Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Naiv ügyfelekre hajtott az álbrókercég

Munkatársunktól, 2010. február 25. - csütörtök 16:02
Címkék: átverés, csalás, eljárás, gvh
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Capital Partners több egykori munkatársa szerint ügyfelek "lehúzására" specializálódott az a brókercég, melynek budapesti központjában kedden több vezetőt letartóztattak. A GVH hónapok óta vizsgálódik a vállalatnál tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt, a felügyelet pedig a rendőrségi vizsgálat eredményére vár.



"Arra ment ki az egész, hogyan lehet lehúzni az ügyfeleket" - több olyan üzletkötő mondta ezt, aki korábban a Capital Partners brókercégnél dolgozott. A pénzügyi felügyelet által is vizsgált, prágai központú cég budapesti irodájában kedden a rendőrség öt embert őrizetbe vett. A debreceni fióktelepnél is megjelentek a hatóság emberei, miközben a cég ügynökeit törölték a PSZÁF nyílvántartásából. A felügyelet szerint a mostani ügy több száz ügyfelet, és azok milliárdos nagyságrendű befektetési állományát érinti.

Az Origo hírportál a Capital Partners három volt, névtelenséget kérő munkatársával beszélt, a cég ugyanis komoly összegről szóló titoktartási nyilatkozatot íratott alá ügynökeivel. A Capital Partners a volt munkatársak szerint abban az időben, amikor ők ott dolgoztak, egyszerűen abból élt, hogy a piacon szinte egyedülállóan magas tranzakciós díjat szedett. Minden egyes vétel és eladás esetén ugyanis az ügyletérték akár 1,9 százaléka is a brókercég markát ütötte. Egy napon belüli vétel és eladás esetén tehát a cég közel négy százalékot is elkérhetett. Közel ennyit fizetnek a német államkötvények is, - egy egész év alatt.


Vizsgálódik a PSZÁF és a GVH

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) már lezárult vizsgálata azt állapította meg, hogy a Capital Partners bizonyos ügyfelek esetében valóban megvett egyes részvényeket, amelyeken jellemzően vesztesége keletkezett az ügyfeleknek. Egy másik kör esetében azonban offshore cégben vett részesedést, tőzsdei árfolyamemelkedést ígérve. A második csoport esetében emiatt a csalás gyanúja megalapozott, hisz a társaság nem azt tette, amit az ügyfeleknek megígért, az első esetében pedig az ügyfelek tájékoztatásával kapcsolatban merülhetnek fel törvénytelenségek, a rendőrségi vizsgálat függvényében. A cégnél a rendőrség szervereket és egyéb dokumentumokat is lefoglalt.

mti
Egy bróker be nem tervezett programja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) amiatt indított vizsgálatot, hogy a Capital Partners a magyar viszonyokhoz képest magas jutalékot kért munkatársai profizmusára hivatkozva, a hozamok azonban elmaradtak az elvárhatótól. A szerződésekre vonatkozó tájékoztatás is megtévesztő volt (nem volt egyértelmű, hogy milyen jogcímen szolgáltat a cég, ki gyakorolja a törvényességi felügyeletet, illetve, hogy mivel a vállalatot Prágában jegyezték be, így a cseh jogszabályok az irányadóak). Az ügyfeleket telefonon "már-már zaklatásszerűen" keresték meg a brókerek, a telefonszámok letiltása sokszor nem vezetett eredményre, vagyis a cégtől gyakorlatilag nem lehetett megszabadulni.


Tranzakciók halmozása

A tranzakciós díjat az ügyfelek fizették, a brókerek ez alapján kaptak pénzt, alapfizetésük nem volt. A társaságnál a pénzügyi döntések fő mozgatórugója az volt, hogy az üzletkötők naponta annyi üzletet hozzanak tető alá, amennyit csak lehet. "A kereskedés hasraütésszerűen ment. Ha hónap végén kevés volt a jutalék, akkor a portfoliómenedzser bejött és elmondta, mit kell eladni, vagy megvenni" - mondta egy egykori munkatárs, aki a cég által alkalmazott módszerek miatt lépett ki még tavaly a vállalattól.

"Egy részvényt az esetek többségében legfeljebb három napig tartottunk. Amikor az ügyfél rájött, hogy valami nincs rendben, akkorra a betett 25 ezer dollárból már csak 6-10 ezer dollár maradt. Ilyenkor amúgy is fel kellett hívni az ügyfelet, hogy küldjön még pénzt, hogy visszahozzuk a veszteségeket" - mondta egy neve elhallgatását kérő egykori középvezető.

"Húszmillió forintot fektettem be a Capital Partners cégnél, ebből mára pár százezer forint maradt. A pénzem elvesztéséről hónapokig nem tudtam, mert a brókerem hamis információkat adott a portfóliómról" - mondta el a hírportálnak egy magyar ügyfél. A neve elhallgatását kérő károsult kisbefektető azt mondta, hogy a cég nem tartotta be a szerződében vállaltakat, több esetben is előfordult, hogy az árfolyam esésekor nem adták el automatikusan a papírokat, pedig az ügyfél ezt kérte. "Ha értenék a tőzsdéhez, nem bíztam volna meg brókercéget. Amit a kapcsolattartóm mondott, elfogadtam, mert logikusnak hangzott. Számomra csak később derült ki, hogy az elmondottak nem voltak valósak." Amikor a veszteségekről tudomást szerzett az ügyfél, panaszt akart tenni, de ezt csak sokadik próbálkozásra sikerült megtennie, a cég vezetői pedig azt mondták neki: nem tehetnek a mínuszokról, az a tőzsdei kereskedés velejárója.


Röhögtek a magyarokon

A rendszert a cég jogilag megpróbálta bebiztosítani, az ügyleteket ugyanis minden esetben jóvá kellett hagynia az ügyfeleknek is. "Prágában volt egy munkatársunk, akinek az volt a dolga, hogy megszerezze az ügyfelek beleegyezését. A bróker feladata épp az volt, hogy meggyőzze az ügyfelet az eladásról, illetve a vételről" - mondta egy egykori üzletkötőtő.

A brókereknek nem volt tehát szükségük különösebb képzettségre, hisz nem abból jutottak pénzhez, hogy jól tippelték meg, merre mennek az árfolyamok a tőzsdén, hanem abból, hogy meggyőzték az ügyfelet: most el kell adni a papírokat. "Minden azon múlott, kinek milyen beszélőkéje van" - mondták többen is az egykori munkatársak közül. Ennek fényében nem is meglepő, hogy a cégnél informátoraink szerint nem voltak képzett brókerek, senkinek nem volt brókervizsgája, aki itt akart dolgozni, annak egy három napos tréningen kellett résztvennie.

Anyagilag nem jártak rosszul, akik le tudták győzni etikai fenntartásaikat. "A vezető menedzserek akár havi 6-10 milliót kerestek, a cég felsővezetői jellemzően nem magyarok voltak, hanem csehek és szlovákok. Az üzletkötők jellemzően tanulatlan, 18-26 éves gyerekek voltak, de ők is legalább 5-600 ezer forintot vittek haza a hónap végén" - mondta a cég egykori munkatársa, aki szerint a cég vezetői folyamatosan a magyar vállakozókon röhögtek, hogy "mennyire hülyék, hogy ezt meg lehet velük csinálni".


Rolex-szel New Yorkba

"Komolytalan cég hangulatát keltette a Capital Partners" - mondta az Origónak egy, a társaságnál évekkel ezelőtt pár hetet dolgozó fiatalember, akinek már a képzés alatt elege lett a cégből. Elmondása szerint a képzésen többször hangoztatták, hogy remekül lehet keresni, az egyik huszonhárom éves munkatárs például azt állította: ő havi hatmillió forintot tett zsebre. A cég számlára fizetett, a képzéskor pedig el is mondták, hogy az adófizetési kötelezettséget lehet ezzel kikerülni.

Kazánház a pénzpiacon

A beszámolók és a tranzakciós díjak alapján a Capital Partners működése a pénzügyi ágazatban boiler roomként - magyarul kazánházként - emlegetett társaságokat mintázza. Ezek a cégek rendkívül erőszakos technikát alkalmaznak és az ügyfelek érdekeit figyelmen kívül hagyva üzletelnek, megrövidítve a kisbefektetőket. Az utóbbi hat esztendőben tíz kazánház működésére derítettek fényt a felügyelet szakemberei, valamennyi esetben engedély nélküli befektetési szolgáltatás miatt intézkedett a PSZÁF.


A képzésen a cégvezetők jelezték, hogy fix havi bér nincs, csak a jutalékból kapnak a munkatársak, azaz minél több tranzakció megkötésére kell rávenni az ügyfeleket. Akinek volt tőzsdei szakvizsgája, vagyis brókervizsgája, annak elvben havonta további százezer forintot ígértek, de ilyen emberrel forrásunk nem is találkozott a vállalatnál.

Több olyan jelenségre is volt példa a cégnél, ami valódi brókercégeknél nem jellemző. A cégvezetők péládul azt ígérték, ha befektetési szándékkal jön az ügyfél a céghez, akkor a tárgyalás idejére a brókernek adnak egy méregdrága Rolex karórát, hogy látszódjon, igen tehetősek a cégnél dolgozó munkatársak. Előfordult az is, hogy tárgyalás közben bejött egy titkárnő, aki azt mondta, hogy az épp tárgyaló brókernek nagyon fontos telefonhívása van New Yorkból. Más alkalommal az egyik ügyféljelöltnek telefonon azt monda az egyik ott dolgozó hölgy, hogy a bróker éppen nem ér rá, mert New Yorkba kell mennie, az egyik legnagyobb amerikai befektetési bank régiós vezetőjével kell tárgyalnia, ezért inkább elmondja ő a befektetési javaslatot. New York-i utazásokról, tárgyalásokról a valóságban természetesen szó sem volt.



A félrevezetés sok esetben sikeres volt. A lapnak nyilatkozó ügyfél azt mondta, hogy többszöri telefonos keresés után egyezett bele, hogy elmenjen a társaság központjába, és ott kifejezetten meggyőző látvány fogadta. "A Bajcsy-Zsilinszky úti központ három emelete tele volt brókerekkel, úgy festett, hogy minden remekül megy" - mesélte a károsult, aki először ötmillió forintot adott a Capital Partnersnek, majd további tizenötmillió forintot, mostanra pedig szinte minden pénze elveszett.

Forrás: Origo
  

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

cpsuxx, 2010. február 26. - péntek 12:56

Gyerünk, SALE!!!

ablakmanufaktura, 2010. február 26. - péntek 05:59

Engem is hívtak, hogy mivel foglalkozom, "hogy megy a szekér". Mikor mondtam, hogy kössz, jól, akkor egy kicsit sűrűbben hivogattak.. :) Tényleg nehéz volt megszabadulni tőlük, de idővel azért felfogták a "nem, köszi" jelentését.

Elisa, 2010. február 26. - péntek 03:22

Hiába - nincs új a Nap alatt. Alapszabály, hogy legyen gyanús,ha valószínütlenül nagy nyereséggel kecsegtetnek - dehát pont ez a horog; az emberek többsége mohó, és azt hiszi, neki ez most sikerülni fog. És a végén nagy árat fizet mohóságáért.

Kommentek

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

bishop berry smith, 2020. január 21.

Helló Szüksége van pénzügyi kölcsönre, ingatlanbefektetésre, autókölcsönre, adósságkons...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza