Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ki felel a sérült plombáért?

Munkatársunktól, 2010. május 31. - hétfő 13:21
Címkék: áram, gáz, szolgáltató, eljárás, fogyasztóvédelem, panasz
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Egyre több fogyasztó panaszkodik a sérült plombákra, illetve az annak következtében kiszabott szolgáltatói kötbérekre.



Elkeseredett lakók kérdezték a fogyasztóvédőket arról, hogy mit tehetnek, ha a szolgáltató a jogi zárak sérülése miatt szab ki kötbért. Senki nem érti, miért kellene fizetnie, ha a hiba észlelése után a szolgáltatónak rögtön jelezte a problémát, és a helyiség, melyben a mérő található kulccsal zárható, így ahhoz az egyes lakóknak nem, csak a közös képviseletnek, takarító szervezetnek van hozzáférése.

A jogi háttér minden esetben az adott közszolgáltatásra vonatkozó jogszabály. Ezek mindegyike szinte kivétel nélkül kimondja, hogy a jogi zárak sértetlenségért a fogyasztó tartozik felelősséggel. Amit nyomatékosít a szolgáltatói üzletszabályzat is.

mti
Tessék vigyázni!

Az esetek többségében, a szerződési feltételek szerint a plomba sérülése kötbér fizetési kötelezettséget von maga után. Ezzel önmagában nem lenne gond, hisz e rendelkezések nélkül bármikor, bármelyik fogyasztó megpróbálhatná a hiteles mérőeszközt befolyásolni, és abban az esetben sem vet fel kérdéseket, ha éppen egy családi házban a kerítésen belül van az óra.


Nem én voltam!

Mit tehet a fogyasztó abban az esetben, ha nem tudja, ki sértette meg a jogi zárat vagy az nincsen kifejezetten az ő felügyelete alatt? Ez főleg társasházak esetén nem lehetetlen, ahol közös villanyóra-, gázóra-szekrény van, vagy éppen a folyóson szabadon, bárki által hozzáférhető helyen van elhelyezve a mérőeszköz.

Kötbér a polgári jog általános szabálya szerint, akkor követlehető, ha valamely körülmény bekövetkeztéért a kötelezett - jelen esetben a fogyasztó - maga felelős. Azaz, tudott róla, nem volt körültekintő, nem őrizte kellően az órát, és a sérülés ennek következtében állt be. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szerint a fogyasztó nem felelős, ha nem kizárólagos felügyelete alatt van az óra.

Előbb a rendőrt...

Az ilyen külső órák esetén a sérülést éppen ezért érdemes először bejelenteni a rendőrségre, és csak azután a szolgáltatónak. Egy rendőrségi jegyzőkönyvvel ugyanis igazolhatjuk, hogy valójában rajtunk kívül álló okokból következett be a rongálódás. Szerencsés esetben még a valódi rongáló is előkerülhet. Ha nem így jártunk el, és már kiszabták a kötbért, még akkor sem késő nyilatkozatot kérni a közös képviselőtől, hogy kiknek van hozzáférésük az adott szekrényhez. E nyilatkozat birtokában érdemes a szolgáltatónál indítványozni a kötbér mellőzését, mérséklését. Ha azonban így sem érünk el célt, akkor sajnos csak a bírósági út marad vétlenségünk bizonyításában, és a fizetési kötelezettség alóli mentesülésben.


Öt tanács, hogy mit tegyünk, ha sérül a plomba

1 - Ha egyértelmű a rongálás, hívjunk rendőrt!
2 - Semmiképpen ne mulasszuk el értesíteni a szolgáltatót, hisz az szerződéses kötelezettségünk!
3 - Nyilatkoztassuk a közös képviselőt arról, kinek van hozzáférése adott mérőóra-szekrényhez.
4 - Egyeztessünk a szolgáltatóval.
5 - Végül, ha nem sikerül egyezségre jutni, nem volt hozzáférésünk az órához és kellő körültekintéssel jártunk el, forduljunk a bírósághoz!

Forrás: FOME
  
   

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

akárki lehetek, 2010. december 08. - szerda 21:56

Az előttem szólókhoz csatlakoznék, a szolgáltatók embertelen cselekedetei ellen. Még korábbi munkahelyem tájékán volt szokás, hogy a szolgáltató a gázórákat megnézette, s leszereltette, majd az ügyfelek orra alá dugott egy jegyzőkönyvet, hogy írják alá, az óra sérült. A szerencsétlen idős, rosszul látó, törvényt, embert tisztelő, abban megbízó, az életben, korban megőszült emberek persze aláírták. Nem szoktak ők még hozzá a fehérgalléros bűnözéshez. Ennek következménye a magas, több százezres bírság fizetési felszólítás volt. Mivel sokan kerestek fel bennünket, hogy segítsünk már valahogy, mert persze a gázóra állása azért nem volt "túl" magas, mert hát a saját erdejükből termeltek ki fát, meg a gyümölcsösüket termelték ki - szabályosan, engedéllyel - s azzal fűtöttek. A szolgáltatót semmi sem hatotta meg, kénytelenek voltunk ügyvédi segítséget biztosítani a védtelen embereknek, s ennek hatására a gázszolgáltató elállt a bírságolástól. Ugyanis az ügyvéd is kidomborította, hogy akkor íratták a jegyzőkönyveket alá, amikor már levették az órákat. Miért nem akkor szóltak, amikor bementek a portára, s közösen tekintették volna meg az órák állapotát. Arról nem is beszélve, hogy egy üveg elrepedése még nem valósítja meg a gáz lopását. De ugyanez volt áramszolgáltatóval is. Főleg így a téli időszakban volt ez elterjedt "módi", biztosan az évvégi jutalmak összegét kellett a dolgozóknak prezentálni. A kisembereket szinte senki, és semmiféle hatóság nem védi meg. Ekkor sem hallottam, hogy a szolgáltatókat megbírságolták volna a tisztességtelen piaci magatartás miatt, vagy kártérítést fizettek volna a jogtalanul meghurcolt lakosoknak. Ez a "demokrácia" hazánkban már évtizedek óta. Üdv mindenkinek!

pityesz, 2010. október 04. - hétfő 19:17

őőő én már csak azt nem értem, hogy a fogyasztovédők mé nem b..ak oda egyet?? vagy ők otthon meg az irodában nem használnak gázt meg villanyt?? moatani házamba beköltözésem után pár héttel jöttek ki kicserélni a gázórát és igen csak enem megaz előző tulajt is melepte a bepróbálkozásuk, de nem hagytuk mwgunkat az előző lakó eyit mondott: bizonyitsák be hogy hozzá nyultunk..nem tudták:)

janbor, 2010. szeptember 30. - csütörtök 15:54

A gázóráról: módomban állt szétszedni, megszemlélni egy selejt gázórát.Nagyon ötletesen egyszerű szerkezet.Én semmilyen mágnessel befolyásolható alkatrésszel nem találkoztam.Ha mégis előfordul befolyásolható típus, azt a szolgáltató cserélje le.Árammérő:a kívülről-mágnessel- befolyásolható mérő elavult az áramszolgáltatók tudtommal nem használnak ilyet.Védettség:a kívülről-idegenek által elérhető-gáz és villanyóra elhelyezéseket a szolgáltatók írták elő.Kérdés:miért MI (fogyasztók) szívunk?

Uriah Heep, 2010. szeptember 03. - péntek 13:12

Nem is kell állandóan őrizni, csak lehetőleg minél gyakrabban vetni rá egy pillantást. Ha rongálás jelei látszanak, akkor meg rendőrt kell hívni, és felvetetni egy jegyzőkönyvet. Faramuci helyzet, de a lényeg, hogy ne a szolgáltató vegye észre előbb.

RUMI JUSZTINA, 2010. szeptember 03. - péntek 07:26

Értem én a dolgot,de még sem értem.Mi van akkor ha a villanyórám nem is zárt helyen van hanem a lépcsőházban ahol bárki(!)hozzáférhet?Mégsem örizhetem a nap 24 órájában.

Matus László, 2010. július 24. - szombat 11:01

A szolgáltatók igen rafinált és sumák / aljas / módon úgy írták a szerződést, hogy ők moshassák a kezeiket és a legegyszerűbb módon rövidre zárják a témát, tehát te felelsz az óráért még akkor is ha kint van a kertben, vagy az utcán.Miután a szerződést kinyomtatva hozzák ki és nem alku tárgya, lehetőséged meg nincs mással szerződni ezért kénytelen vagy aláírni és innen kezdve ki vagy szolgáltatva a kényük kedvük szerint. A fogyasztóvédelem és a szolgáltatók felettes szervei meg nem értik /nem is akarják /ezt meg és ülnek a babérjaikon. Ha már nagyon ciki a téma nekik akkor meg semmitmondó " okos " tanácsokat írogatnak a médiába arról, hogy mire vigyázzak.

LV-426, 2010. június 18. - péntek 12:21

Bár ilyen egyszerű lenne. A társasházakon kívül rengeteg ilyen van a családi házaknál is. Nálunk volt olyan, hogy a hőtágulás (és az idő) miatt megrepedt a gázóránk üvege. Szóltunk a szolgáltatónak, erre ők rögtön megfenyegettek, hogy biztos belenyúltunk, és meg fognak büntetni. A szolgáltató elküldte a gázórát a saját alvállalkozójához bevizsgálásra, ahol kiderült, hogy az eset során idegenkezűség nem történt, csupán az anyagok természetes öregedése okozta a hibát. Mellesleg a mérő végig jól mért. A vége az lett, hogy ránk terhelték a bevizsgálási költséget, holott a gázóra a szerződés szerint a szolgáltató tulajdona volt.


1 2 3 4

Kommentek

REMY.CREDIT, 2017. december 11.

XMAS HITEL IS MOST MÓDOSan alacsony áron 1% {REMY.CREDIT111@gmail.com}

Szüksége v...

Mit tehet a betegjogi képviselő?

Chris , 2017. december 11.

Ha szüksége van egy sürgős kölcsönre, hogy megoldja pénzügyi szükségleteit, €3000 és ...

Telefonok a szervizben

James Roland, 2017. december 10.

James Roland vagyok. Néhány hónappal ezelőtt a cégem nagy veszteséget szenvedett. A rossz hite...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés