Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Csalás - Egymillió forintjuk bánta jóslást

MTI, 2011. február 23. - szerda 12:01
Címkék: csalás, jós
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Egymillió forintot csalt ki egy magát jósnőnek mondó veszprémi asszony egy Balatonalmádiban élő idős nőtől és annak lányától; a rendőrség az ügyben csalás bűntette miatt indított eljárást - tájékoztatott a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese.


Futtató Norbert elmondta: az idős asszony újsághirdetés alapján február elején jelentkezett az állítólagos jósnőnél, aki azt közölte vele, hogy ő és a lánya rontás alatt állnak, elátkozták őket, s nemsokára meg is halnak. A nő a "szolgáltatásért" ötezer forintot kért, s kilátásba helyezte, hogy harmincötezerért leveszi róluk a "rontást".

A sajtóügyeletes tájékoztatása szerint az asszony nemsokára a lányával együtt tért vissza - vitték magukkal a kért összeget, továbbá gyertyát, törülközőt, tyúkot és tojásokat -, ám az állítólagos jósnő azzal állt elő, hogy csak akkor lesznek biztonságban, ha egymillió forintot visznek, s azt egy fazékban kell elégetnie.

Anya és lánya hétfőn vitte el az egymillió forintot - az összeget hitelként vették fel egy bankban -, a "jósnő" fazékba rakta a pénzköteget, majd egy-két bankót az utasítására gyertyával meggyújtottak (eközben ő "varázsolt"), aztán hirtelen törülközővel takarta le a fazekat és azzal egy másik nő kirohant a szobából.

A csaló vérszemet kaphatott - mondta a sajtóügyeletes -, ugyanis azt közölte a "pácienseivel", hogy az egymillió forint sem elég a rontás levételéhez, ahhoz ugyanis legalább hárommillió kell. A fiatal nő ekkor már gyanút fogott, s csalás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a veszprémi rendőrkapitányságon, ahol kedden elrendelték a nyomozást.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Rozika, 2014. július 08. - kedd 12:35

BEÉPíTETT KAMU NYERTESEK - bizonyíték http://www.youtube.com/watch?v=2xDLjz7BXY0&list=UUGvTRtw-t1dH_7848JgYe0Q

Tízmilliárdokat keresnek a "telejósdák", 2011. szeptember 01. - csütörtök 16:39

Tízmilliárdokat keresnek a "telejósdák" szélhámosai - senki sem lép fel ellenük A botrányos betelefonálós tévévetélkedők után idén az RTL Klubon és a TV2-n is megjelentek a jósműsorok. Az emelt díjas hívásokból évi tízmilliárdos hasznot húzó magyar médiavállalkozás a világ félszáz országában szédíti a nézőket. Az apró betűs részben maguk is elismerik, hogy humbug az egész. Magyarország az utóbbi években szinte észrevétlenül televíziós nagyhatalom lett - már ami a betelefonálós tévévetélkedőket illeti. Azokra a kvízműsokra kell gondolni, amelyek Virítom!, Pénzeső, Telefortuna, Nyerő vonal, Kvízaréna és egyéb néven futnak a kisebb-nagyobb adókon. A játékokban a nézőknek egy egyszerű feladványt kell megoldaniuk, és a válasszal egy percenként 300-500 forintba fájó telefonszámot feltárcsázniuk. Aki műsorba kerül, a szerencsétől és több más körülménytől függően akár meg is nyerheti a néhány tízezertől több százezer forintig terjedő összeget. Rejtőzködő milliárdos Nagyhatalmi státuszunk abból fakad, hogy e műsorok java részét egyetlen magyar cégcsoport készíti. Annak is zászlóshajója, a Telemedia InteracTV Kft., mely nemcsak idehaza egyeduralkodó a piacon, hanem a világ ötven országába érdemi versenytárs nélkül sugározza vetélkedőit - egyenesen Bel-Budáról, a Böszörményi útról. Itt találhatók a cég központi stúdiói, ahonnan több mint ötven ország tévécsatornájának naponta 140 órában közvetítik műholdon - rendszerint Magyarországra utaztatott anyanyelvi műsorvezetők segítségével - a játékaikat. Ezzel évente százmilliónál is több emelt díjas hívás és SMS gazdagítja őket, illetve a tévéadókat és telefonszolgáltatókat. Arról pedig, hogy sok kicsi milyen sokra mehet, a Telemedia-cégcsoport forgalma árulkodik. A Telemedia Call Centre Investment Limited nevű máltai offshore vállalkozás birtokában álló médiabirodalom az utóbbi három esztendőben évi tízmilliárdos bevételre tett szert Magyarországon; és akkor még nem beszéltünk a máltai anyacég és más külföldi bejegyzésű vállalkozásaik helyi forgalmáról. A Telemedia többségi tulajdonosa egy, a nyilvánosságot jobbára kerülő - a Heti Válasz megkeresésére sem reagáló - milliárdos, Törőcsik Jenő. Az eredetileg matematikus vállalkozó cége telemarketing-szolgáltatásokkal kezdte, majd a Szerencsekerék című vetélkedő, a Big Brother, a Survivor és más valóságshow-k telefonos szavazásának lebonyolítójaként vált ismertté. A nagy áttörést az hozta, amikor emberünk rájött: az emelt díjas hívásokra önálló adást is lehet építeni. Így születtek meg a telefonos tévévetélkedők, melyeknek egy a célja: a sokszor bugyuta kérdésekkel és különféle manipulációkkal minél több nézőt rávenni, hogy emelje fel a kagylót. Utóbb aztán Törőcsikék arra jutottak: nyereményt sem kell fizetni ahhoz, hogy nézők ezrei eszüket vesztve betelefonáljanak a tévébe. Meglovagolták hát azt a világtendenciát, melynek értelmében emberek milliói kilátástalanságukban az asztrológiából, azon belül is a jövendőmondásból merítenek vigaszt. És hogy ez mekkora tömegeket érint, arról a Tárki és az Image Factory közvélemény-kutató intézetek tavalyi felmérése tanúskodik. Eszerint a lakosság negyven százaléka hisz született gyógyítókban, 31 százalékuk vallja, hogy vannak, akik meg tudják jósolni a jövőt, és minden negyedik polgártárs meggyőződése, hogy a horoszkóp "kihat a természetünkre". A keresztrejtvény tévéváltozatának kikiáltott tévévetélkedők után így Törőcsikék elkészítették a horoszkóp televíziós kiadásának szánt asztroműsorokat. Ezek az adások tavalyig csak kisebb zugtévéken szédítették a nézőket, mára viszont polgárjogot nyertek a két országos kereskedelmi csatornán is. A Telemedia társcége által készített Ezo.tv műsora naponta kétszer egy órában, kora délután, illetve késő este a TV2-n jelentkezik, az RTL Klubon pedig a németországi Questico AG Asztro Show-ja látható délutánonként. Utóbbi cég azonban nem tudta megrengetni Törőcsikék uralmát: a piacvezető Ezo.tv több mint 750 órányi adást sugároz havonta több mint negyven országba; a Böszörményi úti központ mellett világszerte 25 stúdiót működtetnek, ezernél is több anyanyelvi jóssal dolgoztatnak, köztük száz magyarral. A cégcsoport tízmilliárdos magyarországi bevételéből az Ezo.tv 2008-ban még csak 150 millió, 2010-ben viszont már 1,3 milliárd forinttal vette ki a részét. A vesénkbe látnak A földi rögvalóságon túli világ aprópénzre váltása sosem állt távol a Telemediától: a cég SMS Ige néven már 2002-ben vallásos üzenetküldő szolgáltatást indított, melynek jegyében az előfizetők heti 475 forintért naponta egy transzcendens gondolatot kaptak mobiltelefonjukra. Most viszont már percenként kell ugyanennyit fizetni ahhoz, hogy valaki a 90-es előhívójú emelt díjas számon akár az adásban, akár azon kívül kapcsolatba kerüljön a megfelelő jóssal. "Kérem a keresztnevét és a születési évét. Köszönöm, Éva, 1949, egy, kettő, három, már küldöm is a pénzenergiát" - ha bekapcsoljuk az RTL Klub Asztro Show-ját, ilyen mondatokat hallunk Lominitől, az egyenesen Atlantiszról szalajtott tisztánlátótól. Joviális külsejét állszakállal misztikussá maszkírozó emberünk mindenféle hókuszpókuszok közepette küldi boldog-boldogtalannak a pénzenergiát, avagy veszi le a rontást a telefonálókról. "A veséjében látok egészségügyi problémákat; anyagi helyzete októbertől fog jobbra fordulni. Ha műsor után felhív, konkrétabb tanácsokkal is tudok szolgálni" - ezt már Mystic, a domina külsejű jósnő darálja a TV2-n, miután kártyával kivetette a betelefonáló nyugdíjas néni jövendőjét. "A tévéműsor csupán reklámja annak a szolgáltatásnak, amit csinálunk. A lényeg a telefonon keresztüli jóslás" - idézte Törőcsik Jenőt tavaly a Magyar Narancs. Valóban: a jövendőmondók a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, hogy telefonon, sőt akár SMS-ben, e-mailben álljanak a kliensek - főként középkorú vagy idősebb nők - rendelkezésére; egy ötszáz szavas írásos jövendölés 7900 forint, az 1250 szavas prognózisért viszont már 18 900 forintot kell kiköhögni. Az Ezo.tv emellett kiterjedt partnerprogramot működtet: ha valaki a maga honlapján vagy más csatornáin hirdeti a céget, 15-20 százaléknyi jutalékot kap minden általa közvetített szolgáltatás után. És hogy mennyire reklám a jósműsor, azzal kapcsolatban Koltay Tamás, a TV2 szóvivője megerősíti: az Ezo.tv a jogszabályok szerint televíziós vásárlás, ezért "esetében a kereskedelmi közleményekre vonatkozó szabályok irányadók". Vagyis az ilyen adásokból naponta legfeljebb két órát lehet bemutatni, a reklámcélúnak minősített bevételek hat százalékát pedig magyar filmek létrehozására kell fordítani. Kérdés, ezen túl a médiahatóságnak van-e lehetősége fellépni a jósműsorok ellen "Mi csak a televíziós vásárlások más médiatartalmaktól való elkülönítését, a műsorszámok megszakításának szabályszerűségét, a műsorok hangerejét, a televíziós vásárlás egy napra számított időtartamának megtartását vizsgálhatjuk. Eddig ezen szempontok alapján nem tártunk fel törvénysértést a jósműsorokkal kapcsolatban" - mondja a Heti Válasznak Kollarik Tamás, a Médiatanács tagja. Mint kiderült, a megtévesztést főként a tartalmi ügyekben leginkább illetékes Gazdasági Versenyhivatal állapíthatná meg, ám ők eddig csak a tévévetélkedők gyártóit marasztalták el és szabtak ki rájuk bírságot. Beismerő vallomás Noha a jósdák azzal büszkélkednek, hogy a legkiválóbb jövendőmondókat alkalmazzák, felettébb önleleplező, hogy amikor a panaszok miatti lehetséges jogkövetkezmények alól akarják mentesíteni magukat, mennyire elhatárolódnak munkatársaiktól. Az Asztro Show szerződési feltételeiben a gyártó Questico AG például felsorolja, mi mindenért nem vállal felelősséget: a jósok által szolgáltatott információk helyességéért és minőségéért, pontosságáért, biztonságáért, időszerűségéért, jogszerűségéért, alkalmazhatóságáért. "Különösen nem felel a szolgáltató olyan károkért, amelyek abból adódnak, hogy a hibás információkat a felhasználók követik" - áll a szövegben, mely így annak közvetett beismerése: az egész hatalmas humbug. "A tanácsadók nem alkalmasak arra, hogy különböző betegségeket diagnosztizáljanak" - folytatódik a szabályzat; ez a kitétel nyilvánvalóan nem teljesül, hiszen a jósok majd' minden műsorban megállapítják, hogy a betelefonáló idős hölgynek - minő meglepetés - ízületi, keringési vagy veseproblémái vannak. Arra a kérdésre azonban, hogy ez alapján el lehetne-e marasztalni a jövendőmondókat, Fülöp Zsuzsanna, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője nemmel felel. "Akkor tudnánk eljárni, ha a jós a betegséget nemcsak diagnosztizálná, hanem a gyógyításával kecsegtetne, de ez rendszerint nem fordul elő" - mondja. Kérdés továbbá, hogy ha a jósok szolgáltatásait a gyártók szabályzata szerint csak nagykorúak vehetik igénybe, miért nem látható a képernyő sarkában a 18-as karika. "A televíziós korhatárjelzés nem arra vonatkozik, hogy kik vehetik igénybe a jósok szolgáltatásait, hanem arra, hogy ki az, aki megnézheti az adást. Ebből a szempontból viszont a televíziós jóslásnál nem lenne indokolt a 18-as karika" - nyilatkozza Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. Kollarik Tamás ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a törvény szerint a kereskedelmi közlemények nem tehetők közzé olyan időpontban, amikor tartalmuk miatt nem volna helyük a képernyőn. "Helyes lehet tehát az a médiaszolgáltatói magatartás, amely a jósműsorokat a késő esti órákra helyezi, amikor a kiskorúak már feltehetőleg nem televízióznak" - vélekedik a Médiatanács tagja. A jelek szerint tehát meg kell barátkozni a gondolattal: a hatályos törvények lehetővé teszik a telejósdák működését. A lap szerint azonban illetékes hatóságok között "megindult a párbeszéd arról", miként lehetne jobban érvényesíteni a nézők védelmét ebben a kérdésben. És hogy addig is milyen esetben lehetne megfogni a jövendőmondókat? "Esetleg akkor, ha ki lehetne mutatni, hogy milyen kárt szenvedett a telefonáló. Ha például valaki bizonyíthatóan a jóslat hatására fektette be rosszul a pénzét, és ebből kára származott, akkor meg lehet próbálni perelni" - válaszolja a lapnak Futó Barnabás ügyvéd. Persze a telejósdák sem most jöttek le a falvédőről: nyilván ezen eshetőség kivédésére szögezik le az Asztro Show szerződési feltételei, hogy jósaik nem adhatnak pénzügyi, befektetési tanácsokat. Jogászi vélemények szerint felmerülhet még egy lehetőség: ha egy telefonálót a jövendőmondó nyilvánosan rossz színben tüntet fel - például azt állítja, rontás van rajta -, s a néző be tudja bizonyítani, hogy szomszédai emiatt fordultak el tőle. Kérdés persze, hogy az eset eljut-e az ítéletig, avagy az ügy már menet közben kudarcba fullad - például azért, mert nem akad bíró hazánkban, aki röhögés nélkül le tudná vezetni a tárgyalást. Virítják a lóvét "Nem hiszem el, hogy nem tudod a megoldást! Gyerünk, mindjárt letelik az idő! Autómárka, V-vel kezdődik. Na ne! Itt virítanám a lóvét, te meg nem telefonálsz!" - kérleli a nézőt a dekoltált nő a Viva tévén a Virítom című televíziós játékban. A Való Világ című valóságshow-ban celebbé vált Szögeczki Ági vezette kvízt az Ideabridge Kft. készíti. E cég tulajdonosa ugyanaz a Pakai Tibor, aki Törőcsik Jenő birodalmának zászlóshajóját, a Telemedia InteracTV Kft.-t is igazgatja. A Virítomhoz hasonlóan a legtöbb tévékvíz a milliárdos érdekeltsége; nemhiába érdemelte ki emberünk az amerikai sajtótól "a televíziós játékok Bill Gatese" elnevezést. A nő állításával ellentétben azonban a nézők telefonálnak - percenként 375 forintért -, csak többségüket nem kapcsolják adásba. A hol durcás, hol agresszív kérlelés célja minél többeket rávenni, hogy ragadjanak kagylót. Elismerte ezt Törőcsik is, amikor 2006-ban így nyilatkozott a New York Timesnak: "Célunk, hogy a show alatt minél inkább emelkedjék a hívások száma. Ha nem emelkedik, valamit megváltoztatunk: növeljük a nyeremény összegét vagy fokozzuk a feszültséget. Utóbbira ezernyi módszerünk van." A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már 2007-ben felfigyelt a trükkökre, és eljárást indított. A műsorvezetők állításával ellentétben ugyanis nem minden telefonáló kerülhetett a játékba - de nekik is fizetniük kellett a hívásért -, csak azok, akiknek számítógépes válogatással erre lehetőséget adtak. "Sőt volt, hogy foglalt vonal esetén is nőtt a telefonszámla; ezért közbenjárásunkra a telefonszolgáltatók megszüntették ezt a lehetőséget" - mondja Fischer Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője. Emellett azt sugallták, hogy a helyes válasz automatikusan nyereményt eredményez, holott sok kérdésre több megoldás lehetséges. A gyártók ezért vállalták, hogy mindezen körülményekről tájékoztatják a nézőket, és nem hangzik el olyan állítás, hogy senki nem hívja a műsort. Nem telt egy évbe, és megszegték vállalásukat. A Telemedia például az akkor az ATV-n futó játékában a GVH szerint tisztességtelenül sugallta: ha a néző telefonál, jutalma egy törökországi út. A nyeremény aztán csak a szállást fedezte, az utazást és más költségeket nem. Ezért a GVH hárommillió forint bírságot szabott ki. Tavaly pedig Törőcsik cégének azért kellett tízmillió forintot fizetnie, mert műsorában a házigazda - a valósággal ellentétben - azt sugallta, hogy senki nem hívja a műsort. (Tíz esetben már a Médiatanács is elmarasztalta a televetélkedőket, és összesen egymillió forint bírságot szabott ki.) A megtévesztés ennek ellenére folytatódik - nyilván mert a néhány milliós bírság meg sem kottyan a tízmilliárdos forgalmú cégnek. És hogy ha nem annyira a helyes válaszokon, mint Fortuna kegyén múlik a nyeremény, miért nem vonatkozik e műsorokra a Szerencsejáték Felügyelet szigorúbb szabályozása? Most tessék megkapaszkodni: azért, mert a telekvízek az adásban feltett bugyuta kérdések miatt nem szerencse-, hanem "tudásalapú játéknak" minősülnek. Nesze semmi! A múlt héten az Ezo.tv két jósát is felhívta a Heti Válasz, hogy választ kapjanak a kérdésre: négygyermekes szülőkként lesz-e ötödik gyermekük. A szerkesztőséget ezzel jelentős költségbe verték - hogy a végén ugyanolyan tanácstalanok maradjanak, mint néhány perccel korábban, ráadásul közel 10 ezer forinttal szegényebbek is. Az egyébként nagyon kedves, sok boldogságot kívánó jósasszonyok egyike szerint ugyanis bővül a család, a másik szerint viszont nem. Lona 06-90-602-790, mellék: 535 "Lássuk csak, kivetem a kártyát. Tessék? Nem, nem kell megadnia a születési dátumát, a hangja is elég. Nos, hadd mondjam el, hogy önben belső bosszúságot látok. A jövője alapvetően örömteli lesz, ezt azonban beárnyékolják a múltból hozott félelmek. A rossz gondolatok pedig gátakat tudnak szabni önnek. Idősebb hozzátartozójával kapcsolatban gyógyult keringési betegséget látok, a felesége viszont alhasi megfázásra hajlamos, sőt kifejezetten petevezeték-szűkületet látok. Nem volt neki ilyen? Azért csak kérdezze meg tőle. Ami a teherbe esést illeti: fél éven belül nem lesz gyermekáldás, de másfél év múlva gyermeket látok érkezni, méghozzá fiút." Zsóka 06-90-602-790, mellék: 537 "Kérem a születési dátumát. Köszönöm. Nos, ön az előző életében mellőzte a családot, a feleségének pedig a párkapcsolatában kellett rendet tennie. Most szép házasságban élnek, de később ellaposodhat a kapcsolatuk, erre vigyázzon. Elvileg 2012. június 20-a körül fennállhat egy sima szülés lehetősége, de négynél több gyereket nem látok. Tudnia kell, hogyha védekeznek vagy nincs szexuális kapcsolatuk, akkor a felesége nem esik teherbe. Várjon, megnézem a héber numerológiában is. Nos, itt sincs több gyerek. De azért el kell mondjam, hogyha a lélek meg akar születni, akkor maguk a fejük tetejére is állhatnak, akkor is megszületik." (Heti Válasz nyomán)

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

András, 2014. október 25.

Mai nap folyamán én is kaptam hasonló email-t ami gyanús volt számomra mert fél évvel ezelőt...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

Trencsenyi Mihaly, 2014. október 24.

Az addig oke hogy raszorultam sajat hibaim miatt erre a feltoltokartyas izere, de valaki arulja mar ...

Villanyóra feltöltés hírlapüzletekben is

Tringer Ferencné, 2014. október 23.

Ez a derékalj nem való semmire. Nem szabad ilyen házalóktól és bemutatós cégektől vásárol...

Hazudott a gyógyhatásról az Aranyasszony Kft.

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés