Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Mobiltelefonok szervizcsapdában

Gönye László, 2009. augusztus 26. - szerda 14:14
Címkék: telefon, garancia, szavatosság, jótállás, ügyintézés, műszaki cikk, panasz, reklamáció, jog
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Bosszantó, ha a telefonunk egész nyáron át szervizben pihen, és még csak tájékoztatást sem kapunk, miért tart hónapokig a javítás. Különösen bosszantó, ha nemrég vásárolt méregdrága készülékről van szó, ráadásul cserekészüléket sem kapunk. Valóban kiszolgáltatottak vagyunk a márkaszervizeknek, vagy csak nem ismerjük jogainkat? Egy olvasói levél nyomán merészkedtünk be a telefonszervizelés útvesztőjébe.


Olvasónk a következő kérdésekkel fordult hozzánk:

Vásároltam egy Nokia N96 típusú készüléket, az év elején, közel kétszázezer forintért. A készülék meghibásodott, így leadtam javíttatni az egyik Nokia szervizpontban, 2009. június 8-án. Két hét múlva érdeklődtem a készülék felől, azt a választ kaptam, hogy hívjam a NOKIA ügyfélszolgálatot, és kérjem a reklamációs osztályt. Megtettem, beszéltem egy hölggyel, aki elmondta: a készülék két hete alkatrészre vár. Ezt követően kétnaponként telefonáltam, a válasz mindig ugyanez volt. Végül július 3-ra (majdnem egy hónap elteltével) elkészült a telefon. Még aznap bementem, és átvettem a kicserélt, fóliás új készülékemet. Hozzáteszem, hogy az új készülékhez nem adtak hátlapot, azt külön kellett megvennem!

Örömöm nem tartott sokáig, mert másnap a készülék ismét meghibásodott: kijelzőjén nem látszott semmi. Vadonatúj készülékemet ismét javíttatni kellett. Én naiv állampolgár, azt hittem, ha valami 72 órán belül meghibásodik, azt azonnal ki kell cserélni! Ismét eltelt két hét, és nem történt semmi. Számtalan telefonálás következett, az utolsó tegnap, augusztus 13-án. A válasz megint az volt, hogy a készülék alkatrészre vár. Ötödik hete!!!



Okafogyott oknyomozás

Bár a szakszervizekkel kapcsolatos panaszok és az elégedetlenkedők kommentjei szinte minden gyártót érintenek, szem előtt tartva a levélben részletezett esetet, mi most a Nokiára összpontosítunk. Elsőként az ügyfélszolgálatnál érdeklődtünk arról, milyen javítási határidőre lehet számítani egy elromlott készülék esetén, milyen belső szabályozás vonatkozik a szervizelésre, illetve, hogy hosszadalmas javítás esetén biztosítanak-e cserekészüléket. A válasz gyors és diplomatikus volt: Ha a hiba nem komoly, egy napon belül megjavítják a telefont. Amennyiben nagyobb a baj, központi szervizükbe küldik a készüléket, ott általában két hét alatt történik a javítás. A cserekészülék ügyében - hangzik a válasz - szíveskedjünk a konkrét mintabolthoz fordulni, mert ott rendelkeznek bővebb információval arról, milyen telefont tudnának biztosítani.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Ha elromlik, a márkaszerviz kezében vagyunk


A két héten belüli javítás esetünkben nem sikerült, panaszosunk cserekészüléket sem kapott, így tovább érdeklődtünk. Most már "magasabbra kiáltottuk" kérdéseinket, egyenesen a gyártó magyar képviseletéhez fordulva. Bálint Balázs, a Nokia Country Care menedzsere tájékoztatott bennünket arról, milyen belső szabályozás vonatkozik a javítással kapcsolatos esetekre. A Nokia képviselője ugyanis, bár elmondta, hogy van belső szabályozás, annak részleteiről nem tájékoztatott. A készülékek javításának átlagos időtartama Bálint szerint nem haladja meg az öt napot, persze olyan esetek is előfordulnak, amikor "különböző tényezők hatása miatt" ez a határidő kitolódhat. Ez elsősorban azokban az esetekben van így, amikor a ritkán, vagy véletlenszerűen előforduló hibajelenségek miatt egy-egy szakember akár órákig is tesztel egy készüléket. Nos, ez a magyarázat esetünkben nem állja meg a helyét, hiszen több hétig a legcsalafintább telefonhiba tesztelése sem tarthat. Az időtartamot természetesen olyan tényezők is befolyásolhatják - válaszol Balázs további kérdésünkre -, mint az alkatrészellátás vagy a készülék szállítása.

Hogy egy alkatrész beszerzése, szállítása mennyi időt vesz igénybe, az elsősorban nem típustól, hanem a Nokia részére beszállító alkatrészgyártók kapacitásától függ, ez jelentősen növelheti a kiszállítás idejét. A beszállítás időtartama még csak évszaktól (mondjuk téli szállítási nehézségekre gondolva) vagy az igények ciklikus változásától sem függ.

Forrás: Fogyasztók/Tóth sándor Péter

Kiszolgáltatott helyzetben a panaszosok...


Akkor miért tarthat mégis hetekig a szállítás, és ki tehető felelőssé a Nokiánál az elhúzódott szervizelésért? Ezzel a kérdéssel sem találhatunk fogást a Nokián, hiszen a telefonok javítását és a szállítását nem a gyártó, hanem a vele szerződésben álló cégek végzik. A szállítás folyamatos - állítja a Nokia képviselője -, akár hetente több szállítás is lehetséges.

Nem tudtuk meg tehát, miért tartott hetekig az alkatrészbeszerzés panaszosunk telefonjához, úgyhogy az ügyet inkább a másik végéről fogtuk meg.

Milyen lehetőségei vannak a telefontulajdonosnak, ha a szervizelés csapdájába kerül?

Fogyasztóvédelem

Kérdéseinkkel az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE) fordultunk, ahol dr. Eitman Norbert, az OFE jogi tanácsadója tájékoztatott arról, mit is tehetünk hasonló esetben.

A szakértő elmondta, hogy az elhúzódó javításokkal kapcsolatban számos panasz érkezik. Az ilyen és hasonló esetekre konkrét, bár kevéssé megnyugtató passzus vonatkozik a 49/2003 GKM-rendeletben: "A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze." A telefon javításánál tehát törekedni kell a határidő betartására, ami meglehetősen képlékeny szabályozás, hiszen semmire sem kötelezi a szolgáltatót. "Törekedtünk, de nem sikerült" - mondhatja a szerviz munkatársa, a telefontulajdonos pedig nem tehet semmit.

Hasonlóan gyakori probléma - mondja Eitman Norbert - az elégtelen javítás. Az sem ritka, hogy a vásárlást követően néhány napon belül elromlik a készülék. A magyar jog ismeri ezeket az eseteket, rendelkezik is a feltűnően gyorsan tönkremenő árukról. Eszerint a javítást jelentős kellemetlenség okozása nélkül kell elvégezni, illetve a szolgáltató köteles akár cserélni is a telefont. És, hogy mindezt konkrét passzussal is alátámasszuk: "Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza (151/2003. kormányrendelet)." Ennek tudatában a fogyasztó bátran kiállhat jogaiért, és követelheti a cserét vagy a visszafizetést. Eitman tapasztalata szerint a szolgáltatók erre sokszor nem hajlandók, ám a jogszabály említése legtöbb esetben megváltoztatja hozzáállásukat. Amennyiben a szervizben mégsem hajlandók kiállítani a csereutalványt - aminek segítségével a szaküzletben hozzájuthatunk a telefonhoz -, bátran fordulhatunk a területileg illetékes békéltető testülethez is.

A békltető testületek elérhetőségei itt találhatók, működésükről pedig itt olvashat.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Matus László, 2009. szeptember 05. - szombat 08:57

Kedves SM! Te még nem nagyon voltál ilyen helyzetben a leveledből ítélve, vagy valami nagy fogyasztóvédő szervezet tagja vagy. Én már álltam a a pult vevő oldalán ahol elrebegtem a nagyméltóságúaknak a problémámat, foghegyről odaköpték a választ és már át is néztek rajtam. Hívtam a telefonos ügyintézőjüket akivel még otthonról mindent \"elintéztem\" , egészen a Westendtől Pomázig , de még fel sem vették. Még lehetett volna rájuk borítani a pultot, üvöltözni amíg a kidobóemberek ki nem dobnak, esetleg betördelni az ügyintéző szép orrocskáját, csak azt nem amit ajánlottál. Bár ha van más jó ötleted, szívesen veszem. Később ugyanez a stílus volt a Duna-plázában is. Azt meg nem gondolod komolyan, hogy évekig pereskedjek /még azt is fizessem előre/ tanukat keressek /senki nem akar tanúskodni/ és mire esetleg nyerek az egész már nem ér semmit. A békéltető testületről elmondta már nem egy cég és bank, hogy nekik nem dirigál és nem is kötelező rájuk nézve akármit ítélnek.A szolgáltató meg tudja, hogy úgysem kezdesz évekig tartó herce-hurcába, tehát azt csinál amit akar és röhög a tehetetlen jogalkotókon és fogyasztóvédőkön.

SM, 2009. szeptember 01. - kedd 17:23

Nincsen baj a jogszabállyal. Mint azt egy friss, jogerős BH is alátámasztja, a fogyasztónak lehetősége van elállni a szerződéstől, amennyiben a kötelezett a hibás terméket megfelelő határidőre nem tudja kijavítani. A BH esetében a Megapixel 54 napig javított egy fényképezőgépet, mire a fogyasztó elállt a szerződéstől. Az elállást nem fogadta el a cég, megjavította a gépet, s várta, hogy átvegyék. A Békéltető Testület, az elsőfokú bíróság, majd a másodfok is a fogyasztónak adott igazat. Mindösszesen tehát annyi a fontos, hogy pontosan le legyen írva, mennyi időn belül javítják ki a terméket. Mivel a törekvés jogszabályban szereplő 15 nap, irassuk ezt le. Ha erre nem hajlandóak, jogunkban áll azonnali cserét kérni (hiszen a Ptk alapján egyből is kérhetnénk cserét). Ha pedig eltelt a 15 nap, s a telefonnak se híre, se hamva, akkor kérhetünk cserét, s ha 3 munkanapon belül ezt nem teljesítik, írásban álljunk el a szerződéstől. Figyelni kell arra, hogy a vásárlás helyén tegyük meg mindezt, mert mi nem a szervizzel vagyunk szerződéses viszonyban. Nézzük meg, ki szerepel eladóként a számlán, s ide írjuk a tértivevény elálló nyilatkozatot. S hogy mi ennek az alapja? Ptk 306. § (1) Hibás teljesítés esetén a jogosult a) elsősorban — választása szerint — kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget; b) ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a (2) bekezdésben írt feltételekkel nem tud eleget tenni — választása szerint — megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. (2) A kijavítást vagy kicserélést — a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel — megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. (3) Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja. VAgyis: nem a jogszabállyal van a gond... Érvényesíteni kell, meg pontos tanácsokat adni.

Matus László, 2009. augusztus 27. - csütörtök 09:28

Ez már megint a fogyasztóvédelem és az állam nemtörődömsége és tehetetlensége! Mi köze a vevőnek ahhoz, hogy a szerviz nem tud alkatrészt kikunyerálni a kegyes mobilgyártótól, akinek csak addig számítunk amíg megvesszük a telefont és mi az, hogy már megint kiskapuk vannak a garancia leírásokban?! Ha nem tudják megjavítani 15 napon belül akkor cseréljék ki és senkit nem érdekel, hogy miért nincs alkatrész! Ennek kellene benne lenni a garanciában is, ilyen egyszerűen és világosan! Mit szólna a telefongyártó ha én meg nem fizetnék, mert bocsi közbejött valami? A törvény itt is vacak a fogyasztóvédelem meg nulla!

Kommentek

Sajal, 2017. december 14.

köszönöm az embereimet Sajal és magyar állampolgár vagyok, korábban szenvedtem hitelt tekintv...

Telefonok a szervizben

Aaron Richard, 2017. december 14.

Ön üzletember vagy politikus, zenész, diák és gazdag, erős és híres ember. Csatlakozz az Ill...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

Ryan Jeremy, 2017. december 14.

Ryan Jeremy név vagyok. Éljenek az Egyesült Államokban, szeretném használni ezt a médiát, ho...

Telefonok a szervizben

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés