Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

PPO lehúzás - derült égből tranzakció

Tóth Sándor Péter, 2010. január 13. - szerda 16:25
Címkék: szolgáltató, átverés, eljárás, díj, fogyasztóvédelem, bank
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az elektronikus szolgáltatásokat nyújtó, egyenlegfeltöltéssel foglalkozó, PPO nevű vállalkozás, tavaly még ingyenesnek hirdetett szolgáltatása fejében, éves díjra hivatkozva 2490 forintot emelt le ügyfelei bankszámlájáról. A megrövidített fogyasztók e-mailt sem kaptak a megváltozott szerződési feltételekről. A PPO ráadásul a Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivőjét, Kathi Attilát is megpróbálta lehúzni.



Rajtaütés sms-ben

A PPO 2009 novemberében változtatta meg Általános Szerződési Feltételeit (ÁSZF). Azoknak, akik ennél korábban regisztráltak a cég ingyenes szolgáltatásaira, és a változás óta nem jelentkeztek be a weboldalra, esélyük sem volt tudomást szerezni erről, hiszen a cég elektronikus levélben senkit nem tájékoztatott. Így a gyanútlan ügyfeleket hideg zuhanyként érte, amikor számlavezető bankjuk sms-ben értesítette őket a levonásról, ez év január 11-én. A cég a korábban fizetésre használt bankkártyákról vonta le a pénzt. (Volt olyan ügyfél, aki - figyelmetlenségből - kétszer is regisztrált egy kártyára, tőle kétszer vontak.)

ppo.hu
Épp a tarnzakció napjára időzítették a nappali karbantartást

Első reakcióként a rémült vásárlók megpróbálták törölni regisztrációjukat, de hiába: a ppo.hu - éppen aznap - elérhetetlen volt. "Micsoda véletlen!" - írta egy panaszos. Mivel a PPO ügyfélszolgálata a sok reklamáció miatt megbénult, az ügyfelek bankjukat hívták fel. Ott megtudták, hogy a 2490 forint levonás "jogszerű tranzakció volt", amit a pénzintézet vásárlásként értelmezett, tehát visszautalásról nem lehet szó. Az Index.hu szerint a PPO akár százmillió forint adómentes bevételre is szert tehetett. Az ügyfeleknél ugyanis az jelent meg, hogy egy svájci cég vette le a számlájukról a pénzt. (A PPO-t üzemeltető Centillion Consulting and IT Technology AG Svájcban van bejegyezve.)


ÁSZF változtatás - titokban

A PPO a tömeges tranzakció napján gondosan értesítette a bankokat, hogy "nagyobb számú bankszámlát fognak megterhelni ma és holnap" - írta az Index.hu. Simén Tamás, a PPO honlapjáért felelős Investech Kft. vezetője a hírportálnak elmondta, hogy a legtöbb panaszos a 2008 novembere és 2009 január 20. közt regisztrálók közül került ki, akik a 2009 december 31-ig ingyenesen igénybe vehető PPO light csomagot használták. Január elsejével azonban az említett csomag tagsága automatikusan megújult, immár fizetősen. Simén szerint minden jogszerűen, az ÁSZF-ben foglaltak szerint történt, amit az ügyfelek bankkártya regisztrációjukkal elfogadtak. Az igazgató a panaszosoknak is üzent, hogy ne töröljék tagságukat, hiszen egy évre "kifizették" a díjat, így egész évben használhatják a csomagot. Az ügyfelek szerint azonban a PPO nem is engedi törölni a profiljukat - derül ki a panaszlevelekből.

A PPO ügyfélszolgálatán azt mondják a panaszosoknak, hogy "már a 2008 novemberi-decemberi regisztrálók is azt az ÁSZF-et fogadták el, amely tartalmazta a recurring (évente automatikusan megújuló) előfizetést a PPO Light csomagra, csak az első évet ajándékba adta a cég nekik" - írja a Tékozló Homár egyik fórumozója.


Nem olvasunk "csak úgy" szerződési feltételeket

Simén állításával ellentétben sok olyan panaszos is jelentkezett, aki 2008 novembere előtt, a régi ÁSZF alapján regisztrált, ami - az olvasók beszámolói szerint - ingyenes szolgáltatást ígért. Későbbi díjfizetésről szó sem volt. Sokan, akik a cég honlapján vásároltak, 2009-ben, nem olvasták át újra a szerződési feltételeket. Nem is lett volna rá okuk, hiszen nem kaptak e-mail értesítést arról, hogy az időközben megváltozott. Több ügyfél úgy nyilatkozott, hogy ha tájékoztatják őket, bizonyosan, még időben (2009 végéig) lemondják az "ingyenesnek induló" szolgáltatást.


Kihez forduljunk?

A Fogyasztók.hu kérdéseire dr. Eitmann Norbert, a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke elmondta, hogy az eddigiek alapján megvalósulhatott a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tényállása, de ezt majd a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) fogja eldönteni. Javaslata szerint a panaszosoknak az NFH-hoz, vagy a versenyhatósághoz (GVH), esetleg a Békéltető Testületekhez érdemes fordulniuk, a fogyasztók megtévesztése miatt. "Feljelentéssel is próbálkozhatunk, de a rendőrség csak bűncselekmény gyanúja esetén járhat el."

Senki nem kérhet pénzt olyan szolgáltatásért, amit ingyenesnek hirdetnek - mondta el a Fogyasztóknak Dietz Gusztávné az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) elnöke. A ügyfél bankszámla adatait sem használhatják, ha a fogyasztó nem kezdeményezte azt, és nem hatalmazta fel őket erre. Az OFE, Index.hu-nak elmondott álláspontja szerint nem etikus az előfizetés automatikus meghosszabbítása, mint ahogy az sem, hogy az ÁSZF változásairól a vásárlók nem kaptak értesítést sem hírlevélben, sem személyes e-mailben.

Várja a károsultak jelentkezését a FEOSZ

A ppo.hu weboldal károsultjainak jelentkezését várja a feosz@feosz.hu levelezési címre a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Közleménye szerint a szervezet kész megtenni a szükséges jogi lépéseket az ügyben, amennyiben a napokban elindult vizsgálatok eredménytelenül zárulnának. (nol.hu)


Harc a jogsértés bizonyosságáért

Abban az OFE és a hatóságok is egyetértenek, hogy ha hivatalosan is bebizonyosodik a jogsértés, akkor pénzvisszatérítés illeti meg a banknál reklamáló ügyfeleket. A hivatalos álláspont kihirdetését érdemes kivárni.

A Magyar Hírlap szerint a rendszerbe tavaly áprilisig száztízezer ügyfél regisztrált bankkártyájával, hogy külön díj nélkül vegye igénybe a szolgáltatásokat. Most a megrövidített ügyfelek ezrei fordulnak a hatóságokhoz, vagy tesznek rendőrségi feljelentést a PPO ellen.

Nyomoz a rendőrség, reális a csalás gyanúja

Csalás gyanúja miatt indított eljárást a rendőrség egy online vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban - közölte a BRFK kommunikációs osztálya szerdán a rendőrség honlapján. A rendőrség közleménye szerint kedden és szerdán több száz feljelentés érkezett a rendőrségre a cég tevékenysége miatt. A nyomozók intézkedtek a cég iratainak és az online vásárlókkal kötött szerződéseinek beszerzéséről és felvették a kapcsolatot a cég vezetőivel, akiket a napokban meghallgatnak az esetekkel kapcsolatban.

Akár száztízezer sértettje is lehet az online vásárlásnak. A rendőrség felhívja a figyelmet arra, hogy az eljárás szempontjából nem szükséges, hogy minden érintett külön-külön feljelentést tegyen. Eddig ugyanis több mint háromszáz feljelentés érkezett, mind ugyanazzal a tartalommal. Az eljárás során függetlenül attól, hogy tett-e valaki feljelentést, generálisan vizsgálják a nyomozók a magánszemélyek számláiról történő levonások jogosságát. (Forrás: MTI)


A Versenyhivatal jelenleg azt elemzi, hogy a panaszok felvetik-e a tisztességtelen kereskedelem gyanúját, ezáltal meglapozottá tesznek-e egy hivatalos vizsgálatot - mondta Mihálovits András, a GVH szóvivője. Az NFH is vizsgálja, hogy szabályos-e a szerződési feltételek tartalma, és a cég megtévesztette-e ügyfeleit, nyilatkozta Kathi Attila, a NFH főosztályvezetője. "Hét végére eldőlhet, hogy indul-e hivatalos vizsgálat az ügyben és ha igen, melyik hatóság folytatja majd le." Kathi a panaszosok által emlegetett "véres napon" maga is kapott tranzakciós sms-t, de mivel PPO-s regisztrációja óta már lecserélte bankkártyáját, a levonás sikertelen volt - mesélte a Fogyasztók.hu-nak a szóvivő. Lapunk megkereste az Adatvédelmi Biztos hivatalát is, de csak annyit tudtunk meg, hogy - a hatóságokhoz hasonlóan - vizsgálódnak az ügyben.

Mindenesetre, a PPO honlapján olvasható szabályzat alábbi mondata igen érdekes: "Fontos, hogy a megadott adatokat a PPO semmilyen formában nem tárolja, hiszen a fizetést az OTP Bank Internetes Fizetés szolgáltatásán keresztül intézi." Kérdés tehát, hogy a 2008 novembere előtt regisztrált panaszosok esetében hogyan tudott a PPO úgy tranzakciókat indítani, hogy előtte nem mentette le az adatokat? Ha pedig az akkori, már a múlt homályába vesző szabályok szerint (vagy törvénytelenül) megőrizte, tudnia kellett azt is, hogy most nem arra a célra használta fel, amiért a korábban regisztráló ügyfelek megadták azokat. A 2008 novembere után regisztráltak pedig, már az OTP felületén adták meg adataikat. A PPO-nál csak egy kód maradt, amivel az ügyfelet tudják a banknál azonosítani, és a tranzakciót elindítani. Ez a kód már nem személyes adat, de igen hatásos.

A ppo.hu-t, illetve a honlapot üzemeltető Centillion Consulting and IT Technology AG magyarországi képviselőjét a médiumok nem tudták elérni.


Frissítés: GVH-vizsgálat a ppo.hu ügyében

A Napi Gazdaság cikke szerint a GVH az adatkérési szakaszban van, ami azt jelenti, hogy a folyamat még hónapokat vesz igénybe. Mihálovits András szóvivő a Napi Gazdaságnak azt mondta, hozzájuk eddig nagyjából háromszáz bejelentés érkezett. A fogyasztói kifogások között a számláról történő pénzleemelés mellett az általános szerződési feltételekben elrejtett "csapdák" is szerepeltek. A szóvivő úgy látja, a médiában megjelent információk ellenére sem fekete-fehér az ügy. A GVH-vizsgálat részleteiről itt olvashat!

Az autópálya-kezelő szerződést bontott a PPO-val

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) szerződést bontott pénteken a ppo.hu és az autopalyamatrica.hu internetes oldalakat is üzemeltető Investech Informatikai és Kommunikációs Kft.-vel - közölte az ÁAK Zrt. Az ÁAK az Investech-kel történt szerződésbontást azzal indokolta, hogy "nem sikerült tető alá hozni" az általuk kezdeményezett, kártalanítási tárgyalásokat. Az autópálya-kezelő azt tervezi, hogy felgyorsítja saját értékesítési rendszerének kiépítését, így várhatóan 2010 második felétől már az ÁAK honlapjáról, a www.autopalya.hu-ról is lehet - mindenféle kényelmi díj vagy regisztrációs költség nélkül - autópálya-matricát vásárolni. Az ÁAK hangsúlyozza, hogy a kilencven napos felmondási idő leteltével nem lehet majd e-matricát vásárolni az Investech által üzemeltetett weboldalról. A társasággal szerződésben álló alvállalkozók listája ugyanakkor továbbra is elérhető az autópálya-kezelő internetes oldaláról - fűzik hozzá. A társaság továbbá emlékeztet, hogy az e-matrica árát a "matricarendelet" pontosan szabályozza, az ÁAK Zrt. pedig a piaci verseny élénkítésével próbálja elérni, hogy a különböző szolgáltatók ne terheljenek az értékesítési csatorna használatáért semmilyen külön díjat a vásárlókra. Az Index értesülései szerint a Pannon is szerződést bont a PPO-val. (MTI)
  

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Káró Zs, 2010. március 25. - csütörtök 20:01

Ennek az elődje az ingatlanbazár.com volt.Ott kétszer leirta a szerződésben, hogy a honlap működési szerzői oltalom alatt áll. Ez bizonyitja, hogy ugyanaz személy találta ki. Ott csak fenyegetéssel vettek rá embereket, hogy befizzesék a lovét, azóta fejlesztett itt már egyenesen levonja. A ingantalnbazarnál az irodák dijmentesek, csak a magán személyeknek kell fizetni. Küldi fiktív szálma szerűséget amivel az ingatlan iroda könyvelője azzonal elrohanna az APEH. A tudatlan magánszemély meg befizeti. Ez a fiktiv számla soha nem képezheti behajtás alapját. A GVH elözöleg elitélte most janurban jogszerünek itélte ezt a formát. Ha GVH állsfoglalást iranyadónak tekinted akkor nyitsz kereskedést és az üzletszabályzatba kiirod, hogy aki ide betér az 10eFt ért köteles vásarolni akkor ez jogszerű, bár igen szoktlan a kereskedelembe.

nbacsi, 2010. február 01. - hétfő 12:25

Jó a cikk, "egy kicsit megvilágosodtam általa" ! Ez is egy újabb átverés, példásan meg kellene bünteti a céget, kárpótlást fizetni az ügyfeleknek. A fogyasztóvédelem még mindig gyenge, jobban kellene büntetni ilyen esetekben.

ladomer, 2010. január 23. - szombat 14:16

Hab a tortán, hogy hiába tiltottam le még január 11-én minden adatomat és a regisztrációmat, még ma is be lehet lépni és még általam meg nem adott adatok is szerepelnek az adatok között, amit csak hackeléssel lehetett megszerezni ( IP cim )

adren, 2010. január 21. - csütörtök 15:56

attila, 2006ban meg nem mindenhol volt lehetoseg a szlavezeto bank honlapjan vasarolni. Sokan pedig ugy kaptak a levonast hogy nem adtak meg szamlaszamot vagyis nem regisztraltak csak emailcimmel. A kartyaadatokat pedig kizarolag az vasarlasi ablakban adtak meg a bank logojaval ellatott vedett(nek hitt) feluleten adott tranzakciora vonatkozoan. Velemenyem szerint az ilyen adatok rogzitese adatlopas. Az internetes alszamlanak havidijai vannak. Aki csak alkalomszeruen vasarol annak nem eri meg. Vagy mar feljek attol is ha a kozeli hiperben lehuzzak a kartyamat? es arra is hasznaljak netszamlat? Merthogy az eljaras nagyjabol ugyanaz es a kartyaadatok nagyjabol ugyanugy ellophatoak vele. Lsd nepszeru csatorna 'simlisek' nevu musorat ahol egy onkiszolgalo ruhauzletben csalok hamis penztargeppel es kartyaolvasoval ultek be es loptak el a vasarlok adatait/penzet ukban...

attila, 2010. január 18. - hétfő 23:56

Megint én vagyok. 1.Lehet, hogy rosszul tudom,de mindegyik számlavezető bank honlapjáról közvetlenül felár nélkül lehet autopálya matricát is, és telefonos egyenlegfeltöltést is vásárolni,aminek még előnye is van, mert a számlatörténetben bármikor visszakereshető a bizonylat, ki is nyomtatható, nincs értelme közvetítön keresztül vásárolni ezeket. 2.Létezik internetes vásárláshoz a számlavezető bankoknál internetes alszámla, vagy internetes(virtuális) kártyaszám: amire, ha tudod előre, hogy vásárolni akarsz az interneten keresz elutalod azt az összeget pontosan amennyiért vásárolsz, és csak azt a virtuális kártyaszámot adod meg. Ha nincs rajta pénz hiába tudja valaki a számát nem tudnak róla beszedni. 3. Azt viszont én sem értem, hogy hogy emelhettek le úgy összeget, hogy valaki tavaly regisztrált és akkor adta meg a számlaszámot. Én azt hittem, az internetes vásárlásnál egyszeri tranzakcióra vonatkozik az adatok megadása. Ha nem igy van, semmi értelme az egésznek. Ma veszel valamit 1000 ft-ért, holnap a kártyaszámoddal leszednek 1 milliót?

attila, 2010. január 18. - hétfő 09:42

Én nem vagyok érintett, de regisztráláskor, ha ingyenesnek hirdetnek egy szolgáltatást miért adtatok meg bankkártyaszámot? Ez a ti hibátok is.

adren, 2010. január 17. - vasárnap 14:04

En is hivtam az OTPt, az ugyfeles szerint hetfon kozel 40ezer ugyfeluknel tortent ilyen "teves" tranzakcio. Ha jol szamolom a 2490 ftot az csak az OTPtol 98milla. Habar en is regisztralva voltam nem kaptam ilyen 'lehuzast. Az ugyfeles szerint azert tan, mert idokozben en is kartyat csereltem. Nekem eszembe sem jut kartyaadatokat mashol mint az OTP vedett honlapjan megadni. Viszont ha sokan szimpla emailcim regisztracio es egy hasznalat utan igy is kaptak levonast akkor mar kivancsi vagyok. Hiszen a tranzakciot talan nem veletlenul kell megerositeni. Egyebkent meg miert nem kuldott figyelmezteto smst a PPO hogy ha nem hosszabitjuk meg a tagsagot akkor nem lesz hozzaferheto a szolgaltatas. Ez lett volna az etikus uzleti lepes. Mert aki ezutan is akarja a szolgaltatast az kifizeti. Egyebkent meg visszaterve az anyagiakra: felteteleztem hogy a netes ceg az arult termek utan vagyis a mobil es autopalya szolgaltatotol kapott osszegekbol el. Valljuk be ez igy szimplan nem mas mint csalas es adatokkal valo visszaeles. Remelem minimum borton lesz a vege, mert kulonben minden egyes regisztraciomat torolhetem es reszkethetek minden netes vasarlas utan.

ladomer, 2010. január 16. - szombat 09:47

A vicc az avagy hab a tortán, hogy a bank nem fogadja el, hogy elözetesen letiltsak minden tranzakciot a ppo számlaszámről. De már az is elgondolkoztató, hogy miért nem ellemörzi le a bank a nem a számlatulajdonos által kezdeményezett tranzakciókat.

Djb2, 2010. január 14. - csütörtök 18:19

Azóta olvastam, hogy sáros az ügyben az autópálya kezelő is!!!

Djb2, 2010. január 14. - csütörtök 18:17

Én is a károsultak népes táborát gyrapítom! Nekem a nagy kérdés az, hogy a lehívott 2490 Ft helyet mi van akkor, ha mondjuk 1 milliót emelt volna le? Ludas az ügyben a bank is mert az OTP magyarázata szerint nem közvetlenül biztosította a bankkártya kódját a cégnek, hanem megállapodásuk alapján közvetett módon. A ppo reg számomhoz rendelte hozzá a bankkártya kódom. Ugyanis bent voltam az OTP-nél rákérdeztem a banki tranzakció módjára és közölték velem, hogy bankkártya tranzakció volt, vagyis olyan mintha pl. benzinkúton tankoltam volna! Hihetetlen dolog, de valós!


1 2

Kommentek

Luis Roland, 2018. szeptember 24.

Az én nevem Luis Roland, van egy kedves feleségem és 3 gyerekem. egy héttel ezelőtt kétségbee...

A számlazárás szabályai

Lisa Scott, 2018. szeptember 23.

Jó napot mindenkinek,
A nevem Lisa Scott, azt szeretném használni ezt a médiumot, hogy me...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Lisa Scott, 2018. szeptember 23.

Jó napot mindenkinek,
A nevem Lisa Scott, azt szeretném használni ezt a médiumot, hogy me...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés