Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ötöt fizet, négyet vihet: sajátos árképzés a Spárnál

Szabó Emese, 2009. szeptember 08. - kedd 12:12
Címkék: vásárlás, átverés, élelmiszer
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Hogyan lehetséges, hogy többet fizetünk, ha ugyanazt a terméket akciós csomagolásban vásároljuk meg? Utánajártunk, mennyire törvényes, ha valójában négy terméket veszünk meg öt áráért.



Igen érdekes számítási módszert alkalmaz a Spar a Pöttyös Pont kettes túródesszertjénél: miközben a terméket egydarabos csomagolásban 99 forintért árulják, az akciósnak tűnő, "4 lett! Maradhat? Így jobban megéri!" feliratú négydarabos csomag ára 514 forint. Ha ugyanazt a pakkot az egydarabos csomagolásból raknánk össze, csupán 396 forintot fizetnénk, azaz 118 forinttal - több mint egy egész túródesszert árával - kevesebbet, mintha a nagyobb csomagolás megvételével akarnánk spórolni. Az árkülönbség közel harminc százalékos, tehát harmadával fizetünk többet, ha a felirata szerint gazdaságosabb csomagolást választjuk.

Fogyasztók
Drágább lett, maradhat?

Sántít a "3 mellé most 1 ajándékba" felirattal díszített négydarabos csomag ára is: ezt 372 forintért mérik, így ha az eredeti, 99 forintos termékhez viszonyítjuk az árát, mindössze 24 forintot nyerünk. Ebből az összegből nagyjából egy negyed Pöttyös Pont 2-re futja, egészre semmiképp (ha pedig az akciósnak tűnő termékhez hasonlítjuk a másik akciósnak tűnő csomagolást, még csúnyábban hoppon maradunk).

Fogyasztók
Csak az egyik zacskó negyede az "ajándék"


Tisztességtelen gyakorlat

Mint dr. Kovács Krisztinától, a FEOSZ (Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének) szóvivőjétől megtudtuk, a fentihez hasonló gyakorlat megtévesztheti a vevőket, mivel arra ösztönöz, hogy az egydarabos csomagolás helyett olyan akciósnak tűnő kiszerelést vegyenek, amelyben négy termék van összefogva. Mivel azonban a valóságban a négy termék külön-külön megvásárolva olcsóbb lenne, mint az egybecsomagolt, a feliratozás megtévesztheti a vásárlót. A megtévesztő kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény értelmében ez esetben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) hatósági jogkörében eljárva vizsgálhatja az ügyet.


Áthárítva

A fogyasztó szempontjából lényegtelen, hogy a kiskereskedelmi üzlet saját szakállára árulja-e drágábban a megtévesztő feliratú, összecsomagolt terméket, mint a nem akciós, egydarabos csomagolású terméket, vagy ugyanakkora árrést használ, mint a nagykereskedés, illetve maga a gyártó. Mivel a vásárló az üzletben fizet, az üzlet téveszti meg, erre hivatkozva az üzletbe viheti vissza a terméket. Emiatt a konkrét boltoknak van helytállási kötelezettsége, hiszen ők hirdették meg az akciót. A vevőnek tehát abból sem származhat kára, ha a gyártó felelőssége megállapítható, és a megtévesztő árképzés a termék előállítójának műve.


Ajándék ló

Az üzlet nagy eséllyel a "3+1 ajándék" feliratú termék árképzésénél is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot alkalmaz, mert - az aktuális árak mellett - a látszattal ellentétben szó sincs arról, hogy egy egész terméket ajándékba adnának. Ez a termék pár forinttal olcsóbb ugyan, mintha négy darab egyes csomagolású terméket vennénk, de mivel a különbség kevesebb, mint egy teljes termék ára, a vevő ez esetben is félre van tájékoztatva.
Fogyasztók
A gyakorlatban ilyenkor az történik, hogy miközben a termék címkéje szerint a vevő négy terméket kap három áráért, a valóságban három drágább terméket fizet ki, valós kedvezményt pedig szinte alig kap. A "3+1 ajándékba" terméknek az egydarabos csomagolás árából kiindulva 297 forintba kellene kerülnie, szemben az alkalmazott 372 forintos árral.


Most akkor mi van?

Megkérdeztük a Pöttyös Pont 2 gyártóját, a Friesland Hungária Zrt-t is, mi az oka annak, hogy akciós termékük valójában drágább, mintha inkább az egyes csomagolású, normál árú terméket választanánk. Pár perces utánajárásukat követően azt a választ kaptuk, hogy a termék egydarabos csomagolásánakk ára elvileg 128,5 forint lenne, a 99 forintos ár úgymond a termék bevezető ára. Ha a 128,5 forintos árral számolunk, valóban kijön a négydarabos csomagolásra az 514 forintos ár. Ez esetben ugyan nem igaz, hogy "így jobban megéri", de legalább rosszabbul sem járunk - más kérdés, hogy a szlogen még így is megtévesztő lehet. A "3 mellé most 1 ajándékba" felirattal futó termék reklámszövege a gyártó által közölt 128,5 forintos árat figyelembe véve korrektnek tűnik, valóban ajándékba kapunk egy terméket, sőt, egy kicsivel még annál is többet. Ha viszont azt nézzük, amit a polcokon mit látunk, megint oda lyukadunk ki, hogy pillanatnyilag négy terméket vehetünk öt áráért. A legabszurdabb pedig, hogy jogilag akkor lenne minden rendben, ha fölemelnék az egydarabos kiszerelés árát...
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Chidone, 2012. június 21. - csütörtök 03:57

Sajnos Trambulinnal kell egyetértsek - inkább veszek meg egy terméket 263 forintért és veszítek kőkemény 64 forintot minthogy bizonytalan származású NAGYON gyakran rettenetesen silány alapanyagot vegyek. Az vagy amit megeszel! És azt senki nem tagadhatja tiszta szívvel hogy a "Tesco gazdaságos tejföl" (100 ft) és a "MIZO tejföl" (140 ft) között nincsen minőségbeli különbség.

Trambulin, 2009. szeptember 30. - szerda 15:13

Kedves Tünde! Vesz a halál nejlonzacskós kínai és a jóégtudjahonnanszármazó kristálycukrot, akármennyire is ugyanannyiba kerül, mint a magyar.

Tünde, 2009. szeptember 23. - szerda 13:33

Ajánlom figyelmébe mindenkinek a Tesco e heti akcióját is. Koronás prémium kristálycukor három napig 263 Ft helyett CSAK 199 Ft. A 199 Ft rendben van, de számtalan helyen lehet kapni ennyiért vagy még olcsóbban cukrot. De 263 Ft-ért én még nem is láttam cukrot. Ezt kicsit sokallom. Kérdem én, most akkor hol itt az akció???

Vizipók, 2009. szeptember 22. - kedd 18:10

Napokban én is csak néztem a Sparban, 2x 250 gramm Rama Harmónia olcsóbb, mint az 1x 500 grammos kiszerelés. Amúgy semmi gond a \"kiszerelés\" szóval, én már vagy 30 éve is ismertem, de megnéztem, a Scriptum GIB Anyanyelvi Könyvespolc Szinoníma szótárában is szerepel (ez egy program mellesleg): csomagol: kiszerel csomagolás(mód): kiszerelés kiszerelő munkás: csomagoló/kiszerelő munkás, konfekcionőr kiszerelt: előre csomagolt, kiszerelt kiszerel vmiből: leszerel, kiszerel (vmiből) Bemásoltam az összes vonatkozó szócikket, úgyhogy erről ennyit, és főleg ne szóljon szerintem, aki maga sem tud normálisan írni...

Dave Slim, 2009. szeptember 22. - kedd 15:21

einst1: te kis nyelvtan-náci :D Már itt is itt vannak? Idegesítőek.

mandarin, 2009. szeptember 09. - szerda 15:20

A Corában a 2 literes Vénusz étolaj helyett mindenkinek javaslom, hogy 2 x 1 literes flakonban vegye, mert úgy az olcsóbb.

Kis Andrea, 2009. szeptember 09. - szerda 12:12

Csak figyelmeztetésül szeretném leírni: Évekkel ezelőtt megjelent az a tendencia, hogy a nagyobb kiszerelésű termékeket érdemesebb volt megvenni, mert például 2 liter folyékony mosószer ára literenként kevesebbe került, mint az 1 literes ára. Ez beépült az ember gondolkodásába! Az enyémbe is, pedig eléggé tudatosan vásárolok, blokkot is nézek, kilónkénti árat is stb. Az utóbbi időben a boltok fordítva csinálják!!! Erre a berögződésre építenek, hogy a hülye, tudatlan vásárló úgyis megveszi a terméket, hiszen a nagyobb az olcsóbb (VOLT!)! Nemrégiben egy illatszer üzletben néztem az egyik sampon árát. A nagyobb kiszerelésű akciós volt! Amikor összehasonlítottam a kisebb kiszerelésűvel, rájöttem, hogy az egységárral gond van, a nagyobb kiszerelésű többe kerül! A kicsit éri meg megvenni. Nem egészen értettem, hogy a nagyon mi az akció! Ez a kész átverés! Mindenkinek ajánlanám, hogy mindig nézze meg az egységárat is!!! Bár ki tudja, -kicsit pesszimista vagyok- mikor jön el az az idő, amikor azzal is bűvészkedni fognak! egy tudatos vásárló

Tóth Sándor Péter, 2009. szeptember 09. - szerda 11:05

einst1: A kiszerelés szóval kapcsolatban igaza van, kijavítottam csomagolásra. \"Firkász úr\" azonban nem létezik, mert a cikket nő írta. SM: Az említett nemi szervet kipontoztam. Tóth Sándor Péter szerkesztő

Kriti Kusan, 2009. szeptember 09. - szerda 10:46

Olvassa időnként a cikkek írója a hozzászólásokat?

SM, 2009. szeptember 09. - szerda 09:41

einst1 és moderátor: nem teljesen értem, hogy aki a magyar nyelv szépségeiért küzd, az miért kell okvetlen a férfi nemi szerv átvitt értelmezési tartományát alkalmazza egy teljesen oda nem illő témában? S miért kell ezt egy kulturált fórumon olvasnunk, ha már nem azonnali a hozzászólások megjelenése? :)


1 2 3

Kommentek

Luis Roland, 2018. szeptember 24.

Az én nevem Luis Roland, van egy kedves feleségem és 3 gyerekem. egy héttel ezelőtt kétségbee...

A számlazárás szabályai

Lisa Scott, 2018. szeptember 23.

Jó napot mindenkinek,
A nevem Lisa Scott, azt szeretném használni ezt a médiumot, hogy me...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Lisa Scott, 2018. szeptember 23.

Jó napot mindenkinek,
A nevem Lisa Scott, azt szeretném használni ezt a médiumot, hogy me...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés