Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Szigorúan ellenőrzött webáruházak

Munkatársunktól, 2009. szeptember 10. - csütörtök 14:33
Címkék: internet, kereskedő, ellenőrzés, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Sweep day az Európai Unió tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságai közötti együttműködés keretében alkalmazott különleges ellenőrzési mód. Lényege, hogy egy adott témában, több európai uniós tagállam egyszerre, ugyanabban az időpontban, egységesen kidolgozott módszerek alapján végez ellenőrzést a világhálón, azaz megpróbálják a kiválasztott téma tekintetében az Internetet "tisztára sepregetni".



Az európai fogyasztóvédelmi együttműködés keretében 2007-ben szerveztek először Sweep day-t a repülőjegyek online árusításával foglalkozó internetes oldalak ellenőrzésére, tizenhat tagállam részvételével. Az első Sweep day sikerén felbuzdulva a 2008-ban ismét megrendezett közös akció során - immár huszonhét tagállam, valamint Izland és Norvégia részvételével - a mobiltelefonra letölthető tartalmakat népszerűsítő honlapokat ellenőrizték összehangoltan a tagállami hatóságok.

Idén az elektronikai webáruházak vannak soron

2009-ben a Sweep day az elektronikai termékeket árusító webáruházak ellenőrzését tűzte ki célul, különös tekintettel a fogyasztókat megillető elállási jog gyakorlati érvényesülésére. Az ellenőrzés azt vizsgálta, hogy a kiválasztott webáruházak üzemeltetői betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat. A folyamatos hatósági jelenlét hozzájárulhat az unióban a fogyasztóvédelmi jogok érvényesüléséhez ezen a fogyasztóvédelmi szempontból különösen érzékeny területen.


Az online kereskedelem megjelenésével átalakultak vásárlói szokásaink

Az idei sweep témájaként azért az elektronikus termékeket árusító webáruházakat választották a tagállamok, mert ezek a termékek a legnépszerűbbek az európai fogyasztók között. Ahogy az évek során egyre jobban terjed az internetes vásárlás, úgy nő az interneten vásárolt elektronikai cikkek száma. Sajnos azonban azt mutatják a fogyasztóktól érkezett panaszok, hogy ezen területen jelentős azoknak a kereskedőknek az aránya, akik nem tartják be a jogi előírásokat, és ezzel sértik a fogyasztók érdekeit.

Hogyan zajlott?

A "Sweep" megrendezésére huszonhat tagállamban (valamint Izlandon és Norvégiában) egységesen 2009. május 11-15. közötti időpontban került sor, melynek során a résztvevő hatóságok összesen 369 honlapot ellenőriztek.

Magyarországon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vett részt a Sweep day-ben. A felkészülés során tíz elektronikai cikkeket kínáló webáruházat jelöltek ki az ellenőrzésre, melyek között megtalálhatók voltak a fogyasztók körében népszerű webáruházak elektronikus honlapjai, illetve olyan webáruházak is, melyekkel kapcsolatban több fogyasztói panasz is érkezett a hatósághoz.

Az ellenőrzés során az NFH azt vizsgálta, hogy a holnapok megfelelő tájékoztatást nyújtanak-e a következőkről:

- A kereskedő neve, székhelye, elérhetőségei
- Az árusított termékek főbb jellemzői
- A termék ára, valamint adókat, egyéb költségeket is magában foglaló végső ára
- A fizetés, szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételei
- A fogyasztók megillető indokolás nélküli elállási jog

A fent felsoroltak a legfontosabbak a webáruházak számára előírt tájékoztatási követelmények közül, melyen belül kiemelkedően fontos jelentősége van az elállási jogról való tájékoztatásnak. Az elállási jog azt jelenti, hogy a fogyasztó az interneten megkötött szerződéstől - néhány kivételtől eltekintve - jogszabályi felhatalmazás alapján a termék átvételét követő nyolc munkanapon belül egyoldalúan, indokolás nélkül visszaléphet, azaz meggondolhatja magát. A szerződéstől való visszalépés azzal a következménnyel jár, hogy a fogyasztó köteles a kereskedő részére a terméket visszaszolgáltatni, a kereskedőnek pedig a fogyasztó számára vissza kell térítenie az által kifizett összeget.

Az ellenőrzés eredményei

Európai szinten az ellenőrzött 369 webáruház ötvenöt százalékánál tapasztaltak hiányosságokat (203 darab honlap) a tagállami hatóságok. A problémás honlapok kétharmadánál a fogyasztói jogokkal (az elállási joggal) kapcsolatos tájékoztatás volt hiányos, illetve megtévesztő, míg az esetek negyvenöt százalékában a honlap félrevezetően tájékozatott a vételárról (például azért, mert nem szerepelt utalás a szállítási költségre). Az európai vizsgálat hatvanöt olyan webáruházat talált, ahol nem, vagy csak hiányosan szerepeltek a kereskedő adatai (neve, székhelye, elérhetőségei).

Magyarországon a vizsgált tíz webáruház közül csak egyetlen esetében nem találtak a "söprögetők" hiányosságot a tájékoztatási követelmények teljesítése tekintetében, tehát a többi kilenc honlap mindegyikén valamilyen szabálytalanságot tárt fel az ellenőrzés. A leginkább jellemző probléma az volt, hogy a honlapon hibás (jogszabálysértő) információkat közöltek a fogyasztók elállási jogával (6 db), illetve a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatban (4 db). Három webáruház pedig egyáltalán nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy joguk van elállni a vásárlástól.

Hogyan tovább?

A résztvevő országok többségében az ellenőrzést követően közvetlenül sor kerül arra, hogy a tagállami hatóságok hatósági eljárásokat folytatnak le. Illetve felveszik a kapcsolatot a honlapokat üzemeltető szolgáltatókkal a hiányosságok megszüntetése érdekében. Mivel koordinált fellépésről van szó, ezért a hatósági eljárások eredményei a jövő év közepére várhatók.

Próbavásárlás

Négy résztvevő ország hatóságai - köztük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság - ezen felül vállalták, hogy a honlap tartalmának ellenőrzésén túl próbavásárlást is végeznek a vizsgált webáruházakban. A próbavásárlás révén még jobb képet lehet rajzolni az internetes vásárláshoz kapcsolódó fogyasztói jogok érvényesüléséről, hiszen ennek során fény derül arra is, hogy a kereskedő betartja-e a szállítási határidőt, a honlapon írtaknak megfelelő minőségű és tulajdonságú-e a termék, valamint tud-e ténylegesen élni a fogyasztó az elállási jogával.

Forrás: NFH
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Péter Sandor, 2009. szeptember 12. - szombat 07:14

Üdítő változatosság egy magyar online bolt ( www.borteka.hu ) Ízlés garanciája! - magyar borokhoz biztosítja, Ha a borvidék valamelyik bora nem ízlik, akkor a bontatlan palackokat vissza lehet küldeni és az árát visszatérítik. Igaz a visszaszállítás költségét vállalnunk kell, azonban melyik nagyáruházba vihetünk vissza italokat - pl. olasz borokat - bontatlan üvegekben, ha az mégsem ízlik nekünk!? Barátsággal

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. május 30.

Sürgős kölcsönt keres? Megtagadták-e hitelét a bankjától vagy bármely pénzügyi vállalkoz...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. május 30.

Szüksége van hitelre az adósság megszilárdításához? Szüksége van kölcsönre vállalkozás...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mária Ádám, 2020. május 28.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza