Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

PPO-ügy - a fogyasztóknak van igaza

Munkatársunktól, 2010. június 02. - szerda 11:11
Címkék: fogyasztóvédelem, eljárás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A békéltető testületi eljárásokon hozott döntések alapján a fogyasztói kérelmek megalapozottak voltak. Az általános szerződési feltételeket szabálytalanul módosította a PPO.



A FEOSZ fellépése

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez (FEOSZ) fordulhattak azok a fogyasztók, akiket kár ért a ppo.hu oldalt üzemeltető cég tevékenysége miatt. A beérkezett közel kétszáz panasz alapján a Szövetség úgy döntött, hogy békéltető testületi eljárásokat indít az ügyben, és ehhez kérte a fogyasztók meghatalmazását, valamint az ügy alapjául szolgáló bizonyítékok benyújtását. Több békéltető testületi eljárás indult az ország különböző megyei, illetve fővárosi békéltető testületei előtt. Az eljárások egy része még folyamatban van, a mai napig meghozott és a FEOSZ részére eljuttatott döntések alapján a fogyasztói kérelmek megalapozottak voltak.

Mivel a vállalkozás alávetési nyilatkozatot egyik esetben sem tett, így ahol már lezárult az eljárás, ott ajánlást hoztak az egyes békéltető testületek, melyben a 2490 forint összegű díj visszatérítése szerepelt a rendelkező részben. A döntése indokolásában az általános szerződési feltételek nem jogszerű módosítása állt.


Az előzmények

A ppo.hu internetes oldalt üzemeltető vállalkozás, a svájci székhelyű Centillion Consulting and IT Technology AG (székhely: Svájc, 6301, Zug, Gubelstrasse 5.) szolgáltatását 2009-ben a fogyasztók álláspontja szerint teljesen ingyenesen végezte, azaz sem hirdetéseiben, sem az általános szerződési feltételekben, sem az egyedi regisztrációban nem közölt regisztrációs díjat, vagy éves díjfizetési kötelezettséget számukra. Ugyanakkor a ppo.hu honlapon jelenleg megtalálható 2009-es Általános Szerződési Feltétel Díjtáblázat értelmében havi díja nem volt a szolgáltatásnak, 940 forintos adminisztrációs költség azonban igen.


Nem szóltak a szerződési feltételek megváltozásáról

Akár az ingyenes regisztrációhoz, akár a 940 forintos összeghez viszonyítjuk, a 2490 forintra történő emelés amellett, hogy jelentős anyagi kárt jelent a fogyasztóknak (egyszersmind jelentős anyagi hasznot a vállalkozásnak), jogszabályba is ütközik az ÁSZF ilyen módon történő megváltoztatása miatt. A Polgári Törvénykönyv értelmében az ügyfeleket külön tájékoztatni kell arról az általános szerződési feltételről, amely a szokásos szerződési gyakorlattól, a szerződésre vonatkozó rendelkezésektől lényegesen vagy valamely korábban alkalmazott kikötéstől eltér. Mivel ezen tájékoztatás nem történt meg - a 2490 forintra történő emelés pedig lényeges szerződésmódosítást jelent -, a cég jogszabályba ütköző módon változtatta meg szerződési feltételeit és jutott hozzá a fogyasztók pénzéhez.

A FEOSZ a fentiek alapján levélben kereste meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot és a Gazdasági Versenyhivatalt, és javasolta eljárás megindítását, valamint megkereste a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét és az OTP Bank Nyrt.-t is tájékoztatás kérése céljából.


A következmények

Az oldalt üzemeltető cégtől a mai napig nem érkezett válasz, ugyanakkor a rendőrség nyomozást indított az ügyben, a Gazdasági Versenyhivatal szintén vizsgálja az ügyet. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közérdekű keresetet indított a cég ellen

Ami az egyes bankokat illeti: ugyanazokat a szabályokat alkalmazzák eltérően a különböző hitelintézetek, hiszen van olyan fogyasztó, aki már visszakapta a pénzét, és van olyan fogyasztó is, akinek a chargeback folyamatra tekintettel letiltották a bankkártyáját, majd akár tízezer forint feletti összeggel meg is terhelték, mert ennyi az ügyintézési díj. (Ugyan erről elfelejtették korábban tájékoztatni, hiszen ilyen költségek mellett valószínűleg bele sem fogott volna a fogyasztó ebbe a tranzakcióba.) Sőt ugyanazon banktól is eltérő válaszokat kaptak a fogyasztók, a panasz elutasításától kezdve az előzetes pénzvisszautalásig.

Olyan fogyasztói panaszokkal is találkozott a FEOSZ, ahol a banki ügyintézők még nem is hallottak erről a lehetőségről, és csak hosszas telefonálgatás után került elő a megfelelő formanyomtatvány.

A PPO-ügy részletei: PPO lehúzás - derült égből tranzakció

Forrás: FEOSZ
   

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Barcsák Lászlóné, 2019. június 16.

Azt szeretném tudni, hogy lehet egy hirdetett üzletet ellenőrizni hogy valóban nem piramissal ke...

MLM vagy piramisjáték?

Mr. Richard Cosmos, 2019. június 15.

Jó napot,

Én egy bejegyzett magán pénzt hitelezo. Adunk hitelt, hogy segítse az ...

Menekülés a UPC-től

Mr. Richard Cosmos, 2019. június 15.

Jó napot,

Én egy bejegyzett magán pénzt hitelezo. Adunk hitelt, hogy segítse az ...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés