Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Az idegenforgalmat ellenőrizték a fogyasztóvédők

Munkatársunktól, 2009. október 02. - péntek 11:44
Címkék: fogyasztóvédelem, ellenőrzés, vendéglátás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az elmúlt hónapokban kiemelt ellenőrzések keretében végzett vizsgálatokat az idegenforgalmi főszezon idején, valamint az őszi szüreti mulatságok és egyéb rendezvények helyszínein.



Az idegenforgalmilag frekventált területeken található vendéglátó egységek ellenőrzése során több mint hétezer (7526) üzletet ellenőriztek a felügyelők. A kifogásolási arány javulása figyelhető meg az elmúlt években végzett ellenőrzésekhez képest, mivel a korábban tapasztalt hatvan százalék feletti kifogásolási arány az idén negyven százalékra csökkent.

Csaknem valamennyi vendéglátó üzlet ellenőrzése próbavásárlással (7321) kezdődött, amelyeknek mindössze tizenhat százaléka volt kifogásolható. Minden második jogsértés a hamis mérésből vagy számolásból eredt. A vásárlói megkárosítás az üzletekben gyakoribb volt, mint az alkalmi rendezvényeken, viszont az egy egységre jutó vásárlói megkárosítás az alkalmi árusoknál százharmincnyolc forint, míg az üzleteknél 72,6 forintot tett ki. Az üzletkörökön belül pedig az italboltokban a leggyakrabban, a cukrászdákban pedig legkevésbé fordult elő.

Baján a Halfőző fesztiválon a Dél-alföldi Regionális Felügyelőség munkatársai által próbavásárolt 4x40 ml bodza ízesítésű pálinka hatósági visszamérése során mind a négy termék esetében hamis mérést állapítottak meg a felügyelők, ugyanis mind a négy kiszolgált mennyiség huszonöt-huszonöt ml-es volt, amely összesen nyolcszázötven forint vásárlói megkárosítást jelentett.

Javult ugyanakkor a joghatással járó mérésekhez alkalmazandó hiteles mérlegek és az italok mérésére szolgáló űrmértékek biztosításával kapcsolatos jogsértések aránya hat százalékkal.

Jogszabály-módosítás következtében már nem kell a vendéglátó üzleteket kategóriába sorolni, nincs továbbá jogszabályi előírás ártájékoztatás elhelyezésére a vendéglátóhely bejáratánál. Az üzleten belüli ártájékoztatás tekintetében idén az eladási, valamint az egységár feltüntetésével kapcsolatban azok hiányát vagy nem-megfelelőségét minden hatodik üzletben tárták fel a felügyelők.

A fogyasztói jog érvényesítése csak akkor tud teljes körűvé válni, ha a fogyasztó rendelkezik az érdekeinek érvényesítéséhez szükséges információkkal, eszközökkel. Ezt hivatott szolgálni többek között a panaszfórumokról szóló tájékoztatás és a Vásárlók könyve. Vizsgálati megállapításaink alapján továbbra sem fordítanak a tájékoztatásra megfelelő figyelmet a vállalkozók, mivel közel minden nyolcadik egységben előfordult, hogy nem volt jól láthatóan és olvashatóan kihelyezett tájékoztató vagy pedig hiányos tartalmú tájékoztatást tettek hozzáférhetővé azokról a szervezetekről, amelyekhez panasza esetén a fogyasztó fordulhat.

A működési engedélyek ellenőrzése során az idén is alacsony (négy százalék) kifogásolási arányt mutatnak a vizsgálati eredmények.

Koncentrált ellenőrzésekre a főváros és a Balaton környékén, kiemelt ellenőrzések lefolytatására a Sziget Fesztiválon, a Volt Fesztiválon, a Balaton-Sound Fesztiválon, valamint a Forma-1-en került sor. A különböző rendezvényeken és a koncentrált ellenőrzések keretében kiilenc társhatósággal összesen 2112 közös vizsgálatot folytattak le a felügyelők. A rendezvényeken a vendéglátó egységek visszatérő vizsgálata egyre alacsonyabb kifogásolási arányt mutatott. Ezzel szemben a személytaxi-szolgáltatók éppen ezeket a frekventált helyeket tekintik szabadabb, a visszaélés lehetőségét biztosító alkalmaknak, amely a jogsértések számában is megmutatkozott.

Az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek kiszolgálásának ellenőrzése a fiatalkorúak védelmét célozta. A fiatalkorúak dohánytermékkel és alkoholtartalmú italokkal történő kiszolgálását száznegyvenkettő próbavásárlással ellenőrizték a felügyelőségek, amelyek csaknem felében (negyvenhét százalék) megtörtént a jogsértő kiszolgálás. Több alkalommal került sor jogsértő kiszolgálására annak ellenére, hogy az üzlet alkalmazottja megnézte a fiatalkorú személyi igazolványát.

Egy mosonmagyaróvári borozóban végzett ellenőrzés során a megbízott fiatalkorú személyek két dl almalevet, egy doboz cigarettát és egy doboz félliteres 4,5 százalékos alkoholtartalmú dobozos sört kértek a kiszolgáló hölgytől. A kiszolgáló megkérdezte tőlük, hogy elmúltak-e már tizennyolc évesek, mire a közreműködők közölték, hogy "még nem". Ezt követően a kiszolgáló hölgy a cigarettával történő kiszolgálást megtagadta, azonban a sört, az almalevet átadta a fiatalkorúaknak, eladási árukat beütötte a pénztárgépbe, majd a nyugta átadása után a fiatalkorúak fizettek. A kiszolgáló személy a fiatalkorúak személyigazolványát nem kérte el a kiszolgálás előtt.

A taxi-szolgáltatások ellenőrzését a vendéglátó egységek, illetve a nagyobb rendezvények ellenőrzéséhez kapcsolódóan végezték el a felügyelőségek. Összesen százkilencvenhét esetben utaztak ellenőrzés céljából taxi-vállalkozókkal a felügyelők, amelyből átlag minden negyedik esetben tártak fel szabálytalanságot.

Az egyik legkirívóbb jogsértést egy taxiszolgáltató ellenőrzése során állapították meg a hatósági munkatársai: az ellenőrzött taxis engedéllyel nem rendelkezett, ideiglenesen kölcsönkapott gépkocsival végezte a személyfuvarozást, a viteldíjról számlát nem adott és az 1880 forintos viteldíj helyett 4400 forintot számított fel.

Az átfogó ellenőrzések során a hatóság összesen közel 60 millió forint bírságot szabott ki, a kötelezések száma azonban majdnem elérte a kétezret, figyelmeztetésre százhuszonnégy esetben került sor.

Forrás: NFH
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Sándor Tünde, 2019. szeptember 17.

Tisztelt Cím !
Érdeklődnék, hogy milyen módon lehet csatlakozni a szociális bolthálóz...

Kisbolt, közért, szociális bolthálózat

Valeria Marco, 2019. szeptember 16.

A nevem Valeria Marco. 6 hónappal ezelőtt vállalkozásom összeomlott, nem reméltem, hogy újra ...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mária Ádám, 2019. szeptember 11.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés