viszont nem. Lona 06-90-602-790, mellék: 535 "Lássuk csak, kivetem a kártyát. Tessék? Nem, nem kell megadnia a születési dátumát, a hangja is elég. Nos, hadd mondjam el, hogy önben belső bosszúságot látok. A jövője alapvetően örömteli lesz, ezt azonban beárnyékolják a múltból hozott félelmek. A rossz gondolatok pedig gátakat tudnak szabni önnek. Idősebb hozzátartozójával kapcsolatban gyógyult keringési betegséget látok, a felesége viszont alhasi megfázásra hajlamos, sőt kifejezetten petevezeték-szűkületet látok. Nem volt neki ilyen? Azért csak kérdezze meg tőle. Ami a teherbe esést illeti: fél éven belül nem lesz gyermekáldás, de másfél év múlva gyermeket látok érkezni, méghozzá fiút." Zsóka 06-90-602-790, mellék: 537 "Kérem a születési dátumát. Köszönöm. Nos, ön az előző életében mellőzte a családot, a feleségének pedig a párkapcsolatában kellett rendet tennie. Most szép házasságban élnek, de később ellaposodhat a kapcsolatuk, erre vigyázzon. Elvileg 2012. június 20-a körül fennállhat egy sima szülés lehetősége, de négynél több gyereket nem látok. Tudnia kell, hogyha védekeznek vagy nincs szexuális kapcsolatuk, akkor a felesége nem esik teherbe. Várjon, megnézem a héber numerológiában is. Nos, itt sincs több gyerek. De azért el kell mondjam, hogyha a lélek meg akar születni, akkor maguk a fejük tetejére is állhatnak, akkor is megszületik." (Heti Válasz nyomán)

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Gizi, 2014. október 31.

Kaposvár egyik kertvárosi részén él egyik családtagom, aki idegileg teljesen kikészült, mive...

Birtokháborítás hanggal és szaggal

Németh Gábor, 2014. október 30.

Tisztelt szakértő!!
Létezik olyan jogszabály ha a készülék 30napnál tovább van szerv...

Telefonok a szervizben

sir joel williams, 2014. október 30.

Tegye szorul sürgős hitel?
* Nagyon gyors és sürgős átutalás a bankszámlájára

Ki ad hitelt a BAR-listásoknak?

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés