Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Csereigény három munkanapon belül

Munkatársunktól, 2009. április 01. - szerda 11:59
Címkék: fogyasztóvédelem, garancia, jótállás, reklamáció, panasz, vásárlás, ügyintézés, ügyfélszolgálat, jog, törvény
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Milyen esetekben érvényesíthető a három munkanapon belüli csereigény? Vizsgálható-e ilyenkor a meghibásodás oka? A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szakértője válaszol a kérdésekre.


Vásárlásaink során sajnos előfordul, hogy a választott termékünk szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben olyan termékről van szó, amely a az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, és az igényünket három munkanapon belül érvényesítjük, úgy a forgalmazó nem vizsgálhatja a csere előtt, hogy a hiba oka a vásárlást követően keletkezett-e (azaz például gyártási eredetű) köteles azt nyomban kicserélni.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja is az, hogy a meghibásodott fogyasztási cikket a forgalmazó - három munkanapon belüli érvényesítés esetén - köteles kicserélni (EBH2007.1744)

Forrás: photos.com
Az igényérvényesítéshez mindenképp szükséges a jótállási jegy, számla vagy a nyugta, amelyet a vásárláskor a termék mellé kapunk. Az említett Korm. rendelet 7. §-a rögzíti, hogy ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt a forgalmazó nem hivatkozhat arra, hogy a csere aránytalan többletköltséget eredményez számára. Csupán egy feltételt ír elő az érintett termék cseréjéhez a Korm. rendelet, ez pedig nem más, mint hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Azaz például egy mosogatógéppel nem lehet mosogatni.

Ilyen esetekben a forgalmazónak tehát nincs választási lehetősége, mindenképp cserélni kell, ettől eltérni nem lehet.

Fontos tudni, hogy a cserének mindig ugyanolyan típusú termékre kell történnie. Amennyiben ez nem oldható meg, például az a típus már elfogyott és nem is lesz készleten, úgy a vételár visszafizetését lehet kérni, azaz fogyasztó elállhat a szerződéstől (természetesen azzal a megkötéssel, hogy jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye).


Praktikus tanácsok - Mire figyeljünk a vásárláskor és azt követően?

1. A vásárláskor mindig kérjünk jótállási jegyet, illetve győződjünk meg arról, hogy az helyesen van kiállítva

2. A vásárolt terméket amint lehetőségünk van, próbáljuk ki, - még akkor is, ha egyébként azt ajándéknak szántuk – hogy amennyiben hibás, mielőbb intézhessük jótállási igényünket

3. Amennyiben kifogásunk van, és azt jeleztük, mindig készüljön jegyzőkönyv, amelynek egy példánya a fogyasztót illeti meg, mert később ezzel tudjuk igazolni, hogy kifogásunkat kellő időben jeleztük

4. Jótállási igényünket a forgalmazónál, vagy a jótállási jegyen feltüntetett szervizben is érvényesíthetjük, erről a fogyasztó szabadon dönthet

5. Ha a kifogásunk bejelentésekor a forgalmazó nyomban a szervizhez irányít, ne fogadjuk el, hiszen a jótállás kötelezettje a forgalmazó, kifogásunkkal köteles érdemben foglalkozni

6. A jegyzőkönyv készítés megtagadása esetén kérjük el a vásárlók könyvét, ahová bejegyezhetjük panaszunkat


Forrás: FOME
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

f.ne, 2016. augusztus 19. - péntek 17:22

István! Joga van 3 napon belűl visszaküldeni az árut és újat kérni. A futárnak azonnal meg kellett volna hozni a cserekészüléket! Nekünk szerdán hozták meg az új mosógépünket, amit az Auchanban vettünk. Ma mosni akartam veled, de hibás a gép. A férjem azonnal elment az áruházba bejelenteni a hibát és új készüléket igényelni. A szállító fogja majd visszavinni a hibás készüléket, amikor hozza az újat. Ne hagyja hogy a cég húzza az időt, menjen be és ha nem intézkednek, kérje a panaszkönyvet. Ettől minden cég berezel és haptákba vágja magát!

Alberti István, 2016. augusztus 02. - kedd 07:31

Junius 28 án vásároltam az Elektronik Citi nevü német cégtől egy léghűtő készüléket amélyik gyári hibás volt.Junius 30 -án jött érte a futár és el is vitte,de azóta nem tudok semmi konkrétumot a készülékről.Az ügyfélszolgálat csak hiteget a cserét illetően.Azóta eltelt több mint egy hónap.Kérdezem hogy a 3 munkanapon belüli termékcseréét mennyi idő alatt kell elintézni egy webáruháznak? Tisztelettel Alberti István

Csecsetka Zoltán, 2013. október 12. - szombat 04:40

A hugom 2013.10.04-n vásárolt Pécsen az Ázsia centerben 6490 ft.-ért egy női őszi 37-es bakancsot,két nap múlva vissza vitte,mert a varrás szét jött oldalt a cipő fúző lukja mellett.A két napos cipőt szerette volna kicserélni egy másikra,de ehelyett elküldték javításra.A hugom megmondta nekik,hogy nem pécsi,ezért nem tud minden nap eljönni cipőt vásárolni,és ezért szeretné a két napos hibás terméket kicserélni egy ugyanolyanra,erre az volt a válaszuk,hogy nem kell messziről eljönni hozzájuk vásárolni.Szóval egyszerüen bunkó módon viselkednek a vásárlókkal!A bakancsot elküldték cipészhez,megcsinálta.Pénteken délelőtt én mentem a blokkal együtt a javított termékért,mert a hugom nem tudott elmenni érte!Megnéztem a bakancsot,és sikerült megcsinálni a hibát,viszont észre vettem a rajta,hogy a bakancs orránál egy kicsi helyen nincs normálisan ragasztva,szóltam nekik ez miatt,és szerettem volna kicseréltetni,de azt mondták,hogy a termék nem hibás,és hogy ő szerintük a talpán látszik,hogy fel lett próbálva,ezért ők ezt már nem tudják kirakatba tenni,azt mondták,hogy menjen benne,és ha jobban szétjön akkor hozzuk vissza,és kicserélik,mondtam nekik,hogy erre törvény van,hogy 3 napon belül egy terméket kötelesek kicserélni,vagy vissza adni a pénzt,erre azt mondták,hogy rossszúl tudom,és az is aki ezt mondta nekem,ők kötelesek elküldeni javításra,és nem cserélik ki!Csak akkor cxserélik ki,ha estleg nem javítható!Két napos,6490ft.-os bakancsot nem hiszem el,hogy nem kötelesek kicserélni ha szét jön a varrás,szerintem senkinek nem lenne kedve egy ilyen bakancsot hordani ami neki áll szétjönni két nap után.Beszéltem egy másik áruház részleg vezetőjével,és azt mondta,hogy 3 napon belül igenis kötelesek kicserélni a terméket ha vissza visszük!Tehát kérdem én,hogy kinek van igaza?A megjavított bakancsot kénytelen voltam a blokkal elhozni haza,mert egyszerüen nem voltak hajlandók kicserélni!Szeretnék minnél előbb választ kapni a kérdésemre,mert felháborító amit művelnek a vásárlókkal!

Kádár Katalin, 2013. június 02. - vasárnap 10:31

Vajon milyen szabály vonatkozik egy 800000 ft-os 24 órán belül bejelentett ülőgarnitúrára.Csere egy ugyanolyan rossz technólógiával gyártott másikra.A az áru értéket vissza kapni nem lehet?

jocomano77, 2012. május 22. - kedd 12:10

Tisztelt Laci! "..... Szóval a lényeg, hogy ha jól tudom az olyan termékekről, amelyről nem tudom megállípítani a hiba okát nem vagyok köteles kicserélni, vagy pénzt visszaadni, csak amennyiben van erről garanciális szerviz általi szakvélemény." A kerskedő felelősége! Mert biztositani kell a kereskedőnek hogy a vásárló a terméket akár a helyszinen, az adott üzletben ki probálhassa. Ez véleményem szerint a nagy háztartási gépekre is vonatkozik. A másik peig az hogy a törvény az törvény, te mint kereskedő köteles vagy be tartani. Tehát ha azt irja elő a törvény, hogy te egy bizonyos terméket köteles vagy ki cserélni, azt akkor köteles vagy ki cseréni. Még akkor is ha károd van, belőle! Az már egy másik kérdés hogy ha a károd van akkor azt hogyan bizonyitod, és azt hogyan hajtód be a vásárlón. Itt a laptopból ki lopott memória esetére gondolok. Tehát ha én veszek 1 tartós fogyasztásra szánt terméket nálad, és azon termék a vásárlástól számitva 3 napon belül meg hibásodik, akkor azt te kutya kötelséget ki cseréni. Mert ha nem akkor jön a vásárlok könyvébe írt panasz. Eztán még esetelg némi pénz birsággal megsépkelve a hatósággok részéről. Vili? - Ugyan akkor igazad van. Mert mi van ha valamelyik állitásod igaz? De ezt már neked kell bizonyitani, és nem a vásárlónak!

Laci, 2012. május 21. - hétfő 17:06

Az lenne a kérdésem, hogy mi van abban az esetben, hogy ha a vásárló olyan terméket vásáol, amelyről én, mint kereskedő nem tudom megállapítani, hogy az milyen okból hibás. Mert az szép dolog, hogy 3 napon belüli meghibásodás esetén köteles vagyok kicserélni, csak ha valaki vesz egy mosógépet, akkor én mint kereskedő hogyan állapítsam meg, hogy az hibás. Miért nem szól a fáma arról is, hogy hűtő, mosógép, mosogatógép esetében nem vagyok köteles kicserélni, csak akkor hogy ha erről szakvéleményt állít ki a garanciális szerviz. Mivel van olyan eset, hogy a vásárló hibájából nem működik. Pl kicsi a víznyomás a házban, ezért nem működik a mosógép (volt már rá példa, és ilyen esetben visszeveszünk egy mosógépet, amelyik hibátlan, viszont így már használt és nem eladható) A másik, hogy pl laptopot visszahoznak 1 nap után hogy nem kapcsol be, azt akkor vegyem vissza? Majd kijön hozzám a szerviz, ránéz és azt mondja, hogy "Hát ebből ki lett véve a memória", köszönöm innentől kezdve én mint kereskedő, illetve mint itt dolgozó fizethetem ki a laptopot, mivel nem eladható. Szóval a lényeg, hogy ha jól tudom az olyan termékekről, amelyről nem tudom megállípítani a hiba okát nem vagyok köteles kicserélni, vagy pénzt visszaadni, csak amennyiben van erről garanciális szerviz általi szakvélemény.

hellboy, 2009. július 16. - csütörtök 10:18

hogy segítsek meggyorsítani a cikk kijavítását, jogerős BH is született már e kérdésben... http://www.panaszfal.hu/index.php/topic,2257.0.html

hellboy, 2009. július 15. - szerda 17:13

A cikk írójának üzenem, hogy ha a csereigényt nem tudja teljesíteni akkor köteles a pénzt visszaadni, azaz a szerződés előtti állapotba kell visszaállítani mindent. Marhaság, hogy akkor törekedjünk a 15 napra... az 3 munkanapon túl van, s a csereigény elutasítása esetén a javításra kell törekednie ennyi idő alatt... nagyon nem mindegy. üdv: hellboy

Kommentek

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Patika trükk

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Nincs tartozásom, de feketelistán vagyok...

Mr. Richard Cosmos, 2019. október 22.

Szüksége van hitelre? személyi kölcsönök? üzleti kölcsönök? karácsony kölcsön? jelzálo...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés