Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ki felel a sérült plombáért?

Munkatársunktól, 2010. május 31. - hétfő 13:21
Címkék: áram, gáz, szolgáltató, eljárás, fogyasztóvédelem, panasz
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Egyre több fogyasztó panaszkodik a sérült plombákra, illetve az annak következtében kiszabott szolgáltatói kötbérekre.



Elkeseredett lakók kérdezték a fogyasztóvédőket arról, hogy mit tehetnek, ha a szolgáltató a jogi zárak sérülése miatt szab ki kötbért. Senki nem érti, miért kellene fizetnie, ha a hiba észlelése után a szolgáltatónak rögtön jelezte a problémát, és a helyiség, melyben a mérő található kulccsal zárható, így ahhoz az egyes lakóknak nem, csak a közös képviseletnek, takarító szervezetnek van hozzáférése.

A jogi háttér minden esetben az adott közszolgáltatásra vonatkozó jogszabály. Ezek mindegyike szinte kivétel nélkül kimondja, hogy a jogi zárak sértetlenségért a fogyasztó tartozik felelősséggel. Amit nyomatékosít a szolgáltatói üzletszabályzat is.

mti
Tessék vigyázni!

Az esetek többségében, a szerződési feltételek szerint a plomba sérülése kötbér fizetési kötelezettséget von maga után. Ezzel önmagában nem lenne gond, hisz e rendelkezések nélkül bármikor, bármelyik fogyasztó megpróbálhatná a hiteles mérőeszközt befolyásolni, és abban az esetben sem vet fel kérdéseket, ha éppen egy családi házban a kerítésen belül van az óra.


Nem én voltam!

Mit tehet a fogyasztó abban az esetben, ha nem tudja, ki sértette meg a jogi zárat vagy az nincsen kifejezetten az ő felügyelete alatt? Ez főleg társasházak esetén nem lehetetlen, ahol közös villanyóra-, gázóra-szekrény van, vagy éppen a folyóson szabadon, bárki által hozzáférhető helyen van elhelyezve a mérőeszköz.

Kötbér a polgári jog általános szabálya szerint, akkor követlehető, ha valamely körülmény bekövetkeztéért a kötelezett - jelen esetben a fogyasztó - maga felelős. Azaz, tudott róla, nem volt körültekintő, nem őrizte kellően az órát, és a sérülés ennek következtében állt be. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szerint a fogyasztó nem felelős, ha nem kizárólagos felügyelete alatt van az óra.

Előbb a rendőrt...

Az ilyen külső órák esetén a sérülést éppen ezért érdemes először bejelenteni a rendőrségre, és csak azután a szolgáltatónak. Egy rendőrségi jegyzőkönyvvel ugyanis igazolhatjuk, hogy valójában rajtunk kívül álló okokból következett be a rongálódás. Szerencsés esetben még a valódi rongáló is előkerülhet. Ha nem így jártunk el, és már kiszabták a kötbért, még akkor sem késő nyilatkozatot kérni a közös képviselőtől, hogy kiknek van hozzáférésük az adott szekrényhez. E nyilatkozat birtokában érdemes a szolgáltatónál indítványozni a kötbér mellőzését, mérséklését. Ha azonban így sem érünk el célt, akkor sajnos csak a bírósági út marad vétlenségünk bizonyításában, és a fizetési kötelezettség alóli mentesülésben.


Öt tanács, hogy mit tegyünk, ha sérül a plomba

1 - Ha egyértelmű a rongálás, hívjunk rendőrt!
2 - Semmiképpen ne mulasszuk el értesíteni a szolgáltatót, hisz az szerződéses kötelezettségünk!
3 - Nyilatkoztassuk a közös képviselőt arról, kinek van hozzáférése adott mérőóra-szekrényhez.
4 - Egyeztessünk a szolgáltatóval.
5 - Végül, ha nem sikerül egyezségre jutni, nem volt hozzáférésünk az órához és kellő körültekintéssel jártunk el, forduljunk a bírósághoz!

Forrás: FOME
  
   

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

akárki lehetek, 2010. december 08. - szerda 21:56

Az előttem szólókhoz csatlakoznék, a szolgáltatók embertelen cselekedetei ellen. Még korábbi munkahelyem tájékán volt szokás, hogy a szolgáltató a gázórákat megnézette, s leszereltette, majd az ügyfelek orra alá dugott egy jegyzőkönyvet, hogy írják alá, az óra sérült. A szerencsétlen idős, rosszul látó, törvényt, embert tisztelő, abban megbízó, az életben, korban megőszült emberek persze aláírták. Nem szoktak ők még hozzá a fehérgalléros bűnözéshez. Ennek következménye a magas, több százezres bírság fizetési felszólítás volt. Mivel sokan kerestek fel bennünket, hogy segítsünk már valahogy, mert persze a gázóra állása azért nem volt "túl" magas, mert hát a saját erdejükből termeltek ki fát, meg a gyümölcsösüket termelték ki - szabályosan, engedéllyel - s azzal fűtöttek. A szolgáltatót semmi sem hatotta meg, kénytelenek voltunk ügyvédi segítséget biztosítani a védtelen embereknek, s ennek hatására a gázszolgáltató elállt a bírságolástól. Ugyanis az ügyvéd is kidomborította, hogy akkor íratták a jegyzőkönyveket alá, amikor már levették az órákat. Miért nem akkor szóltak, amikor bementek a portára, s közösen tekintették volna meg az órák állapotát. Arról nem is beszélve, hogy egy üveg elrepedése még nem valósítja meg a gáz lopását. De ugyanez volt áramszolgáltatóval is. Főleg így a téli időszakban volt ez elterjedt "módi", biztosan az évvégi jutalmak összegét kellett a dolgozóknak prezentálni. A kisembereket szinte senki, és semmiféle hatóság nem védi meg. Ekkor sem hallottam, hogy a szolgáltatókat megbírságolták volna a tisztességtelen piaci magatartás miatt, vagy kártérítést fizettek volna a jogtalanul meghurcolt lakosoknak. Ez a "demokrácia" hazánkban már évtizedek óta. Üdv mindenkinek!

pityesz, 2010. október 04. - hétfő 19:17

őőő én már csak azt nem értem, hogy a fogyasztovédők mé nem b..ak oda egyet?? vagy ők otthon meg az irodában nem használnak gázt meg villanyt?? moatani házamba beköltözésem után pár héttel jöttek ki kicserélni a gázórát és igen csak enem megaz előző tulajt is melepte a bepróbálkozásuk, de nem hagytuk mwgunkat az előző lakó eyit mondott: bizonyitsák be hogy hozzá nyultunk..nem tudták:)

janbor, 2010. szeptember 30. - csütörtök 15:54

A gázóráról: módomban állt szétszedni, megszemlélni egy selejt gázórát.Nagyon ötletesen egyszerű szerkezet.Én semmilyen mágnessel befolyásolható alkatrésszel nem találkoztam.Ha mégis előfordul befolyásolható típus, azt a szolgáltató cserélje le.Árammérő:a kívülről-mágnessel- befolyásolható mérő elavult az áramszolgáltatók tudtommal nem használnak ilyet.Védettség:a kívülről-idegenek által elérhető-gáz és villanyóra elhelyezéseket a szolgáltatók írták elő.Kérdés:miért MI (fogyasztók) szívunk?

Uriah Heep, 2010. szeptember 03. - péntek 13:12

Nem is kell állandóan őrizni, csak lehetőleg minél gyakrabban vetni rá egy pillantást. Ha rongálás jelei látszanak, akkor meg rendőrt kell hívni, és felvetetni egy jegyzőkönyvet. Faramuci helyzet, de a lényeg, hogy ne a szolgáltató vegye észre előbb.

RUMI JUSZTINA, 2010. szeptember 03. - péntek 07:26

Értem én a dolgot,de még sem értem.Mi van akkor ha a villanyórám nem is zárt helyen van hanem a lépcsőházban ahol bárki(!)hozzáférhet?Mégsem örizhetem a nap 24 órájában.

Matus László, 2010. július 24. - szombat 11:01

A szolgáltatók igen rafinált és sumák / aljas / módon úgy írták a szerződést, hogy ők moshassák a kezeiket és a legegyszerűbb módon rövidre zárják a témát, tehát te felelsz az óráért még akkor is ha kint van a kertben, vagy az utcán.Miután a szerződést kinyomtatva hozzák ki és nem alku tárgya, lehetőséged meg nincs mással szerződni ezért kénytelen vagy aláírni és innen kezdve ki vagy szolgáltatva a kényük kedvük szerint. A fogyasztóvédelem és a szolgáltatók felettes szervei meg nem értik /nem is akarják /ezt meg és ülnek a babérjaikon. Ha már nagyon ciki a téma nekik akkor meg semmitmondó " okos " tanácsokat írogatnak a médiába arról, hogy mire vigyázzak.

LV-426, 2010. június 18. - péntek 12:21

Bár ilyen egyszerű lenne. A társasházakon kívül rengeteg ilyen van a családi házaknál is. Nálunk volt olyan, hogy a hőtágulás (és az idő) miatt megrepedt a gázóránk üvege. Szóltunk a szolgáltatónak, erre ők rögtön megfenyegettek, hogy biztos belenyúltunk, és meg fognak büntetni. A szolgáltató elküldte a gázórát a saját alvállalkozójához bevizsgálásra, ahol kiderült, hogy az eset során idegenkezűség nem történt, csupán az anyagok természetes öregedése okozta a hibát. Mellesleg a mérő végig jól mért. A vége az lett, hogy ránk terhelték a bevizsgálási költséget, holott a gázóra a szerződés szerint a szolgáltató tulajdona volt.


1 2 3 4

Kommentek

Thomas, 2017. június 26.

Hello, üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsön, lakáshitel, autóhitel, hallgatói hitel, ad...

Telefonok a szervizben

Báder Mátyásné, 2017. június 24.

Annyit tudok mondani,hogy ami tényleg fogyaszt azt be is tiltják.Az absolut nevű zsírégető kap...

Veszélyes zsírolvasztók

John Dyke, 2017. június 23.

Rossz pénzügyi helyzetben van? Kell egy kölcsön? A kínált szolgáltatások a következők:

Gyógyulni alternatívan

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés