Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Csalók is lebuktak a nagy taxiteszten

Munkatársunktól, 2010. február 17. - szerda 13:44
Címkék: autó, díj, teszt, utazás, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Valószínűtlenül magas viteldíjtól a gyors és szakszerű szolgáltatásig mindennel találkozott a Kosár magazin csapata, amikor februári számában a tizenkét piacvezető budapesti taxitársaságot tesztelte.



A buszpályaudvarhoz legyen szíves!

Évtizedek óta rosszízű legendák keringenek a pesti taxisokról. Mindannyian hallottunk már olyan panaszokat, hogy indokolatlanul hosszú útvonalakon sétakocsikáztatják a gyanútlan utasokat, trükköznek a taxióra különböző üzemmódjai között, gyakori a "lehúzás" stb. Tesztünk mindenesetre markáns különbségeket mutat a taxitársaságok között - s korántsem csupán hivatalos viteldíjukban.

A taxiszolgáltatás egyes elemei hatóságilag rögzített árasak. Jelenleg (2010. elején) az alapdíj - tehát az az összeg, amit a taxióra induláskor mutat - minden társaságnál és egyéni szolgáltatónál háromszáz forint. Ettől nincs eltérés sem lefelé, sem felfelé, még abban sem, hogy utcán intjük-e le az autót, vagy telefonon, interneten rendeljük, van-e szerződésünk vagy nincs.


Indul a verseny!

Annyi "játék" mégiscsak van ebben a tarifaelemben, hogy némely szolgáltatónál taxirendeléskor előre meghatározott idő (öt vagy tíz perc) után akkor is elindul a kilométerdíj, ha az utas még nem szállt be.


Hogyan pörög a taxióra?

Fix áras tarifaelem utcai leintésnél a nappali viteldíj is (240 forint/km), illetve a várakozási díj (hatvan forint/perc). Telefonos rendelésnél e két elem a fenti értékekben maximált, de lefelé szabadáras. Ám itt torpanjunk meg egy kis magyarázat kedvéért! Közkeletű tévedés, hogy a várakozási díj arra az esetre vonatkozik, ha az utas menet közben megállíttatja a taxit, miatta várni kell valamire, esetleg kiszáll egy időre. Nem, egyáltalán nem, és ebben az a legszomorúbb, hogy a valóságot nem tudhatjuk meg sem az autóban elhelyezett tájékoztatókból, sem a társaságok honlapjáról. A tájékoztatás tehát hiányos, mégpedig a fogyasztók terhére. Tisztázzuk hát! A "várakozási díj" nevű tarifaelem minden esetben elindul a taxiórában, amikor a jármű sebessége kb. tizenhárom km/h alá csökken. Ha például a piros lámpánál éppen egy percet áll az autó, akkor az egy percnyi várakozási díjat jelent. De ha dugóban, tíz km/h sebességgel araszol a kocsi öt percet, akkor egyszerre fut a viteldíj (ez esetben 0,83 km) és a várakozási díj (öt perc) tarifája! Tehát szó sincs arról, hogy azonos napszakban két, teljesen azonos útvonalú és tarifafeltételű fuvar szükségképpen ugyanannyiba kerülne!


Mit és hogyan teszteltünk?

A Kosár magazin taxitesztjének megtervezésekor először is meghatároztuk a tesztelés feltételeit. Fontosnak tűnt, hogy a különböző fuvarok alapfeltételei lehetőleg minél jobban hasonlítsanak egymásra. Igyekeztünk lehetőleg azonos napszakban rendelni, hogy a forgalom nagysága is hasonlítson egymásra. (Ebbe a feltételrendszerbe az élet kissé beleszólt, erről kicsit később szólunk.)

Az értékelendő szolgáltatási elemek a következők voltak:

* a közzétett tarifarendszer "telefonos rendelés" elemének összehasonlító értékelése;
* a telefonos diszpécser rátermettsége, gyorsasága, kérdéseinek célratörősége;
* a kiállási időtartam ígéretének nagysága, az ígéret betartása;
* a fuvar legfontosabb paraméterei: menetidő, megtett távolság, fuvardíj;
* a taxi típusa, felszereltsége, komfortja, tisztasága;
* kártyás fizetés lehetősége és számlaadás;
* tarifatájékoztatás láthatósága;
* a sofőr rátermettsége, helyismerete, találékonysága, kulturáltsága;
* előzetes és (szükség szerint) menet közbeni útvonal-egyeztetés;
* közlekedési szabályok és morál betartása.

Az alapfeltétel tehát ez volt: munkanapokon tizenhat óra körül telefonon taxit rendelünk a Kosár magazin szerkesztősége elé, a Logodi utca-Mikó utca sarkára, azonnali (minél rövidebb határidejű) kiállásra. A tesztelő saját nevén mutatkozik be (tehát nem derül ki a tesztelés ténye). Az úti cél minden esetben a Népliget buszpályaudvar, az Üllői út-Könyves Kálmán körút kereszteződésében.



Útvonaltervező program alapján előre megállapítottuk a lehető legrövidebb útvonalat (6,5 km), amely azonban adott esetben nem feltétlenül a leggyorsabb vagy akár legolcsóbb megoldás. Például rögtön az induláskor a Mikó u.-Attila út-Krisztina krt. a legrövidebb, de ez szinte mindig torlódásba visz az Alagút utcánál. A Palota út-Dózsa Gy. Tér-Krisztina krt. útvonal százötven-kétszáz méterrel hosszabb, de szinte mindig lehet vele spórolni három-öt percet. Vagy az érkezésnél: az Üllői út felől nem lehet jól megközelíteni a buszpályaudvart, tehát - ha nincs az embernél nagy csomag - jobb kiszállni az FTC-stadion sarkánál, és az aluljárón át gyalog bemenni.

Ezeket tehát a teszt tárgyává tettük:

* a legértékesebb megoldásnak tartottuk, ha ilyenkor a sofőr rákérdezett, merre menjünk, mit tegyünk;
* jó megoldásnak tartottuk, amennyiben kérdés nélkül a gyorsabb utat választotta;
* elfogadhatónak minősítettük, ha a rövidebb út sem vezetett torlódáshoz, hiszen ezt érkezéskor a sofőr láthatta.
* nagyon kritikusan értékeltük, ha a sofőr javaslatunk ellenére más útvonalat választott, és ez jelentős időtöbbletet okozott.

Azt vettük tehát természetesnek, ha egy taxisofőr úgy gondolja: utasa számára a minél korábbi érkezés a legfontosabb.


Az események közbeszólnak

Már több napja teszteltük a taxitársaságok és sofőrjeik munkáját, amikor január 12-én, kedden elkezdődött a többnapos BKV-sztrájk. Ez az esemény jelentősen hatott a taxisok tevékenységére. Ilyenkor lényegesen megváltozik az utcai forgalom napi eloszlása, és bizonyos időszakokban jelentősen megnő a taxirendelések száma. Tesztelő csapatunk úgy döntött, hogy - ha már így alakult - ezeket a hatásokat is megfigyeljük, tehát közbeiktattunk egy-egy napközbeni, illetve fordított irányú fuvart is. A megváltozott feltételekre vonatkozó megállapítások a következők:
1. A közvetlen reggeli csúcsidőszakon kívül a taxitársaságok jól alkalmazkodtak: gyakorlatilag ugyanazokat a kiállási időket és menetidőket tudták hozni, mint a sztrájkmentes előző napokon.
2. Csütörtökön, a sztrájk harmadik napján, reggel kilenc óra előtt egyik, addig még nem tesztelt taxitársaság sem volt felvevőképes (nemhogy a fuvart nem vették fel, de még a telefont sem).

1.  Csalók is lebuktak a nagy taxiteszten
2.  Elsők és utolsók

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Rozsa Karoly, 2018. július 19.

Jó nap
hitelintézet vagy szervezet vagyunk, 2% -os kamatot kínálunk mindkettőnek
...

Telefonok a szervizben

Mrs Farida Stephen, 2018. július 19.

Jó nap regisztrált magánpénzt kölcsönadó vagyok. Olyan hiteleket adunk ki, amelyek segítik a...

Patika trükk

Mrs Farida Stephen, 2018. július 19.

Jó nap regisztrált magánpénzt kölcsönadó vagyok. Olyan hiteleket adunk ki, amelyek segítik a...

Évi egy fogkefe

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés