Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Főúr, ráfizetek - az éttermi trükkökről

Gönye László, 2009. szeptember 09. - szerda 10:32
Címkék: vendéglátás, élelmiszer, átverés, panasz, reklamáció
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Szakácsoknak és pincéreknek egyaránt megvannak a trükkjeik a jövedelmezőbb üzletmenet érdekében. Egy vendéglátós mesélt nekünk arról, milyen fogásokkal élhet a dörzsölt éttermi alkalmazott.



Kutyából szalonna

Udvariatlan pincérekről, nevetségesen kis adag ételekről, aránytalanul magas számlákról szinte mindenki tudna mesélni. Egy étterem számára az elégedetlen vendég a legrosszabb reklám, pláne mert az internet is hemzseg a negatív beszámolóktól és rossz élményektől. Az igazi "lehúzás" az, ha a vendég nem tudja meg, hogy átvágták, talán még elégedett is az adott hellyel. Amit nem tudsz, nem fáj - alkalmazható a közhely azon esetekre is, amikor elégedetten távozunk az étteremből, nem sejtve, hogy csúnyán átvágtak bennünket.

MTI
Hajsza a "torkos csütörtökön" egy étteremben

A trükkök a konyhában kezdődnek. Informátorunk elsőként ide vezetett minket, hogy lássuk, mitől döglik a légy - virágzik az üzlet. Névtelen kalauzunk pedig egy olyan, sokat tapasztalt vendéglátós, aki közel tíz éve pincérkedik a balatoni éjszakában, a szezon végeztével pedig Nyugat-Magyarországon dolgozik.

A legkézenfekvőbb trükk, ha egy drága alapanyagot olcsóbbra cserélünk. Vendéglátósunk szerint a közismert trükk, miszerint a libamáj kacsamájjal is helyettesíthető, igazán amatőr és lebukásveszélyes módszer. Ha ízre nem is tud mindenki különbséget tenni, színre, méretre már könnyen felismerhető, melyik máj milyen szárnyasból is származik. A borjúpörkölt alapanyaga viszont remekül kiváltható pulykacombbal, persze jókora mennyiségű vörösborral csapva el a jellegzetes ízt. Ezzel a trükkel vendéglátósunk szerint tíz vendégből kilenc megvezethető, mi több, az is előfordult már, hogy az elégedett ügyfél a busás borravaló mellett azt is megjegyezte: "Ilyen jó borjúpörköltet életemben nem ettem."

Az átlagvendég számára szintén nehezen felismerhető a borjúból készült bécsiszelet szűzpecsenyéből készített változata. A szűzpecsenye ízre, színre is nehezen különböztethető meg - informátorunk szerint több neves étteremben is élnek a lehetőséggel, ilyen módon rejtve sertéshúst a panír alá.

A hagymás rostélyos receptje a világon mindenhol a marhahúst említi alapanyagként. Nem így a trükkös szakács kézikönyve! A marhahús könnyen és észrevétlenül helyettesíthető jól bemustározott tarjával is, a vendég a "pikáns" ízen kívül nem fogja megsejteni, mit is eszik a pénzéért.


Maradék nélkül

Amit nem tálalunk fel, az veszteség - szól a vendéglátós aranyszabálya. A fel nem használt vagy állott alapanyag és az asztaltól visszavitt ételmaradék egyaránt felhasználható, csupán ismerni kell hozzá a szükséges trükköket. Nincs állott hús, csak kevés fűszer - szól a másik aranyszabály. A fűszerezés valóban elcsapja az állott húsízt, ám a művelet az alapos átmosással, majd besózással kezdődik. Ezt követően a húst a legdörzsöltebb séfek tárkonnyal itatják át, a trükköt szinte garantáltan nem veszi észre a vendég - világosít fel minket éttermi kalauzunk.

Nem túl elegáns, ám bevett szokás a bográcsgulyás "hibridelése". Ha az étlapon szerepel, de a konyhában már nincs ebből az ételből, könnyen pótolható marhapörkölt, főtt krumpli és maradék csontleves elegyítésével. Kellő viszonyítási alap híján elsősorban a hungarikumra áhítozó külföldiek csaphatók be a módszerrel.

Nyílt titok, hogy darált húsból készült ételt - legalábbis "sokad osztályúbb" étteremben - merészség rendelni. A darált hús valójában az előző napi maradék bedarálását jelenti. Kellő fűszerezés mellett alig sejthető, hogy darált rántott szeletet, rostélyost vagy éppen pörköltet eszünk, midőn a fasírtba harapunk.


Italtrükkök

A csapvíz és az ásványvíz közötti súlyos árkülönbséget is érdemes saját hasznunkra fordítani - véli a trükkös pincér, és már meséli is, hogyan lehet megoldani a cserét. Amennyiben a kedves vendég mentes ásványvizet rendel, nincs más dolgunk, mint a már üres palackba csapvizet tölteni, majd a vendég asztalához lépve rögtön lecsavarni a már egyszer letekert kupakot. A vendég csak annyit fog látni, hogy egy mozdulattal megszabadítottuk a palackot a kupaktól, nem fogja tudni, hogy az a kupak már többször is eszközéül szolgált az átveréshez.

Vendéglátónk egy balatoni történetet is megoszt velünk. A kedves vendég szép nyári estén szürkebarátot rendelt. A pincér látta, hogy elfogyott a szürkebarát, kéznél volt azonban egy fél üveg állott pezsgő. Gondolta, a már buborékmentes pezsgőt kiviszi, mint szürkebarátot, a tapasztalatlannak tűnő vendég pedig semmit nem fog észrevenni. A vendég azonban kisvártatva magához intette a pincért, aki megbánva a merészségét, már biztos volt a lebukásban. A vendég így szólt: "Én szürkebarátot rendeltem, ez viszont nem szürkebarát… hanem hárslevelű. Be kell vallanom viszont, hogy ilyen jó hárslevelűt még nem ittam."

Szürkebarát pótlására mellesleg kiválóan alkalmas az olaszrizling-almalé kombó is, amelyben az almalé egynegyed-egyötöd arányban szerepel. A gyümölcslé kellemes, gyümölcsös ízt ad a rizlingnek, a vendég meg elégedett lesz a rendelt szürkebaráttal.


Feketeleves

Külön tudomány az árakkal való manipulálás, a számtalan számlázási trükk vagy éppen az étlap árlistájának összeállítása.

Magyarországon talán kevésbé, inkább a tengerentúlon foglalkoznak különös gonddal az éttermi kínálat ár szerint is megfelelő összeállításával. Ha a vendég kinyitja az étlapot, először az oldal tetejére téved a tekintete. Az étlap írója ide helyezi a legnagyobb haszonnal kecsegtető fogásokat, hogy ebből rendeljenek a legtöbbet. Középre a drágább ételek kerülnek, ami - talán tudattalanul - riasztó hatással van a vendégre. Így tekintetét ismét az oldal alsó vagy felső részére irányítja, és abból a tartományból fog rendelni, ami a legnagyobb profitot jelenti az étteremnek.

Az árképzésben sok helyen működik a 99-es beárazás, ám elsősorban az olcsóbb fogásoknál. Egy négyezer forintos étel esetében nem csábító a 3999 forintos ajánlat, 3800-zal talán már érdemes próbálkozni. Egy kávét 299 forintra beárazni viszont célravezetőbb, tudatunkban ezt még a "kétszázvalamennyi" kategóriájába soroljuk.

Az ármanipuláció otrombább formájáról egy felháborodott fórumozó számolt be. A történet szereplői egy Balaton-környéki csárdába tértek be, mivel a hely ötvenszázalékos árengedménnyel hirdette ételeit. Az étlapot kézbe véve megállapították, hogy az árak amúgy meglehetősen borsosak, az ötven százalékos kedvezménnyel egy átlagos éttermi számlát kapnak majd a vacsora végén. A számla azonban vastagabb ceruzával volt írva, mint gondolták, így kérdésükre, hogy hogyan is számolták ki a feltüntetett összegeket, a pincér közölte: az ötven százalék úgy jön ki, hogy az ételekből harminc, az italokból húsz százalék kedvezményt adnak. A vendégek azt hitték ez tréfa, pedig az alkalmazott nem viccelt. A kihívatott főnök ugyanezt közölte az elképedt utasokkal.

Különösen a torkos csütörtökön érdemes odafigyelni a kedvezményesnek tűnő ajánlatokra. A neten több helyütt lehet olvasni a visszaélésekről, konkrét helyeket is megnevezve.

A rossz tapasztalatok gyűjtőhelye főleg a világháló, így a tudatos fogyasztók is egyre többen fordulnak az információgyűjtés ezen formájához - akár tapasztalataikat megírni, akár tanácsot kérni. Amennyiben tehát úgy döntünk, hogy kipróbálunk egy éttermet, érdemes előbb alaposan tájékozódni a helyről. Tapasztalatok szerint ugyanis a helyszínen - egy étteremben, vagy bármilyen vendéglátó egységben - mi, magyarok kevésbé fejezzük ki nemtetszésünket. Egy felmérés szerint a hazai fogyasztóknak csupán negyede ad hangot sérelmeinek, eltérően az európai átlag harmincöt százaléktól.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Máté, 2013. április 30. - kedd 11:04

Én még csak 3 éve dolgozom a szakmában szakácsként, de dolgoztam már olyan helyen ahol nagyon meglepődtem 1-2 fogáson. Gyalran ezek a dolgok miatt hagytam ott az éttermeket. Viszont még mindig több a pozitívum mint a negatívum. Arra azért felhívnám a figyelmet hogy töbségben az üzletvezető vagy a tulajt lehet hibáztatni, mert ő kényszeríti az alkalmazottakat arra hogy ilyen trükköket alkalmazzanak. Például dolgoztam olyan helyen ahol ha az átlag adag husokat adtam volna (15-16 dkg) akkor levontak volna a fizetésemből, mert a tulaj úgy vélte hogy 12dkg is elég a vendégnek... Más helyen pedig a pincéreknek kellett úgy dolgozniuk hogy meglegyen a tulaj álltal megadott minimum borravaló mennyiség, amelyet természetesen a pincér nem kapott meg, ha persze aznap nemvolt annyi a borravaló akkor a maradékot levonták a fizuból.

Bruboxster, 2012. február 26. - vasárnap 16:27

Verőce, Barna Party Kisvendéglő. A harcsapparikás alapanyaga náluk a hekk. Kifogásra a válasz: a szakács meg tudja különböztetni a kettőt. Pechjükre néhány vendég is.

level, 2010. május 12. - szerda 17:24

A csopaki vizimalom étteremben is gyakorolják a "húsfelhasználást": a cigánypecsenye húsa olyan állott volt, hogy a fokhagymán is átszaglott. De korrektek voltak mert a 6000 körüli számlából 400 Ft-t levontak, mint a rosszagú hús önköltségét. Aki tudja: ilyenkor mit lehet csinálni, hogy ne verjék meg az embert? és valahogy legyen valami retorzió?

kun zoltán, 2009. október 16. - péntek 12:38

Vig...... étteremben vacsoráztunk. Mikor kértem a számlát. Plusz 10% szervírozást is hozzá csaptak a számlához. Ez 1500ft borravaló.szerintem ez inkorrekt,én többet a lábam nem teszem be ide.

ZöldszemM, 2009. szeptember 23. - szerda 08:12

Na ezért nem járok már évekóta mo.-on étterembe.

csocsesz, 2009. szeptember 22. - kedd 19:12

Cukrászdákban hasonló a helyzet. Ott a puncsszelet a maradékok végállomása.

otirt, 2009. szeptember 22. - kedd 18:08

A boros témához: Ezért van, hogy ha olyan bort rendelek, amit nem ismerek, akkor csak üveggel és helyszínen bontva.

Kata, 2009. szeptember 09. - szerda 13:06

Én inkább ételrendelés esetén érzem, hogy gyakran \"szar van a galuskában\". Legutóbb savanyú, ehetetlen - kollégáim szerint savanyú izzadtság szagú - tárkonyos ragulevest kaptam, de szenes lasagne (http://www.fogyasztok.hu/cikk/20080813/szenne_egett_lasagne_romlott_hal_szendarabok_a_salataban) is akadt már a horgomra. Az éttermekben viszont jobbak a tapasztalataim: egy visegrádi étteremben például nem hozták ki nekem a megrendelt, elég drága sört, mert lejárt a szavatossága. Arra kértek, válasszak másikat. Szerintem ez a korrekt hozzáállás, nem is értem, ki képes szürkebarátot mixelni almaléből...

Kommentek

Mumu, 2020. február 27.

Náágyon náágy hitél ájánlát ván Ámériká, én címem bishopberrysmith@gmail.com És csák...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. február 24.

Szüksége van egy hitel fizeti ki hitelek és adósságok? Azt kell finanszírozni, hogy hozzanak l...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mark Geza Istvan, 2020. február 22.

Nekem is a Plastic World Hungary Kft-vel van kellemetlen tapasztalatom. Panel lakás ablak és ajtó...

Ablakcsere buktatókkal

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza