Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Vízkáros kocsik - mi a teendő?

Kiss Ferenc, 2010. június 07. - hétfő 18:01
Címkék: autó, eljárás, szerelő, díj
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Milyen bajokat okoz, ha elönti autónkat a víz? Mit tegyünk, ha már kész a baj? És hogyan kerüljük el, hogy vízkáros autót sózzanak ránk?



Állva maradt a ház, mindenki él, de az autó elázott. Sokan szembesülnek a napokban az autójukat ért vízkárral. Én szerencsére csak telefonon találkoztam vízkáros autóval, amikor egy barátomnak kerestünk használt autót - írja az Autónavigátor.hu újságírója. "Találtunk is egy minden szempontból megfelelő darabot, épp, csak a gyári rádió hiányzott, a tulaj ködös magyarázata szerint valami apróság miatt van szerelőnél. Isteni szerencsére éppen egy ismerős szerelőnél, aki rögtön fel is lebbentette a fátylat titokról: az árvíz után Drezdából fillérekért elhozott, totálkárosra ázott autóba botlottunk."


A rozsda lesben áll

De miért ekkora gond egy kis beázás? -kérdezhetik. A magyarázat egyszerű; a napokon, vagy akár csak órákon át tartó, derékig vízben állás nagyon ártalmas az egészségre. Nem csak emberek, hanem az autók esetében is. A karosszéria üregeinek vízzel való felöntése még a legkisebb baj, legalább is a modernebb autóknál, ezeknek a lemezei ugyanis nagyrészt elég jól védettek a korrózió ellen, viszont a régebbi autóknál még nem ritka az üregekben a minimális védelemmel ellátott felület. Ha egyszer oda befészkeli magát a rozsda, akkor előbb-utóbb átrágja magát a lemezen, és durva rozsdásodás révén adja a tulajdonos tudtára, hogy viheti a kocsit a bontóba.

mti
Vízben álló gépkocsik a Hajógyári-szigeten

Nyilvánvalóbb károkat okoz a víz az utastérben: áznak a szövetek, a szőnyegek, teleszívják magukat az ülések szivacsai. Száradás után rendszerint csúnya foltok, és erős bűz emlékeztet a vizes kalandra. Néha azonnal elfüstöl ez-az, de az elektromos alkatrészek elázása gyakran csak hónapokkal később jelentkező meghibásodásokhoz vezet. Beáznak a csatlakozók, hiszen még az autó alján, vagy a motorházban lévő stekkereket is csak spriccvíz elviselésére találták ki, nem tengeralattjárásra! Ugyanígy a generátor, az önindító belseje is átnedvesedik, de beáznak az elektronikus vezérlőegységek, a műszeregység, a kapcsolók, a rádió, meg persze a lámpatestek is, sőt, rossz esetben az akkumulátornak is annyi.


Vízütéstől a szorulós bovdenekig

Még a masszívnak látszó szerkezetek sem tűrik a vizet. A szívórendszeren vagy a kipufogón keresztül a motor hengerébe kerülő víz indítási kísérletnél "vízütésnek" nevezett effektus során okoz általában javíthatatlan töréseket. De bejut a víz a motor olajterébe, a szellőzőkön keresztül pedig a váltó vagy a differenciálmű belsejébe is, ahol azután az elégtelenül kenő vizes olaj miatt néhány száz, vagy ezer kilométer után keletkeznek súlyos károsodások. A beázott fékhengerek jellemzően csak néhány hónap után kezdenek szorulni, csikorogni a víztől tönkrement kerékcsapágyak. Ezekhez a problémákhoz képest már igazán csak apróság az átnedvesedett bovdenek szorulóssá válása.

Megelőzés, szárítás

Egyáltalán mit tehetünk, ha az autónk víz alá kerül? Ha nem tudjuk azonnal szárazra vontatni a kocsit, akkor legalább adjunk esélyt az elektronikus rendszereknek a számukra életveszélyes rövidzárlat elkerülésére, és az akkusaru levételével áramtalanítsunk. Ha szárazra kerül a kocsi, ne próbáljuk a motort beindítani, ne tegyük vissza az akkusarut! A laikusok szállíttassák az autót szerelőhöz, a gyakorlottabb barkácsolók maguk is nekiláthatnak a víztelenítésnek, szárításnak.

mti
Ez már biztosan "felfázik"

Ha van az autón casco, ezelőtt van még egy dolgunk. Ez esetben mindenek előtt értesítsük biztosítónkat, ugyanis a vízkár gyakorlatilag totálkárnak számít! Kezdjük a szárítkozást az utastérrel, szabadítsuk ki a kiszerelhető burkolatokat, vegyük ki a szőnyegeket, az üléseket. Vegyük le az ajtókárpitokat, szedjük le a fóliákat, és minden hozzáférhető felületről, szegletből mossuk le a hordalékot. Sajnos a műszerfalat, a szellőrendszert nem igazán tudjuk kitakarítani, marad a szárítás, a szellőztetés.

Amíg a szőnyegek és az ülések száradnak, van időnk bőven a karosszéria üregeinek átmosására. Ehhez vegyük ki a karosszéria üregeinek záródugóit, szereljük ki a lámpatesteket, és akár slaggal addig locsoljuk az üregeket, amíg a sáros lé helyett már csak tiszta víz folyik ki. Húzzunk szét minden létező elektromos csatlakozót, beleértve a gyújtókábeleket, a gyertyapipákat is, és az érintkezőket kezeljük kontakt-sprével.

Az így lecsupaszított autót próbáljuk meg bekönyörögni hétvégére, vagy legalább éjszakára egy fényezőműhely hőkamrájába. Ha erre nincs elehetőség legalább toljuk a napra az autót… Ezek után következnek a szerkezetek. Csavarjuk ki a gyertyákat, győződjünk meg, nincs-e víz a hengerekben, kétséges esetben néhányszor forgassuk át kézzel a motort! Ez után egy sima szerviz következik: összes olaj és szűrő cseréje. Mire mindezzel végzünk, remélhetőleg meg is száradtak az utastér elemei, és nekiláthatunk az összeszerelésnek. E közben minden elforduló, mozgó alkatrészt, tehát a zsanérokat, bovdeneket kenjünk meg a megfelelő módon olajjal, zsírral, sprével.

Egy ilyen kúra után elmondhatjuk, mindent megtettünk az elázott autónk megmentéséért, de a kellemetlen meglepetések, az esetleges meghibásodások sajnos így is benne vannak a pakliban.

Vízkáros autók a piacon

És igen, most következik a feketeleves! Nyilván a macerás, és kétes eredményű szárítgatás helyett lesznek, akik egyszerűen piacra dobják autójukat - a gyanútlan vásárló meg vesz egy gyönyörű roncsot. De mit tehetünk, nehogy befürödjünk egy eltitkoltan vízkáros autóval?

Gondoljuk gyorsan végig, milyen fogásokat javasoltam az elázott autó rendbe tételére, és Poirot módjára keressük az alámerülésre utaló jeleket! Első intő jel lehet a szag. A nehezen kiszáradó szövetek, szivacsok idővel jellegzetes szagot adnak a beázott kocsinak. Ezen felül keressük a jellegzetes foltokat a szőnyegeken, szöveteken, kárpitokon és az üléseken! Homok- és iszapnyomokat keresve emeljük fel a szőnyegeket, akár zseblámpával próbáljunk benézni a rejtett szegletekbe, üregekbe. És ugyanezért a lemezeken a kábeleket átvezető gumigyűrűket, záródugókat emeljük fel. Kitartóan próbáljuk végig az összes elektromos alkatrész, kijelző, műszer korrekt működését.

Nagyjából ennyit tehetünk az autóval, de casco-képes korú kocsi esetében próbáljuk megtudakolni, volt-e totálkáros az autó. Ez sajnos nem lesz könnyű, magánszemélyként hivatalosan nem, csak biztosítóhoz beépített kémek, vagy az erre szakosodott netes vállalkozás segítségével juthatunk információhoz, de még akkor sem biztos az eredmény, ha volt egyáltalán casco az autón.

Így, miután még egy tapasztalt szerelő számára sem könnyű feladat az eltitkoltan vízkáros autó felismerése, csak azt tanácsolhatom, ha felmerül a gyanú, inkább álljunk tovább. Ahogy az az előbbiekből kiderült, számtalan időzített bomba ketyeg az ilyen autóban.

Forrás: Autónavigátor.hu
  

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

shola clark, 2014. június 04. - szerda 19:52

Szüksége van egy sürgős hitel vagy pénzügyi szolgáltatást? Forduljon financialdepartment.online@gmail.com / http://charitycorporation.gnbo.com.ng

user, 2013. április 02. - kedd 13:00

Így jó két évvel az utolsó komment után hozzászólnék. Két okos kereskedő osztja lentebb az észt. Az egyik állítja a légzsák soha nem fog kinyílni, ha beázott. A másik meg azt, hogy mind a kilenc kinyílt, igaz akkor mikor nem volt épp rájuk szükség. Így vegyen az ember autót kereskedőtől. Mikor ezzel foglalkoznak nap mint nap.

Dealer, 2011. február 10. - csütörtök 00:41

Üdv Mindenkinek! 25éve autókereskedelemmel foglalkozok, emellett az utóbbi években saját autókozmetikát is nyitottam. Szóval a vizes autó az veszélyes téma. Egy vizes autó soha semmilyen körülmények között nem lesz többé megbízható jármű. Rengeteget vettem már és adtam el, a hideg ráz tőlük, de oly alacsony az ázott autók ára, hogy érdemes foglalkozni vele, mert nem ritka hogy a vételár többszöröséért adok túl rajta. A nagy baj ezzel, hogy hiába cserélsz ki minden vezérlőt és elektronikát, előbb utóbb mindig jön egy újjabb hiba. Egy ismerősöm magáncélra vett egy ilyen tó aljáról újraélesztett autót. Beállt a kútra tankolni, majd spontán mind a kilenc légzsák felrobbant az autóban. Érdekes lett volna menet közben. Szó szerint igaz a cikk utolsó mondata, ezek időzített bombák. A használtautó vásárlókat azért elszomorítanám, mert esélytelen átlag felhasználónak megállapítani az autóról, hogy ázott e. Komoly vegyszerekkel dolgoznak az embereim, ha kell kárpitosunk intéz új kárpitokat az autóba. Speciális ozon géppek légmentes kabinba zárva az autót, teljesen szagmentesíteni tudjuk. Megjegyezném, hogy itthon jó a helyzet ilyen téren, mert édes víz van. Én viszont amerikai piacról vásárolok és ott a sós víz az komolyabb dolog. Ha bárki amerikából származó autót vesz érdemes nagyon körbejárni, mert onnan mindenki, vagy ázottat, vagy sérültet hoz.

csak úgy, 2010. október 23. - szombat 18:33

..."minden magyarnak kötelessége segíteni a másikon"

hajó, 2010. június 07. - hétfő 21:13

Üdv! Autókereskedő vagyok,még amikor érdemes volt hozni külföldről autót,hoztunk sokat,főleg franciából,volt benne sok vizkáros is. Na ennek a rendbetételétől óvok mindenkit.Nagyjából rendben vannak a leirtak.Én sokat "kipofoztam",szerintem a létező ősszes gonddal volt szerencsém találkozni.Egy nagyon fontos dolog még:sokan tudják,de sokan talán nem,hogy a légzsákot lőpor felrobbanása nyitja ki a másodperc tört része alatt.Na ha ez egyszer elázott,az a légzsák soha többet ki nem szárad,és biztos hogy akkor sem fog kinyilni,amikor pedig kikéne neki hogy megmentse valaki életét.Már önmagában ez is elég lenne hogy ne gazdasági,hanem műszaki totálkárra vegya a biztositó az autót,csak ugye akkor sokkal többet kéne fizetnie. Tőlünk nyugatra ez már régóta igy is működik,az autót kivágott alvázszámmal csak alkatrésznek értékesitik.Na de nálunk...Volt olyan autóm jó tiz évvel ezelött,amit úgyéreztem teljesen helyrehoztam búvár múltja után,majd eladtam.Rá néhány évre összehozott megint a sors a vevővel.Mesélte hogy imádta a felesége a kocsit,használta vagy 1 évig minden gond nélkül,amikor ausztriában,alagutban 32.000km-nél elszakadt a vezérműszij!!! Na ezt hogy lehetett volna kivédeni??? Szóval mindenkit óvok a vizkáros autóktól!!!

Tillinger , 2010. június 07. - hétfő 19:50

Még annyit a cikkben leírtakhoz,hogy ajánlatos megnézni a csomagtartó burkolatai mögött a hátfali részeit, mivel ezek a helyek minden autónál pár év használat után porosak. Ha hiányzik a por akkor már gyanús lehet az autó.

Kommentek

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

Telefonok a szervizben

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

A gyóntatófülke nem szauna

Bereczk János, 2017. szeptember 22.

Rendesen lelassult ez a probléma is, az
érkező tél, sajnos, meg fogja követelni!
...

CO-érzékelők - életünk őrei

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés