Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Pénzügyi ombudsmant szeretne a PSZÁF

Munkatársunktól, 2009. június 04. - csütörtök 10:33
Címkék: fogyasztóvédelem, bank, hitel, jog
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) kezdeményezni fogja a Pénzügyminisztériumnál (PM), hogy az érintett tárcák között induljon egyeztetés a pénzügyi ombudsmani hivatal létrehozásáról - jelentette be Schiffer Péter, a PSZÁF főigazgató-helyettese szerdán.


Schiffer Péter egy szakmai fórum kapcsán rendezett sajtótájékoztatón elmondta: legkorábban az őszre alakulhat ki egy olyan koncepció, amelyet egyeztetésre lehet bocsátani. A szakmai fórumot, amely a békéltető testületek szerepét és lehetőségeit járta körül a pénzügyi-biztosítási szolgáltatások fogyasztói vitarendezésében, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) valamint az INDRA Biztosítottak és Pénzintézeti Ügyfelek Országos Érdekvédő Egyesülete szervezte a felügyelet szakmai támogatásával. A főigazgató-helyettes kifejtette: a fejlett pénzügyi kultúrájú országok jelentős részében van pénzügyi ombudsman, aki elemzi, értékeli az ügyfelek és a pénzügyi szolgáltatók kapcsolatában jelentkező problémákat, útmutatást ad a panaszok rendezésének módjáról, ha pedig nem sikerül kielégítően megoldani a problémát, maga intézkedik.

Forrás: MTI

A PSZÁF székháza Budapesten


Az ombudsmannak Magyarországon is jelentős szerepe lehet a pénzügyi tárgyú viták rendezésében, mert - a hatósági szerepkört is ellátó PSZÁF-tól eltérően - nem kellene figyelembe vennie a pénzügyi intézmények egyéb (például profit) szempontjait. Az új intézmény a nemzetközi tapasztalatok szerint hatékony megoldás lehet, ugyanakkor nem helyettesíti a békéltető testületeket - mondta Schiffer Péter.

A békéltető testületeket nem pótolhatja más intézmény - hangsúlyozta Dietz Gusztávné, az OFE elnöke is a tájékoztatón. Sőt, szerepüket erősíteni kell, ismertetni tevékenységüket, hogy az ügyfelek, akik eleve vesztesnek ítélik magukat a jól felkészült, jogi képviselettel megtámogatott ellenfelekkel szemben, tudják, vannak testületek, amelyek segítenek.

Az OFE elnöke elmondta: a békéltető testületek tavaly 4.540 üggyel foglalkoztak, ezekből 356 pénzügyi-biztosítási szolgáltatásokra vonatkozott. A békéltető testületek elé kerülő pénzügyi, biztosítási panaszok jó része az elszámolásokkal függ össze, ami Dietz Gusztávné szerint közérthető elszámolások készítésével könnyen elhárítható lenne. A másik jellemző panasztípus az egyoldalú szerződésmódosításokat kifogásolta, az OFE elnöke szerint nagy előrelépés, hogy a törvény - bár nem oldott meg mindent - ebben a tekintetben megkötötte a szolgáltatók kezét.

A biztosítási szolgáltatások területén a kgfb biztosításoknál a kárt szenvedett fél kártérítési igényének kielégítését érte sok kifogás. Dietz Gusztávné szerint ezen a téren visszalépés történt a fogyasztóvédelemben, mert ezek az ügyek jelenleg nem tartoznak a békéltető testületek elé, amin változtatni szeretnének.

Az OFE elnöke elmondta: a testületek elé került ügyekből mintegy ezerötszáz zárult megegyezéssel vagy ajánlással, a pénzügyi-biztosítási területen ritkábban, ötven-hatvan esetben. Dietz Gusztávné hangsúlyozta: a testületek békéltető funkciójának betöltéséhez fontos volna, hogy a másik fél - a vállalkozás - is megjelenjen a testület előtt. Az utóbbira reagálva Gulyás Kálmán, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára elmondta: az alternatív vitarendezés minden formája önkéntes. Úgy vélekedett, a törvény jó, de az eltelt tíz év kevés volt ahhoz, hogy az alternatív vitarendezés - amivel pénzt, időt, fáradtságot lehet megspórolni - a kultúra részévé váljon, azonban egyre nagyobb szerepe lesz. A pénzügyi ombudsmani hivatal létrehozását jó ötletnek tartotta.

Schiffer Péter hangsúlyozta: a pénzügyi rendszer stabilitása, átláthatósága nem csupán jogszerű működést jelent, az ügyfelek elégedettsége, védettsége is fontos. Elmondta: tavaly 7.152 panasz érkezett a PSZÁF-hoz, húsz százalékkal több, mint az előző évben. Az idén május végéig 4.800 új panaszt tettek. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megszegése miatt 2008 szeptember óta kilenc eljárást indított a felügyelet, négy további ügyet a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) adott át.

A panaszok egy része jogilag nem megalapozott, de a főigazgató-helyettes szerint ezek is jelzik, hogy nincs minden rendben, például a tájékoztatás területén. A megoldás a megegyezés lehet, vagy a bírósághoz, mediátorhoz fordulhat a panaszos. A felügyeletnek is vannak lehetőségei arra, hogy a szolgáltatót a megfelelő magatartásra rábírja, de ennek jogszabályi korlátai vannak.

Forrás: MTI
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr. Dékány Endre, 2020. január 26.

Hitelre van szüksége? Bármely okból és sürgős igényként mindenféle hiteleket kínálunk, p...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr. Dékány Endre, 2020. január 26.

Hitelre van szüksége? Bármely okból és sürgős igényként mindenféle hiteleket kínálunk, p...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mr. Dékány Endre, 2020. január 26.

Hitelre van szüksége? Bármely okból és sürgős igényként mindenféle hiteleket kínálunk, p...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza