Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

MÁV: töretlen népszerűtlenség

Tossenberger Tamás, 2009. február 10. - kedd 14:22
Címkék: fogyasztóvédelem, utazás, máv, díj, ügyintézés, reklamáció, panasz, eljárás, jog, szerződés, átverés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A rendszeres sztrájk, gyakori késések, járatkimaradások állandó gond a MÁV-nál. Pénzünket pedig sokszor csak a mondvacsinált procedúrákon átesve kaphatjuk vissza. A rendezetlen viszonyok tisztázása miatt az Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) most jogi útra terelt egy vitás ügyet.


„Azért fizetünk, hogy átlagosan huszonöt perc késéssel, egyre több pénzért, lepusztult, piszkos, télen hideg, nyáron, meleg vonatokon zötykölődhessünk, és még mi érezzük rosszul magunkat! Gratulálok, ez a MÁV!” - foglalja össze az utasok véleményét egy internetes fórumozó.

Utóbbi időben legelszántabban a Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) lép fel a vasúttársaság ellen. Tavaly például nyilvános keresetben bírálták szerződési feltételeiket. Célkeresztjükbe a helyjegyek vissza(nem)váltása került. A jegyeket a szabályzat szerint ugyanis csak huszonnégy órán belül, az általunk érintett állomásokon lehet visszaváltani.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Sokan nem tudják, hogy tizenöt percnél hosszabb késés esetén visszakérhető a helyjegy ára

Az FJSZ álláspontja szerint ez nem korrekt, ha eleve a vonat késedelme miatt vesztegettük az időnket. Azt is fölöslegesnek tartják, hogy a késést külön igazoltatni kell az állomás ügyeletesével, ezzel is dolgunkat szaporítva. Esetenként azt is nehéz elérni, hogy késésünk az államvasút szabályai szerint is annak számítson, ugyanis vonatunk késését indulás előtt nem sokkal is jelezhetik, mentesülve ezzel a következményektől. Végül pedig, bizonyos szituációkat indokolatlanul sorolnak a vis maior (nem várt kényszerítő körülmény) kategóriába, ez pedig az FJSZ szerint jogilag nem helytálló. (A közbeszéd persze nem tesz különbséget a MÁV Zrt. és leányvállalatai közt, így nemritkán a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt.-t okolják a vasút más divízióinak "köszönhető" késések miatt is.)

Utánajártunk, hol tart most az eljárás: „Tavaly júliusban adtuk be keresetünket. A Fővárosi Bíróság a tárgyalást 2009 áprilisára tűzte ki, annak ellenére, hogy a törvény legfeljebb négy hónapot engedélyez erre. Kifogásunkra a bíróság elnöke lényegében azt válaszolta, hogy sok a dolguk. Olyan információm nincsen, miszerint a vasúttársaság érdemben változtatott volna magatartásán. Még az álláspontjukat sem ismerjük a perben, mert bár határidővel kötelezték őket rá, egyelőre nem nyilatkoztak.” - mondta el Erdélyi Márk, az FJSZ elnöke. Megkeresésünkre Balogh-Fazekas Anita MÁV Start-szóvivő azt válaszolta, hogy "az ügy jelenlegi szakaszában nem szeretnének tájékoztatást adni a részletekről."

Mindennapok a vasúttal

Az utasok leginkább a gyakori késések miatt dühösek. A személyszállításért felelős leányvállalat szóvivője szerint tavaly 1312 darab ilyen jellegű bejelentés érkezett hozzájuk, ám Balogh-Fazekas Anita szerint ezek olyan üzemi-, vagy vasúton kívüli tényezőkre vezethetőek vissza, mint a vágányzár, a biztosítóberendezések hibája (akku- vagy kábellopás), illetve a balesetek. A késéspanaszok száma tavaly az előző évihez képest tizenöt százalékkal csökkent. Aktuális probléma a bérletre vonatkozó diákkedvezmények kérdése is. Ez amellett, hogy csak a lakóhely és az oktatási intézmény közötti útra vonatkozik, fontos, hogy önmagában, csak diákigazolvánnyal nem érvényes, külön igazolást kell igényelni mellé! Kényes téma az üdülési csekk használata is. Számos fórumozó panaszkodik, hogy vélt, vagy valós (minimális) sérülés esetén sem fogadják el a csekket.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Felemás a fogyasztók tájékoztatása

Sokaknak gondot okoz a decembertől megváltozott menetrend is, többek közt azért, mert még elfogadható menetidővel utazni már szinte csak az eleve drágább InterCityvel (IC) lehet. Ez ellen egyelőre sok mindent nem tehetünk, de a Fejér megyei aláírásgyűjtés, és más fogyasztói panaszok jelen állás szerint nem kizárt, hogy a közeljövőben változást hoznak. A fenti panaszok mellett az utasszállítási szerződés azon pontjára is felhívnánk a figyelmet, amely szerint: "A MÁV-Start Zrt. tizenöt percen túli késés esetén, akár kártérítési igény érvényesítése nélkül is köteles a helyjegy árát visszatéríteni. Harminc percen túli késés esetén a helyjegy árának visszatérítése mellett kártérítési igény is érvényesíthető, ha az utasnak bizonyíthatóan kárt okozott a vonat késése. Kártérítés jár az útipoggyász elvesztése esetén is, ha az utas ülőhelyét biztosította”. A MÁV-Start kommunikációs igazgatója, Dr. Sági Zoltán elmondta, IC-késések esetén a MÁV-Start Zrt. helyszínen lévő munkatársai is felhívják a figyelmet a késés miatti viteldíjvisszatérítés lehetőségére.

A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megtéríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította, és
a) a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy
b) a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.

(10/1997. (I. 28.) Korm. rendelet 20. §)

Van kiút?

Az utazók számára javulást hozhat a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (MÁV-Start) és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szervezetének (FEOSZ) tavaly decemberi egyezsége. Eszerint a fogyasztóvédők tájékoztatják az utasokat jogaikról, egyben panaszfórumot is biztosítanak a vonattal utazók számára. „A FEOSZ-hoz érkező észrevételeket a vasúttársaság a lehető leghamarabb megválaszolja. A megállapodás aláírása óta több utas fordult már hozzánk, tapasztalataink szerint az együttműködésnek köszönhetően eddig gyors és megnyugtató válaszokat kaptak a MÁV-tól.” - számol be Dr. Eitmann Norbert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogtanácsosa. Belföldi utazási panasz esetén tizenöt napos, nemzetközinél három hónapos határidőn belül kapunk választ sérelmünkre, melyet postai úton, e-mailben, telefonon és faxon is jelezhetünk. A MÁV Start vállalta, hogy az ügyben tett intézkedésekről e-mail-ben tájékoztatja a FEOSZ-t is. Közel egy éve egyébként már a vasúttársaságnak is lehet e-mail-ben panaszkodni. A MÁV Zrt. honlapjára érkező panaszlevelünket a rendszer automatikusan a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt. honlapjára irányítja, választ is ők adnak felvetésünkre. 

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Eitmann hozzátette: „Több tekintetben egyetértünk az FJSZ keresetében foglaltakkal. Közös célunk, hogy a szolgáltató sokkal jobban figyelembe vegye a fogyasztókat. Hogy a MÁV szerződési feltételei alkalmasak-e a megtévesztésre, a bíróságnak kell megállapítania. Amíg ez megtörténik, azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak a lehetséges késésekről, törlésekről, és az ilyen esetekben fennálló lehetőségeikről.”


Honnan informálódjunk?

A legbiztosabb pont a MÁV internetes menetrendi tájékoztatása, amely átfogó képet ad a járatok közlekedési rendjéről és kezelése is egyszerű. Az oldalon a késésekről egyelőre nem kapunk információt, viszont kísérleti jelleggel már van olyan vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom), melynek közlekedése (és az esetleges késés) GPS segítségével online nyomon követhető. A neten jegyet is foglalhatunk, ezt a lehetőséget is érdemes igénybe venni. A világhálón kívül a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálata (belföldről a 06 40 49 49 49-es, külföldről a +36 1 371 94 49-es telefonszámon) is éjjel-nappal rendelkezésünkre áll. Nagyobb pályaudvarokon, mint a Miskolc-Tiszai, vagy a Budapest-Keleti, külön Ügyfélszolgálati Irodában is érdeklődhetünk úticélunk megközelítésének lehetőségeiről.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Felháborodottan Puffogó Rendszeres Utas, 2011. február 22. - kedd 14:12

A Szeged-Pest IC járattal általában meg vagyok elégedve. Elfogadtam és megszoktam már, hogy az Inter City-t "kiherélték", épp csak a lényeget vették el azzal, hogy összevonták a gyorsvonattal. Több helyen is megáll, a pótjegy így olcsóbb és a régebben dohányzó, mára már "teljes jogú" IC vagonok üléseinek kárpitja is nagyjából kiszellőzött. Kommunikációból azonban nem kap jelest a MÁV. Ma szembesültem ugyanis a problémával, hogy a diákkedvezmény igénybevételéhez a levelező tagozatos diákigazolványon kívül igazolás is kell. Nyugodt ember vagyok, beismerem nem magoltam be az Államvasutak szabálykönyvét, így a kalauz kérdése, hogy hol az igazolás igencsak meglepett. Amikor rákérdeztem, hogy mire is gondol pontosan, a szája sarkából flegmán odavetett fél szavakból kellett kihámoznom a mondandóját. Miután tájékoztattam, hogy sajnos nem rendelkezem ilyen irattal, szó nélkül elkezdett kitölteni egy formanyomtatványt. Amikor rákérdeztem, hogy mégis mit ír, megvonta a vállát, nemtörődöm módon a kezembe lökte azt, és nyersen utasított, hogy írjam alá. Nem ismertette, hogy mi szerepel a papíron, sem a lehetőségeimet, kiderült, hogy egy 8000 Ft-ról szóló büntetést töltött ki. Amíg elolvastam az irkafirkát - hogy mégis mi az, amit alá kellene írnom- , a kalauz kezelte a környéken ülő többi utas jegyét, majd vészjóslóan visszanézett és rám förmedt, hogy mit olvasgatom, írjam már alá, mert sietne. Szerinte ugyanis először írunk, utána olvasunk... Az, hogy a büntetést mennyiben érzem jogosnak a "megfelelő" utastájékoztatás függvényében, nem részletezném; elsősorban a stílussal van bajom. Miután nem hagyott lehetőséget a személyes kommunikációra, ezúton üzenem a 9:40-es Szeged-Pest járat IC vagonjaiban ellenőrző kalauzának (a világosbarnának, nem a kopasznak), hogy mézzel könnyebb legyet fogni, mint ecettel. A nyers, lekezelő, másokat meg nem hallgató stílus nem célravezető egy ügyfelekkel foglalkozó szakmában. Nagyon remélem,hogy ez egy kivételes eset volt, és éppen ma sikerült bal lábbal felkelnie.

Káldosné Kiss Hajnalka, 2011. február 04. - péntek 11:31

2010.09.17-én több mint 1 órát késett az intercity (Füzesabony-Budapest).Rendszeresen szokott, de akkor már nagyon bepöccentünk. Többen kértük volna a jegyek 25%-át, ami ugyebár jogos. Nem fizették ki, e helyett az ügyfélszolgálaton mintegy fél órás procedúrával kitöltettek velünk egy oldalas kérvényt. Ez buli nekik, mert itt már a visszaigénylők nagy része lekopott, nyílván nem mindenki tudott várni ennyi vonatkés miatt. Egy hónap múlva kaptam e-mailen egy elnézést kérő levelet, hogy sok a dolguk, nem érnek rá foglalkozni az üggyel. Majd 3 hónap mulva egy enyhén gunyoros-cinikus levelet, mely szerint köszönettel veszik a visszaigénylési kérelmet, de "a késés oka részben vasútüzemen kívüli" ok, ezért vis major körébe tartozó esemény, tehát nem fizetnek. Vicces. Nem? Lehetőséged sincs ellenőrizni, a lényeg az, hogy kibújhatnak ilyen ócska szöveggel minden kártérítési kötelezettség alól. Nem tudja valaki, mi a fölöttes szervük, hol lehet panaszt tenni? (Mert náluk nincs értelme.) Az ügyfélszolgálatuk csa a saját panaszirodájuk címét volt hajlandó megmondani, őket is csak levélben lehet elérni. Ez is jó. Szerintem kötelességük lenne megmondani.

Várszegi Ágnes, 2010. augusztus 15. - vasárnap 17:20

Nem kell a MÁV-ra haragudni? Én még nem láttam nála gusztustalanabb céget! Valószínűleg felvételi követelmény a bunkóság. Megoldásaik: eddig 15 perc késés után visszaadták a helyjegy árát, mivel nem tudtak 15 percen belül késni az IC-k (a legjobb szolgáltatásuk!), már csak 30 perc után adják vissza... Ez a cég csak visszafejlődik! S ezért szerintem is emberek a hibásak: a MÁV összes alkalmazottja a vezérigazgatótól a kerékkalapálóig, mindegyik utasellenes, lusta, nemtörődöm. Ha rendesen végeznék a munkájukat, valószínűleg nem lennének ilyen állapotok!

Sivák Tímea, 2010. július 08. - csütörtök 23:21

Nem a MÁV-ra kell haragudni. Ki kell deríteni, hogy mely személyek a felelősek. Egyszerűen elképesztő, hogy egy szervezetet okolnak emberek. Vannak felelősei a dolgoknak. Azokon kellene elverni a port, nem egy vállalaton!

zsiai krisztina, 2010. június 16. - szerda 13:51

A MÁV MEGINT NAGYOTT ALKOTOTT SZÉKESFEHÉRVÁR-BUDAPEST 2010.06.15.-e REGGEL HAJNALBAN RÖGTÖN AZ ELSŐ VONAT ELFELEJTETT JÖNNI, ÉS A SOK-SOK UTAS IGY 60 PERC KÉSÉS UTÁN JUTOTT VALAHOGY A MUNKAHELYÉRR,A SZARDINIÁSDOBOZHOZ HASONLITÓ SZERELVÉNYEN, MERT AZ EGY ÓRA MÚLVA ÉRKEZŐ VONATRA, KÉT VONATNYI UTASNAK KELLETT FELPRÉSELŐDNI, MINDEZT MÉREG DRÁGA PÉNZÉRT.A MÁV AZ ORSZÁG SZÉGYENE.FELHÁBORITÓ!EGYSZERÜEN SZAVAKAT SEM TALÁOK RÁ!

Légrádyné, 2009. október 16. - péntek 16:48

A MÁV ismét sztrájkra készül ! Amikor már ezt hallom, feláll a nemlétező szőr a hátamon. Ahelyett, hogy rendesen végeznék a dolgukat, ez a szerencsétlen Gaskó csak bujtogatja az egyszerű MÁV dolgozókat. A fene a pofáját, ahelyett, hogy a vonatok rendben időben (nem kevés helyjegy áráért)elindulnának -megérkeznének, jártatja a pofáját. Dolgzoni kell !! Példa: f. év október 14-én, este fél hét magasságában a Pécsről érkező, Miskolcra IC -ként továbbközlekedő vonat durván 1 órát késett !! Tessék mondani miért, húfuvás volt, cigány-gyerekek potyogtak az égből, vagy miért ?? A jegyet több utas visszaakarta váltani , de a pénztár nem váltotta vissza. Ez milyen munka ?? Miféle szolgáltatás ez ?? A MÁV nagyon rossz irányba tart !

pepita, 2009. február 24. - kedd 17:57

MÁV. vezérek azért kapják a több milliós fizetést,hogy a vasutat teljesen leamortizálják.Ezek a vezetők a vasúthoz NEM ÉRTENEK!! Azt hajtják végre amit a kormány mond.De ugye látszik,hogy ott nem észkombájnok vannak.

Vicus, 2009. február 16. - hétfő 08:15

Helló! Teljesen egyetértek Tóth István hozzászólásával! A vasút azért tart itt, ahol tart, mert szándékosan tönkre akarják tenni a "fejesek". Nem tudom miért...... Lehetne fejleszteni, nagyon szép és jó lenne. Csak sajnos úgy látom, hogy ebből a gödörből már nincs kiút.

Marosvári Imre, 2009. február 15. - vasárnap 18:16

Csak még valami hozzá!! Hajnalban az első vonathoz mentem ki 3 óra 15 a Kökire Monorra szerettem volna lejutni a személy vonattal. 3 órától 4 óráig vártam az állomáson és még azt sem mondták be ,hogy késik . A 4.15 megérkezése után már a vonaton rákérdeztem és az volt a válasz (nem volt gép személyzet) Akkor a meghirdetett menetrend minek van??? És ez 18 ezer forintba kerül a munkás embernek aki hajnalban a munka után fáradtan menne haza. Köszönjük MÁV!!!

Tóth István, 2009. február 15. - vasárnap 08:55

Tisztelt MÁV dolgozók! Jó lenne, ha egy kicsit gondolkoznátok is mert titeket Gaskó úr úgy át fog verni, mint sz...t a palánkon. Odafigyeljetek, hogy milyen új villát épített és valaki azt ígérte neki, hogyha hatalomra kerülnek, jó zsíros állásra számíthat, és utána titeket el fog felejteni, és még a dolgozói létszám is csökkenni fog, mert nem lesz már utas. El fognak pártolni a MÁV-tól és higgyétek el, ha nem eszméltek időben, tönkre fog tenni benneteket! egy volt vasutas


1 2 3

Kommentek

Amanda, 2017. szeptember 20.

hitel! hitel!! hitel!!!
Olyan jóhírű és akkreditált magánhitel-társaságot keres, amel...

NFH - Egyre tudatosabbak a fogyasztók

WEST AMERCAI, 2017. szeptember 20.

Szüksége van bármilyen hitelre vagy bármilyen finanszírozásra? Nem fizetett vissza egy bankot?...

Telefonok a szervizben

dakany, 2017. szeptember 20.

Különböző kölcsönöket kínálunk magánszemélyeknek (személyi kölcsön) és együttműköd...

Patika trükk

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés