Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Feltűnő árak

Légrády Edit, 2009. június 08. - hétfő 17:02
Címkék: fogyasztóvédelem, díj, jog, akció, átverés, bírság, hirdetés, reklám, vásárlás, ellenőrzés, bírság
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

„Akciónk a készlet erejéig tart”, „különleges ajánlatunk csak erre a hétre szól”. Vajon tényleg akciósan jutunk hozzá az így hirdetett termékekhez, szolgáltatásokhoz?


A húsz-, harminc-, ötvenszázalékos árengedményt hirdető feliratok nagyon vonzóak. Valamihez „áron alul” hozzájutni örömet okoz, pedig gyakran meg sem győződünk arról, hogy tényleg áron alul vásároltunk-e. Tudjuk-e például, hogy az árleszállítás mértékének feltüntetése mellett a termékre kötelező rátenni az akciós eladási- és egységárat is?

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Csalogató akciók


Nem elegendőek a mínusz húszszázalékos feliratok, a vevőt pontosan tájékoztatni kell arról, milyen mennyiséghez, mennyiért juthat hozzá. Az egységár arról informál, mennyit fizetünk pontosan az áru méteréért, darabjáért, literéért: tehát a más termékekkel való összehasonlítást segíti. Az egységárat mindig látható helyre kell tenni, kivéve, ha a termék kevesebb, mint ötven gramm, ötven milliméter, vagy öt centiméter, illetve, ha az egységár megegyezik az eladási árral, ha automatából vásárolunk, vagy készletben árusított, díszcsomagolt áru esetén.

Árnak minden forgalomba hozott termékhez tartoznia kell és kétféle lehet: egyedi-, illetve gyűjtő árjelzés. Előbbi minden egyes terméken megtalálható utóbbi pedig lehet gyűjtő árlista, vagy polccímke. Tehát, ha a fizetendő összeg leolvasható a polccímkéről, akkor egyedi árjelzést nem kell tartalmaznia. Ilyenkor a termék azonosítása problémát okozhat. A forgalmazóknak ügyelniük kell a feltüntetett összegek egyértelműek legyenek. Ennek megítélése kényes kérdés fogyasztó és kereskedő között. Fontos, hogy az árfeltüntetés ne takarja ki az összetevőkről, szavatosság időpontjáról szóló információkat. Ha fogyasztóként mégis ezt tapasztaljuk, tudhatjuk, ez is szabálytalan.

Forrás: photos.com

Az árak feltüntetése a kiratakból sem hiányozhat!


A hipermarketekben gyakran találkozunk úgynevezett elektronikus árleolvasókkal, melyek vonalkód alapján azonosítják a terméket. Ezek azonban nem mentesítik a kereskedőket az ár feltüntetés kötelezettsége alól.

Tóth Zsuzsa a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) miskolci kirendeltségének vezetője szerint a vásárlók többsége tudja, hogy a forgalmazóknak tájékoztatni kell őket az árakról, de a formai követelményekkel kapcsolatban nagy a bizonytalanság. A kereskedőnek a bruttó összeget kell feltüntetnie, az árnak pedig minden egyéb fizetési kötelezettséget is tartalmaznia kell. Ez betétdíjak esetében lehet érdekes, hiszen a terméken kívül a csomagolásért is fizetnünk kell.

Betétdíjas termékeknél lehetőségünk van a csomagolás visszaváltására. Fontos, hogy ezt nem csak annál a kereskedőnél tehetjük meg, akinél eredetileg vásároltunk. Nem kérhetnek tőlünk számlát, illetve blokkot és nem adhatnak kevesebb összeget annál, mint amennyit a vásárláskor fizettünk betétdíjként. Ezt a szabályt gyakran szegik meg a forgalmazók (– például az Auchan, amely egyes betétdíjak automata általi kifizetését arra hivatkozva tagadja meg, hogy „a göngyöleg nem tartozik áruházunk árukészletébe” – a szerk).


Csalogató reklámok

A kereskedők reklámokkal hívják fel figyelmünket különleges árajánlataikra, melyek nemritkán hamis ígéretek csupán. Több ilyen esettel találkozhattunk már, elsősorban nemzetközi áruházláncok esetében. Jellemző probléma, hogy a meghirdetett áru csak az akció első napján kapható. A hirdetésekben mindig jelezni kell az akció időtartamát. Másik lehetőség az akcióindulás időpontjának jelzése, hozzátéve, hogy a különleges ajánlat a készlet erejéig tart. Továbbá szabály, hogy a reklámokban az eladási ár mellett az akciós egységár is feltüntetendő!


Benzinkutaknál

A szolgáltatások díját, mindig jól látható helyen kell feltüntetni. Töltőállomásoknál is hasonló a helyzet, csak kicsit bonyolultabb. Az üzemanyagok árát (95-ös és 98-as oktánszámú motorbenzin, valamint a dízelolaj esetében) olyan magasságban és méretben kell kiírni, hogy az az útról is látható legyen. Ha nem benzinkútról van szó és nincs feltüntetve a szolgáltatás ára, akkor a szolgáltatás megkezdése előtt kötelező a fogyasztót szóban tájékoztatni a pontos árról.

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter


Egy termék - több ár

Ha több árat is találunk az terméken, akkor a legalacsonyabb az érvényes. Ha azt látjuk, hogy a vonalkód leolvasó nem azt számlázza, jogosan követelhetjük az olcsóbb ár számlázását. Nem kötelező tehát érdeklődnünk az alkalmazottaktól és nem muszáj elfogadnunk a pénztárnál látott összeget!


Hova fordulhatunk panasz esetén?

Amennyiben bárhol a fenti szabályok megszegését tapasztaljuk első lépésként igénybe vehetjük a Vásárlók Könyvét. A Vásárlók Könyve - ismertebb nevén panaszkönyv - egy húsz oldalból és hárompéldányos lapokból álló füzet, melyen egy nemzeti színű fonal jelzi: a helyi jegyző hitelesítette. Minden kereskedőnél kell lennie ilyen füzetnek. Kathi Attila az NFH szóvivője telefonos megkeresésünkre elmondta, hogy árfeltüntetést már évek óta kiemelten ellenőrzik. „Ha valaki szabálytalanságot észlel az árfeltüntetéssel kapcsolatban, bejelentést tehet az NFH-nál is: a hatóság kivizsgálja az ilyen ügyeket.”


Mennyire kell „résen lennünk”?

Betartják-e a kereskedők a fenti szabályokat? A miskolci kirendeltség vezetője szerint ez változó, de a közelmúlt ellenőrzési hullámainak köszönhetően javult a kereskedői fegyelem és már csökkentek a visszaélések.

Az akciós árukat alaposan nézzük meg, mert lehetséges, hogy amire ráírják, közel sem éri meg, hiszen más kiszerelésben olcsóbb. A tudatos vásárló fogalma nemcsak azt takarja, hogy célzottan indulunk vásárolni, hanem azt is, hogy pontosan tudjuk mit, mennyiért, milyen mennyiségben vettünk. 

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

nbacsi, 2009. június 24. - szerda 14:23

Feltűnő árak, feltűnő árak !! Az a véleményem, hogy néha hülyének nézik a vásárlót. Az hiszik, hogy az ember lopja a pénzt. Tegnap voltam a piacon a Fehér útnál, és rettenetes árakkal találkoztam, egy kis meggyet akartam venni, de olyan árakon adják, hogy az ember ledöbben. Vettem 1 kg-ot, de sajnos semmi íze nem volt. Azt hittem az árusok eladni akarnak, nem pedig csak ácsorogni az áru mögött, mert szerintem igazodni kéne a kereslethez is, ja és az áru minőségéhez.

anarchia33, 2009. június 18. - csütörtök 06:41

A legtöbb átverést a teszkó követi el- ez látszik a rájuk kirótt bírságok sokaságán is.....Csak végszükség esetén térek be- és akkor sem nagybevásárlásra. Néhány hónapja egy 50 literes virágföldért szaladtam be. Gyűjtőcimke jelezte, x ft. az ára. Pénztárnál majdnem a dupláját húzta le a gép....Na, erre odaadtam a pénztárosnak az előzőleg magamhoz vett gyűjtőcimkét. (elloptam?? nem, visszadtam,van rá ember, aki visszategye, volt még 6 db. cimke) . Jött a szokásos szöveg, hogy a gépben nem az az ár szerepel. Mondtam, nem nagyon érdekel, hívja ide az illetékest.Nem ér rá. Mire?? 50 literes virágföld otthagyva, gyűjtőcimkéstül. Sajnos nem tanulnak az emberek, a legnagyobb átverő teszkóhoz mennek vásárolni (sajnos a többi sem jobb..)

Galagonya, 2009. június 12. - péntek 16:01

Légrádyné-nak hozzáfűzve: én bizony nem szoktam elhozni:) Tudom, nem a pénztáros tehet róla, hanem az üzletvezetés, és így nem az kapja vissza, aki csinálta, de ezért hadd ne én fizessem meg az árat...

Galagonya, 2009. június 12. - péntek 15:58

Én azon szoktam mosolyogni, mikor a 2 fizet 3-at vihet akcióban darabonként(!) 100 forinttal többe kerül a babapopsi-törlőkendő, nagykerben drágább a pelus, pedig az ember gyermeke, főleg ha már anyuka lett, igyekszik spórolni. Hát nem hagyják! :( De ha megnézzük ha kávét, újságot (vagy bármi más hasonlót veszünk) az ajándék bögrét, 100 grammot, stb. se vegyük olyan komolyan... ha jobban utánaszámolunk, jól megfizetjük az árát, mindennek.

karasz józsef, 2009. június 12. - péntek 09:00

Üdv mindenkinek Joci Akcios árat a Lidl áruházban is érdemes nézni arra nem veszik a fáradságot, hogy kivegyék a piros cimke alol a sárgát. Igy ugyan azon az áron lehet vásárolni akciosan is

nbacsi, 2009. június 10. - szerda 17:33

Apropó: a minap tankoltam egy benzinkútnál, bementem a pénztárhoz, bemondom a kút számát: azt mondja a pénztáros, hogy az előttem lévő is ezt mondta. Sajnálom hölgyem, én ennyi liter benzint tankoltam, sajnos többet nem tudok fizetni. Szegény pénztárosnő fogta a fejét, mert tudnillik, a csaló kevesebbet fizetett mint, amit tankolt, mert az én általam tankolt összeget vonták le tőle. Szegény panaszkodott, hogy egyedül van a pénztárra és a boltra is. Nagyon sajnáltam őt, de nem tehettem semmit.

nbacsi, 2009. június 10. - szerda 17:15

A cikket elolvasva, azt hiszem, mindig jó egy ilyen tájékoztatás, mert a gyanútlan vásárló nem is tudja a jogait. A cikk jó, egy kicsit tanultam belőle. Sajnos a tapasztalat az, hogy a legtöbb kereskedő (tisztelet a kivételnek) a zavarosban halászik. Gyorsan akar meggazdagodni. Ilyen felvilágosító cikkekre más témában is szükség van. Hajrá !!

Légrádyné, 2009. június 08. - hétfő 20:02

Egy tény, bárhogy csűrjük, csavarjuk akciós ár, nem akciós ár a kereskedő mindig jól jár. A minap egy eurós boltban voltam vásárolni Miskolc új piacán, vásároltam csokoládét, nézegettem a pulton a kirakott árut és árat, 290.- Ft/ 3 db csoki. Nagyon megörültem, (azért fejben számoltam), de kifogtak rajtam, mert a közelben lévő boltunkban másnap u.azt a csokit fedeztem fel és számoltam, nem jártam jól, a bolt drágább volt mint a kisboltunk. Valóban légy résen, ha ilyennel találkozol ! Más.... nemrég egy miskolci nagy áruházban szerettem volna akciós halat venni, megörültem, irány a pénztár, (szemfüles voltam ezúttal) látom, hogy többet kell fizetni, mint ami ki volt téve a pulton, szóváteszem, utánanéznek, válasz: nem az kerül annyiba, hanem ami mellette van. Ez volt a csali, az elhelyezése az árunak, megtévesztettek. Szerintem ez is egy kereskedői fogás, ha már kiállod a sorodat, rájössz, hogy az annyi, nem annyi, de mégis elviszed az árut. 10-ből, 7 nem tököl, megvásárolja. A kereskedő dörzsölheti a tenyerét.

Kommentek

Mr. Dékány Endre, 2020. január 19.


Van rossz hitelképességi mutatója? Pénzügyi szempontból nem megfelelő? Hitelt adunk a...

Menekülés a UPC-től

giovannipiombi@gmail.com, 2020. január 15.

Komoly és gyors nemzetközi egyedi kölcsön-ajánlat.
Szeretne kölcsönt keresni anélkül...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

giovannipiombi@gmail.com, 2020. január 15.

Komoly és gyors nemzetközi egyedi kölcsön-ajánlat.
Szeretne kölcsönt keresni anélkül...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza