Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ki felel a sérült plombáért?

Munkatársunktól, 2010. május 31. - hétfő 13:21
Címkék: áram, gáz, szolgáltató, eljárás, fogyasztóvédelem, panasz
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Egyre több fogyasztó panaszkodik a sérült plombákra, illetve az annak következtében kiszabott szolgáltatói kötbérekre.



Elkeseredett lakók kérdezték a fogyasztóvédőket arról, hogy mit tehetnek, ha a szolgáltató a jogi zárak sérülése miatt szab ki kötbért. Senki nem érti, miért kellene fizetnie, ha a hiba észlelése után a szolgáltatónak rögtön jelezte a problémát, és a helyiség, melyben a mérő található kulccsal zárható, így ahhoz az egyes lakóknak nem, csak a közös képviseletnek, takarító szervezetnek van hozzáférése.

A jogi háttér minden esetben az adott közszolgáltatásra vonatkozó jogszabály. Ezek mindegyike szinte kivétel nélkül kimondja, hogy a jogi zárak sértetlenségért a fogyasztó tartozik felelősséggel. Amit nyomatékosít a szolgáltatói üzletszabályzat is.

mti
Tessék vigyázni!

Az esetek többségében, a szerződési feltételek szerint a plomba sérülése kötbér fizetési kötelezettséget von maga után. Ezzel önmagában nem lenne gond, hisz e rendelkezések nélkül bármikor, bármelyik fogyasztó megpróbálhatná a hiteles mérőeszközt befolyásolni, és abban az esetben sem vet fel kérdéseket, ha éppen egy családi házban a kerítésen belül van az óra.


Nem én voltam!

Mit tehet a fogyasztó abban az esetben, ha nem tudja, ki sértette meg a jogi zárat vagy az nincsen kifejezetten az ő felügyelete alatt? Ez főleg társasházak esetén nem lehetetlen, ahol közös villanyóra-, gázóra-szekrény van, vagy éppen a folyóson szabadon, bárki által hozzáférhető helyen van elhelyezve a mérőeszköz.

Kötbér a polgári jog általános szabálya szerint, akkor követlehető, ha valamely körülmény bekövetkeztéért a kötelezett - jelen esetben a fogyasztó - maga felelős. Azaz, tudott róla, nem volt körültekintő, nem őrizte kellően az órát, és a sérülés ennek következtében állt be. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szerint a fogyasztó nem felelős, ha nem kizárólagos felügyelete alatt van az óra.

Előbb a rendőrt...

Az ilyen külső órák esetén a sérülést éppen ezért érdemes először bejelenteni a rendőrségre, és csak azután a szolgáltatónak. Egy rendőrségi jegyzőkönyvvel ugyanis igazolhatjuk, hogy valójában rajtunk kívül álló okokból következett be a rongálódás. Szerencsés esetben még a valódi rongáló is előkerülhet. Ha nem így jártunk el, és már kiszabták a kötbért, még akkor sem késő nyilatkozatot kérni a közös képviselőtől, hogy kiknek van hozzáférésük az adott szekrényhez. E nyilatkozat birtokában érdemes a szolgáltatónál indítványozni a kötbér mellőzését, mérséklését. Ha azonban így sem érünk el célt, akkor sajnos csak a bírósági út marad vétlenségünk bizonyításában, és a fizetési kötelezettség alóli mentesülésben.


Öt tanács, hogy mit tegyünk, ha sérül a plomba

1 - Ha egyértelmű a rongálás, hívjunk rendőrt!
2 - Semmiképpen ne mulasszuk el értesíteni a szolgáltatót, hisz az szerződéses kötelezettségünk!
3 - Nyilatkoztassuk a közös képviselőt arról, kinek van hozzáférése adott mérőóra-szekrényhez.
4 - Egyeztessünk a szolgáltatóval.
5 - Végül, ha nem sikerül egyezségre jutni, nem volt hozzáférésünk az órához és kellő körültekintéssel jártunk el, forduljunk a bírósághoz!

Forrás: FOME
  
   

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Zavarkó István, 2015. július 21. - kedd 08:35

A külföldi energiaszolgáltatók távozásával valószínűleg felgyorsul az általuk elindított kötbérek és egyéb kintlévőségek behajtása. Célszerű az ezzel kapcsolatos peres és egyéb eljárásokra időben felkészülni. www.zavarkoistvan.atw.hu

varga, 2014. december 17. - szerda 16:57

Kérem,ha valaki tud segíteni segítsen. Családi házban lakunk.15 éve kint van éjszakai villanyóra és most kijöttek leszerelni.Közben én bementem a fényképezőgépért,hogy le fotózzam mert hallottunk már sok visszaélésről.Mire kimentem a szerelő közölte hogy az óratok teteje meg van sérülve.Mi addig nem láttunk rajta sérülést,.csak miután a szerelő szólt ,akkor volt látható az óratok tetején egy repedés.Igaz ahogy leszerelték le is törte azzal,hogy úgyis letört volna. Ezután jött az E.ON-tol 75.000 Ft.Kötbirság mert fenn állt az áramvételezés lehetőség. Ezt az órát 6 éve nem használtuk mert a villanybojlert le szereltettük átálltunk gázkazános fűtésre így nem volt szükségünk éjszakai áramra.Ha valaki tud kérem segítsen,hova forduljak mert én nem csaltam nem loptam soha.Köszönettel.Varga

Matus László, 2013. december 03. - kedd 17:25

Nem értem,hogy ha egy szabály rossz akkor miért nem módosítja senki? Nincs ebben az országban senki aki ezt a betarthatatlan szabályt meg tudná semmisíttetni? Bíróság,alkotmánybíróság vagy bárki? Azt tudom,hogy hogy teheti ezt meg a szolgáltató: kénytelen aláírni szinte bármit az ügyfél ha áramot /gázt,villanyt,vizet,telefont,stb./ akar ,mert ha nem írja alá a szolgáltató által kitalált bármekkora hülyeséget akkor nincs szolgáltatás, de azt nem értem,hogy miért nem lép fel ez ellen az a sok száz fogyasztóvédő,miniszter vagy bárki akiknek ez lenne a dolguk?

Elekto M. Ágnes, 2013. december 03. - kedd 16:41

Kedves, Csákvári! Az első dolgod, az legyen, hogy a közös képviselőtől kérsz egy olyan nyilatkozatot, melyben a közös képviselő nyilatkozik a villany óra elhelyezkedéséről, és a villany óra hozzá férhetőségéről. Vagyis, arról hogy pontosan hol helyezkedik el a villany óra, és hogy a közös terülten lévő helységben kiknek van hozzá kulcsa. Ezt a nyilatkozatot minimum 2 példányban kell kérni a közös képviselőtől. Az egyik nyiltkozatott el kell juttatni a szolgáltatóhoz, a második nyilatkozattal pedig el kell menni a lakhelyedhez illetékes rendőrségre és rendőrségi feljeletést kell mindenképpen tenni! A közös képviselő nyilatkozat mellett érdemes közjegyzővel hitelesített fényképet is csináltatni a villany óráról, és a körülötte lévő helységről. Amit a szolgálatónak eljuttatsz, és a rendőrségi feljelentés mellé is érdemes csatolni. Ezt érdemes meg tenni. De ettől függetlenül nem számíthatsz túl sok jóra. Mivel a Villany óra az előfizető felelősége! Hogy akkor mihez kell nyilatkoztatni a közös képviselőt, és mihez kell a rendőrségi feljelentés? Ahhoz kell, hogy tudj részlet fizetési lehtősget kérni!

Csákvári, 2013. december 03. - kedd 15:12

Egy kis segítséget szeretnék kérni. Emeletes házban lakom. Kb. egy hónapja voltak leolvasni a villanyórát, és azzal kopogtak be hozzám, hogy nincs az órán a plomba, és ezért büntetést fognak kiszabni. Mondtam, hogy nem lett hozzányúlva, rendesen fizettünk mindent, nem tudom miért hiányzik róla. Mivel minden évben ellenőrzik, és eddig nem volt semmi gond, akkor most valaki levehette. Azt mondták őket nem érdekli, ez így csalásnak minősül. A mai napon kézhez kaptam egy 350.000 Ft összegről szóló csekket melyet rövid határidőn belül kell kifizetem. Nyugdíjas vagyok, hogyan tudnám kifizetni. És az emeletes ház folyosóján van az órán, így bárki hozzáférhetett. Mit tudok tenni?

Elektromos Elektra, 2013. október 12. - szombat 10:48

Tisztelt Hegedüs István! "Van-e különbség, ha észreveszem és bejelentem, vagy a leolvasó fedezi fel?" - Nincs külömbség! Ugyan úgy veszi a szolgálató ezt. Akkor van csak némi esélyed ha lakáson kivűl van az óra. De ebben az esetben is, igen csekély az esélye annak hogy a javadra dönt a szolgálató. De abban az esetben ha lakásodon kivűl van a mérő óra, akkor legalább van mire hivatkoznod. Ha pedig lakáson belül van, akkor meg még annyi esélyed sincs!

Hegedüs István, 2013. október 11. - péntek 20:07

Ki felel a sérült plombákért ? c. írásukat olvasva merült fel bennem a kérdés: Mi történik akkor, ha a lakásomon belül lévő plomba sérül? (Takarítás, valami beleakad, stb.) Van-e különbség, ha észreveszem és bejelentem, vagy a leolvasó fedezi fel? (Gáz- és villanyóra esetében.) Kösz

Matus László, 2013. június 17. - hétfő 14:03

Gratulálok a sikeréhez! Már-évekkel ezelőtt- nekem is volt a TIGÁZ-zal ügyem. Ez nem jutott el a bíróságig,mert a kirendelt szakértő megállapította,hogy -az egyébként szerelők által okozott- rongálások keresztül nem manipulálhattam az órát. Majd egy évembe, és sok időmbe valamint pénzembe került a levelezgetés /mindenkinek tértivevény/ és a méltóságos gázszolgáltatóhoz utazgatás mire a vélemény miatt méltóztattak az ügyemet ejteni bizonyíthatóság hiánya miatt. Persze se egy bocsánatkérő levél,se kártérítés. Mivel százból jó ha kettő utánajár és kiáll az igazáért még így is vastagon megéri nekik ez a kis veszteség amit az ügyfél által nyert per miatt fizetniük kell. A fogyasztóvédelem és a hatóságok meg persze hallgatnak az helyett hogy ilyenkor odapörkölnének pár milliót.

gazugy, 2013. június 17. - hétfő 07:33

Szabálytalan gázvételezés (kötbér) ügyben pernyertes gázfogyasztó. (Jogi Fórumról) "mazda6 # e-mail 2013.05.20. 20:47 Üdvözlök Mindenkit! Ígéretemnek , megfelelően tájékoztatok minden sorstársat, hogy a Tigáz ellen folytatott bírósági per befejeződött. Jogerőre emelkedett az ítélet, melyben a szolgáltatót kötelezte a bíróság a perköltség megtérítésére. Ezt a közel fél millió forintot a pénteki napon átutalták a részemre. Tehát, megérte a harc és a kitartás, bár igen csak felőrölte az idegrendszeremet. Akinek tudok segíteni a bírósági ítélet indoklásával, szívesen elküldöm privátban. veressferenc@gmail.com Üdv. Veress Ferenc"

Nagy, 2013. június 11. - kedd 13:40

Kedves Yusticia!Most nem olvasták le több évig a villanyóráikat vagy tévesen lett leolvasva több éven keresztül?Mind kettő kicsit furcsa számomra.Csak azért,mert minden havi villanyszámlán szerepel,hogy mikor van az éves leolvasás időpontja.A panaszt sem nagyon fogják elfogadni szerintem,mivel a számlán szerepel a dátum valamint minden évben küldik az éves elszámoló számlát.Akkor kellett volna reklamálni.Meg kellene nézni az utolsó éves elszámoló számlán a villanyóra állást és a jelenlegi óraállást.Ha ezen különbség van,szerintem akkor lehet reklamálni.Amúgy az ügyfélszolgálaton pontosan meg tudják mondani,hogy minden évben mennyit írtak fel!De telefonon is megmondják


1 2 3 4

Kommentek

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

Telefonok a szervizben

Mária Ádám, 2017. szeptember 22.

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hag...

A gyóntatófülke nem szauna

Bereczk János, 2017. szeptember 22.

Rendesen lelassult ez a probléma is, az
érkező tél, sajnos, meg fogja követelni!
...

CO-érzékelők - életünk őrei

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés