Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Termékbemutatós átverések

Munkatársunktól, 2009. november 18. - szerda 13:29
Címkék: fogyasztóvédelem, vásárlás, garancia, szavatosság, jótállás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A termékbemutatókon tájékozatlanok a fogyasztók az őket megillető jogok felől. Főleg az idősebb generáció érintett, hisz ők azok, akik az üzleten kívüli kereskedés egyik legnagyobb veszélyeit jelentő termékbemutatós vásárlást választják.



A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) három megyében vizsgáltatta meg (Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Jász-Nagykun-Szolnok megye) a fogyasztói szokásokat, a jogérvényesítéssel kapcsolatos tapasztalatokat, illetve mekkora arányban hajlandóak a fogyasztók fellépni saját jogaik védelme érdekében.

Az ugyanis a hozzájuk érkező panaszokból egyértelműen kiderült (a területen a FOME ismertsége eléri a huszonöt százalékot a megkérdezettek körében), hogy az üzleten kívül kereskedők zöme nem mindig tájékoztatja a fogyasztókat, a tájékoztatás sokszor a jogszabályi kötelező elemekre sem terjed ki.


A tájékoztatás hiánya és a panaszok

A fogyasztóvédőkhöz érkező panaszokból egyértelműen leszűrhető az a következtetés, hogy a vásárlók zöme nem kap kellő tájékoztatást sem a cégről, sem a termékről. Utóbbi esetében az információáradat, amit a fogyasztóra zúdítanak, kimerül a termék létező vagy megkérdőjelezhető gyógyhatásában, a kecsegtető és soha vissza nem térő ajánlatnak tetsző vásárlási lehetőségben, és az anyagi kérdésekben. Mindezt mutatja az is, hogy a vásárlást követően egy jelentős százalékuk megbánta azt, vagy utóbb elhamarkodottnak ítélte.

Az egyetlen, amit szinte kivétel nélkül a fogyasztók rendelkezésére bocsátanak a telefonos ügyfélszolgálat elérhetősége, ami ennek a kereskedelmi formának ugyan megfelel, de nem minden esetben elegendő.

A hatályos jogszabályok szerint ugyanis nem hanyagolható el a fogyasztói jogokról való tájékoztatás. Ez alatt elsősorban a nyolc munkanapos elállási jogot értjük, mely a termék kézhezvételétől számít. Ez alatt ugyanis a fogyasztó meggondolhatja magát, visszaküldheti a terméket. Ez az automatizmus a felvilágosításra a gyakorlat tapasztalatai szerint nincs, sőt, ha a fogyasztó hivatkozik is rá, megpróbálják kötbérhez, bánatpénzhez kötni az elállást. Az ilyen és hasonló jellegű további feltételek (bánatpénz, kötbér) nem jogszerűek, így a fogyasztóvédők arra biztatnak mindenkit, akinek jogait ilyen formában próbálják csorbítani, hogy a jogsértést bátran jelezzék a fogyasztóvédelmi hatóság felé.

Bár a megkérdezett fogyasztók tudatosnak érzik magukat, nagyon kevesen tudták azt, hogy amennyiben az ilyen jellegű tájékoztatás nem hangzik el, a megkötött szerződéstől a megkötésétől számított három hónapon belül lehet elállni. És az sem volt mindenkinek egyértelmű, hogy az üzleten kívüli kereskedés szabályait nem csak akkor kell alkalmazni, ha termékbemutatóra megyünk, vagy buszos utazásra, hanem akkor is, ha a házunkba jön a kereskedő (ügynök). Bár utóbbi eléggé visszaszorult az elmúlt öt-hat évben, azért nem árt tudni mindezt.


A fogyasztó ösztönzése

Nem telik el senki életében úgy hét, hogy az ehhez hasonló rendezvényekre ne érkezne meghívó, vagy éppen egy kedves telefonhívás, melyben közlik, hogy a fogyasztó nyert. Előző esetben a vásárlók egy jelentős százaléka utazik el pusztán a kirándulás lehetősége miatt, azonban az ott lévő akcióknak megnyerő előadóknak köszönhetően vásárolnak is. Utóbbi esetében a nyereményének mindössze annyi a feltétele, hogy menjen el, és hallgasson meg egy előadást, ahová lehetőség szerint vigyen magával egy-két embert, vagy esetleg egy nagyobb társaságot, ahol szintén azt az érzést keltik bennünk, fogyasztókban, hogy vissza nem térő lehetőség előtt állunk. Persze ezeknek az akcióknak a zöme nem igazi akció. Vásárlás után szinte minden második fogyasztó rádöbben, hogy a termék olcsóbban is megkapható, vagy éppen nem érte meg az árát.

Egy-egy ilyen rendezvényen a vásárlás alól nem lehet kibújni pusztán arra hivatkozással, hogy anyagi keretünk nem engedi. A rendszer szépsége, hogy erre a problémára is felkészülnek az előadók, sajnos nem ösztönözve a tudatos fogyasztást. A drágább termékek mellé ugyanis minden további cselekmény nélkül hitelt is biztosítanak. Szinte általános tapasztalat, hogy még munkáltatói igazolást sem kérnek, nincs előzetes hitelképességi felmérés. Ezek sajnos a fogyasztóban a könnyű szerzés lehetőségét vetik fel, és nem mindig gondolja át, hogy valóban szüksége van-e arra a termékre, a felvett hitelt vissza tudja-e fizetni.


A hibás termékek

A megkérdezett vásárlók zöme ugyan elégedett volt a vásárolt termékkel, de minden ötödik válaszoló vagy a nem létező gyógyhatást rótta fel a terméknek, vagy minőségi kifogása volt. Utóbbiak kezelése azonban nem mindig megnyugtató a fogyasztóvédők tapasztalatai szerint, ugyanis a termék cseréje, javítása is akadályokba ütközik, illetve a pénzvisszafizetésre nem került sor. Mint már szó volt róla az elállást, vagy cserét gyakran jogellenes magatartással akadályozzák az eladók. Minden alap nélkül követelnek a vevőtől kötbért, bánatpénzt. Utóbbi nemcsak igazolt hiba esetén merült fel, hanem a fogyasztó jogos nyolc napos elállása során is. Éppen ezért arra biztat mindenkit a FOME, hogy ha egy termékről már hallott rosszat, vagy az ismerősi köréből visszajelzés érkezett, hogy bizony a csere, pénzvisszafizetés jelentős utánajárásba került, akkor kétszer is gondolja meg, hogy valóban meg kívánja-e venni, és főleg attól az adott vállalkozástól a terméket.

Ha a termékkel kapcsolatban úgy érezzük nem valós információkat kaptunk, forduljunk bátran a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, amely az ilyen jellegű tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot ki tudja szűrni.

A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint a vásárlók először maguk próbálják jogukat érvényesíteni, és amennyiben akadályokba ütköznek, akkor fordulnak civil segítségért vagy a fogyasztóvédelmi hatósághoz.


Az üzleten kívüli kereskedés 5 pontja

•Egy-egy termékbemutatón mindig gondoljuk át, hogy szükségünk van-e az adott termékre, és ne pusztán az előadó képességei alapján döntsünk.

•Bármennyire olcsónak ígért hitelt is ajánlanak mindenképp járjunk utána a pontos feltételeknek.

•Mindig merjünk kérdezni: a termékről, a cégről, a referenciákról, a gyógyhatást igazoló tanúsítványokról, az elérhetőségekről.

•Mind a nyolc napos elállás gyakorlásánál, mind a minőségi kifogás intézésénél ajánlott levélben igyekezzünk jogainkat érvényesíteni (elállásnál a terméket ne feledjük visszaküldeni, anélkül ugyanis a vételárat nem kapjuk vissza).

•A szerződés megkötésekor alaposan olvassuk át azt, és térjünk ki a kisbetűs részekre is.

Forrás: Fome
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

kovács pálné, 2017. november 30. - csütörtök 18:24

engem is nagyon át vertek 2011 ben nem jó a porszívóm ,hiába hívtam a céget !Nem tudom használni atka porszívó!

Lebensieg, 2015. június 27. - szombat 13:43

A támogatást a rászorulóknak - Helló, van egy kis 'hitel- és nehezen jutnak tőkéhez hitelek a helyi bankok és más pénzügyi intézmények? Én kínálnak hiteleket alacsony kamatláb 2% -ról 5% -os kamat és nincs hitel. ellenőrzés kínálok személyi hitelek, adósság konszolidációs hitelek, kockázati tőke, üzleti hitelek, az oktatás, lakáshitelek, illetve kölcsön bármilyen okból. Lépjen kapcsolatba velem, hogy megoldást találjanak. Várom válaszát. Lépjen kapcsolatba velem e-mail címre: andre.du16@yahoo.fr

John Mclondon, 2014. október 02. - csütörtök 20:34

Jó napot VAN SZÜKSÉGE üzleti hitel? VAN SZÜKSÉGE SZEMÉLYI KÖLCSÖN? Szándékozik hitelfelvételi hitelt? A mi célból? Tájékoztatjuk közigazgatás teljes, hogy van hitelezési cég, aki ad ki KÖLCSÖN alacsony kamatláb. Mi egy bejegyzett és kormányfők elfogadták HITEL HITELEK FIRM.WE adja ki kölcsön más szervezetben, iskolák, kórházak, magánszemélyek, egyházak üzleti férfiak és nők, akik az anyagi DOWN.THIS egy lehetőség, hogy bővítse üzleti és kötelezze az összes adeptusok. Ne habozzon továbbítani a kérelmet most VIA E-MAIL (johnmclondoninvestment@hotmail.com) Hitelkérelmi nyomtatvány: TELJES NÉV: A hitel összege: Elérhetőség: ÁLLAPOT: ORSZÁG: Telefonszám: HITEL IDŐTARTAMA: CÉLJA KÖLCSÖN: Az alábbiakban a szükséges információkat, hogy folytassa tovább a hitel ügylet. Azt várom a sürgős reagál.

szenasi janos, 2013. július 06. - szombat 12:03

jó napot,szeretnék egy információt.vevő szénasi János,úgy intéző Fehér Gábor,adó szm:13901406243.szerződés sz.:20-093.20110219.két matrac vasaralása,meddig van még?úgy tudom hogy túl van fizetve.köszönöm

Marika, 2013. április 24. - szerda 20:47

Kedves hozzászólók. Itt soha senki nem fogja a panaszokat orvosolni. Sőt ezt a lapot az illetékesek nem olvassák, tehát válaszolni sem fog senki. Ha bárki visszaolvas, láthatja.Teljesen fölösleges ide írni. Más fórumot kell keresni.

szénási jános, 2013. április 24. - szerda 19:42

kérem,a szerződésem:20-093-matracok,számla kelte:20110219,szánasi János,Soltvadkert-Bocsai út.3-6230.szeretném tudni,mikor jár le a hitelem,vagy meny van még hátra!azért kérdezem ,mivel úgy tudom hogy előre vagyok fizetve.előre is köszönöm

Horváth Béláné, 2012. szeptember 28. - péntek 11:13

Vásároltam Önöktől egy 3 az 1-ben takarítógépet, mely meghibásodott, sajnos nem tudom hová forduljak. Az Önök telefonszáma soha nem elérhető. A gépet 2011 09 23-án vásároltam, attól tartok, hogy a sok időveszteség miatt kifutok a garanciális javításból! Kérem segítsnek!

ikarusos, 2011. december 19. - hétfő 10:50

Jómagam dec.06. án megtettem a felhívást,még sokan fognak így járni,mint édesanyád,meg kell tiltani a mamiknak,hogy elmenjenek a buszos utakra,ha ez nem megy, akkor meg a vásárlást megtiltani!Szvsz az első a járhatóbb és biztosabbnak tűnő megoldás!!!

Dányi Zsuzsa, 2011. december 15. - csütörtök 18:57

2011.11.12.-én édesanyámnak azt mondták a termék bemutató után (Fejér megye), hogy 100.000,-ezer forintot nyert de le kell vásárolni kap takarító gépet edény meg még több nem tudom mit, csak írjon alá ő a 78. évével olvasás nélkül aláírta a 24 hónapra szóló vételt havi 20.000,-Ft törlesztéssel. Na kérdem mi ebben az ajándék??? A család leszidta ő vissza mondta, amire jött a bírósági fenyegetés! Most mit csináljunk a 70.000,- ezres nyugdíjával?? KI segít nekünk? Mit tegyünk? Egyébként ez a gáláns "eladó" a Mesterceremónia Kft volt! Egy valamit mesterien tudnak csinálni!!! Várom tanácsukat!! Üdv: Zsuzsa

Erzsébet, 2011. december 06. - kedd 21:27

Kár,hogy a szerződést elolvasás nélkül íratják alá, és szóbeli tájékoztatásban nem szerepel a Ptk 246 paragrafus. Óvva intek mindenkit a gyors vásárlástól bemutatókon, ez egy kész átverés show. Mit tehet az, akit nem tájékoztattak kellő képen, de aláírta a szerződét, és haza menve olvasta el, hogy mit írt alá? Nem kapta meg a korrekt tájékoztatást, akkor is kötelezi a szerződés?


1 2 3 4

Kommentek

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

bishop berry smith, 2020. január 21.

Helló Szüksége van pénzügyi kölcsönre, ingatlanbefektetésre, autókölcsönre, adósságkons...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza