A cukros üdítőket fogyasztó emberek körében nyolcvanhét százalékkal nagyobb kockázatát találták a ritka, ám halálos hasnyálmirigyrák előfordulásának amerikai kutatók, mint a gyümölcslevet előnyben részesítőknél - áll egy hétfőn közzétett tanulmányban.
hirdetés
"Az üdítők nagy cukortartalma növelheti a szervezetben az inzulinszintet, úgy véljük, ez hozzájárul a hasnyálmirigyben a rákos sejtek növekedéséhez" - közölte Mark Pereira, a Minnesotai Egyetem munkatársa, a kutatás vezetője. A cukor lebontásában segédkező inzulint a hasnyálmirigy állítja elő.
A Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention című szaklapban megjelent tanulmány szerzői beszámoltak arról, hogy 60.524 önként jelentkező ember egészségét követték nyomon tizennégy éven át egy szingapúri vizsgálatban. Az eltelt idő alatt száznegyven önkéntesnél alakult ki hasnyálmirigyrák. Megállapították, hogy azoknál, akik két vagy több cukrozott üdítőt ittak hetente, nyolcvanhét százalékkal nagyobb volt a hasnyálmirigyrák kockázata.
Susan Mayne, a Yale Egyetem rákkutatója azonban óvatosságra intett az adatok alkalmazhatóságát illetően, mert úgy véli, hogy kis esetszámon alapulnak a következtetések. A cukrozott italok fogyasztói között ráadásul többen voltak, akik például dohányoztak is vagy sok vörös húst ettek, így az üdítőkkel való egyértelmű ok-okozati összefüggés nehezen állapítható meg.
"Lajos pénzszűkébe került és egymillió forintos hitelszerződést írt alá a GVH által már elmarasztalt Euromobilien Hungary Kft.-vel. Az ügyintéző kérésére befizetett hetvenezer forintját viszont már a szerződés felmondása után nem kapta vissza. "
"Mónika problémája akár az egész ország problémája is lehetne. Másfél éves állástalanság után épp kezdene egyenesbe jönni a család, csupán a behajtó cégek munkatársai írogatnak sms-t este kilenc után. "
Szóljon hozzá: