Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Telefonok a szervizben

Munkatársunktól, 2009. október 16. - péntek 11:44
Címkék: telefon, szerelő, garancia, szavatosság, jótállás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Aki mobiltelefont vesz, az a statisztikák szerint legalább egy-két szezonon keresztül használja - és ez idő alatt szüksége lehet szervizre is. Nem árt tudni, hova vigyük, mennyit várjunk, milyen jogaink vannak, ha elromlott a mobilunk?



Garanciális változások

A garancialevelet általában mindenki eldobja, pedig rosszul teszi. Nem árt kéznél tartani, hiszen a garanciális időn belül - ami általában egy-két év - készülékünket ingyen is megjavítják. Ehhez persze az is kell, hogy ne lógassuk bele az akváriumba és ne dobjuk le a galériáról - a rendeltetésszerű használat legszembetűnőbb nyoma, hogy nincs nyoma. A jótállás jótállási jeggyel (garancialevéllel) érvényesíthető. Nem kell hozzá feltétlenül a számla, bár sok kereskedő ezt is elvárja - tudtunk meg a fogyasztóvédelmi szakembertől. Előírás szerint a nyugta a szavatosság "igénybevételéhez" szükséges.


Telefonra vigyázzunk, számlát és garancialevelet őrizzük meg!

A jótállás és szavatosság fogalma gyakran összemosódik. A jótállás, vagyis a garancia által az eladó arról biztosítja vevőjét, hogy egy adott időtartamon belül a termék problémamentesen működik. Ha mégsem: javítják, vagy ha kell, kicserélik. A jótállás kötelezettsége csak akkor szűnik meg idő előtt, ha egyértelműen bizonyítható, hogy a vevő nem úgy használta a terméket, mint ahogyan előírták. A szavatosság a jótállási idő után is él, mert míg a garancia általában egy, a szavatosság (telefon esetében) három évig tart.

Márkaszerviz, forgalmazó szervize
Javítás típusa
Ára (forint)
Bevizsgálás
550-3000
Szoftverfrissítés
5000
Munkadíj szerint óránként + alkatrészár
10000

Amennyiben már sem a jótállás, sem a szavatosság nem él, és a szervizben húszezer forint feletti a munka és anyagköltség, kötelesek az elvégzett munkára fél éves jótállást biztosítani.


Márka vagy független?

A meghibásodott, még garanciás telefont vissza kell vinni a kereskedőhöz, élve az ingyenes javítás lehetőségével. A kereskedő kötelessége eljuttatni a készüléket a szakszervizbe. A megjavított telefont is a forgalmazótól kapjuk vissza.  Persze - ha nekünk így kényelmesebb - elmehetünk mi is közvetlenül a márkaszervizbe, de ezt a feladatot a kereskedő nem háríthatja ránk.


Amíg garanciális, csak a márkaszerviz nyúlhat hozzá

A kisebb független műhelyeket általában akkor keresik fel, ha lejárt a garanciális idő, hiszen ekkor lehet, hogy gyorsabban és a nagyszerviz áraihoz képest akár kétszer-háromszor olcsóbban is javíttathatunk. Az is előfordulhat, hogy a gyártó előírásai szerint már nem vállalható a javítás. Azzal is számoljunk, ha garanciális telefont viszünk el független szervizbe, akkor a készülék ezzel elvesztheti a jótállást.

Független műhely 
Javítás típusa
Ára (forint)
Bevizsgálás
2-3000
Sürgősségi felár (félóránként)
1200
Kijelző csere, típustól függően
1500-3000
Burkolat, komplett ház csere, típustól függően
1500-6000
Végfok csere - főleg térerő hibáknál
2500-9000
Képernyő csere
<10000
Alaplap csere
<10000
Akkumulátor csere
<4000

Ha használt mobiltelefont veszünk, akkor mindig a bolttól függ, hogy mennyi garanciát kapunk rá - általában egy hónapot adnak. Hogy elkerüljük a kezdeti bosszúságokat, mindenképpen ellenőrizzük az ún. IMEI számot. A *#06#-ot beütve megkapjuk az azonosítót, aminek egyeznie kell a készülék hátlapján és a papíron lévővel. Nem árt, ha a hangszórót is kipróbáljuk.


Jogok a szervizben

A legfontosabb dolog, hogy pontosan töltessük ki a garancialevelet. Legyen a papíron pecsét, a telefon IMEI száma és az eladás dátuma - erre figyelmeztet az általunk megkérdezett szervizközpont.

A garanciálisan javított telefonok szervizeléséért semmilyen díjat nem kérhetnek el. A jótállásba még annak is bele kell férnie, ha telefonunkat külföldön csináltatják meg. Egy telefon gyorsjavítása általában néhány órát, maximum egy-két napot vesz igénybe. A hatályos előírás alapján a szerviznek törekednie kell arra, hogy tizenöt napon belül elvégezze a munkát. Az általános tapasztalat szerint ezt nem mindig tartják be. Ha emiatt kifogást emelünk, hivatkozzunk a jogszabály azon részére is, amely előírja hogy a javítást a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. Ha a kereskedő hajthatatlan, ügyünket a területileg illetékes békéltető testület elé vihetjük. Az eljárást ingyenesen vehetjük igénybe. A békéltető testületek elérhetőségei itt olvashatók.

Néhány kisszerviz
Bolt neve
Cím
Telefon
Web
Centrum GSM 1132 Budapest Váci út 32. 06 70 3225299 www.centrumgsm.hu
GSM Doki Budapest XVIII. kerület 06 70 6357481 www.gsmdoki.hu
GSM Doki 6724. Szeged, Csongrádi sgt. 112. 06-30-8285130 www.gsmdoki.hu
Full GSM I. 1043 Budapest, Árpád út 95. 06 1 3692219 www.fullgsm.hu
Full GSM II. 1043 Budapest, Árpád út 62/b. 06 30 6888788 www.fullgsm.hu
Full GSM Dunakeszi 2210 Dunakeszi, Fő út 115. 06 20 9933993 www.fullgsm.hu
Nasa tel 2500, Esztergom, Bajcsi Zs. út 9. 06 30 9617085 nasa-tel.uw.hu
Kar-tel GSM 9028 Győr, József A. u. 12. 06 96 338-400 www.kartelgsm.hu

Cseretelefonra ne számítsunk minden esetben, ugyanis egy 2003-as rendelet értelmében a szervizek erre nem kötelezhetők. A javítók számára ez szabadon választható lehetőség. A cserekészüléknek pedig még csak hasonló tudásúnak sem kell lennie, mint szervizelt telefonunknak.

A külföldön vásárolt telefont más ország márkaszervizében is lehet javítani, ha a számla és garancialevél egyértelműen bizonyítja, hogy azonos telefonról van szó. Mindez attól függ, hogy a szerviz hogyan egyezett meg a gyártóval, befogadja-e a más országban vásárolt készüléket.

A szerviz akkor is jogszerűtlen lépést követ el, ha kikódolja a telefont. Ezt ugyanis csak a szolgáltató végezheti legálisan, ára pedig tízezer forint körül van.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

GReddy, 2009. november 05. - csütörtök 18:03

Bocsánat, hogy beleszólok, de (egyrészt már tudom, hogy miért nem cserélték ki a szétment cipőm, másrészt viszont: ) úgy tudom, hogy ha nem, vagy hibásan van kitöltve a garancialevél, akkor az igenis az eladó felelőssége, és nem a vevőé. Egy időben nagy balhék voltak ilyenből, és valahogy így lett jogilag rendezve, ha emlékeim nem csalnak. Persze, ellenőrzendő..

hellboy, 2009. október 17. - szombat 20:45

nem apróztad el Kapi... ;)

CaptainCrash, 2009. október 17. - szombat 20:42

A jótállás kötelezettsége csak akkor szűnik meg idő előtt, ha egyértelműen bizonyítható, hogy a vevő nem úgy használta a terméket, mint ahogyan előírták. Javaslat: A jótállási kötelezettségének teljesítése alól - adott hiba tekintetében - akkor mentesülhet a kötelezett, ha bizonyítja, hogy a hiba oka az, hogy a fogyasztó nem rendeltetésszerűen használta a terméket. Indoklás: Jótállás nem szűnik meg, csak adott hiba tekintetében mentesülhet a jótállási kötelezettségeinek teljesítése alól. Ha például ne adj\' isten késsel szétvágja egy mobilkészülék gumiból készült billentyűzetét, akkor a kereskedő mentesülhet a jótállási kötelezettségének teljesítése alól. Természetesen bizonyítania kell, de könnyen belátható, hogy ilyen esetben nem olyan nehéz bizonyítani. Ugyanakkor ha a ugyanennél a telefonnál az is probléma, hogy a telefon nem rezeg, s a fogyasztó e hiba tekintetében is jótállási igénnyel él, akkor a kötelezettnek szintén lehetősége van mentesülni, de lássuk be elég nehezen bizonyítható, hogy a hiba oka az a gumilap elvágásának a következménye. Tehát valószínű, hogy a kötelezett ezen hiba tekintetében nem tud bizonyítani, tehát jótállni köteles.

CaptainCrash, 2009. október 17. - szombat 20:29

A >>>hatályos előírás alapján<<< a szerviznek törekednie kell arra, hogy tizenöt napon belül elvégezze a munkát. Javaslom a \"hatályos jogszabályok értelmében\" kifejezést használni és a helyes jogszabály(ok) linkelését.

hellboy, 2009. október 17. - szombat 13:24

nno, alszik a moderátor? bakker...

CaptainCrash, 2009. október 17. - szombat 10:01

Remélem nem veszi sértésnek a cikk írója - erre utal, hogy az elhangzott kifogásokat is igyekezett beemelni a cikkébe - röviden megpróbálnám összefoglalni a jótállás és a szavatosság kérdését. Előbb azonban felhívnám a jegyzőkönyv kiállításának fontosságára is a figyelmet. Ugyanis az erről szóló jogszabály előírja, hogy a fogyasztói szerződések esetében a jótállási/szavatossági ügyintézés során a kötelezettnek (így az ő teljesítési segédjeként eljáró szerviznek is) jegyzőkönyvet kell kiállítania. A jegyzőkönyv elmaradása esetén a kötelezett egyrészt jogsértést követ el, melyet a hatóság szankcionálhat, másrészt a fogyasztót hátráltatja a jogainak érvényesítésében. Lényeges szempontnak tartanám, hogy a cikk írója nézzen utána a pontos, jogszabályban leírt ügymenetnek és említse meg, hogy mit kell feltüntetnie a kötelezettnek a jegyzőkönyvben. (49/2003-as GKM. rendelet) A jótállást a Ptk. a szerződést biztosító mellékkötelezettségek körében szabályozza, a gyakorlatban azonban úgy tekintünk rá, mint a hibás teljes jogkövetkezménye. A 2002. évi XXXVI. törvény is eszerint a felfogás szerint módosította a Ptk.-t, vagyis úgy, hogy a jótállásra kötelezett felelőssége a szerződés hibátlan teljesítéséért áll fenn. Vannak olyan szerződések, amelyeknél jogszabály írja elő, hogy kötelező jótállást vállalni. Ebből következik, hogy egyéb esetekben nem kötelező vállalni, de bárki vállalhat. És olyan is létezik, hogy a reklámban elhangzottak keletkeztetnek jótállási kötelezettséget. Egy picivel azelőtt, hogy megnéznénk mi is a szavatosság, nézzük meg, hogy mi is az a hibás teljesítés? Lényegében a kötelezett akkor teljesít hibásan, ha a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Vannak a jog szerint ún. nevesített szerződésszegések, ilyen a hibás teljesítés is. A kötelezett a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik, (kellékszavatosság) szavatol. Tehát a jótállástól eltérően minden szerződés esetében. (Kivéve, ahol jogilag lehetőség van eme felelősség kizárására.) A hibás teljesítés jogkövetkezményei tehát a szavatosság, jótállás (ha van), és a kártérítési felelősség. A jótállás és a szavatosság lényegi különbsége még a bizonyítási teher. Szavatosság esetében a fogyasztói szerződéseknél az első 6 hónapban a kötelezettnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka az a nem rendelteltetésszerű használat következménye, illetve, hogy az a teljesítés után keletkezett. 6 hónapon túl a jogosultnak (fogyasztó). Ugyanis a törvényi vélelem a fogyasztói szerződéseknél az, hogy a hiba már a teljesítéskor jelen volt. Eme vélelmet a kötelezettnek kell tudnia megdönteni, ahhoz hogy a szavatossági felelősség alól mentesüljön. Jótállás esetében a jótállás teljes ideje alatt a kötelezetten a bizonyítási kényszer. Bizonyos termékek esetében - mint korábban írtam - keletkeztethet jogszabály is jótállási kötelezettséget. A mobiltelefonok esetében 10 000 Ft bruttó vételár felett kötelező jótállást vállalni. Eme rendelet értelmében szintén kiemelendő a 3 munkanapon belül érvényesíteni kívánt csereigény, illetve az ezzel összefüggésben született Legfelsőbb Bírósági határozat is. Kérem a cikk íróját, hogy ennek is nézzen utána! Egy ilyen cikk megírásakor szerintem elvárható, hogy a cikk írója tisztában legyen a jogi háttérrel, vagy felismerje, hogy vannak hiányosságai és fontolóra vegye egy szakértő megszólaltatását, hogy ezzel is segítse a fogyasztókat a jogszerű döntések meghozatalában. Elnézést, hogyha élesen fogalmaznék, de vagyunk páran, akiknek a fogyasztóvédelem elhivatottság, s számunkra is értékesek az olyan cikkek, mint a fenti, de csak ha azok szakszerűek.

hellboy, 2009. október 17. - szombat 05:35

legalább is garanciavesztés fronton...

hellboy, 2009. október 17. - szombat 05:29

hát még nem úgy tűnik.... továbbá olyan sincs, hogy 1 meg kettő, meg satöbbi hónap. Ptk egyértelműen megmondja, hogy 1év szavatosság használt cikk esetén... cikkírónak belehet húzni egy elégtelent...

Tóth Sándor Péter, 2009. október 16. - péntek 23:24

Tisztelt Olvasó! Köszönjük hozzászólásait és elnézést kérünk a pontatlanságokért. Az írást javítottuk. Üdvözlettel, Tóth Sándor Péter

asdf, 2009. október 16. - péntek 20:53

Meg valami: \"A meghibásodott, még garanciás telefont megéri márkaszervizbe vinni, élve az ingyenes javítás lehetőségével. Már ha Budapesten élünk, mivel vidéken igen kevés márkaszerviz van.\" Lenyegtelen, hogy hol van a markaszerviz, ugyanis a meg garancialis telefont a vasarlo valasztasa szerint viheti vagy a vasarlas helyere, vagy a szakszervizbe. A vasarlas helyen kotelesek atvenni es eljuttatni a szakszervizbe.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37

Kommentek

Chris , 2018. február 25.

Ha szüksége van egy sürgős kölcsönre, hogy megoldja pénzügyi szükségleteit, €3000 és ...

Telefonok a szervizben

Harki8ns Szilvia, 2018. február 24.

Sajnos a CCC cipőboltban vásárolt valamennyi - összesen három pár- cipő kevesebb mint négy h...

Fogyasztóvédelem és cipővásárlás

Patricia Martins, 2018. február 23.

A nevem Patricia Martins, egyedülálló anyám, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hagyo...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés