Munkatársunktól, 2010. április 30. - péntek 09:51 Címkék: egészség, teszt
Angliában, ahol a teát hagyományosan tejjel isszák, nagy felhördülést váltott ki az a tudományos eredmény, amely szerint a hozzáöntött tej bizony "kikapcsolja" a kedvelt ital szívet és érrendszert gyógyító hatását. A kávé a Journal of Nutrition új vizsgálati tanulmánya szerint viszont feketén vagy tejjel egyaránt jót tesz az egészségnek.
hirdetés
Az európaiak közül a portugálok voltak az elsők, akik Japánban belekóstoltak a teába, 1560 táján. A tealevél importjával hamarosan a gazdag franciák és hollandok körében is népszerűvé vált a teaivás. Az angol teázás kezdetén,1661-ben a portugál Braganza Katalin lett II. Károly, Anglia, Skócia és Írország királyának felesége. Akkoriban pedig a tea már kedvelt ital volt Portugáliában.
Teaidő Pakisztánban - nemcsak a britek kedvelik tejjel
A szigetországban hamar elterjedt a teázás. A "délutáni tea" általában három-öt óra között vált divatossá. Az angolok azonban tejjel itták a teát: a csészékbe először hideg tejet öntöttek, nehogy a finom porcelán megrepedjen a forró teavíz miatt. Tejes teából ma is sokat isznak - otthon, munkahelyen és társaságban egyaránt. Statisztikák szerint az Egyesült Királyság polgárai naponta 150 millió csésze teát öntenek magukba.
A teázás persze nemcsak élvezet, hanem epidemiológiai vizsgálatok szerint igen egészséges is. Állatkísérletek jelezték, hogy a tea alkalmas a legkülönbözőbb rosszindulatú daganatok megelőzésére. Kedvező tulajdonságát elsősorban erélyes antioxidatív hatásával magyarázzák.
Szétválasztva jobb
Egy holland vizsgálat résztvevői közül a legtöbb teát fogyasztó egyharmad halt meg legkisebb arányban infarktusban vagy agyi katasztrófában. Ezzel szemben az aorta meszesedése azok között a rotterdamiak között volt a legelterjedtebb, akik a legkevesebb teát itták. Egy bostoni felmérés résztvevői között a szívroham kockázata csaknem fele volt abban a csoportban, amelyiknek tagjai naponta legalább egy csésze teát megittak, azokhoz képest, akik egyáltalán nem teáztak.
"Üresen maradnak a temetők!"
Az angol polgárokat, akik átfagyott kezüket egykoron a gőzölgő tejes tea bögréjével melegítették, néhány éve hideg zuhanyként érte az a német tudományos hír, amely szerint a tea kedvező biológiai hatását a tej egyszerűen megszünteti.
A berlini Charité Egyetemi Kórház kutatói tizenhat egészséges nőnek adtak fél liter fekete teát, tejjel vagy anélkül. A teázás előtt és után, a felkaron mérték az áramlás közvetítette értágulatot. Az artériás véráramlás a Dardzsiling (Darjeeling) tea megivása után jelentősen fokozódott, míg a tejes tea ezt a kedvező hatást gyakorlatilag teljesen fölfüggesztette. Patkányok erein végzett állatkísérletek is ugyanezt igazolták, hasonlóképp az izolált sejtek vizsgálata. A tejben lévő kazein a teában lévő katekinekhez kötődve gátolja a népszerű ital jótékony hatását. Bizakodásra adhat okot azonban, hogy a teában legalább kétszáz bioaktív anyag van, és egyáltalán nem bizonyos, hogy a tej mind inaktiválja ezeket.
A közelmúltban egy oxfordi vizsgálat is a korábbi német eredményekre jutott. Ötféle fekete teához adtak sovány, félkövér vagy teljes tejet. A tea antioxidáns hatását fajtájától függetlenül mindegyik tej erélyesen kioltotta. A teában lévő, a szervezetet védő gyökfogókra különösen a sovány tej bizonyult végzetesnek.
Jöhet a kávé
A kávétól sokáig mindenkit óvtak. Azt mondták, hogy emeli a vérnyomást, gyorsítja a szívműködést, ezzel árt az ereknek és a szívnek. Egy amerikai ápolónőkön végzett megfigyeléssorozat értékelése során azonban, csaknem százezer nő adatai alapján kiderült, hogy akik naponta legalább négyszer kávéztak, azok húsz százalékkal ritkábban kaptak agyi katasztrófát, mint azok, akik nem kedvelték ezt az italt.
Kávéház - a nyugalom szigete
Az infarktus miatt kórházba szállított svéd férfiak közül is azok haltak meg a legritkábban, akik évtizedek óta minden nap elfogyasztottak négy-öt kávét - derült ki egy tanulmányból.
De mi történik, ha valaki a bécsi tejeskávét, esetleg a capuccinót vagy a latte macchiatót szereti?
Svájci kutatók kilenc, egészséges önkéntest vizsgáltak, átlagos életkoruk harmincnégy év volt. Véletlenszerű sorrendben háromféle italt fogyasztottak: instant kávét, instant kávét tejjel vagy ugyanilyen kávét cukorral és nem tej alapú krémporral ízesítve. Mindhárom kávéban ugyanannyi antioxidáns volt.
A Journal of Nutrition beszámolója szerint a tej nem akadályozta a kávé kedvező antioxidáns hatását, a nem tejből készült krémporok azonban lassították a kávéban lévő antioxidáns vérré válását. Mind több tanulmány igazolja tehát a pesti vicc igazságát: ha sokat kávézgatunk, üresek maradnak a temetők.
"Lajos pénzszűkébe került és egymillió forintos hitelszerződést írt alá a GVH által már elmarasztalt Euromobilien Hungary Kft.-vel. Az ügyintéző kérésére befizetett hetvenezer forintját viszont már a szerződés felmondása után nem kapta vissza. "
"Mónika problémája akár az egész ország problémája is lehetne. Másfél éves állástalanság után épp kezdene egyenesbe jönni a család, csupán a behajtó cégek munkatársai írogatnak sms-t este kilenc után. "
Szóljon hozzá: