Aki mobiltelefont vesz, az a statisztikák szerint legalább egy-két szezonon keresztül használja - és ez idő alatt szüksége lehet szervizre is. Nem árt tudni, hova vigyük, mennyit várjunk, milyen jogaink vannak, ha elromlott a mobilunk?
Garanciális változások
A garancialevelet általában mindenki eldobja, pedig rosszul teszi. Nem árt kéznél tartani, hiszen a garanciális időn belül - ami általában egy-két év - készülékünket ingyen is megjavítják. Ehhez persze az is kell, hogy ne lógassuk bele az akváriumba és ne dobjuk le a galériáról - a
rendeltetésszerű használat legszembetűnőbb nyoma, hogy nincs nyoma. A jótállás jótállási jeggyel (garancialevéllel) érvényesíthető. Nem kell hozzá feltétlenül a számla, bár sok kereskedő ezt is elvárja - tudtunk meg a fogyasztóvédelmi szakembertől. Előírás szerint a nyugta a szavatosság "igénybevételéhez" szükséges.
Telefonra vigyázzunk, számlát és garancialevelet őrizzük meg!A jótállás és szavatosság fogalma gyakran összemosódik. A jótállás, vagyis a garancia által az eladó arról biztosítja vevőjét, hogy egy adott időtartamon belül a termék problémamentesen működik. Ha mégsem:
javítják, vagy ha kell,
kicserélik. A jótállás kötelezettsége csak akkor szűnik meg idő előtt, ha egyértelműen bizonyítható, hogy a vevő nem úgy használta a terméket, mint ahogyan előírták. A szavatosság a jótállási idő után is él, mert míg a garancia általában egy, a szavatosság (telefon esetében) három évig tart.
Márkaszerviz, forgalmazó szervize |
Javítás típusa |
Ára (forint) |
Bevizsgálás |
550-3000 |
Szoftverfrissítés |
5000 |
Munkadíj szerint óránként + alkatrészár |
10000 |
Amennyiben már sem a jótállás, sem a szavatosság nem él, és a szervizben húszezer forint feletti a munka és anyagköltség, kötelesek az
elvégzett munkára fél éves jótállást biztosítani.
Márka vagy független?
A meghibásodott, még garanciás telefont vissza kell vinni a kereskedőhöz, élve az
ingyenes javítás lehetőségével. A kereskedő kötelessége eljuttatni a készüléket a szakszervizbe. A megjavított telefont is a forgalmazótól kapjuk vissza. Persze - ha nekünk így kényelmesebb - elmehetünk mi is közvetlenül a márkaszervizbe, de ezt a feladatot a kereskedő nem háríthatja ránk.
Amíg garanciális, csak a márkaszerviz nyúlhat hozzáA kisebb
független műhelyeket általában akkor keresik fel, ha lejárt a garanciális idő, hiszen ekkor lehet, hogy gyorsabban és a nagyszerviz áraihoz képest akár kétszer-háromszor olcsóbban is javíttathatunk. Az is előfordulhat, hogy a gyártó előírásai szerint már nem vállalható a javítás. Azzal is számoljunk,
ha garanciális telefont viszünk el független szervizbe, akkor a készülék ezzel elvesztheti a jótállást.
Független műhely |
Javítás típusa |
Ára (forint) |
Bevizsgálás |
2-3000 |
Sürgősségi felár (félóránként) |
1200 |
Kijelző csere, típustól függően |
1500-3000 |
Burkolat, komplett ház csere, típustól függően |
1500-6000 |
Végfok csere - főleg térerő hibáknál |
2500-9000 |
Képernyő csere |
<10000 |
Alaplap csere |
<10000 |
Akkumulátor csere |
<4000 |
Ha használt mobiltelefont veszünk, akkor mindig a bolttól függ, hogy mennyi garanciát kapunk rá - általában
egy hónapot adnak. Hogy elkerüljük a kezdeti bosszúságokat, mindenképpen ellenőrizzük az ún.
IMEI számot. A *#06#-ot beütve megkapjuk az azonosítót, aminek egyeznie kell a készülék hátlapján és a papíron lévővel. Nem árt, ha a hangszórót is kipróbáljuk.
Jogok a szervizben
A legfontosabb dolog, hogy pontosan töltessük ki a garancialevelet. Legyen a papíron
pecsét, a telefon
IMEI száma és az eladás
dátuma - erre figyelmeztet az általunk megkérdezett szervizközpont.
A garanciálisan javított telefonok szervizeléséért semmilyen díjat nem kérhetnek el. A jótállásba még annak is bele kell férnie, ha telefonunkat külföldön csináltatják meg.
Egy telefon gyorsjavítása általában néhány órát, maximum egy-két napot vesz igénybe. A
hatályos előírás alapján
a szerviznek törekednie kell arra, hogy tizenöt napon belül elvégezze a munkát. Az általános tapasztalat szerint ezt nem mindig tartják be. Ha emiatt kifogást emelünk, hivatkozzunk a jogszabály azon részére is, amely előírja hogy a javítást a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. Ha a kereskedő hajthatatlan, ügyünket a területileg illetékes
békéltető testület elé vihetjük. Az eljárást ingyenesen vehetjük igénybe. A békéltető testületek elérhetőségei
itt olvashatók.
Néhány kisszerviz
|
Bolt neve |
Cím |
Telefon |
Web |
Centrum GSM |
1132 Budapest Váci út 32. |
06 70 3225299 |
www.centrumgsm.hu |
GSM Doki |
Budapest XVIII. kerület |
06 70 6357481 |
www.gsmdoki.hu |
GSM Doki |
6724. Szeged, Csongrádi sgt. 112. |
06-30-8285130 |
www.gsmdoki.hu |
Full GSM I. |
1043 Budapest, Árpád út 95. |
06 1 3692219 |
www.fullgsm.hu |
Full GSM II. |
1043 Budapest, Árpád út 62/b. |
06 30 6888788 |
www.fullgsm.hu |
Full GSM Dunakeszi |
2210 Dunakeszi, Fő út 115. |
06 20 9933993 |
www.fullgsm.hu |
Nasa tel |
2500, Esztergom, Bajcsi Zs. út 9. |
06 30 9617085 |
nasa-tel.uw.hu |
Kar-tel GSM |
9028 Győr, József A. u. 12. |
06 96 338-400 |
www.kartelgsm.hu |
Cseretelefonra ne számítsunk minden esetben, ugyanis egy 2003-as rendelet értelmében a szervizek erre nem kötelezhetők. A javítók számára ez szabadon választható lehetőség. A cserekészüléknek pedig még csak hasonló tudásúnak sem kell lennie, mint szervizelt telefonunknak.
A külföldön vásárolt telefont más ország márkaszervizében is lehet javítani, ha a számla és garancialevél egyértelműen bizonyítja, hogy azonos telefonról van szó. Mindez attól függ, hogy a szerviz hogyan egyezett meg a gyártóval, befogadja-e a más országban vásárolt készüléket.
A szerviz akkor is jogszerűtlen lépést követ el, ha kikódolja a telefont. Ezt ugyanis csak a szolgáltató végezheti legálisan, ára pedig tízezer forint körül van.
Szóljon hozzá: