Sok tévhit él bennünk a tejjel kapcsolatban, annak ellenére, hogy évi 68,9 literes fogyasztásunkkal még mindig valóságos "tejnagyhatalomnak" számítunk.
A felmérés a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából készült.
Nagyon sokféle kutatásunk van, ez az első, amely
a tejjel kapcsolatos tévhitekre vonatkozik" - hangsúlyozta Sánta
Zoltán, a GfK Hungária Piackutató Intézet kutatásvezetője, aki elmondta,
hogy 2010 áprilisában végezték a vizsgálatot ötszáz fős országos
reprezentatív minta bevonásával. Célcsoportjuk a tizenöt évnél idősebb népesség volt.
A kutatásvezető kitért arra, hogy utóbbi időben a viszonylag magas tejfogyasztás - amellyel megelőzzük például az osztrákokat és az olaszokat - lassú visszaszorulása tapasztalható. Az elmúlt négy évben például három százalékkal csökkent a tejfogyasztás.
Reggelink főszereplőjeA felmérés szerint a tizenöt évesnél idősebb magyar lakosság nyolcvannégy százaléka hetente legalább egyszer iszik tejet. A fogyasztásban azonban igen nagy a szóródás: naponta mindössze a megkérdezettek negyvenegy százaléka issza. A válaszadók harminchárom százaléka hetente többször iszik tejet, tíz százalékuk hetente egyszer. A népesség nyolc százaléka havonta egy-két alkalommal iszik tejet, öt százalék ennél ritkábban. A fennmaradó négy százalék allergia vagy más betegség miatt nem ihat, illetve nem iszik tejet.
Sokan tévesen hiszik magukat laktózérzékenynek
A magukat laktózérzékenynek vélő páciensek több mint felének valójában nem volt problémája a tejcukor emésztésével - állapították meg vizsgálatukban spanyol kutatók.
"Elterjedt hiedelem a páciensek körében, hogy hasi panaszaikat a tejtermékekben lévő laktóz okozza" - írták a barcelonai Vall d'Hebron egyetemi kórház kutatói a Clinical Gastroenetrology and Hepatology című szaklapban megjelent tanulmányukban.
A tesztben egy deciliter tejnek megfelelő mennyiségű, tejcukrot tartalmazó laktózoldatot ittak meg az önkéntesek, és kiderült, hogy jóval kevesebb embernél jelentkezett hasgörcs, gázképződés és puffadás, mint otthon. A 353, emésztési panaszokkal jelentkező emberből 189-ről derült ki, hogy a tejcukor felszívódása normális szervezetükben.
A kutatók nem tudják pontosan, mi okozhatja, hogy otthon mégis emésztési panaszai vannak az érintetteknek. Feltételezik, hogy irritábilis bél-szindróma okozhatja, esetleg szervezetük "emlékszik" vissza egy korábbi, túlzott mennyiségű laktózterhelésre.
A tejtermékekben lévő laktózt egy enzim, a laktáz segítségével bontja le szervezetünk. Amikor azonban kevés az enzim, a maradék tejcukor baktériumok tápanyagává válik, miközben nagy mennyiségű gáz képződik. Ez a tejcukor különféle erősségben jelentkező felszívódási zavara, ami azonban nem azonos a teljes laktózintoleranciával, amelynél a hasi fájdalom és puffadás tünete a laktóz elfogyasztását követően gyorsan - szinte azonnal - jelentkezik.
A hazai fogyasztók árérzékenyek, és korosztályi, iskolázottsági sajátosságok is megmutatkoznak. Az alkalmi fogyasztók között magasabb az idősebb, viszonylag alacsonyabb iskolai végzettségűek aránya. A rendszeres tejfogyasztók körében - ide sorolják a legalább heti egy alkalommal tejet fogyasztókat - felülreprezentáltak a nők, a gyermekes családok, a szellemi foglalkozásúak, a budapestiek és a nagyvárosiak.

A fogyasztás mértéke mellett a magyar népesség tejfogyasztással kapcsolatos tájékozottságát is vizsgálták. A gyakori fogyasztók viszonylag tájékozottabbnak bizonyultak.
"Vannak olyan témák, amelyekben viszonylag tájékozottak a magyar fogyasztók. Ilyenek például, hogy egészséges a tejfogyasztás, hogy nem tartalmaz egészségtelen zsírokat, hogy érdemes hőkezelni fogyasztás előtt. Emellett azonban vannak olyan kérdések, amelyekben bizonytalanabb a lakosság: például abban, hogy magas, vagy alacsony-e a tej kalóriatartalma. E kérdésben három részre oszlott a válaszadók véleménye: nagyjából a megkérdezettek harmada találta el, hogy magas a kalóriatartalma, harmada szerint kevés, s ugyanennyi a bizonytalanok száma" - fogalmazott Sánta Zoltán.
Miháldy Kinga, az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézetének dietetikusa a tévhitekről beszélve, kiemelte: a lakosság negyvenhét százaléka véli, hogy a pasztőrözés és UHT (ultramagas hőmérsékleten történő) kezelés során elvesznek a tejből fontos tápanyagok. Ezzel szemben a tejet fehérjetartalma és ásványi anyagai, valamint a D-vitamin miatt fogyasztjuk. Ezek a komponensek a hőkezelések során gyakorlatilag változatlan maradnak, a tápanyagnak pedig legfeljebb tíz százaléka vész el.
A megkérdezettek nyolcvankét százaléka véli a legegészségesebbnek a házi, kimért tejet. Ezzel szemben a házi, kimért tej az egészségre káros mikroorganizmusokat, például a tébécé kórokozóját tartalmazhatja. Jelenléte az adott állatállomány egészségi állapotán és a feldolgozás helyszínén múlik.
Amit a doboz elrejt - mit tehetünk, ha romlott tejet vettünk?Kioltja a
tej a tea jótékony hatásátForrás: MTI
Szóljon hozzá: