Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

MÁV: már csak fél óra késés után jár kártérítés

pénzcentrum.hu, 2010. június 17. - csütörtök 11:41
Címkék: MÁV, kártérítés, késés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Június elsejétől több érdekes változás lépett életbe a vasútnál. Eddig az utasok - ha késett a vonatuk - azonnal visszakapták az InterCity pótjegy árát a pénztáraktól. Júniustól azonban igényüket az ügyfélszolgálatnak kell címezni és a MÁV-Start csak elbírálás után, harminc napon belül fizet.


Az új üzletszabályzat vonatkozó rendelkezései alapján az utasok számára kedvezőbb átalány-kártérítési rendszer lép életbe. A feláras vonatok késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árának, hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának huszonöt, illetve ötven százaléka jár vissza 30 és 119 perc közötti, illetve a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén. Az utasjogi rendelet életbelépését megelőzően az utasok a 15 percet meghaladó késés esetén csak a pót- és helyjegy árának visszatérítésére voltak jogosultak, a menetjegy árának huszonöt illetve ötven százalékára nem.

A változások után a megtett kilométer alapján akár több ezer forintos visszatérítést is jelenthet, míg az eddig visszatérített összeg maximum 390 Ft (pótjegy) vagy 520 Forint (pót és helyjegy) volt. A visszatérítési rendszert a bérlettel vagy bérlet jellegű más jeggyel, igazolvánnyal történő utazásokra is kiterjesztette a MÁV-START; ennek alapja az ugyanazon viszonylatra érvényes teljes áru - tanuló bérletnél kilencven százalékos mérséklésű - egy útra szóló menetjegy ára. A visszatérítési rendszer június 1-jéig a 15 percet meghaladó késések esetében lépett életbe, így erről készült nyilvántartás, amely szerint a tavalyi év során az összes leközlekedett InterCity vonatok 11,4 %-a késett 15 percen túl.

mti
Tizenöt percről harminc percre változott a türelmi idő

Nemzetközi változások

A nemzetközi forgalomban utazók kártérítésre a vonat legalább 60 perces késésekor jogosultak, esetükben a kártérítési rendszer a belföldihez hasonló. Az utas az átalány-kártérítési igényét bármely pénztárnál benyújthatja, és az ügyfélszolgálat gondoskodik a jogos igények 30 napon belüli kielégítéséről. További változás, hogy a hivatkozott jogszabályokkal összhangban a belföldi forgalomban közlekedő, feláras vonatoknál megszűnik a 15 perc késés utáni - eddig a pénztárakban igényelt és kifizetett - visszatérítés. Azaz ezentúl nem lehet odamenni a pénztárhoz, hogy megkapjuk a késés miatti kártérítést, hanem külön kell azt igényelnünk.

Vonatkésés esetén az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Ha az utas menetjegyét a késett vonaton kezelték, akkor még erre sincs szükség. Az átalány-kártérítésre (visszatérítésre) vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti; a vasúttársaság szervezeti egységei az igényt az annak elbírálására jogosult illetékes szervezeti egységhez továbbítják. Az utasnak az adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, pót- és helyjegyét, helyjegyét vagy pótjegyét. Az utas részére a vasúti társaság az igény benyújtásáról és a menetjegy, pót- és helyjegy, helyjegy vagy pótjegy átvételéről igazolást ad ki, mely igazolást az utas az eredeti jegyek benyújtása helyett csatolhat a későbbi esetleges kártérítési igényéhez.

Konfliktus a pénztáraknál

A késés miatti kártérítés az ügyfélszolgálat elbírálását követően postai úton, banki átutalással vagy az igény beadásakor az űrlapon kiválasztott állomáson, készpénzben kapható vissza. Az összeg átvehető utazási utalvány formájában is.

A MÁV indokolása szerint a pénztárosok alapvető feladata a menetjegyek kiadása, és a késések miatti visszatérítésekből adódó igénybevételük - a tapasztalatok szerint - hosszabb sorban állást eredményezett, ami konfliktushoz vezetett a jegyet váltani szándékozó és a vonatukra siető utasok körében. A visszatérítésekre vonatkozó igényeket az utasok a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelenthetik, csak az elbírálás történik az ügyfélszolgálatokon.

Csökken a retúrjegy érvényességi ideje

2010. június 1-jétől a 100 km feletti távolságra váltott menettérti menetjegyek érvénytartama az érvényesség első napját követő egy hónapról a 14. nap 24 órájára változik. A korábban megvásárolt menetjegyek érvénytartamát ez nem érinti. Az új üzletszabályzat meghatározza a csatlakozás és a csatlakozásmulasztás fogalmát. Eszerint két vonat akkor tekinthető csatlakozónak, ha a menetrendben feltüntetett érkezési, illetve indulási időpontjaik alapján az átszállás közöttük lehetséges, Budapesti fejpályaudvaron pedig csak akkor, ha a menetrend szerinti érkezési, illetve indulási időpontjaik között legalább harminc perc van.

Tovább bővülnek az új üzletszabályzatban a fogyatékkal élők jogosultságai: belföldi forgalomban az első jegyvizsgálatkor a vonaton pótdíj megfizetése nélkül válthat menetjegyet a kísérő nélküli, fogyatékkal élő vagy csökkent mozgásképességű utas.

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Varga Zoltánné, 2015. június 28. - vasárnap 21:37

Üdvözlet. 2015 06 28-án Fertőszentmiklóson váltottam 2 db helyjegyet Budapest Keleti pályaudvarig. A vonatunk Komáromnál állt 2 órát felső vezeték szakadás miatt. Ez a 13óra 7 perckor Sopronból induló vonat volt. Vácott a jegypénztárnál reklamáltam erre azt a választ kaptam hogy a késéssel együtt a vonat beérkezéséig eltelt több mint 2 óra és ezért nem jár vissza a helyjegy ára. Ez 1310 Ft. Kérem hogy válaszoljanak mi a teendő mert nagyon felhúztam magam mivel a jegykezelő azt mondta hogy ez az összeg visszajár. Tisztelettel. Varga Zoltánné.

Várhidi Gézáné, 2014. szeptember 15. - hétfő 07:06

Szeptember 11-én utaztunk Miskolcról Budapestre a 12. 28-kor induló IC vonattal.Felszállás után nemsokára közölte a kalauz, hogy késni fogunk, nem tudni mennyit, felsővezeék szakadás miatt. Később kiderült, hogy el sem indulunk, busszal visznek Nyékládházára és onnan utazunk másik vonattal. Így is történt, viszont másfél órás késéssel érkeztünk Budapestre.Szerettük volna a helyjegy árát visszakapni, de az ügyfélszolgálaton közölték, hogy gyűjtsünk még jegyeket, mert 1000 Ft. alatt nem fizet a MÁV.A nyugdíjasoknak a kevés pénz is pénz!A késés is minden utasnak ugyanannyi! Mit lehet tenni?

Matus László, 2013. február 04. - hétfő 16:23

Hátha valaki meg tudja magyarázni: mi az,hogy helyjegy??? A vasúti szállítás alaphelyzetben marhavagonos állóhelyet jelent??,vagy kulturált és XXI.századi szolgáltatást.Mert akkor miért kérnek pénzt azért mert van szék a vagonban ??

Imrus, 2013. február 04. - hétfő 14:05

Én csak azt látom, hogy mindenhol kiszúrásra megy minden a MÁV-nál. A vonatok mocskosak, késnek, mindig szíves elnézésünket és türelmünket kérik. Ez a módosítás a menettértijegyekkel is csak azokat szívatja, akik nem potyáznak. A bliccelők száma ettől nem fog csökkenni. Köszönjük MÁV! Lehetőleg mindenki utazzon velük minél kevesebbet, menjenek csődbe minél előbb. Így nem lesz állása a sok léhűtőnek.

Fekete Zoltán, 2011. június 21. - kedd 20:40

Gratulálok!!!Ezt igy kell csinálni,suttyomban módosítani az üzletszabályzatot az utast nem tájékoztatni arról,hogy a vonata késni fog mert akkor lehet,hogy nem IC.-vel megy.Nemszámít,hogy két csatlakozást is lekésik mert már az IC.is késik.Ez szolgáltatás?Amiért felárat kell fizetni?Ez egy nagy szar!!!Mélyen felháborít amit művelnek!De már meg sem lepődöm itt bármit le lehet nyomni az ember torkán!!!Egy biztos én soha többé nem utazom IC.-vel!!!!!!!!!!

Kati, 2010. szeptember 14. - kedd 07:16

Ez mind szép és jó...Az egyetlen probléma csupán az, hogy a 30 napos elbírálási idő nálam kb 2 hónapja tart, felvilágosítást nem ad senki, érdeklődni pedig nem lehet, mert annyi a válasz, hogy várjak....Szerintem ez egyáltalán NEM FAIR!!!!

Gábor, 2010. szeptember 08. - szerda 23:41

A fenti téma egyébként nagyon érdekes, és részletes tájékoztatást nyújt. Örülök ennek a cikknek.

Gábor, 2010. szeptember 08. - szerda 23:39

Kedves Quentin ! A fenti tájékoztatás témája nem a koszos vonatok, nyelvi tudás. Azért mindent nem kell leírni kommentként, azért, mert a MÁV-ról van szó. Nem illik általánosítani, így teszek én is. ( Látsd: Tisztelet a kivételnek. ) Gondolom Önről sem állítanak olyat, amit Önre nem vonatkozik ? Én ismerek pár személyt a vasúttól, és az ellenkezőket tapasztalom. "A vasutasok modortalanok". Gondolom Ön tökéletes mindenben. Ha ír, ne általánosítson. Ne panaszkodjunk mindenért. Javasoljunk, adjunk ötleteket a vasútnak. Ez a baj az embereken, hogy mindenen morgunk, de ötletük,. javaslatuk nincs. Gábor

Quentin, 2010. június 29. - kedd 21:29

Inkább a szolgáltatás színvonalának növelésével foglalkozna a MÁV, nemcsak olyan szigorításokat vezetnének be, amelyek egy része inkább hátrányos az utasok számára!! Hetente többször utazom egy 250 km- es szakaszon, és 10 utamból 8 végződik késéssel.A MÁV dolgozók modortalanok, és az idegennyelvi tudásuk is elég gyér. Elég nagy szégyen egy olyan fővárosi állomáson, ahonnan ráadásul a reptérre lehet eljutni, hogy a jegypénztárban az angol turistának magyarázza a pénztáros MAGYARUL, hogy milyen jegyet kell venni- és még ő van felháborodva, hogy szerencsétlen angol nem tud magyarul.... Számos országban jártam már, és eddig mindenhol udvarias, és angolul remekül beszélő dolgozók fogadtak! A vonaton az állomások nevét sokszor "elfelejtik" bemondani, ami manapság már minimum lenne. Az ülések még első osztályon is koszosak, a mosdóról nem is beszélve, ami elég gyakran "üzemen kívül" van... Én sokkal színvonalasabb szolgáltatásra vágyom, mert ez nem nevezhető színvonalnak.

Kommentek

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

kizsgé, 2020. szeptember 02.

Én általában nyeremény játékokon veszek részt állítólag. Mindig hatalmas összegeket nyere...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza