Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Karácsonyi termékbemutató-dömping

-, 2010. december 14. - kedd 13:21
Címkék: termékbemutató
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A siker érdekében mindent bevetnek a termékbemutatók szervezői, újabban kötbért is kérnek a vásárlástól visszalépőktől. Jogtalanul.


Egész évben szerveznek különféle árubemutatókat erre szakosodott cégek, ám a karácsony előtti időszak itt is dömpingnek számít. A legtöbbször szórólapok útján jutnak el a későbbi résztvevőkhöz, néha azonban közvetlenül telefonon keresik meg leendő vásárlóikat, jobbára nyugdíjasokat, vélhetően célzott címlistákat megvásárolva.

A termékbemutatók sikeresek, szinte mindig akadnak néhányan, akik hajlandóak több százezer forintot is fizetni, mondjuk egy mágneses matracért, vagy más "gyógyító erejű" holmiért. A siker kulcsa, hogy a szervezők azonnali döntést követelnek.





"Kiemelten ellenőriztük idén a régióban a termékbemutatókat, amelyekre egy külön kormányrendelet is vonatkozik" - közölte Góra Zoltánné, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felügyelője, a vizsgálat baranyai vezetője. Az üzleten kívül köttetett szerződéseket szabályozó rendelet épp a sok rossz előzmény miatt szigorú. Hogy ez indokolt, most is bebizonyosodott.

Özv. K. Istvánné 70 éves pécsi nyugdíjas remek üzletet kötött a minap. Egy termékbemutatón egy egymillió forintos mágneses matracot megkapott potom háromszázezerért. Sőt, a cég ajándékokkal is elhalmozta a vásárlás fejében. A nem kis összegről ott helyben, azonnal kellett döntenie, ám a jólelkű cég részletfizetést is felkínált. Ráadásul elmondták, hogy a matrac minden olyan betegség kezelésére alkalmas, amely miatt ő, vagy valamely családtagja szenved. A családtagok azonban egyáltalán nem repestek a boldogságtól az üzlet miatt. Már másnap hívták a céget, ám azok a szerződés apró betűs részére hivatkoztak, miszerint kötbérrel sújtják a visszalépőket, ami a harminc százalékos mérték miatt százezer forintot tett ki. Egy kósza megjegyzés is elhangzott arról, hogy a kötbért ráterhelhetik a lakásra.

Csakhogy Góra Zoltánné, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felügyelője, és Horváth Lászlóné, a Fogyasztóvédelmi Egyesület baranyai elnöke is leszögezte, nem kérhet kötbért egyik cég sem. A termékbemutatókra speciális feltételek vonatkoznak. Ilyen, hogy a vevő indoklás nélkül, egyoldalúan elállhat a szerződéstől. Következmények nélkül felmondhatja azt a szerződéskötéstől, illetve - ha később kapta meg - a vásárolt termék kiszállításától számított nyolc munkanapon belül.

Az árubemutatókra elsősorban nyugdíjasokat toboroznak. Általában olyan portékákat kínálnak nekik, amelyekhez hasonlókat a boltokban legtöbbször jóval olcsóbban is be lehetne szerezni. Az így eladott áruk zöme valószínűleg nem kifogásolható, és jogilag az áraik sem támadhatóak, miután a kereskedelem szabadáras. Túl magas ár, vagy megtévesztő akció miatt tehát nem indulhat fogyasztóvédelmi eljárás. Kifogás csupán erkölcsileg merülhet fel.

A termékbemutatók sikere abban rejlik, hogy azok eladástechnikailag és lélektanilag tökéletesen felépítettek. Az előadók a célközönség gyenge pontjaira, hiszékenységére építenek. Általában olyan kulcsfogalmakat dobnak be a termékekkel kapcsolatban a nyugdíjasoknak, mint az unokák és az egészségmegőrzés.

Sokszor bóvli az ajándék

A bemutatókra ingyenes ajándékokkal csábítják a résztvevőket. Gesztusnak szép, de többnyire filléres, néhány száz forintos beszerzési árú termékekről van szó, az elektromos készülékeket is ideértve. Volt olyan ajándék Baranyában - egy kézimixer és egy kenyérpirító - amelyeket bevizsgáltatva kiderült, veszélyes, használatakor nagy az áramütés veszélye.

A meglepetés miatt vannak rendszeres résztvevők

A termékbemutatókhoz nem egy esetben utazás, esetleg ingyen ebéd vagy vacsora is kapcsolódik, és ezzel önmagában nincs gondja a fogyasztóvédelemnek. Sőt, ha innen nézzük, sok idős embernek örömet szereznek. Olyan helyekre és olyan áron juthatnak el annak fejében, ha végighallgatnak egy előadást, amire egyébként nem biztos, hogy lehetőségük lenne. Sokan csak a program, az elnyerhető ajándékok és a társaság miatt mennek el egy-egy bemutatóra. A fogyasztóvédők tudnak olyan önszerveződő csoportokról, amelyek tagjai ismerik és értesítik egymást, ha új árubemutatóról hallanak. És elmennek szinte mindenhová. A "dörzsöltebbek" költés nélkül, vagy a program költségének - például utazási költség - befizetésével megússzák, másoknak már jókora készletük van az efféle bemutatókon vásárolt termékekből.

Forrás: Bama.hu

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

kizsgé, 2020. szeptember 02.

Én általában nyeremény játékokon veszek részt állítólag. Mindig hatalmas összegeket nyere...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza