Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Számhordozásról - egy kínos ügy apropóján

Gönye László, 2009. szeptember 24. - csütörtök 10:08
Címkék: telefon, szolgáltató, ügyintézés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Ma már gyorsan és kényelmesen igazolhatunk egyik szolgáltatótól a másikhoz, telefonszámunk megtartásával. Vagy mégsem? Egy olvasói levél kapcsán utánajártunk, mi mindent kell tudni erről a műveletről, milyen problémákkal járhat a szolgáltatóváltás.



2004 óta a vezetékes és mobil számhordozás is lehetséges. Eddig - a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) információja szerint - majdnem háromszázezer szám tulajdonosa élt a lehetőséggel. Az előfizető vagy kártyatulajdonos saját kezdeményezésére válthat szolgáltatót, ami a bejelentést követő három munkanapon belül lezajlik. A váltás szinte zökkenőmentes, a folyamat során a szolgáltatás legfeljebb négy órányi időtartamra szünetelhet, amit a szakzsargon "számátadási időablaknak" becéz.


Hiba a rendszerben

A gyors és szinte problémamentes váltás az esetek túlnyomó részében meg is történik, néha azonban csődöt mond a rendszer. Egyik olvasónk már ezen az oldalon is részletesen beszámolt kellemetlen élményéről, amikor a szolgáltatóváltást követően a "számátadási időablak" négy naposra terebélyesedett. A négy nap alatt panaszosunkat elérni nem tudták, a telefon csupán kimenő hívások kezdeményezésére, illetve sms-ezésre volt alkalmas. Az ügyfél ezután - száma megtartásával - új SIM kártyát kapott, amin - láss csodát - továbbra sem volt elérhető. Ekkorra a számhordozási ablak már több hetesre nyílott, a szolgáltató pedig ismételten próbált rendet tenni a technikai zűrzavarban. Nemsokára csörgött is a telefon: végre van bejövő hívás - gondolta az ügyfél, ám hamar ki kellett ábrándulnia: valaki mást kerestek. A korábbi szolgáltató időközben eladta a számot, így a számhordozás során ügyfelünk elvesztette telefonszámát. A történetnek máig nincs vége, ám az egész nyáron át húzódó ügy így is felvet néhány kérdést. Gyakoriak-e az ilyen és ehhez hasonló malőrök, mire számítson, aki belevág egy ilyen műveletbe?

Márton György, az NHH szóvivője emlékszik az esetre és egyszerűen nem talál magyarázatot a történtekre. A többszörös "technikai hibával" kísért számhordozási procedúra szerinte a fatális véletlenek kategóriájába tartozik, ilyen esettel korábban nem szembesültek. Mindenesetre már a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjétől is állásfoglalást várnak. A számhordozással kapcsolatos problémák Márton szerint nem számítanak gyakoriaknak, a néhány bejelentett eset a nyolc napos átállási idő kitolódásával kapcsolatos. A szolgáltatók jellemzően ezt a határidőt sem lépik át hetekkel, inkább csak néhány napos csúszásokról van szó.


Szolgáltatói oldalról

Az ügyben érintett egyik szolgáltató, a Pannon tervezési és elemzési igazgatóját, Laczkó Tóth Gergelyt is felkerestük, az említett esetet inkább csak apropóként használva kérdésünkhöz: jellemzően milyen problémák adódhatnak számhordozás esetén? Laczkó Tóth válaszában világossá tette: a számhordozási rendszer teljesen automatizált, a jellemző fennakadások inkább abból fakadnak, hogy az ügyfelek nem ismerik eléggé a feltételeket és tennivalóikat. Főként az adategyeztetés, a meghatalmazás hiánya, a fennálló tartozások miatti késedelem okoz problémát, még a szolgáltatóváltás első szakaszában. A Pannonnál kevés az ügyfélpanasz, - éppen a folyamat automatizált jellege miatt - állítja Laczkó Tóth Gergely.


Nehézkesebb a számhordozás, ha tartozásunk van

A számhordozási folyamat a Nemzeti Hírközlési Hatóságon keresztül folyik, a Hatóság a műveletben a közvetítő szerepét játssza. Az átvevő szolgáltató az ügyfél igénybejelentését követően az NHH rendszerén keresztül kéri az átadó szolgáltatót arra, hogy járuljon hozzá az átadáshoz. Ha megvan a hordozás kívánt időpontját is tartalmazó engedély, akkor a rendszer az adott napon minden szolgáltatónál jelzi, hogy mely szám melyik szolgáltatóhoz került éppen. Ezt az információt minden társaság a saját rendszerében tárolja.


Tudni érdemes

Miután döntést hoztunk a szolgáltatóváltásról, néhány alapvető tudnivalóval felvértezve érdemes az ügyintézésbe belevágnunk. A számlahordozásnak létezik egykapus és kétkapus modellje is. Előbbi azt jelenti, hogy csupán az új, választott szolgáltatónál jelentjük be igényünket, a továbbiakban ők intézik a szükséges tennivalókat. Ez nyilvánvalóan az egyszerűbb és kényelmesebb megoldás. A kétkapus eljárás akkor indokolt, ha tartozunk korábbi szolgáltatónknak. Ilyenkor először - természetesen a tartozás kiegyenlítését követően - itt jelenthetjük be a számhordozási igényünket, de ebben az esetben is fel kell keresnünk a választott, új társaságot is. A kétkapus eljárás során a korábbi szolgáltatótól számhordozási nyilatkozatot kapunk, amivel X napon belül el kell látogatnunk új, választott társaságunkhoz. Arról, hogy az X hány napot is jelent, az ügyfélszolgálatnál kapunk tájékoztatást.

Az eljárást a szám tulajdonosa kezdeményezheti, bejelentését követően nyolc napon belül számíthat sikeres szolgáltatóváltásra.

Sokan csak az igénybejelentés során szembesülnek azzal, hogy számlatartozás vagy mínuszos egyenleg esetén nem lehet szolgáltatót váltani. Ha közvetlenül számváltás előtt rendeznénk a tartozást, ne csodálkozzunk, ha a rendszer még nem engedi a váltást. A befizetést követően akár napok is eltelhetnek, mire a szolgáltató számláján realizálódik a befizetés. Nem válthatunk akkor sem, ha korábban kedvezményes készülék fejében hűségnyilatkozatot írtunk alá, pontosabban a szerződésben meghatározott összeg kifizetése után szabadulhatunk volt szolgáltatótól.

Ha feltöltőkártyás ügyfelek vagyunk, tudnunk kell, hogy a váltással elvész a kártyánkon lévő összeg, így váltás előtt érdemes "lenullázni" azt. Az átigazolással elvesznek a hangpostaüzenetek és a hívásátirányítási beállítások is.

A számhordozásért egyes szolgáltatók egyszeri díjat számolnak fel, ami néhány ezer forintot tehet ki. A művelet előtt érdemes tájékozódni a hordozás díjáról, létezik-e, és ha igen, azt az elhagyni kívánt társaság az ügyfélre vagy az új szolgáltatóra terheli-e.

Végül de nem utolsósorban: vizsgáljuk át a telefonunkban lévő számokat. Azok az ismerőseink, akikkel eddig egy szolgáltatónál voltunk, ezután másik táborba fognak tartozni, így hívásukhoz ezután szükségünk lesz a szolgáltatót kijelölő első két számjegyre is. Januártól pedig generálisan megváltozik a hívási rendszer: minden mobilszám tizenegy számjegyű lesz.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Jakab István, 2012. május 11. - péntek 23:32

Megpróbálom dióhéjban elmondani. T-mobilból Blue mobilba kértük a számhordozást. 2012.március 20-án E-mailban elküldtük a kitöltött dokumentumokat a Blue mobilhoz. Április 10.-én megkaptuk a SIM kártyát, aminek aktiválását május 2-án megkezdték. Május 2-től május 10.-ig sem hívást fogadni, sem indítani nem lehetett. A 8 napos szünet alatt elküldött számos E-mail és ügyfélszolgálati telefon után a folyamatos ígérgetés ellenére sem lett aktív a SIM kártya, de ekkor már elszakadt nálam a cérna és lemondtam arról, hogy, szolgáltatót váltsak. Vettem egy másik (nem Blue mobilos) SIM kártyát és az új mobilszámot elküldtem az ismerőseimnek. Közel két hónapos procedúra alatt azt étem el, hogy elvesztettem a régi telefonszámot, de gazdagabb lettemegy élettapasztalattal. Soha többet nem kezdeményezek számhordozást!

Trambulin, 2009. szeptember 30. - szerda 15:08

Én kétszer váltottam már. Egyszer előfizetéses 30-asról feltöltőkártyás 70-esre, majd vissza. Az első teljesen zökkenőmentes volt, ahogy a mesében... Egyszer kellett bemennem az egyikhez, hogy adjanak engedélyt, egyszer a másikhoz, hogy adjanak vonalat. Másodjára volt egy kicsiny malőr, ugyanis a 70-esre való váltáskor az ügyintéző hölgy az egyik keresztnevem elírta, s amikor szóltam neki, hogy így nem helyes, akkor a vállát vonta, hogy mindegy, úgysem számít és ő már nem nyomtatja újra a lapot. Ennek eredményeképpen pl. egész vodafonos pályafutásom alatt nem lehetett megtalálni engem a telefonkönyvben. De más gond nem volt, amíg egyszer csak kedvem nem szottyant újra számot hordozni. Mert akkor közölték, hogy a szám nem a megadott előfizető nevén van és emiatt körülbelül egy hétig rohangáltam hiába. De miután elindult a számhordozás, ismét gyors és zökkenőmentes volt. Macerásnak nem nevezném.

nbacsi, 2009. szeptember 25. - péntek 11:41

Nemrég én is megpróbáltam váltani, ill. a számomat megtartani, de mikor elmondták a részleteket az ügyfélszolgálatnál, inkább lemondtam róla. Hogy ez a dolog miért ilyen macerás ???

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Kis Ferenc, 2014. július 23.

És ezzel a törvénnyel mi a helyzet,tagadjátok,mert egy csaló közösség vagytok.

...

Mit tegyünk, ha kopogtat a végrehajtó?

V Márton, 2014. július 23.

Tisztelt pórul járt vásárlók! Én szerencsére a hozzászólásotok alapján letettem a vásár...

Az NMHH várja az internet káros tartalmainak bejelentését

autós, 2014. július 23.

Újabb rezsicsökkentés?Meg bolondítják a benzinkutasokat! Az autósokról nem is szólva! Kinek ...

Csak a benzin ára emelkedik pénteken

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés