Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

MÁV: töretlen népszerűtlenség

Tossenberger Tamás, 2009. február 10. - kedd 14:22
Címkék: fogyasztóvédelem, utazás, máv, díj, ügyintézés, reklamáció, panasz, eljárás, jog, szerződés, átverés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A rendszeres sztrájk, gyakori késések, járatkimaradások állandó gond a MÁV-nál. Pénzünket pedig sokszor csak a mondvacsinált procedúrákon átesve kaphatjuk vissza. A rendezetlen viszonyok tisztázása miatt az Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) most jogi útra terelt egy vitás ügyet.


„Azért fizetünk, hogy átlagosan huszonöt perc késéssel, egyre több pénzért, lepusztult, piszkos, télen hideg, nyáron, meleg vonatokon zötykölődhessünk, és még mi érezzük rosszul magunkat! Gratulálok, ez a MÁV!” - foglalja össze az utasok véleményét egy internetes fórumozó.

Utóbbi időben legelszántabban a Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) lép fel a vasúttársaság ellen. Tavaly például nyilvános keresetben bírálták szerződési feltételeiket. Célkeresztjükbe a helyjegyek vissza(nem)váltása került. A jegyeket a szabályzat szerint ugyanis csak huszonnégy órán belül, az általunk érintett állomásokon lehet visszaváltani.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Sokan nem tudják, hogy tizenöt percnél hosszabb késés esetén visszakérhető a helyjegy ára

Az FJSZ álláspontja szerint ez nem korrekt, ha eleve a vonat késedelme miatt vesztegettük az időnket. Azt is fölöslegesnek tartják, hogy a késést külön igazoltatni kell az állomás ügyeletesével, ezzel is dolgunkat szaporítva. Esetenként azt is nehéz elérni, hogy késésünk az államvasút szabályai szerint is annak számítson, ugyanis vonatunk késését indulás előtt nem sokkal is jelezhetik, mentesülve ezzel a következményektől. Végül pedig, bizonyos szituációkat indokolatlanul sorolnak a vis maior (nem várt kényszerítő körülmény) kategóriába, ez pedig az FJSZ szerint jogilag nem helytálló. (A közbeszéd persze nem tesz különbséget a MÁV Zrt. és leányvállalatai közt, így nemritkán a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt.-t okolják a vasút más divízióinak "köszönhető" késések miatt is.)

Utánajártunk, hol tart most az eljárás: „Tavaly júliusban adtuk be keresetünket. A Fővárosi Bíróság a tárgyalást 2009 áprilisára tűzte ki, annak ellenére, hogy a törvény legfeljebb négy hónapot engedélyez erre. Kifogásunkra a bíróság elnöke lényegében azt válaszolta, hogy sok a dolguk. Olyan információm nincsen, miszerint a vasúttársaság érdemben változtatott volna magatartásán. Még az álláspontjukat sem ismerjük a perben, mert bár határidővel kötelezték őket rá, egyelőre nem nyilatkoztak.” - mondta el Erdélyi Márk, az FJSZ elnöke. Megkeresésünkre Balogh-Fazekas Anita MÁV Start-szóvivő azt válaszolta, hogy "az ügy jelenlegi szakaszában nem szeretnének tájékoztatást adni a részletekről."

Mindennapok a vasúttal

Az utasok leginkább a gyakori késések miatt dühösek. A személyszállításért felelős leányvállalat szóvivője szerint tavaly 1312 darab ilyen jellegű bejelentés érkezett hozzájuk, ám Balogh-Fazekas Anita szerint ezek olyan üzemi-, vagy vasúton kívüli tényezőkre vezethetőek vissza, mint a vágányzár, a biztosítóberendezések hibája (akku- vagy kábellopás), illetve a balesetek. A késéspanaszok száma tavaly az előző évihez képest tizenöt százalékkal csökkent. Aktuális probléma a bérletre vonatkozó diákkedvezmények kérdése is. Ez amellett, hogy csak a lakóhely és az oktatási intézmény közötti útra vonatkozik, fontos, hogy önmagában, csak diákigazolvánnyal nem érvényes, külön igazolást kell igényelni mellé! Kényes téma az üdülési csekk használata is. Számos fórumozó panaszkodik, hogy vélt, vagy valós (minimális) sérülés esetén sem fogadják el a csekket.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Felemás a fogyasztók tájékoztatása

Sokaknak gondot okoz a decembertől megváltozott menetrend is, többek közt azért, mert még elfogadható menetidővel utazni már szinte csak az eleve drágább InterCityvel (IC) lehet. Ez ellen egyelőre sok mindent nem tehetünk, de a Fejér megyei aláírásgyűjtés, és más fogyasztói panaszok jelen állás szerint nem kizárt, hogy a közeljövőben változást hoznak. A fenti panaszok mellett az utasszállítási szerződés azon pontjára is felhívnánk a figyelmet, amely szerint: "A MÁV-Start Zrt. tizenöt percen túli késés esetén, akár kártérítési igény érvényesítése nélkül is köteles a helyjegy árát visszatéríteni. Harminc percen túli késés esetén a helyjegy árának visszatérítése mellett kártérítési igény is érvényesíthető, ha az utasnak bizonyíthatóan kárt okozott a vonat késése. Kártérítés jár az útipoggyász elvesztése esetén is, ha az utas ülőhelyét biztosította”. A MÁV-Start kommunikációs igazgatója, Dr. Sági Zoltán elmondta, IC-késések esetén a MÁV-Start Zrt. helyszínen lévő munkatársai is felhívják a figyelmet a késés miatti viteldíjvisszatérítés lehetőségére.

A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megtéríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította, és
a) a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy
b) a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.

(10/1997. (I. 28.) Korm. rendelet 20. §)

Van kiút?

Az utazók számára javulást hozhat a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (MÁV-Start) és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szervezetének (FEOSZ) tavaly decemberi egyezsége. Eszerint a fogyasztóvédők tájékoztatják az utasokat jogaikról, egyben panaszfórumot is biztosítanak a vonattal utazók számára. „A FEOSZ-hoz érkező észrevételeket a vasúttársaság a lehető leghamarabb megválaszolja. A megállapodás aláírása óta több utas fordult már hozzánk, tapasztalataink szerint az együttműködésnek köszönhetően eddig gyors és megnyugtató válaszokat kaptak a MÁV-tól.” - számol be Dr. Eitmann Norbert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogtanácsosa. Belföldi utazási panasz esetén tizenöt napos, nemzetközinél három hónapos határidőn belül kapunk választ sérelmünkre, melyet postai úton, e-mailben, telefonon és faxon is jelezhetünk. A MÁV Start vállalta, hogy az ügyben tett intézkedésekről e-mail-ben tájékoztatja a FEOSZ-t is. Közel egy éve egyébként már a vasúttársaságnak is lehet e-mail-ben panaszkodni. A MÁV Zrt. honlapjára érkező panaszlevelünket a rendszer automatikusan a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt. honlapjára irányítja, választ is ők adnak felvetésünkre. 

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Eitmann hozzátette: „Több tekintetben egyetértünk az FJSZ keresetében foglaltakkal. Közös célunk, hogy a szolgáltató sokkal jobban figyelembe vegye a fogyasztókat. Hogy a MÁV szerződési feltételei alkalmasak-e a megtévesztésre, a bíróságnak kell megállapítania. Amíg ez megtörténik, azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak a lehetséges késésekről, törlésekről, és az ilyen esetekben fennálló lehetőségeikről.”


Honnan informálódjunk?

A legbiztosabb pont a MÁV internetes menetrendi tájékoztatása, amely átfogó képet ad a járatok közlekedési rendjéről és kezelése is egyszerű. Az oldalon a késésekről egyelőre nem kapunk információt, viszont kísérleti jelleggel már van olyan vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom), melynek közlekedése (és az esetleges késés) GPS segítségével online nyomon követhető. A neten jegyet is foglalhatunk, ezt a lehetőséget is érdemes igénybe venni. A világhálón kívül a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálata (belföldről a 06 40 49 49 49-es, külföldről a +36 1 371 94 49-es telefonszámon) is éjjel-nappal rendelkezésünkre áll. Nagyobb pályaudvarokon, mint a Miskolc-Tiszai, vagy a Budapest-Keleti, külön Ügyfélszolgálati Irodában is érdeklődhetünk úticélunk megközelítésének lehetőségeiről.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

csakvári istvánné, 2009. február 13. - péntek 09:45

Üd. Mindenkinek! Amikor azt hallom, hogy "tájékoztatjuk az utasokat és a vonatra várakozókat.......", már tudom, hogy ismét elkések a munkahelyemről. Most már úgyis minden mindegy alapon bemegyek Kelenföldre és leírom a panaszomat, amire 1-2 hét múlva jön válasz. "Elnézést kérünk a kellemetlenségért " stb. Mit szólna a MÁV ha én mint utas azzal állnék elő, hogy elnézésüket kérem, de ebben a hónapban nem tudtam megvenni a bérletemet, türelmüket kérem. Hisz nekem is csak ennyit válaszolnak ha reklamálok. Egyszer kipróbálom. Még csak annyit, hogy szeretném tudni ki az a személy(ek), aki kitalálja a menetrend változást, mi alapján, figyelik -e a csatlakozásokat? Szerintem nem, vagy csak én vagyok peches? Egyáltalán utána néz-e valaki, hogy az adott járaton mennyien utaznak? Hány kocsival kell(ene) közlekedtetni a vonatot, mert az már főleg bosszantó, hogy Kelenföldön már csak állóhely van, mert 1 kocsival közlekedik a BP.-Martonvásári vonat, igaz ez szép piros új vonat, de állva utazva teljesen mindegy, hogy régi vagy új. Persze a kalauz semmire nem tud érdemben válaszolni, bár az utasok és a MÁV között szerintem Ő a kontakt személy vagy tévedek??

Tarczali, 2009. február 12. - csütörtök 09:52

Kedves Utasok! Már többször éltem a reklamáció lehetőségével, amiről általában választ is kaptam, és intézkedtek is róla. Az utazási körülmények valóban romló tendenciát mutatnak. Az utazás költsége folyamatosan emelkedik, bár csökkent a reklamációk száma, de a működő vonalak száma is csökkent. Az pedig, hogy a folyamatos üzemeltetési problémákról nem megfelelő a tájékoztatás, ugyan nap mint nap munkába járáshoz kell használnom a vonatot, a szétválasztással csak rosszabb lett az üzemeltetés, mert a felelősség nem kinyomozható, az érdekérvényesítési lehetőség is megosztottá vált. Pl. egy vezetékszakadás órákra visszaveti a közlekedést, és 2-3 órával - az amúgy 1 óra 10 perces, 29 km távolságra vonatkozó - menetidőt megnöveli.

Klárimama, 2009. február 12. - csütörtök 08:04

Teljesen egyetértek a fogyasztóvédők törekvéseivel, és a vélemény adókkal: minden állami szolgáltató vállalat (volán, bkv, máv, stb) így működik, magas menedzseri fizetések mellett zéró színvonalú szolgáltatás, egy össznépi összefonódás az ország vezetésében, a kiutat nem látom, sajnos, csak szenvedem a többi állampolgárral együtt a következményeket.

Légrádyné, 2009. február 10. - kedd 15:40

Üdv. Mindenkinek ! Már megint a MÁV !!! Hajdanában (80-90-es években) amikor Bp-re szerettünk volna utazni autóval, akkor az óvatosabbak mindig azt javasolták, hogy: " Ne autóval menj, mert az autóddal történhet valami baj, de ha vonattal mész akkor biztosan időben odaérsz!". Na ez már így nem igaz, sajnos! Miért lett ilyen megbízhatatlan, és nívótlan a MÁV ? Pedig a MáV- vezér havi fixe több mint 3 millió forint, mit csinál Ő ezért ?? De tényleg, mit csinál?? A szolgáltatásuk a bányászbéka feneke alatt tanyázik !! Én a fizetésemért keményen megdolgozom!!!


1 2 3

Kommentek

oceanicfinance, 2017. november 22.

Hitelre van szüksége? Keresett már hol lehet kölcsön? Megpróbált valamilyen kölcsönt kapni?...

Nincs több egyoldalú szerződésmódosítás

Hobelman Finance, 2017. november 21.

Hitelre van szüksége? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Limited c...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

REMY.CREDIT, 2017. november 21.

XMAS HITEL IS MOST MÓDOSan alacsony áron 1%{REMY.CREDIT111@gmail.com}

Szüksége va...

A gyóntatófülke nem szauna

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés