Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Skyeurope kártérítés - lejáró határidő!

Pusztai Beáta, 2009. október 20. - kedd 13:52
Címkék: utazás, fogyasztóvédelem, panasz, reklamáció, ügyintézés, eljárás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Skyeurope augusztus 31- én bejelentett csődje miatt közel kétszáz írásos megkeresés érkezett az Európai Fogyasztói Központhoz. Az ember azonban ritkán repül egyedül, így a panaszosok száma összességében akár három-négyszáz is lehet. A felszámolási eljárás megindult, itt a kártérítési bejelentések végső határideje!



A bajba jutott cég közel 280 ezer le nem repült jegyet és több tízmillió eurós adósságot hagyott maga után. Honlapján a légitársaság szűkszavú, mindenkit odaküld, ahol a jegyet vásárolta, majd azzal zárja sorait, hogy ő már semmit sem tud tenni az utasokért. Roland Schranz a légitársaság szóvivője egy korábbi nyilatkozatában elmondta: "egy csődeljárás alá vont légitársaság nem tud megállapodásokat kötni más társaságokkal az utasok elszállításáról. Mindenkinek magának kell megoldania, hogy eljusson a célállomásra."

MTI
Buszokkal viszik a pozsonyi repülőtérre a fapados légitársaság Bécsben rekedt utasait 2009. augusztus 15-én

Ez különösen azokat az utasokat érintette rendkívül érzékenyen, akik éppen egy külföldi országban tartózkodva kapták a kellemetlen hírt. Mindenesetre a Skyeurope üzeni: bocsi mindenkitől. Ennyi. Szerencsése számos légitársaság nyújtott mentőövet a hoppon maradt utasoknak, köztük a MALÉV és a Wizzair is kedvező árú átfoglalási lehetőséget biztosított.


A légitársaság szerint….

A válság mindenkit érint, ezt az iparágat is nagymértékben sújtja. A SkyEurope csődje nem ért meglepetésszerűen minket- tájékoztat Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs vezetője.  "Magyarországon is elsőként alapítottak bázist, ám kisvártatva kivonultak-, másrészt a folyamatos negatív pénzügyi eredményeik idő kérdésévé tették, hogy mikor állnak le. Némi előretekintéssel pont emiatt kezdtük el az üzemelést Prágába már az év elején, ahol röviddel ezután bázist is kialakítottunk."

A SkyEurope csődje ráadásul nem egyedülálló, hiszen nyár végén az olasz MyAir, majd két hete a szerb JAT légitársaság állította le üzemelését. A Wizz Air minden esetben azonnal reagált és mentőövet dobott a nehéz helyzetbe került utasoknak. "A Skyeurope augusztus végi bejelentése után felajánlottuk, hogy akik érvényes foglalással rendelkeznek 2009. szeptember 1. és 2010. március 26. közötti utazásokra, egységes harminc eurós áron - egy irányba, adókkal és illetékekkel- helyet foglalhatnak a Wizz Air Budapestről vagy Prágából induló járataira." A jegyek szabad helyek függvényében szeptember 15-én éjfélig voltak foglalhatók. Aggódni azonban azoknak az utasoknak sem kell, akik esetleg nem fértek hozzá ez időn belül a harminc eurós jegyekhez, hiszen gyakran adott célállomásra a "sima" jegy ára még kedvezményesebb. Becsléseink szerint körülbelül 12-14 ezer utas foglalta át jegyét Wizz Air járatokra.

Kázmér szerint az utasoknak, saját védelmük érdekében tájékozódniuk kellene elutazásuk előtt. Az esetleges pénzügyi nehézségek, állandó járattörlések, a flotta csökkenése, valamint a gyakori menedzsment- és tulajdonosváltás, mind probléma jelei. Ezek a SkyEurope esetében kristálytisztán láthatók voltak - vélekedik a kommunikációs vezető.


Ezt a jegyet már kifizettük!
Utazási irodában vagy bankkártyával

Utazási irodák ritkán állnak fapados légitársaságokkal kapcsolatban és az sem jellemző, hogy ilyen járatokra az utas az Internet helyett utazási irodán keresztül rendelné meg a jegyét. Igaz a légitársaság honlapja utazási irodákhoz is irányít, ők többségében azonban kimaradnak ebből az ügyből.

MTI
Christian Mandl, a légitársaság egyik alapítója és vezetője

Turisztikai szakértőnk tájékoztatása szerint, amennyiben az utas az irodához fordul, az eljárás ugyanaz, mint a bankkártyás vásárlásnál. Az utazási irodában ugyanis céges bankkártyával foglalják le az utas számára a repülőjegyet, kétheti fizetési, elszámolási kötelezettséggel. A le nem repült jegyek árának visszaigénylése így szintén a bankon keresztül történhet. A szakértő elmondta, hogy irodához inkább csak az fordul, aki nem meri saját bankkártyájának adatait a világhálóra tenni.

"A Budapest Banknál már több ügyfél jelentette be igényét a repülőjegy árának visszatérítésére - tájékoztat Paragi Zoltán a Budapest Bank lakossági hitelezési vezetője.

"A kártyabirtokos jogosult a kártyakibocsátó banknak jelezni azt, hogy nem kapta meg a hitelkártyával kifizetett szolgáltatást. A bejelentést személyesen, a szolgáltatás elmaradásának hitelt érdemlő bizonyításával, vagy erre vonatkozó nyilatkozatával teheti meg. A nemzetközi kártyatársaságok (pl. MasterCard, VISA) részletesen és minden társbankra nézve kötelezően szabályozzák ezt a kérdést.

A Budapest Bank minden esetben a következőképpen járt el: A bankkártyát kibocsátó bank az ügyfél szabályszerű bejelentését követő tizenöt napon belül köteles a kérdéses összeget jóváírni az ügyfél hitelkártya (bankkártya) számláján. Ezzel egyidejűleg megkísérli az összeget a szolgáltató elfogadó bankja felé visszaterhelni. Amennyiben az elfogadó bank negyvenöt napon belül nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a visszaterhelés jogtalan, a folyamat lezárul. Amennyiben azonban az elfogadó bank bizonyítani tudja, hogy a szolgáltatást a szolgáltató rendben teljesítette, visszautasítja a visszaterhelést, aminek következtében a bankkártyát kibocsátó bank ismét ráterheli a kérdéses összeget az ügyfél hitelkártyájára. "- tájékoztat Paragi.

A visszatérítésre az úgynevezett "chargeback" kérvény benyújtásával van lehetőség. A fogyasztónak százhúsz napon belül kell kitöltenie és benyújtania az űrlapot saját kártyakibocsátó bankjához. A határidőt a repülő indulásának napjától számítják. A bank az el nem indított járatok jegyeire beérkezett összeget zárolja a Skyeurope számláján és ebből - a maradékból - téríti vissza az utasok pénzét.


Ki segít? EFK Magyarország

Ahhoz, hogy a bank visszatérítse az ügyfél pénzét, a fogyasztónak igazolnia kell, hogy a kifizetett szolgáltatást nem kapta meg. Jelen esetben is, csak úgy, mint minden internetes vásárlás esetén- tájékoztat Morvay György az Európai Fogyasztói központ igazgatója.

Az Európai Fogyasztói Központ a határokon átnyúló fogyasztói problémákkal kapcsolatban ad ingyenes segítséget az EU egész területén. A Kezdetektől kezdve figyelemmel kíséri a Skyeurope csődjével kapcsolatos híreket, kiemelten a fogyasztói teendőket. www.efk.hu

"A Pozsonyi Kerületi bíróság 2009. szeptember 9-én hozott döntést a SkyEurope légitársaság ellen folytatandó felszámolási eljárás megkezdéséről. Ettől az időponttól kezdve azoknak a fogyasztóknak, akik jegyüket már megvették, de elutazni már nem tudtak negyvenöt nap áll rendelkezésükre, hogy viszatérítési igényüket bejelentsék. Az igénybejelentés ingyenes, a bejelentő formanyomtatványt összesen három eredeti példányban, szlovák nyelven kell eljuttatni a bírósághoz, illetve a felszámolási biztoshoz- mondja Morvay.

A központ honlapján ( www.efk.hu ) magyar és szlolvák nyelven egyaránt mankót nyújt az igénybejelentő kitöltéséhez. Morvay szerint a nyomtatványt, érdemes szlovák nyelven kitölteni, mert a fordítás költségét minden esetben a fogyasztókra terhelik, ami többletköltséget jelent a pórul járt utasnak akkor is, ha az eljárás végén nem jár, nem jut kártérítés az utasoknak.


Remény a kártérítésre?

Legrosszabbul talán azok az utasok jártak, akik nem bankkártyás fizetéssel, hanem átutalással rendezték repülőjegyük árát. Nekik mindenképpen meg kell várniuk a felszámolási eljárás végét. A felszámolási eljárás során a hitelezői követeléseket úgymond sorrendbe teszik, priorizálják. Ez alapján a kártérítési kötelezettségek igencsak az utolsó körökben kullognak, azonban két tértivevényes levél árát mindenképpen megéri a bejelentés.

Hogyan, milyen sorrendben történik a hitelezők felé való tartozás kielégítése?

A gazdálkodó szervezetnek a felszámolás körébe tartozó vagyonából a tartozásokat a következő sorrend figyelembevételével kell kielégíteni:

1. a felszámolás költségei,
2. a felszámolás kezdő időpontja előtt zálogjoggal, óvadékkal, végrehajtási joggal biztosított követelések
3. a gazdálkodó szervezetet terhelő tartásdíj, életjáradék, kártérítési járadék, bányászati keresetkiegészítés, továbbá a mezőgazdasági szövetkezet tagja részére a háztáji föld vagy termény helyett adott pénzbeli juttatás, amely a jogosultat élete végéig megilleti,
4. a kötvényen alapuló követelések kivételével, magánszemély nem gazdasági tevékenységből eredő más követelése (így különösen a hibás teljesítésből, a kártérítésből eredő követelések, a szakmában szokásos várható szavatossági vagy jótállási kötelezettségek felszámoló által számszerűsített összegét is ideértve), a kis- és mikrovállalkozás, valamint a mezőgazdasági őstermelő követelése,
5. a társadalombiztosítási tartozások és a magán-nyugdíjpénztári tagdíj tartozások, az adók és adók módjára behajtható köztartozások, a visszafizetendő állami támogatások, valamint a víz- és csatornadíjak,
6. egyéb követelések,
7. a keletkezés idejétől és jogcímétől függetlenül a késedelmi kamat és késedelmi pótlék, továbbá a pótlék és bírság jellegű tartozás.

Forrás: http://companydata.hu/default.asp?page=gyik&gyp=2

Korábbi feltételezés, hogy a Skyeurope csődjével kapcsolatban felmerült egyéb költségek, - mint például másik légitársaságnál foglalt magasabb árú jegy foglalása, esetleges szállodai költségek - visszatérítése illúzió. Morvay szerint érdemes az erre vonatkozó igényeket is a bejelentőlaphoz tenni. Amennyiben az utas a járattörlések miatt már nem tudott hazajönni, a bejelentéshez csatolni kell a hazajutáshoz kapcsolódó számlákat is.

MTI
Törölve

A Skyeurope járatait szeptember elsejével törölték. A légijáratok törlése esetén nyújtandó kártalanítás szabályozásáról szóló uniós irányelv alapján, a következő tizennégy napra értékesített és le nem utazott repülőjegyek árának visszatérítése mellett a légitársaság a repülőút hosszától függően, kártérítés fizetésére is köteles. Rövidebb repülőút esetén ez az összeg kétszázötven-négyszáz euró lehet. A légitársaságoknak tizennégy nap áll rendelkezésükre a járattörlések bejelentésére. Ezután már nem jár kártérítés, csupán a repülőjegy árának a visszatérítése kötelező.

Légi utasok jogai az EU-ban

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 261/2004/EK RENDELETE (2004. február 11.) visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről
http://eur-lex.europa.eu/hu/dossier/dossier_08.htm
 
Fontos azonban, hogy a szlovák felszámolóbiztoshoz benyújtani kívánt igények beérkezési határideje 2009. október 26. Ez azt jelenti, hogy lehetőleg október 22-éig postára kell adni a kártalanításra vonatkozó tértivevényes levelet!
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

bishop berry smith, 2020. január 21.

Helló Szüksége van pénzügyi kölcsönre, ingatlanbefektetésre, autókölcsönre, adósságkons...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza