Amerikai kutatók az egészségtelen ételek megadóztatását támogatják, egy huszonkét éven át tartó, követéses vizsgálat eredménye alapján.
Az Archives of Internal Medicine című szaklapban hétfőn jelent meg az a tanulmány, amely szerint a cukros üdítőkre és a pizzára kivetett tizennyolc százalékos adó hatására annyival csökkenne az amerikaiak kalória-bevitele, hogy évente akár két kilogrammal is alacsonyabb lehetne az átlagos testsúly.
A túlsúly és az elhízás járványszerű méreteket öltött az Egyesült Államokban, hiszen a legutóbbi felmérések szerint az amerikaiak kétharmada e két csoport valamelyikébe tartozik.
Az Észak-Karolinai Egyetem munkatársai Kiyah Duffey vezetésével 5115 fiatal (tizennyolc-harminc éves) felnőtt étrendjére és egészségére vonatkozó adatokat elemeztek. A követéses vizsgálat 1985 és 2006 között tartott.
A pizza összefügg a hosszas üldögélésselAz adatokat az élelmiszerárakkal összevetve a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy húsz év alatt az árak tíz százalékos emelkedésével együtt járt az üdítőkkel bevitt kalória tíz százalékos, valamint a pizzával bevitt kalória tizenkét százalékos csökkenése. A kutatók úgy vélik, hogy egy tizennyolc százalékos adó következményeként naponta ötvenhat kalóriával kevesebbet fogyasztanának az amerikaiak üdítőből és pizzából.
Ettől eltérő eredményre jutott egy másik kutatócsoport a szintén egészségtelen, sós termékek megadóztatásával kapcsolatban. Crystal Smith-Spangler és munkacsoportja számítógépes modellkísérletéről az Annals of Internal Medicine című szaklapban számolt be. Azt nézték meg, hogy miként alakulna a sócsökkentés az élelmiszeripar közreműködésével, megegyezés alapján, illetve akkor, ha ezt sóadó bevezetésével igyekeznének kikényszeríteni.
Eredményeik szerint az élelmiszeripar együttműködésével az egészségügyi vezetés az amerikaiak sófogyasztását 9,5 százalékkal csökkenthetné, ami a negyven-nyolcvanöt éves emberek körében 513.885 szélütést és 480.385 szívinfarktust előzne meg. Modellszámításaik szerint a sóadó bevezetése az ország területén élők sófogyasztását csak hat százalékkal mérsékelné.
Forrás: MTI
Szóljon hozzá: