Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Csereigény három munkanapon belül

Munkatársunktól, 2009. április 01. - szerda 11:59
Címkék: fogyasztóvédelem, garancia, jótállás, reklamáció, panasz, vásárlás, ügyintézés, ügyfélszolgálat, jog, törvény
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Milyen esetekben érvényesíthető a három munkanapon belüli csereigény? Vizsgálható-e ilyenkor a meghibásodás oka? A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) szakértője válaszol a kérdésekre.


Vásárlásaink során sajnos előfordul, hogy a választott termékünk szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben olyan termékről van szó, amely a az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, és az igényünket három munkanapon belül érvényesítjük, úgy a forgalmazó nem vizsgálhatja a csere előtt, hogy a hiba oka a vásárlást követően keletkezett-e (azaz például gyártási eredetű) köteles azt nyomban kicserélni.

A Legfelsőbb Bíróság álláspontja is az, hogy a meghibásodott fogyasztási cikket a forgalmazó - három munkanapon belüli érvényesítés esetén - köteles kicserélni (EBH2007.1744)

Forrás: photos.com
Az igényérvényesítéshez mindenképp szükséges a jótállási jegy, számla vagy a nyugta, amelyet a vásárláskor a termék mellé kapunk. Az említett Korm. rendelet 7. §-a rögzíti, hogy ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt a forgalmazó nem hivatkozhat arra, hogy a csere aránytalan többletköltséget eredményez számára. Csupán egy feltételt ír elő az érintett termék cseréjéhez a Korm. rendelet, ez pedig nem más, mint hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. Azaz például egy mosogatógéppel nem lehet mosogatni.

Ilyen esetekben a forgalmazónak tehát nincs választási lehetősége, mindenképp cserélni kell, ettől eltérni nem lehet.

Fontos tudni, hogy a cserének mindig ugyanolyan típusú termékre kell történnie. Amennyiben ez nem oldható meg, például az a típus már elfogyott és nem is lesz készleten, úgy a vételár visszafizetését lehet kérni, azaz fogyasztó elállhat a szerződéstől (természetesen azzal a megkötéssel, hogy jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye).


Praktikus tanácsok - Mire figyeljünk a vásárláskor és azt követően?

1. A vásárláskor mindig kérjünk jótállási jegyet, illetve győződjünk meg arról, hogy az helyesen van kiállítva

2. A vásárolt terméket amint lehetőségünk van, próbáljuk ki, - még akkor is, ha egyébként azt ajándéknak szántuk – hogy amennyiben hibás, mielőbb intézhessük jótállási igényünket

3. Amennyiben kifogásunk van, és azt jeleztük, mindig készüljön jegyzőkönyv, amelynek egy példánya a fogyasztót illeti meg, mert később ezzel tudjuk igazolni, hogy kifogásunkat kellő időben jeleztük

4. Jótállási igényünket a forgalmazónál, vagy a jótállási jegyen feltüntetett szervizben is érvényesíthetjük, erről a fogyasztó szabadon dönthet

5. Ha a kifogásunk bejelentésekor a forgalmazó nyomban a szervizhez irányít, ne fogadjuk el, hiszen a jótállás kötelezettje a forgalmazó, kifogásunkkal köteles érdemben foglalkozni

6. A jegyzőkönyv készítés megtagadása esetén kérjük el a vásárlók könyvét, ahová bejegyezhetjük panaszunkat


Forrás: FOME
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

f.ne, 2016. augusztus 19. - péntek 17:22

István! Joga van 3 napon belűl visszaküldeni az árut és újat kérni. A futárnak azonnal meg kellett volna hozni a cserekészüléket! Nekünk szerdán hozták meg az új mosógépünket, amit az Auchanban vettünk. Ma mosni akartam veled, de hibás a gép. A férjem azonnal elment az áruházba bejelenteni a hibát és új készüléket igényelni. A szállító fogja majd visszavinni a hibás készüléket, amikor hozza az újat. Ne hagyja hogy a cég húzza az időt, menjen be és ha nem intézkednek, kérje a panaszkönyvet. Ettől minden cég berezel és haptákba vágja magát!

Alberti István, 2016. augusztus 02. - kedd 07:31

Junius 28 án vásároltam az Elektronik Citi nevü német cégtől egy léghűtő készüléket amélyik gyári hibás volt.Junius 30 -án jött érte a futár és el is vitte,de azóta nem tudok semmi konkrétumot a készülékről.Az ügyfélszolgálat csak hiteget a cserét illetően.Azóta eltelt több mint egy hónap.Kérdezem hogy a 3 munkanapon belüli termékcseréét mennyi idő alatt kell elintézni egy webáruháznak? Tisztelettel Alberti István

Csecsetka Zoltán, 2013. október 12. - szombat 04:40

A hugom 2013.10.04-n vásárolt Pécsen az Ázsia centerben 6490 ft.-ért egy női őszi 37-es bakancsot,két nap múlva vissza vitte,mert a varrás szét jött oldalt a cipő fúző lukja mellett.A két napos cipőt szerette volna kicserélni egy másikra,de ehelyett elküldték javításra.A hugom megmondta nekik,hogy nem pécsi,ezért nem tud minden nap eljönni cipőt vásárolni,és ezért szeretné a két napos hibás terméket kicserélni egy ugyanolyanra,erre az volt a válaszuk,hogy nem kell messziről eljönni hozzájuk vásárolni.Szóval egyszerüen bunkó módon viselkednek a vásárlókkal!A bakancsot elküldték cipészhez,megcsinálta.Pénteken délelőtt én mentem a blokkal együtt a javított termékért,mert a hugom nem tudott elmenni érte!Megnéztem a bakancsot,és sikerült megcsinálni a hibát,viszont észre vettem a rajta,hogy a bakancs orránál egy kicsi helyen nincs normálisan ragasztva,szóltam nekik ez miatt,és szerettem volna kicseréltetni,de azt mondták,hogy a termék nem hibás,és hogy ő szerintük a talpán látszik,hogy fel lett próbálva,ezért ők ezt már nem tudják kirakatba tenni,azt mondták,hogy menjen benne,és ha jobban szétjön akkor hozzuk vissza,és kicserélik,mondtam nekik,hogy erre törvény van,hogy 3 napon belül egy terméket kötelesek kicserélni,vagy vissza adni a pénzt,erre azt mondták,hogy rossszúl tudom,és az is aki ezt mondta nekem,ők kötelesek elküldeni javításra,és nem cserélik ki!Csak akkor cxserélik ki,ha estleg nem javítható!Két napos,6490ft.-os bakancsot nem hiszem el,hogy nem kötelesek kicserélni ha szét jön a varrás,szerintem senkinek nem lenne kedve egy ilyen bakancsot hordani ami neki áll szétjönni két nap után.Beszéltem egy másik áruház részleg vezetőjével,és azt mondta,hogy 3 napon belül igenis kötelesek kicserélni a terméket ha vissza visszük!Tehát kérdem én,hogy kinek van igaza?A megjavított bakancsot kénytelen voltam a blokkal elhozni haza,mert egyszerüen nem voltak hajlandók kicserélni!Szeretnék minnél előbb választ kapni a kérdésemre,mert felháborító amit művelnek a vásárlókkal!

Kádár Katalin, 2013. június 02. - vasárnap 10:31

Vajon milyen szabály vonatkozik egy 800000 ft-os 24 órán belül bejelentett ülőgarnitúrára.Csere egy ugyanolyan rossz technólógiával gyártott másikra.A az áru értéket vissza kapni nem lehet?

jocomano77, 2012. május 22. - kedd 12:10

Tisztelt Laci! "..... Szóval a lényeg, hogy ha jól tudom az olyan termékekről, amelyről nem tudom megállípítani a hiba okát nem vagyok köteles kicserélni, vagy pénzt visszaadni, csak amennyiben van erről garanciális szerviz általi szakvélemény." A kerskedő felelősége! Mert biztositani kell a kereskedőnek hogy a vásárló a terméket akár a helyszinen, az adott üzletben ki probálhassa. Ez véleményem szerint a nagy háztartási gépekre is vonatkozik. A másik peig az hogy a törvény az törvény, te mint kereskedő köteles vagy be tartani. Tehát ha azt irja elő a törvény, hogy te egy bizonyos terméket köteles vagy ki cserélni, azt akkor köteles vagy ki cseréni. Még akkor is ha károd van, belőle! Az már egy másik kérdés hogy ha a károd van akkor azt hogyan bizonyitod, és azt hogyan hajtód be a vásárlón. Itt a laptopból ki lopott memória esetére gondolok. Tehát ha én veszek 1 tartós fogyasztásra szánt terméket nálad, és azon termék a vásárlástól számitva 3 napon belül meg hibásodik, akkor azt te kutya kötelséget ki cseréni. Mert ha nem akkor jön a vásárlok könyvébe írt panasz. Eztán még esetelg némi pénz birsággal megsépkelve a hatósággok részéről. Vili? - Ugyan akkor igazad van. Mert mi van ha valamelyik állitásod igaz? De ezt már neked kell bizonyitani, és nem a vásárlónak!

Laci, 2012. május 21. - hétfő 17:06

Az lenne a kérdésem, hogy mi van abban az esetben, hogy ha a vásárló olyan terméket vásáol, amelyről én, mint kereskedő nem tudom megállapítani, hogy az milyen okból hibás. Mert az szép dolog, hogy 3 napon belüli meghibásodás esetén köteles vagyok kicserélni, csak ha valaki vesz egy mosógépet, akkor én mint kereskedő hogyan állapítsam meg, hogy az hibás. Miért nem szól a fáma arról is, hogy hűtő, mosógép, mosogatógép esetében nem vagyok köteles kicserélni, csak akkor hogy ha erről szakvéleményt állít ki a garanciális szerviz. Mivel van olyan eset, hogy a vásárló hibájából nem működik. Pl kicsi a víznyomás a házban, ezért nem működik a mosógép (volt már rá példa, és ilyen esetben visszeveszünk egy mosógépet, amelyik hibátlan, viszont így már használt és nem eladható) A másik, hogy pl laptopot visszahoznak 1 nap után hogy nem kapcsol be, azt akkor vegyem vissza? Majd kijön hozzám a szerviz, ránéz és azt mondja, hogy "Hát ebből ki lett véve a memória", köszönöm innentől kezdve én mint kereskedő, illetve mint itt dolgozó fizethetem ki a laptopot, mivel nem eladható. Szóval a lényeg, hogy ha jól tudom az olyan termékekről, amelyről nem tudom megállípítani a hiba okát nem vagyok köteles kicserélni, vagy pénzt visszaadni, csak amennyiben van erről garanciális szerviz általi szakvélemény.

hellboy, 2009. július 16. - csütörtök 10:18

hogy segítsek meggyorsítani a cikk kijavítását, jogerős BH is született már e kérdésben... http://www.panaszfal.hu/index.php/topic,2257.0.html

hellboy, 2009. július 15. - szerda 17:13

A cikk írójának üzenem, hogy ha a csereigényt nem tudja teljesíteni akkor köteles a pénzt visszaadni, azaz a szerződés előtti állapotba kell visszaállítani mindent. Marhaság, hogy akkor törekedjünk a 15 napra... az 3 munkanapon túl van, s a csereigény elutasítása esetén a javításra kell törekednie ennyi idő alatt... nagyon nem mindegy. üdv: hellboy

Kommentek

Mr. Richard Cosmos, 2020. január 24.

Szüksége van kölcsönre? személyi kölcsönök? Üzleti hitelek? Jelzáloghitel? Mezőgazdasági...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza