Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tojáskálvária: biotyúk ketrecben?!

Szabó Emese, 2009. március 18. - szerda 09:44
Címkék: fogyasztóvédelem, élelmiszer, bio, átverés, ellenőrzés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A biotermékekkel kapcsolatos visszaélések mindig nagy port vernek fel. Így történt ez a látszólag biotojást forgalmazó, ám a biotermelésnek homlokegyenest ellentmondó tartásmódot alkalmazó Biotojás Kft. esetében is. Mit mond az ügyről a Biokontroll, hogyan vélekednek a biotojást előállítók és nem utolsó sorban: mit mond a fogyasztóvédelem?


Új szabályozás vonatkozik az Európai Unióban előállított és forgalmazott biotermékekre, így a tojásokra is. (A Tanács 2092/91/EGK rendeletét január elsejével váltotta le a Tanács 834/2007 és a Bizottság 889/2008-as rendelete.) "A régi szabályozás engedélyezte, hogy a cégek akkor is használhassanak öko- vagy bió szócskát tartalmazó márkanevet, ha adott termékük nem rendelkezett öko- vagy bio minősítéssel."

"Múlt év végéig a cégek azzal a feltétellel alkalmazhatták ezeket a kifejezéseket márkaneveikben, ha a címkére ráírták, hogy az adott termék nem biotermék. Az uniós alapelv szerint ugyanis félrevezető megnevezés nem alkalmazható - magyarázza dr. Roszík Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezetője, majd folytatja: Az új rendelet mást mond: eszerint a nem ökológiai eredetű mezőgazdasági termékeken, élelmiszereken és takarmányokon nem szerepelhet olyan megnevezés (öko, bió, ökológiai, biológiai stb.), jelzés (bió logóra, védjegyre hasonlító ábra), amely ökológiai gazdálkozásra utalhat, ezáltal félrevezetve a fogyasztót. A korlátozás már a védjegyzett márkanevekre, és értelmezésünk szerint az előállító vagy forgalmazó cég nevére is vonatkozik" - szögezi le Roszík, aki szerint a Biotojás Kft. esete is ebbe a kategóriába tartozik.

"Ez a cégnév csak akkor lehet nem félreérthető, ha a vállalkozás valóban bioterméket állítana elő, amiről szó sincs, vagy a tojás nem lenne élelmiszer, és nem lenne bio változata. Másrészt az a gyakorlat sem helyes, hogy a cégnévben szereplő Biotojás szó ki van emelve, nem pedig a szokásos módon van elhelyezve."


Ég és föld

A tojástermelés különösen kényes terület, hiszen a tojók ketreces tartása és biotartása között hatalmas a különbség. "Ha megkérdeznék tőlem, mi a bio abszolút ellentéte, nem azt mondanám, hogy a vegyszeres mezőgazdaság, hanem azt, hogy a ketreces tyúktartás. Míg ez utóbbinál a tyúkok emeletes, rácsos boxokban, nagyjából egy A4-es papír nagyságú területen élik le egész életüket, addig a mi rendszerünkben az állatoknak bőven van helyük, és kimehetnek szabad levegőre. Az ólban maximum hat tyúk lehet egy négyzetméteren, és minden tojóra legalább tizennyolc centiméteres ülőrúdnak kell jutnia."

Forrás: MTI

Biogazdaság Püspökhatvanban

"A tojófészkek száma is szigorúan szabályozott: egy fészekre maximum hét tojó juthat, közös fészek esetén pedig egyedenként százhúsz négyzetcentiméternyi területnek kell egy szárnyasra jutnia. A kifutó minimális területe is meghatározott: tyúkonként négynégyzetméternyi terület szükséges. Ez a tartásmód nem csak humánus, de állategészségügyi szempontból is jobb, hiszen az tojók nincsenek összezárva, kisebb a fertőzésveszély" – magyarázza a szakember, akitől azt is megtudtuk, hogy a bio tartásmód nem csak a ketrecesnél lényegesen rosszabb helykihasználás miatt drágább, de azért is, mert a biotermeléshez több takarmány kell, hiszen az állatok ledolgozzák a tápanyagot: futkosnak, kapirgálnak. A takarmánynak természetesen biónak kell lennie, és az állatoknak szálas takarmányt is kapniuk kell, hogy csipkedni tudjanak.


Ár és érték?

A biotermelők számára azért kulcskérdés a biotermékek feliratozása, mert míg náluk ez a tartásmód komoly többletköltséget jelent, addig a bióhoz csak nevükben köthető termelők lényegesen alacsonyabb árral jelenhetnek meg a piacon, megtévesztő feliratozással. Emiatt a biotermelők súlyos versenyhátrányba kerülnek, hiszen ha a fogyasztó egy bió és egy biónak vélt termék között áruk alapján dönt, nyilván az olcsóbbikat veszi majd. A megtévesztő feliratozást vagy cégnevet használó vállalkozások persze nem csak piaci konkurenciát jelentenek, de blokkolják is a biotermékek iránti keresletet: nem valódi biotermék vásárlásakor a vevő csalódott lesz, hiszen azt gondolhatja, biotojást fogyaszt, különbséget viszont nem érez.

Cégek, fajták, boltok

Nem csak a cégnevek hanem a fajtanevek is lehetőséget adhatnak a megtévesztésre. Van például egy Öko-10 fajtacsoporthoz tartozó tönkölybúza, amelyet bió- és hagyományos módon egyaránt termesztenek. Ha azonban a termékfelirat a fajtanevet hangsúlyozza, könnyen bioterméknek tűnhet a hagyományos módon termesztett gabona is. Az ilyen jelölésekkel a cégek jellemzően biotermékek iránti igényt lovagolják meg, hiszen a fogyasztók egy része sajnos még ma sem tudja, hogy biotermékeken kötelező jelzésnek kell szerepelnie, méghozzá az ellenőrző szerv megnevezésének és kódjának. Tipikus a biobolt helyzete is: vannak olyan bioboltok, amelyek nem is tartanak biotermékeket. Ez azonban még a Biokontroll Hungária álláspontja szerint sem ütközik az uniós rendeletekkel, mert azok csak a termékjelölésre vonatkozóan tartalmaznak korlátozásokat. A megoldás ilyen üzletekben tehát az, ha a kötelező jelöléseket keressük. Ezek a következők: „Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik“, vagy ehhez hasonló felirat, és az ellenőrző szervezet neve és kódszáma. Emellett a kereskedelmi egységnek tanúsítvánnyal is rendelkeznie kell.


Fehér holló

A Biokontroll vezetőjétől megtudtuk, hogy Magyarországon alig néhány cég foglalkozik biotojás előállításával, részben, mert tyúkok esetében ez a tartásmód különösen nagy kihívást jelent. A hazai cégek közül mindössze egy olyat találunk, amely be tudott jutni a nagy áruházláncok polcaira is: ez a tizennyolcezer tojóval dolgozó Biolla Kft., amely saját bőrén is érzi a Biotojás Kft. ügyét: "A Biotojás nevű céggel a falurádióban is foglalkoztak, és az adás után felhívott bennünket a Vas megyei hatósági állatorvos, elmesélve, mennyire lehordtak minket az adásban. Fel voltam háborodva, és utánajártam a dolognak: ekkor derült ki, hogy nem minket támadtak, hanem a Biotojás Kft.-t, mégis mindenki ránk asszociált" - mondja dr. Kertész Tamás, a Biolla tulajdonosa, majd hozzáteszi, hogy biotojással foglalkozó kollégái szerint is megtévesztő a Biotojás cégnév, hiszen a vállakozás egyáltalán nem foglalkozik biotojás termeléssel.


Le a felirattal?

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jelenleg is foglalkozik a Biotojás Kft. Ügyével. Kathi Attilától, a hatóság szóvivójétől megtudtuk, ilyen esetben fölmerül a kérdés, hogy a cégnév megtévesztő volta miatt lehet-e eljárást indítani a vállalkozás ellen. Másrészt kérdés az is, hogy a termék feliratozása szabályos-e. "Ahhoz, hogy ezt eldönthessük, meg kel vizsgálnunk a csomagolást, és meg kell állapítanunk, hogy összességében a termék címkéje megtévesztőnek minősül-e, hiszen a fogyasztó alapvetően a szembetűnő információk alapján tájékozódik, így komolyan befolyásolhatja, ha egy nem bió terméken nagyobb hangsúlyt kap a biotermékre utaló cégnév, mint az, hogy a tojást valójában ketreces tartással termelik. Pontosan ezért vizsgáljuk, lehet-e szó megtévesztésről" - magyarázza a szóvivő. Másrészt tavaly szeptemberben érvénybe lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, amit a cégnév ilyen jellegű feltüntetése nagy valószínűséggel ugyancsak sért: a cég ugyan valóban nem nevezi biónak termékét, nem állítja, hogy biotojást forgalmaz, de a cégelnevezést akkor is megtévesztő módon használja.

Forrás: MTI

Uniós elvárásoknak megfelelő baromfi tenyésztelep Téten



Céges ügyek

A cégtörvény egyértelműen rögzíti, hogy a cégek megnevezése nem lehet megtévesztő: lehet ugyan, hogy amikor a vállalkozást a cégjegyzékbe bejegyezték, a cégbíróság elfogadta azt a nyilatkozatot, amely szerint a vállalkozás biotojás termeléssel akar foglalkozni, hiszen bejegyzéskor nem lehet vizsgálni, hogy a bejegyzett tevékenység ténylegesen fedi-e a valós tevékenységet. Ha azonban tényekkel lehet alátámasztani, hogy a cégnév megtévesztő, cégbírósági eljárásban kezdeményezhető a bejegyzés megváltoztatása. Az NFH jelenleg vizsgálja azt is, ki jogosult ilyen jellegű vizsgálat lefolytatására. Megkérdeztük az ügyről a Biotojás Kft. ügyvezetőjét, Molnár Zoltánt is: a cégvezető azt hangsúlyozta, hogy cége még 1996-ban, tizenhárom évvel ezelőtt megalakult, és azóta működik BIOTOJÁS Mezőgazdasági Korlátolt Felelősségű Társaság néven. Kezdetben ugyan tervben volt az is, hogy a cég biotojást termel, de végül gazdasági okok miatt a ketreces tartásnál maradtak.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Zorro, 2017. augusztus 16.

Hirdetek egy fényképező gépet és nálam is próbálkozik egy Barbara terrilea / barbaraterrilea...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

Vigyázat, 2017. augusztus 16.

Hirdetek egy fényképező gépet és nálam is próbálkozik egy Barbara terrilea / barbaraterrilea...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

Vigyázat, 2017. augusztus 16.

Hirdetek egy fényképező gépet és nálam is próbálkozik egy Barbara terrilea / barbaraterrilea...

Nigériai csalások: még mindig lesik hirdetéseinket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés