Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Kettős árfeltüntetés, durva hangnem

Siklósi Máté, 2009. március 19. - csütörtök 15:33
Címkék: fogyasztóvédelem, kereskedő, panasz, reklamáció
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Élhetek-e panasszal a kifogásolt ügyintézés, de leginkább a minősíthetetlen hangnem miatt? És ha igen, hol?


Olvasónk a következő levéllel fordult szakértőnkhöz:

2009. március 07-én a Dunaújváros, Baracsi út 5. szám alatt lévő Penny Marketben vásároltam családommal. Az üzletben akciósként (749 forint helyett 499 forint) feltüntetett „Dekor gömb” elnevezésű áruból három darabot vettem. Férjem fizetett, én csak a blokk ellenőrzésekor vettem észre, hogy a terméket eredeti áron számlázták. Visszamentem a pénztároshoz reklamálni. Első körben azt a választ kaptam, hogy ő erről nem tehet, így van a gépben és ő ezzel nem tud mit csinálni, mert a központjukból küldik ki az akciókat és ott nem állították át a gépet! Én megjegyeztem, hogy kizárólag az akciós ár miatt döntöttem úgy, hogy megvásárolom a terméket! Erre ő emelt hangon közölte, ha akarom visszafizeti a termékek árát. Én azt kértem, hogy akciós áron szeretném elvinni a terméket, mert ismerem az ide vonatkozó jogszabályt. No erre egy gúnyos megjegyzés volt a válasz. Ekkor kiabált ki az eladótérben lévő kollégájának, aki hozta a méretes sárga papírt, melyen az akciós ár volt feltüntetve.
A nem megfelelő eljárás és a hangnem miatt kértem az üzlet vezetőjét. Kiabálva közölte, hogy ő az. Miután mindez a többi vásárló szeme előtt zajlott, bizony eléggé megalázva éreztem magam a jogos panaszom miatt. Kitartottam azonban amellett, hogy az akciós áron kérem a terméket. „Mit gondol, majd én a saját pénzemből fogom kifizetni magának?” majd elkérte a blokkomat. Megfordította és a hátulján kiszámolta a különbözetet és odavetett elém 700 forintot. Kértem vissza a blokkot, mert nem magamnak vásároltam a terméket és közöltem, hogy 750 forint jár vissza. 690 forint és én többet is adtam - mondta. Aztán a kollégájával többszöri számolás után rájött, hogy nekem van igazam. A kezembe nyomott három darab fémpénzt, és közölte a blokk itt marad nála, mert csak ezzel tud elszámolni. Én közöltem, hogy szükségem van a blokkra, készítsen róla egy fénymásolatot vagy írjon nekem egy készpénzfizetési számlát. „Mit képzelek én, nekik nincs fénymásolójuk!” jött a válasz. Na ekkor már mindenki engem utált a boltban, mert feleslegesen cirkuszolok.
Miután nem tágítottam, „kedves módon” hozzám vágta a számlát. Ekkor néztem meg a fémpénzeket a kezembe és láttam, hogy 50 forintosokat adott, tehát többet, mint ami nekem járt. Visszatettem 100 forintot és megjegyeztem, hogy rosszul adott vissza, ezt én nem viszem el! Ismét gúnyos megjegyzést tett, aminek finoman szólva az volt a lényege, hogy őt ez már nem érdekli, vigyem a francba és tűnjek el!
Sajnos a pénztáros- üzletvezető nevét elfelejtettem megkérdezni! Férjem miután végignézte és hallgatta az esetet, igen feldúltan lejegyezte mindezt a vásárlók könyvébe. (Toll természetesen nem volt kitéve!) Nem vagyunk reklamálósak, más esetekben jogos sérelmeinket eddig mindig sikerült korrektül rendezni. A vásárlók könyvéből sajnos az első oldalt téptük ki, itthon láttuk csak, hogy a második példány járt volna nekünk. Igazából elrendeztem a reklamációt, visszakaptam a blokkot és a pénzemet is, de mindezt igen durva hangnemben, megalázó módon intézték, a többi vásárló előtt.
Kérdéseim:
- Élhetek-e panasszal a kifogásolt ügyintézés, leginkább a hangnem miatt? És ha igen, hol?
- Kötelesek-e a panaszkönyvben
bejegyzettekre válaszolni akkor is, ha az első példányát téptem ki a lapnak? - Valóban visszatarthatja a számlát ilyen esetben az üzlet? Akkor én mivel igazolom a vásárlást?
- Ha az üzlet vezetője ilyen hangnemben beszél, nem tud jól számolni, nem ismeri a jogszabályokat, akkor hogyan vezethet egy üzletet? A felettesei és az ellenőrzés hol marad? (Persze ez utóbbi csak költői kérdés volt.)


Az olvasó által leírt probléma sajnos igen gyakori Magyarországon, főleg a nagyobb üzletek esetében. Az ügy hátterét vizsgálva megállapítható, hogy hibázni mindenki hibázhat, de nem megoldás, ha a helyzetet durva hangnemben, felelősségünket tagadva kezeljük.

Válaszunkban két részre bontjuk a kérdést. Az egyik a kettős árfeltüntetés és ennek körülményei, a másik a stílus és a hangnem.

Utóbbi sokszor bosszantóbb, mint maga a jogszabálysértés, ám mivel nem ütközik jogszabályokba, a hatóság nem tudja szankcionálni - vagyis egy, csupán a stílussal kapcsolatos hatósági bejelentésnek az égvilágon semmi értelme nincs. A jogszabályok ugyanis nem tartalmaznak az üzletek eladóinak és vezetőinek szókészletére, beszédstílusára vonatkozó megkötéseket, ezért legfeljebb erkölcsi normák alapján lehet elítélni azt a kereskedőt, aki megengedhetetlen hangnemben és hangszínen kezeli a fogyasztói kifogásokat. Ennek megfelelően a számunkra sértő stílust a hatóságok segítségének híján legfeljebb a hír terjesztésével, illetve az adott üzlet, kereskedő bojkottálásával "szankcionálhatjuk". A fogyasztó legnagyobb fegyvere a választás, ha ezzel él, kevés vásárló is kikényszerítheti a tisztességes, kulturált bánásmódot. Többször azonban előrébb való számunkra az ár és a közelség, s ha így továbbra is ugyanazt az üzletet választjuk, minden marad a régiben.

Forrás: MTI

Egy termék két árral - az olcsóbbat kell kifizetni


A reklamáció kapcsán ugyanakkor egy visszatérő tisztességtelen kereskedelmi magatartásról is olvashatunk. Esetünkben az üzlet enged korábbi árából, s az akciós hirdetéssel a fogyasztó figyelmét kiemelten hívja fel az adott termékre. Ilyen esetben a fogyasztó megtévesztésének minősül, ha a terméket nem a hirdetett feltételekkel (áron) lehet megvásárolni. A megtévesztéseket 2008 szeptembere óta új jogszabály tiltja, amivel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyértelműen felhatalmazást kapott, hogy a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat megtiltsa, alkalmazóikat szankcionálja. Ha a fogyasztó az itt említett esettel találkozik, célszerű azt a Vásárlók Könyvébe leírni, majd a bolt elutasító magatartása esetén bejelentést tenni a fent említett hatóságokhoz.

A fogyasztókkal szembeni, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény mellett a fogyasztóvédelmi törvény „de facto” is kimondja, hogy amennyiben egy kereskedő vagy szolgáltató egy időben két árat alkalmaz, akkor a fogyasztónak jogában áll azt az olcsóbb (vagy legolcsóbb) feltüntetett áron megkapni.

Bosszantó lehet ez a jogszabály annak a kereskedőnek, aki hibázott, s véletlenül írt ki másik árat, egy szupermarket-lánc akciós termékeinek visszatérően téves árfeltüntetése azonban már gyanakvásra adhat okot. A hatóságok évek óta küzdenek ezzel a problémával, számtalan bírságot szabtak ki, a gyakorlat mégsem tűnik el a hazai kereskedelmi életből. Úgy látszik, hogy még mindig megéri becsalogatni a fogyasztót, majd abban reménykedni, hogy nem veszi észre a hibát, vagy nem szól érte.

Meg kell adni azonban az esélyt a megvádolt szupermarket-lánc számára is: lehetséges, hogy itt is egy hiba okozta a jogszabálysértést. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban azt kell mondjam, nagy baj lehet annál az országos láncnál, ahol ez gyakran előfordul. Ha egyszerűen csak hibáztak, akkor sem hinném, hogy céljuk állandó fogyasztóik megtévesztése, hergelése lenne. Ez esetben viszont fontos lenne minél előbb hatékony intézkedéseket tenni, hogy a „központban” ne írják el az árakat, ha pedig a „központ” mégis hibázik, a hibát azonnal jelentsék, majd a különbözetet bocsánatkérés kíséretében, kedvesen juttassák vissza a fogyasztónak.

Külön kérdés vonatkozott a vásárlók könyvének kezelésére. A könyvbe tett bejegyzéseket - amennyiben azokat a helyszínen nem válaszolták meg - 30 napon belül kell írásban megválaszolni, úgy, hogy annak nyoma maradjon. A válaszokat a hatóságok ugyanis két évig ellenőrizhetik az üzletekben. Teljesen mindegy, hogy az első, vagy a második oldal került a fogyasztóhoz, ha a bejegyzés hiteles, a válaszadás mindenképpen kötelező. Amennyiben mégsem kapnánk írásos reakciót, az egész történetet érdemes a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság területileg illetékes felügyelőségén bejelenteni, s ha a jogsértés bizonyítást nyer, az üzletre bírságot szabnak ki.

A másik kérdés arra vonatkozik, hogy az üzlet visszatarthat-e számlát, nyugtát. A válasz természetesen „nem”, hiszen a fogyasztó a nyugtával tudja bizonyítani a vásárlás tényét, arra sok szempontból szüksége lehet. Gondoljunk csak arra, ha kiderül, hogy az egyik megvásárolt termék nem megfelelő minőségű (romlott). Ebben az esetben csakis és kizárólag a nyugta birtokában reklamálhatunk.

Soha ne feledjük, a legfontosabb fogyasztóvédők mi magunk, fogyasztók vagyunk. Egy bejelentés, reklamáció, vagy a jogainkért való fellépés akkor is aranyat ér, ha azzal már nem nyerhetünk: előremozdíthatjuk mások ügyét, vagy felhívhatjuk a kereskedő figyelmét a helyes magatartásra.

Siklósi Máté
Fogyasztóvédelmi tanácsadó
www.cpcontact.hu  
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Mária Ádám, 2018. április 13. - péntek 08:25

A nevem Mária Ádám, egy egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot hagyott bennünket, annyira zavaros és frusztrált voltam, hogy fizetném a hatalmas adósságot. Egy nap átkerültem az interneten, és rámutattam (Jörg Stephen) arról, hogy GINA MORGAN segített neki egy kölcsönt. Így 15 000 000 Ft összegű kölcsönt kértem 5 évig a Társaságtól a postán keresztül (ginamorganloancompany@gmail.com). Amikor a hitelre jelentkeztem, fogadást tettem Istennek, hogy ha megkapom a kölcsönt, a világ tudta, hogy mit tett velem, legnagyobb meglepetésem szerint kevesebb mint 48 óra alatt a hitelem 2% -os kamatlábbal történt. Most a férjem adósságát rendeztem, és új életet és vállalkozást indítottam. Teljesítette az én fogadalmat. Tehát, ha bármilyen típusú kölcsönt szeretne 2% -ig, kérjük, lépjen kapcsolatba GINA MORGAN HITELKERESKEDELMI KFT. E-mail címével, ginamorganloancompany@gmail.com

Wilhelm Aiden úr, 2018. március 13. - kedd 18:10

Jó nap, Köszöntjük a Wilhelm Aiden Loans-nel, vagyunk nemzetközi hitelintézet és hitelezők, akik felajánlották kölcsönöket különböző egyéneknek és cégeknek Európában, Ázsiában és a világ más részein. Kölcsönökre van szüksége? Szeretne kifizetni a számláit? Szeretne pénzügyileg stabil? Az ügyfelek és a vállalati ügyfelek részére nyújtott kölcsönöket kínáljuk, kölcsönöket nyújtanak 3000 dollárról 700 000 dollárra. Minden érdekelt pályázónak össze kell hangolnia a vállalat politikáját. Vegye fel velünk a kapcsolatot e-mailen keresztül: waspeedyloans.office@gmail.com az eljáráshoz. Kösz Hitelkérelem: * Jelentkező neve: * Cím: * Város: * Állapot: * Ország: * Neme: * Családi állapot: * Kor: * Foglalkozása: * Jövedelemadat: * Tel: * Mobil: * Kért összeg: * Hitel időtartam: * Hitel cél: * Kértél korábban egy kölcsönt? * Beszélsz angolul?: Vásárlói szolgáltatás: waspeedyloans.office@gmail.com A Hiteligénylés benyújtása után 24 óránál kevesebbet vár el az előzetes válasz, és az Öntől kapott információk kézhezvételétől számított 48 órán belül finanszírozást kap. Üdvözlettel Wilhelm Aiden úr

Wilhelm Aiden úr, 2018. március 13. - kedd 18:09

Jó nap, Köszöntjük a Wilhelm Aiden Loans-nel, vagyunk nemzetközi hitelintézet és hitelezők, akik felajánlották kölcsönöket különböző egyéneknek és cégeknek Európában, Ázsiában és a világ más részein. Kölcsönökre van szüksége? Szeretne kifizetni a számláit? Szeretne pénzügyileg stabil? Az ügyfelek és a vállalati ügyfelek részére nyújtott kölcsönöket kínáljuk, kölcsönöket nyújtanak 3000 dollárról 700 000 dollárra. Minden érdekelt pályázónak össze kell hangolnia a vállalat politikáját. Vegye fel velünk a kapcsolatot e-mailen keresztül: waspeedyloans.office@gmail.com az eljáráshoz. Kösz Hitelkérelem: * Jelentkező neve: * Cím: * Város: * Állapot: * Ország: * Neme: * Családi állapot: * Kor: * Foglalkozása: * Jövedelemadat: * Tel: * Mobil: * Kért összeg: * Hitel időtartam: * Hitel cél: * Kértél korábban egy kölcsönt? * Beszélsz angolul?: Vásárlói szolgáltatás: waspeedyloans.office@gmail.com A Hiteligénylés benyújtása után 24 óránál kevesebbet vár el az előzetes válasz, és az Öntől kapott információk kézhezvételétől számított 48 órán belül finanszírozást kap. Üdvözlettel Wilhelm Aiden úr

draconius, 2012. július 01. - vasárnap 13:18

A kettős árfeltüntetéssel kapcsolatban merült fel bennem a következő kérdés: Sok hasonló, de különböző kiszerelésű termék árának összehasonlításakor egy ideje automatikusan a kilónkénti/literenkénti stb. egységárat nézem. A mai napon két terméket is vásároltam egy debreceni hipermarketben, ahol a termék ára helyesen, de az egységárak hibásan voltak feltüntetve: - barbecue szósz: 399 Ft, 250 ml. (Egységár: 596 Ft / 1 liter (hiányzott egy egyes az elejéről)) - nyírfacukor: 476 Ft, 500 g. (Egységár: 476 Ft / kg. (vagyis kilós kiszerelésként volt kezelve)) Mivel a döntésem az egységár alapján történő összehasonlítás eredményétől függ, ezért nyilvánvalóan megvalósul a megtévesztő árfeltüntetés, bár a termék darabára helyesen szerepelt a címkén. Ezekben az esetekben érvényesíthető az olcsóbb áron való vásárlás?

Lengyel, 2011. május 27. - péntek 19:20

Ma az Aldiban (Debrecen) akartam venni egy külső winchestert. Az ára 18900 Ft helyett 9999 Ft volt. Üveges vitrinből a biztonsági őr által riasztott bolvezető szedte ki, legalább 30 db közül, és közölték, hogy az ár hibás, és nem 9900 Ft, hanem 22000 Ft. Állam leesett, és elhagytam a helyszínt. A boltvezető /üzletvezető/ észrevételemre közölte, hogy ők is emberek, és tévedhetnek. Én közöltem, hogy lehet tévedni, de ennek az az ára, hogy nekem ad egy készüléket a feltüntetett áron, majd távozásom után akár korrigálhatja is az árat. A kettős árfeltüntetés számomra azt jelenti, hogy az olcsóbb áron vásárolhatom meg a terméket. Az üzletvezető közölte, hogy nem érdemes álmodoznom.. Hazatérve ezt az oldalt találtam, ahol orvoslási javaslatot várok a feltárt és rendkívül bosszantó, felháborító hibára. Van segítség, vagy nyeljem le ezt is? Az erdeti 18900 Ft helyett 9999 Ft-os ártáblát a boltvezető azonnal levette, és kitett egy 22000 Ft-os árat. A vásárlók könyvébe se írtam be, hisz levegőt se kaptam hirtelen... Tehetek valamit? Tisztelettel, Lengyel

janika, 2009. június 23. - kedd 22:59

senator412 védelmében, csak annyit szeretnék írni hogy az ő általa felvetett probléma sajnos nagyon jellemző a magyar üzletekben,de a legjellemzőbb az említett üzletláncnál . Az eladók itt hajlamosak olyan hangnemet megengedni a vásárlókkal szemben ami felháborítja az embert . Sokszor tapasztaltam mint vásárló , és mint ott dolgozó vagyonőr ként tapasztalnom a problémát ,és nem egy üzletről van szó . Énnekem olybá tünik a dolog mintha oktatnák a Penny alkalmazottaknak " bunkóságot "( elnézést a kifejezésért,de máshogy nem lehet jellemezni azt a magatartást ) . Siklósi úr védelmében csak annyit hogy a sajnos a törvényekhez nem adtak még ki értelmező kézi szótárt . Mert a törvényrendelet leegyszerűsítve arról szol hogy, a vásárlók szíve joga eldönteni hogy megveszi-e az adott terméket vagy nem ebben az eladok nem befolyásolhatják . Szerintem ezt takarja ez a paragrafus.Tehát ha ön akkor azt mondja hogy azon az áron nem kéri a terméket akkor az eladó kötelessége azt tudomásul venni és adott keretek között megoldást találni ( vagy visszafizeti a vételárat ,vagy abban az összegben más termékre vagy termékekre beváltani .Ez a megszokott eljárás az üzletekben , mindegy hogy hol ,és hogy meik cég üzletéről van szó ),és akkor is megfelelő és tisztelettudó hangnemet kell használnia mind a vásárlónak mind az eladónak.Ha netán tévednék valamiben akkor javítsanak ki ( nem haragszok meg érte ).

Siklósi Máté, 2009. április 20. - hétfő 20:11

Kedves Senator 412 (elnézést, becsületes nevével nem tisztelt meg)! Nem gondolom, hogy jelen esetben az agresszivitás a kereskedelmi gyakorlat része lett volna, hiszen azzal nem befolyásolták a fogyasztó termékválasztását. Köszönettel tartozom, hogy hitelesen és pontosan idézte a jogszabályt, de kérem, hogy gondolja át annak a következő részét még egyszer: "az adott helyzetben jelentõsen korlátozza vagy alkalmas arra, hogy jelentõsen korlátozza a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetõségét a tájékozott döntés meghozatalára és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas." Köszönöm a kérdését! Siklósi Máté

senator412, 2009. március 22. - vasárnap 23:45

Nem értem, Siklósi úr szerint miért nem ütközik jogszabályba a nem megfelelő kereskedelmi hangnem, amikor éppen az általa hivatkozott 2008. évi XLVII. törvény mondja ki, hogy tisztességtelen az a kereskedői gyakorlat, ami agresszív, és azt definiálja is a következőképpen: 8. § (1) Agresszív az a kereskedelmi gyakorlat, amely - figyelembe véve valamennyi tényszerû körülményt - pszichés vagy fizikai nyomásgyakorlással - akár a fogyasztóval szembeni hatalmi helyzet kihasználása, akár a fogyasztó zavarása révén - az adott helyzetben jelentõsen korlátozza vagy alkalmas arra, hogy jelentõsen korlátozza a fogyasztónak az áruval kapcsolatos választási vagy magatartási szabadságát, illetve lehetõségét a tájékozott döntés meghozatalára és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas. (2) Annak megállapítására, hogy egy kereskedelmi gyakorlat agresszív-e, figyelembe kell venni a következõket: a) a kereskedelmi gyakorlat idõzítése, helye, jellege és alkalmazásának idõtartama, b) a kereskedelmi gyakorlat során alkalmazott szóhasználat vagy magatartás fenyegetõ, félelemkeltõ vagy becsmérlõ volta, c) súlyos, a fogyasztó ítélõképességének korlátozására alkalmas, a kereskedelmi gyakorlat megvalósítója által ismert körülmény felhasználása a fogyasztó áruval kapcsolatos döntésének befolyásolására Véleményem szerint a fenti eset bőven kimeríti ezeket a kritériumokat...

Kommentek

macus lil, 2018. június 17.

Tisztelt Hölgyem / Uram
Örömmel tudom tájékoztatni Önt arról, hogyan lehet kölcsönö...

Nincs tartozásom, de feketelistán vagyok...

Mr. Dékány Endre, 2018. június 16.


Hitel ajánlat!! keres egy becsületes kölcsönt? ha igen, 2% -os alacsony kamatlábat kín...

Menekülés a UPC-től

Hobelman, 2018. június 12.

Vannak pénzügyi nehézségei? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Li...

Patika trükk

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés