Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Vendéglátás fogyasztóvédelmi szemmel

Munkatársunktól, 2009. szeptember 07. - hétfő 12:02
Címkék: Fogyasztóvédelem, vendéglátás, panasz, eljárás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Sajnos nem minden esetben szokott kellemesen végződni az éttermi látogatás. Nem a megrendelt ételt szolgálták fel, nem a kért mennyiségű italt mérték ki, mégis a teljes árat számolták fel. Mire is kellene odafigyelni a vendégeknek és a vendéglátóknak egyaránt?



A hely kiválasztása, ártájékoztatás

A fogyasztó legtöbbször az ár alapján választja ki a vendéglátóhelyet és persze a hely külleme sem egy utolsó szempont. A vendégeket a jogszabályok már a kiválasztásban is segítik, mivel a vendéglátóhelyet üzemeltető köteles hozzáférhető árlapot vagy árjegyzéket kihelyezni. Sokan nem tudják, hogy az el nem fogyasztott ételek csomagolási díját is tartalmaznia kell az árlapnak. Érdekesség, hogy a vendéglátóhelyeket 2009 elejétől már nem sorolják kategóriákba.


Ételek és italok

A legtöbb megkárosítás és egyben a legtöbb szabálytalanság eredője az, hogy a vendéglátók nem mindig tartják be azt a jogszabályi rendelkezést, amely szerint az italokat hiteles mérőeszközzel kimérve kell a vendégek részére felszolgálni, ezzel elkerülve az esetleges "félreméréseket". A fogyasztóvédelmi ellenőrzések alkalmából főként e jogszabálysértés miatt szabják ki a legtöbb bírságot. Vendégként figyeljünk tehát arra, nehogy átvágjanak minket azzal, hogy, ha csak minimálisan is, de kevesebb italt mérnek ki a poharunkba, viszont a teljes árat fizettetik ki velünk! (Sok kicsi sokra megy.) Vendéglátóként pedig tartsuk be a jogszabályi előírásokat, különben tetemes összegű bírságra számíthatunk, ha rajtakapnak minket!


A "félremérések" miatt van a legtöbb bírság

Fontos megjegyezni, hogy az itallap összeállításakor ügyeljünk az elnevezésekre is, mivel az ízesített szeszes italként forgalmazott termékek pálinka, konyak, rum elnevezéssel nem kínálhatóak, mert ez a vendégek megtévesztését eredményezheti. Az ételek terén a vendéglátók részére fontos információ, hogy az élelmiszer-biztonsági vizsgálatok egyik célterületét a lejárt minőség-megőrzésű, illetve fogyaszthatósági idejű termékek jelentik. Ügyelni kell a termékek lejárati idejére, valamint a megfelelő hűtőtárolásra is.


Vásárlók könyve, panaszfórumokról szóló tájékoztatás

A Vásárlók könyve egy olyan könyv, amelybe a vásárló bejegyezheti az üzlet működésével kapcsolatos panaszát, melyet az üzlettulajdonos köteles megvizsgálni és arra írásos választ adni. A Vásárlók könyvét a vendéglátónak jól láthatóan, hozzáférhető helyen, a jegyző által hitelesítve kell kihelyeznie az üzlethelyiségben. A panaszfórumokról szóló tájékoztatás kihelyezése ugyancsak lényeges. A vendégnek jogában áll a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH) fordulni, ha szabálytalanságot észlel.


Nyugtaadás és reklámozás

A vendéglátó nem feledkezhet meg a nyugtaadási kötelezettségéről, amely elmulasztása szabálysértésnek számít, pénzbírsággal sújtható, és a fogyasztóvédelmi hatóságon kívül még az APEH is foglalkozni fog az esettel. Dohányterméket reklámozó feliratot elhelyezni, főleg a fiatalkorúak védelme érdekében, tilos. Azokat a fiatalokat, akik még nem múltak el tizennyolc évesek, alkohollal, illetve dohánytermékkel kiszolgálni nem szabad!


Praktikus tanácsok vendégeknek

1. Fizetés előtt mindig győződjünk meg arról, hogy ténylegesen annyi összeget számoltak fel, mint amennyi az ártájékoztatóban szerepel és amennyit ténylegesen fogyasztottunk.
2. Ha panaszunk van, kérjük a Vásárlók könyvét, amelybe pontosan írjuk le problémánkat és kérjük annak kivizsgálását.
3. Ha problémánkat egyedül nem tudjuk megfelelően rendezni, keressük meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, amely kérelemre kivizsgálja az esetet.

Praktikus tanácsok vendéglátóknak

1. Ügyeljünk arra, hogy minden esetben állítsuk ki a nyugtát és adjuk át azt a vendégnek!
2. Hiteles mérőeszköz segítségével mérjük ki a vendég részére a kért italt.
3. A Vásárlók könyvével kapcsolatos szabályokat szigorúan tartsuk be!
4. Figyeljünk a felszolgált élelmiszerek minőségmegőrzési idejére!

Forrás: FOME
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

bishop berry smith, 2020. január 21.

Helló Szüksége van pénzügyi kölcsönre, ingatlanbefektetésre, autókölcsönre, adósságkons...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza