Tavaly megtorpant a húsvéti édességek kiskereskedelmi forgalmának évek óta tartó növekedése. A 2009-es ünnepi időszakban egy százalékkal, mintegy 2,7 milliárd forintra csökkent a bolti eladás. Tömegét tekintve a forgalom 890 tonna körül alakult.
A Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján évek óta a csokoládétojás és a nyúl a legnépszerűbb. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek, a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe.
Az eladott tejcsokoládé mennyisége először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában nugátot, tavaly pedig tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figurákra tavaly hatvanegy százalék jutott a bolti eladásból, míg a nugátosokra harmincnégy százalék. A két drágább szegmens, az étcsokoládé mutatója négy, a fehércsokoládé mutatója pedig egy százalék.
A csokitojás örök slágerA tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló, kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. erősödni tudott ugyanakkor több nagy édesipari vállalat is, amelyek elsősorban minőségi tejcsokoládéjukkal célozták meg a vásárlókat.
A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készül húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 895 forint volt, míg nugátból csak 1 529 forint.
Az értékesítésben egyre nagyobb rész jut a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornára. Ezek piaci részesedése tavaly húsvétkor az előző év ünnepi időszakához képest huszonhatról harminc százalékosra nőtt.
Ez nyilván összefügg a saját márkák nagyobb súlyával. Amíg tizenkét-negyvennégy százalék jutott rájuk tavaly az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak kilenc-tizenhét százalék.
A bolttípusok között nőtt a kétszáz négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek részaránya is. Mindez a hipermarketek rovására történt, amelynek mutatója hatvanról ötvenhárom százalékra csökkent.
Világgazdaság: nem emelkedik jelentősen a tojás ára
Egy-két forinttal nőhet a jelenlegi nettó tizennyolc forintról Húsvétig a tojás termelői ára - nyilatkozta a Világgazdaság pénteki számában Thury Attila, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének elnöke.
Az elnök szerint a fogyasztók a huszonegy-huszonkettő forint, vagy ennél magasabb termelői árat már nem tudnák megfizetni. Az év eleje óta eltelt időszakban a tojás fogyasztói átlagára harminckét-harmincöt forint között volt.
Az elnök tájékoztatása szerint az éves tojásfogyasztás fejenként kétszázhetven darab körül stagnál. Csökkent az importnyomás, mert a jelenlegi devizaárfolyamon az import termék a drágább.
Thury Attila a problémák között említette azt, hogy az uniós szabályozás szerint 2012 végéig le kell cserélni a hagyományos baromfiketreceket, ami a termelők mintegy felét érinti. Ehhez ugyan uniós pénzekért lehet pályázni, de a termelőknek nincs elegendő saját forrásuk hozzá. (MTI)
Forrás: Pénzcentrum
Szóljon hozzá: