Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Tojáskálvária: biotyúk ketrecben?!

Szabó Emese, 2009. március 18. - szerda 09:44
Címkék: fogyasztóvédelem, élelmiszer, bio, átverés, ellenőrzés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A biotermékekkel kapcsolatos visszaélések mindig nagy port vernek fel. Így történt ez a látszólag biotojást forgalmazó, ám a biotermelésnek homlokegyenest ellentmondó tartásmódot alkalmazó Biotojás Kft. esetében is. Mit mond az ügyről a Biokontroll, hogyan vélekednek a biotojást előállítók és nem utolsó sorban: mit mond a fogyasztóvédelem?


Új szabályozás vonatkozik az Európai Unióban előállított és forgalmazott biotermékekre, így a tojásokra is. (A Tanács 2092/91/EGK rendeletét január elsejével váltotta le a Tanács 834/2007 és a Bizottság 889/2008-as rendelete.) "A régi szabályozás engedélyezte, hogy a cégek akkor is használhassanak öko- vagy bió szócskát tartalmazó márkanevet, ha adott termékük nem rendelkezett öko- vagy bio minősítéssel."

"Múlt év végéig a cégek azzal a feltétellel alkalmazhatták ezeket a kifejezéseket márkaneveikben, ha a címkére ráírták, hogy az adott termék nem biotermék. Az uniós alapelv szerint ugyanis félrevezető megnevezés nem alkalmazható - magyarázza dr. Roszík Péter, a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. ügyvezetője, majd folytatja: Az új rendelet mást mond: eszerint a nem ökológiai eredetű mezőgazdasági termékeken, élelmiszereken és takarmányokon nem szerepelhet olyan megnevezés (öko, bió, ökológiai, biológiai stb.), jelzés (bió logóra, védjegyre hasonlító ábra), amely ökológiai gazdálkozásra utalhat, ezáltal félrevezetve a fogyasztót. A korlátozás már a védjegyzett márkanevekre, és értelmezésünk szerint az előállító vagy forgalmazó cég nevére is vonatkozik" - szögezi le Roszík, aki szerint a Biotojás Kft. esete is ebbe a kategóriába tartozik.

"Ez a cégnév csak akkor lehet nem félreérthető, ha a vállalkozás valóban bioterméket állítana elő, amiről szó sincs, vagy a tojás nem lenne élelmiszer, és nem lenne bio változata. Másrészt az a gyakorlat sem helyes, hogy a cégnévben szereplő Biotojás szó ki van emelve, nem pedig a szokásos módon van elhelyezve."


Ég és föld

A tojástermelés különösen kényes terület, hiszen a tojók ketreces tartása és biotartása között hatalmas a különbség. "Ha megkérdeznék tőlem, mi a bio abszolút ellentéte, nem azt mondanám, hogy a vegyszeres mezőgazdaság, hanem azt, hogy a ketreces tyúktartás. Míg ez utóbbinál a tyúkok emeletes, rácsos boxokban, nagyjából egy A4-es papír nagyságú területen élik le egész életüket, addig a mi rendszerünkben az állatoknak bőven van helyük, és kimehetnek szabad levegőre. Az ólban maximum hat tyúk lehet egy négyzetméteren, és minden tojóra legalább tizennyolc centiméteres ülőrúdnak kell jutnia."

Forrás: MTI

Biogazdaság Püspökhatvanban

"A tojófészkek száma is szigorúan szabályozott: egy fészekre maximum hét tojó juthat, közös fészek esetén pedig egyedenként százhúsz négyzetcentiméternyi területnek kell egy szárnyasra jutnia. A kifutó minimális területe is meghatározott: tyúkonként négynégyzetméternyi terület szükséges. Ez a tartásmód nem csak humánus, de állategészségügyi szempontból is jobb, hiszen az tojók nincsenek összezárva, kisebb a fertőzésveszély" – magyarázza a szakember, akitől azt is megtudtuk, hogy a bio tartásmód nem csak a ketrecesnél lényegesen rosszabb helykihasználás miatt drágább, de azért is, mert a biotermeléshez több takarmány kell, hiszen az állatok ledolgozzák a tápanyagot: futkosnak, kapirgálnak. A takarmánynak természetesen biónak kell lennie, és az állatoknak szálas takarmányt is kapniuk kell, hogy csipkedni tudjanak.


Ár és érték?

A biotermelők számára azért kulcskérdés a biotermékek feliratozása, mert míg náluk ez a tartásmód komoly többletköltséget jelent, addig a bióhoz csak nevükben köthető termelők lényegesen alacsonyabb árral jelenhetnek meg a piacon, megtévesztő feliratozással. Emiatt a biotermelők súlyos versenyhátrányba kerülnek, hiszen ha a fogyasztó egy bió és egy biónak vélt termék között áruk alapján dönt, nyilván az olcsóbbikat veszi majd. A megtévesztő feliratozást vagy cégnevet használó vállalkozások persze nem csak piaci konkurenciát jelentenek, de blokkolják is a biotermékek iránti keresletet: nem valódi biotermék vásárlásakor a vevő csalódott lesz, hiszen azt gondolhatja, biotojást fogyaszt, különbséget viszont nem érez.

Cégek, fajták, boltok

Nem csak a cégnevek hanem a fajtanevek is lehetőséget adhatnak a megtévesztésre. Van például egy Öko-10 fajtacsoporthoz tartozó tönkölybúza, amelyet bió- és hagyományos módon egyaránt termesztenek. Ha azonban a termékfelirat a fajtanevet hangsúlyozza, könnyen bioterméknek tűnhet a hagyományos módon termesztett gabona is. Az ilyen jelölésekkel a cégek jellemzően biotermékek iránti igényt lovagolják meg, hiszen a fogyasztók egy része sajnos még ma sem tudja, hogy biotermékeken kötelező jelzésnek kell szerepelnie, méghozzá az ellenőrző szerv megnevezésének és kódjának. Tipikus a biobolt helyzete is: vannak olyan bioboltok, amelyek nem is tartanak biotermékeket. Ez azonban még a Biokontroll Hungária álláspontja szerint sem ütközik az uniós rendeletekkel, mert azok csak a termékjelölésre vonatkozóan tartalmaznak korlátozásokat. A megoldás ilyen üzletekben tehát az, ha a kötelező jelöléseket keressük. Ezek a következők: „Ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származik“, vagy ehhez hasonló felirat, és az ellenőrző szervezet neve és kódszáma. Emellett a kereskedelmi egységnek tanúsítvánnyal is rendelkeznie kell.


Fehér holló

A Biokontroll vezetőjétől megtudtuk, hogy Magyarországon alig néhány cég foglalkozik biotojás előállításával, részben, mert tyúkok esetében ez a tartásmód különösen nagy kihívást jelent. A hazai cégek közül mindössze egy olyat találunk, amely be tudott jutni a nagy áruházláncok polcaira is: ez a tizennyolcezer tojóval dolgozó Biolla Kft., amely saját bőrén is érzi a Biotojás Kft. ügyét: "A Biotojás nevű céggel a falurádióban is foglalkoztak, és az adás után felhívott bennünket a Vas megyei hatósági állatorvos, elmesélve, mennyire lehordtak minket az adásban. Fel voltam háborodva, és utánajártam a dolognak: ekkor derült ki, hogy nem minket támadtak, hanem a Biotojás Kft.-t, mégis mindenki ránk asszociált" - mondja dr. Kertész Tamás, a Biolla tulajdonosa, majd hozzáteszi, hogy biotojással foglalkozó kollégái szerint is megtévesztő a Biotojás cégnév, hiszen a vállakozás egyáltalán nem foglalkozik biotojás termeléssel.


Le a felirattal?

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) jelenleg is foglalkozik a Biotojás Kft. Ügyével. Kathi Attilától, a hatóság szóvivójétől megtudtuk, ilyen esetben fölmerül a kérdés, hogy a cégnév megtévesztő volta miatt lehet-e eljárást indítani a vállalkozás ellen. Másrészt kérdés az is, hogy a termék feliratozása szabályos-e. "Ahhoz, hogy ezt eldönthessük, meg kel vizsgálnunk a csomagolást, és meg kell állapítanunk, hogy összességében a termék címkéje megtévesztőnek minősül-e, hiszen a fogyasztó alapvetően a szembetűnő információk alapján tájékozódik, így komolyan befolyásolhatja, ha egy nem bió terméken nagyobb hangsúlyt kap a biotermékre utaló cégnév, mint az, hogy a tojást valójában ketreces tartással termelik. Pontosan ezért vizsgáljuk, lehet-e szó megtévesztésről" - magyarázza a szóvivő. Másrészt tavaly szeptemberben érvénybe lépett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, amit a cégnév ilyen jellegű feltüntetése nagy valószínűséggel ugyancsak sért: a cég ugyan valóban nem nevezi biónak termékét, nem állítja, hogy biotojást forgalmaz, de a cégelnevezést akkor is megtévesztő módon használja.

Forrás: MTI

Uniós elvárásoknak megfelelő baromfi tenyésztelep Téten



Céges ügyek

A cégtörvény egyértelműen rögzíti, hogy a cégek megnevezése nem lehet megtévesztő: lehet ugyan, hogy amikor a vállalkozást a cégjegyzékbe bejegyezték, a cégbíróság elfogadta azt a nyilatkozatot, amely szerint a vállalkozás biotojás termeléssel akar foglalkozni, hiszen bejegyzéskor nem lehet vizsgálni, hogy a bejegyzett tevékenység ténylegesen fedi-e a valós tevékenységet. Ha azonban tényekkel lehet alátámasztani, hogy a cégnév megtévesztő, cégbírósági eljárásban kezdeményezhető a bejegyzés megváltoztatása. Az NFH jelenleg vizsgálja azt is, ki jogosult ilyen jellegű vizsgálat lefolytatására. Megkérdeztük az ügyről a Biotojás Kft. ügyvezetőjét, Molnár Zoltánt is: a cégvezető azt hangsúlyozta, hogy cége még 1996-ban, tizenhárom évvel ezelőtt megalakult, és azóta működik BIOTOJÁS Mezőgazdasági Korlátolt Felelősségű Társaság néven. Kezdetben ugyan tervben volt az is, hogy a cég biotojást termel, de végül gazdasági okok miatt a ketreces tartásnál maradtak.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Thomas, 2017. június 26.

Hello, üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsön, lakáshitel, autóhitel, hallgatói hitel, ad...

Telefonok a szervizben

Báder Mátyásné, 2017. június 24.

Annyit tudok mondani,hogy ami tényleg fogyaszt azt be is tiltják.Az absolut nevű zsírégető kap...

Veszélyes zsírolvasztók

John Dyke, 2017. június 23.

Rossz pénzügyi helyzetben van? Kell egy kölcsön? A kínált szolgáltatások a következők:

Gyógyulni alternatívan

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés