Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Schobertet elkaszálta a versenyhatóság

Munkatársunktól, 2010. február 08. - hétfő 12:17
Címkék: gvh, bírság, élelmiszer
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Schobert Norbert hirdetései hazudtak cége péksüteményeivel kapcsolatban - az "Ápdét" mégsem fogyaszt. A GVH hárommillió forintra bírságolta az Update Zrt.-t.



A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hárommillió forintra bírságolta a Schobert Norbert tulajdonában álló Update Zrt.-t, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt - közölte a GVH hétfőn.

A vállalkozás az Update péksüteményekről megjelent hirdetéseiben egyebek mellett azt állította, hogy azoknak testsúlycsökkentő hatása van. Az Update Zrt. részéről benyújtott, illetve a vizsgálat által feltárt dokumentumok, adatok azonban nem bizonyítják, hogy az Update péksütemények energiatartalma minimum harminc százalékkal alacsonyabb, mint a vele összehasonlítható, hagyományos termékeké - áll a közleményben.

A GVH azért indított vizsgálatot, hogy ellenőrizze a Schobert Norbert száz százalékos tulajdonában álló, 2006-ban alapított Update Magyarország Zrt. reklámállításainak valóságtartalmát. A cég a hirdetésekben egyebek mellett azt állította, hogy az Update péksütemények testsúlycsökkentő és testsúlymegőrző hatásuk van, szénhidrátmentes lisztből készülnek, csökkentett szénhidráttartalmúak, valamint ajánlottak cukorbetegek számára is. A GVH megállapítása szerint azonban az állítások egyike sem felel meg teljes mértékben a valóságnak - áll a hivatal közleményében.

Ezen túlmenően a reklámokban többször szerepelt az "Egészég Világdíj 2009, Norbi Update" felirat is. A kifejezés szerepeltetése azt sugallja, hogy az egész Norbi Update módszer, s ezáltal minden, az ezen módszerhez kapcsolódó termék részesült a díjban - írja a GVH közleményében.

mti
Megint elszaladt a ló a hirdetésekkel

A DrNatura termékeket forgalmazó Alaven Consumer Healthcare Inc. amerikai vállalkozás ez idáig egyetlen alkalommal személyesen Schobert Norbertnek adományozott díjának elnevezése ugyanis nem Egészség Világdíj (Global Health Award), hanem DrNatura Egészség Világdíj (DrNatura Global Health Award). A reklámokban nem a teljes név, hanem annak egy rövidített elnevezése szerepelt, az Update Zrt. ezzel valótlan tényt állított.

A három milliós bírság összegének megállapításakor a versenyhatóság súlyosbító körülménynek vette, hogy az Update Zrt. korábban hasonló ok miatt kapott elmarasztalást. A GVH enyhítő körülményként értékelte ugyanakkor, hogy az Update Zrt. nem vitatta, hogy kereskedelmi kommunikációja nem volt mentes a hibáktól, illetve kötelezettséget vállalt azok kijavítására - olvasható a közleményben.

Őstengeri só - 2008-ban is voltak megtévesztő állítások az Update-ről

A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított a Development Service Consulting Kft. (korábban: Norbi.hu Kft.), valamint a Norbi Update Worldwide Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2008-ban. Előbbi vállalkozás az Update életmódrendszer részét képező ételízesítőkkel és leveskockákkal kapcsolatban, a másik társaság pedig az általa kiadott "Norbi Update - Minden amit a fogyásról tudok" című könyvben az életmódrendszerrel összefüggésben tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást. Emiatt a Development Service Consulting Kft-nek kétmillió, a Norbi Update Worldwide Zrt-nek pedig egymillió forint bírságot kellettl fizetnie.

A GVH amiatt indított eljárást, hogy kiderítse, a Vitapress Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. (a vállalkozás neve 2007 szeptemberétől Development Service Consulting Kft-re módosult) által népszerűsített

"Norbi Update ételízesítő" csomagolásán szerepeltetett "csökkentett nátrium-klorid tartalmú!", valamint "Jódozott őstengeri sóval" felirat,

a "Norbi Update Marhahúsleves kocka" és "Norbi Update Tyúkhúsleves kocka" csomagolásán szerepeltetett "Csökkentett nátrium tartalommal!", valamint a "Finomított jódozott őstengeri sóval" felirat,

a KaFa-tex Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. által népszerűsített

"Norbi lisztkeverék nokedlikhez és tésztákhoz", "Norbi lisztkeverék édes és sós süteményekhez", "Norbi lisztkeverék palacsintákhoz" termékek csomagolásán feltüntetett "65%-kal kevesebb szénhidrát", valamint "65%-kal kevesebb felszívódó szénhidrátot tartalmaz, mint a hagyományos gabonalisztek" felirat,

"Norbi Update kenyérliszt" terméken feltüntetett "Csoda", valamint "90% felszívódó szénhidrát" felirat,

az MG Europa Kft. által forgalmazott, valamint a Norbi.hu Kft. által népszerűsített

"Just Like Sugar" termék csomagolásán feltüntetett "1 kód Norbi Update életmódrendszer 0-24 h", valamint "1 Update 0-24 h nem hizlal" felirat,

a Norbi.hu Kft. által a "Norbi Update" életmódrendszerrel összefüggésben egyes, az életmódrendszer részét képező termékekkel kapcsolatos egészségre gyakorolt hatásáról tett tájékoztatások alkalmasak-e a fogyasztók megtévesztésére. A GVH az eljárásba ügyfélként bevonta a Norbi Update Worldwide Zrt.-t, miután észlelte, hogy a vizsgált magatartásnak valószínűsíthetően a Norbi Update Worldwide Zrt. is részese, mivel kiadója többek között a "Norbi Update - Minden, amit a fogyásról tudok" című könyvnek, amely szintén az Update életmódrendszert népszerűsíti.

A GVH a Vitapress Kft., a KaFa-tex Kft., valamint az MG Europa Kft. fent felsorolt kijelentéseivel kapcsolatban nem állapított meg jogsértést, ugyanakkor arra az álláspontra jutott, hogy a Norbi.hu Kft. egyes közlései, valamint a Norbi Update Worldwide Zrt. magatartása alkalmasak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.

A Norbi.hu Kft. olyan kijelentéseket (kispórolják belőlük a fűszereket, s helyettük nátrium -glutamáttal töltik meg a zacskókat, a termékek kiváltják a kínai étterem jelenséget stb.) tett a piacon fellelhető ételízesítőkre és leveskockákra, amelyek az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) szakvéleménye szerint a valóságnak nem felelnek meg, pontatlanok. Ezekkel egyébként a GVH szerint nem a tájékoztatás volt a célja a vállalkozásnak, hanem az Update rendszer népszerűsítése oly módon, hogy a "nem Update" ételízesítők és leveskockák állítólagos kedvezőtlen tulajdonságait emeli ki.

A GVH szerint a fogyasztók megtévesztésére alkalmas a Norbi Update Worldwide Zrt. által kiadott, "Norbi Update - Minden, amit a fogyásról tudok" című könyv borítójának elő- és hátsó lapján, illetőleg 1. oldalán egyaránt szereplő, "tudományosan alátámasztott" közlés is. Ez az "Update" rendszer egészéről fogalmazza meg azt az állítást, hogy az tudományosan alátámasztott (a kötet 1. oldala egyértelműen azt tartalmazza, hogy "tudományosan alátámasztott - a teljes Norbi Update-módszer"). A versenyhatóság álláspontja szerint az "Update" rendszer esetében jelenleg tudományos alátámasztottságról nem lehet beszélni. A tudományos alátámasztottság hiányát igazolják a beszerzett szakvélemények is.

A GVH nem fogadta el a Norbi Update Worldwide Zrt. azon előadását, amely szerint megkülönböztetendő a "tudományosan alátámasztott" és a "tudományosan bizonyított" kifejezések fogyasztók általi értelmezése. A GVH szerint a fogyasztók nem tesznek különbséget a "tudományosan alátámasztott" és a "tudományosan bizonyított" kifejezések között, mindkettő ugyanazt közvetíti számukra, azt, hogy az adott kérdésben tudományos vizsgálatok történtek és zárultak le, nagy tömegű bizonyító értékű adatok állnak rendelkezésre, s a tudomány oldaláról fennáll egyfajta szakmai elfogadottság. Ez a jelen esetben nem áll fenn.

A GVH nem tartotta szükségesnek annak vizsgálatát, hogy - amint azt a Norbi Update Worldwide Zrt. előadta - az "Update" életmódrendszer alapját képező hat elvrendszer külön-külön tudományosan alátámasztott-e vagy sem, illetőleg az életmódrendszerrel kapcsolatos érveket egyenként már megfelelően alátámasztották-e tudományosan vagy sem. A "tudományosan alátámasztott" állítás az "Update", mint egy sajátos, más megoldásoktól eltérő életmódrendszer vonatkozásában fogalmazódott meg - amely esetében a Norbi Update Worldwide Zrt. által is elismerten csak most dolgoznak azon, hogy a módszer hatásossága összességében is bizonyítást nyerjen.

A fentiek miatt a GVH véleménye szerint a Norbi.hu Kft. (jelenleg Development Service Consulting Kft.) és a Norbi Update Worldwide Zrt. magatartása alkalmas volt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, így az előbbi cég 2 millió, utóbbi pedig 1 millió forint bírság megfizetésre köteles. Ezen túl a GVH a jogsértő magatartástól a határozat kézhezvételétől számított 60 nap elteltével eltiltotta a Development Service Consulting Kft-t. Ez azt jelenti, hogy ettől az időponttól a fogyasztók számára nem lehet elérhető a "Norbi Update - Minden, amit a fogyásról tudok" című könyv olyan példánya, amelyen szerepel a "tudományosan alátámasztott" állítás.

(GVH)


2006 - Nem fogyaszt a NorbiFit

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. december 11-én hozott határozatában megállapította, hogy a Bio Time Kft., valamint a Norbi.hu Kft. 2005-ben a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék reklámozásakor megtéveszették a fogyasztókat. Emiatt a Bio Time Kft. 14 millió, a Norbi.hu Kft. pedig hárommillió forint bírság megfizetésére köteles.

Az Avalon Team Kft. és a Schobert Norbert szakmai tudásának, társadalmi reputációjának hasznosítására létrejött Norbi.hu Kft. még 2005 szeptemberében állapodott meg arról, hogy közösen forgalmazzák a Norbifit névre keresztelt étrendkiegészítő készítményt. A termékhez kapcsolódó reklámtevékenységet a szerződés értelmében a Norbi.hu Kft. képviselője ellenőrizhette. Egy hónap múlva a szerződést felbontották, az Avalon-Team Kft. helyét a vele egy tulajdonosi körhöz tartozó Bio Time Kft. vette át.

2005. utolsó negyedévében intenzív reklámkampány indult a NorbiFit népszerűsítésére. A termék hirdetései többször egymás után nagy példányszámú napi és hetilapokban jelentek meg. A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, amely szedésével csökken a testsúly. Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő -Lefogyasztom az országot!-, -Megtaláltam a fogyás titkát!- vagy a -Most tényleg lefogyhatsz!- szlogenek is. Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy -a Norbifit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában.- A reklámok azt is hangsúlyozták, hogy a NorbiFit egyik fő alkotórésze a brazil korall, amelynek hatására nem lépnek fel különböző hiánytünetek és a sav-bázis egyensúly is fenntartható.

A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne. A reklámok viszont túlzó módon a fogyásra, a túlsúlyból eredő problémák megoldására helyzeték a hangsúlyt, mintegy azt sugallták, hogy a NorbiFit tulajdonképpen fogyasztószer. A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrendkiegészítőkben is megtalálhatók.

A versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, azaz az áru árát, lényeges tulajdonságát (összetétel, használat, egészségre gyakorolt hatás) illetően tilos valótlanságot, vagy valós tényt megtévesztő módon állítani, az áru lényeges tulajdonságairól megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adni. A GVH gyakorlata szerint a lényeges tulajdonságokról szóló állításokat a piacon az adott termékkel megjelenő vállalkozásnak kell hitelt érdemlően bizonyítania. A termék hatásának dokumentálásához kiemelt közérdek fűződik, amelynek különös jelentősége van akkor, ha a reklámozott áru az ígért hatást az emberi szervezetre vagy azzal kapcsolatban fejti ki.

Mivel a reklámokban megfogalmazott állításokat hitelt érdemlően alátámasztó bizonyítékokkal a Bio Time Kft. és a Norbi.hu Kft. sem rendelkezett, így megtévesztette a fogyasztókat. Az, hogy a két vállalkozás szerződése értelmében az előírások betartásáért az Avalon Team Kft., majd a Bio Time Kft. felel, a Norbi.hu Kft.-t sem mentesíti a versenyjogi felelősség alól. A NorbiFittel kapcsolatos reklámtevékenység ugyanis utóbbi vállalkozás tudtával folyt, ráadásul Schobert Norbert reklámriportokban maga is tett fogyasztókat megtévesztő kijelentéseket. Például: az ajánlott terméken kívül nincs -normális ajánlat- a piacon, így a termék kifejlesztésében az a cél motiválta, hogy egy tartalmában új, forradalmian más terméket fejlesszen ki. A fentiek miatt a Bio Time Kft.-nek 14 millió, a Norbi.hu Kft.-nek pedig 3 millió forint bírságot kell fizetnie.

A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el. Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető más vállalkozásokat hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság. A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel, ráadásul esetében nem volt szó a fogyasztók ismétlődő megtévesztéséről sem.

(GVH)


Forrás: MTI
  

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Enikő, 2010. február 09. - kedd 12:57

Én nekem a véleményem hogy nem is használt amit ö terméket árulta mert én kiprobáltam és nem fogytam töle hanem hiztam.És miért kell minden embert becsapni.Igaza van hogy megbüntették.HELYES

hellboy, 2010. február 09. - kedd 12:43

szeretném leszögezni, nem vagyok "törpe"párti. de ezeket maga a panaszos is beletehette fotózás előtt... bizonyította, hogy nem így volt? mert ha nem akkor felelősségre is vonható állítása miatt polgári peres úton... az a szép a jogszolgáltatásban, hogy ugyan szólás szabadság van, tehát mindenki kinyilvánítja azt amit akar, de azokért vállalnia is kell a felelősséget... persze feltételezem nem lett felelősségre vinva... :)

Zoltan, 2010. február 08. - hétfő 19:00

http://homar.blog.hu/2006/10/12/norbi_dieta_csak_eros_idegzetueknek Érdemes megnézni milyen szeméttel etette az embereket

Zoltan, 2010. február 08. - hétfő 18:54

http://homar.blog.hu/2009/06/25/uvegszilankkal_fogyaszt_norbi

Zoltan, 2010. február 08. - hétfő 18:50

Nagyképű kis majom nagyon megérdemelte.Gonosz törpe a lóarcú feleségével azt hiszik körülöttük forog a világ.Azt tudnám mire verik magukat. Palkó legény jol megfogalmaztad a lényeget.

Biller, 2010. február 08. - hétfő 16:26

Lehet emiatt verték meg:-)

szmá, 2010. február 08. - hétfő 16:19

Nagyon sok ismerősöm van, aki ezeket a termékeket fogyasztja az ELŐÍRT, TANÁCSOLT MENNYISÉGBEN. Magyarul nem "halálra tömöm magam", hanem reggelizek, ebédelek stb. Péksüteményből is meg lehet enni annyit, hogy ne előnyére változzon a súlya az embernek, a többi élelmiszerből is.

vidra, 2010. február 08. - hétfő 16:00

Remélem ezért is pofán vágja valaki a hazug törpét!

Palkó legény, 2010. február 08. - hétfő 15:07

Együtt voltunk rendőrök. Akkor is folyton hantázott és játszotta az agyát... Akkor még kis hazug senki volt, most már nagy hazug senki. Mennyivel másabb!

Bertalan, 2010. február 08. - hétfő 15:05

Zene füleimnek! A GVH hárommillió forintra bírságolta a Schobert Norbert tulajdonában álló Update Zrt.-t, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. Eddig persze hagyták, hogy lopjon, csaljon, hazudjon... Na nem mintha ez a rongyos 3 millió olyan nagyon kiforgatná a vagyonából ezt a szemetet! Az mindenesetre jó, hogy a GVH-t nem sikerült zsebrevágnia.


1 2

Kommentek

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

Nyomorék ParkFerr, 2020. szeptember 19.

Na most azért azt tegyük hozzá, hogy magánterületen ez egy teljesen elfogadható dolog, HA ki v...

Fizetős parkolás a Penny Market előtt

kizsgé, 2020. szeptember 02.

Én általában nyeremény játékokon veszek részt állítólag. Mindig hatalmas összegeket nyere...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza