Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

MÁV: töretlen népszerűtlenség

Tossenberger Tamás, 2009. február 10. - kedd 14:22
Címkék: fogyasztóvédelem, utazás, máv, díj, ügyintézés, reklamáció, panasz, eljárás, jog, szerződés, átverés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A rendszeres sztrájk, gyakori késések, járatkimaradások állandó gond a MÁV-nál. Pénzünket pedig sokszor csak a mondvacsinált procedúrákon átesve kaphatjuk vissza. A rendezetlen viszonyok tisztázása miatt az Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) most jogi útra terelt egy vitás ügyet.


„Azért fizetünk, hogy átlagosan huszonöt perc késéssel, egyre több pénzért, lepusztult, piszkos, télen hideg, nyáron, meleg vonatokon zötykölődhessünk, és még mi érezzük rosszul magunkat! Gratulálok, ez a MÁV!” - foglalja össze az utasok véleményét egy internetes fórumozó.

Utóbbi időben legelszántabban a Fogyasztóvédelmi Jogvédő Szervezet (FJSZ) lép fel a vasúttársaság ellen. Tavaly például nyilvános keresetben bírálták szerződési feltételeiket. Célkeresztjükbe a helyjegyek vissza(nem)váltása került. A jegyeket a szabályzat szerint ugyanis csak huszonnégy órán belül, az általunk érintett állomásokon lehet visszaváltani.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Sokan nem tudják, hogy tizenöt percnél hosszabb késés esetén visszakérhető a helyjegy ára

Az FJSZ álláspontja szerint ez nem korrekt, ha eleve a vonat késedelme miatt vesztegettük az időnket. Azt is fölöslegesnek tartják, hogy a késést külön igazoltatni kell az állomás ügyeletesével, ezzel is dolgunkat szaporítva. Esetenként azt is nehéz elérni, hogy késésünk az államvasút szabályai szerint is annak számítson, ugyanis vonatunk késését indulás előtt nem sokkal is jelezhetik, mentesülve ezzel a következményektől. Végül pedig, bizonyos szituációkat indokolatlanul sorolnak a vis maior (nem várt kényszerítő körülmény) kategóriába, ez pedig az FJSZ szerint jogilag nem helytálló. (A közbeszéd persze nem tesz különbséget a MÁV Zrt. és leányvállalatai közt, így nemritkán a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt.-t okolják a vasút más divízióinak "köszönhető" késések miatt is.)

Utánajártunk, hol tart most az eljárás: „Tavaly júliusban adtuk be keresetünket. A Fővárosi Bíróság a tárgyalást 2009 áprilisára tűzte ki, annak ellenére, hogy a törvény legfeljebb négy hónapot engedélyez erre. Kifogásunkra a bíróság elnöke lényegében azt válaszolta, hogy sok a dolguk. Olyan információm nincsen, miszerint a vasúttársaság érdemben változtatott volna magatartásán. Még az álláspontjukat sem ismerjük a perben, mert bár határidővel kötelezték őket rá, egyelőre nem nyilatkoztak.” - mondta el Erdélyi Márk, az FJSZ elnöke. Megkeresésünkre Balogh-Fazekas Anita MÁV Start-szóvivő azt válaszolta, hogy "az ügy jelenlegi szakaszában nem szeretnének tájékoztatást adni a részletekről."

Mindennapok a vasúttal

Az utasok leginkább a gyakori késések miatt dühösek. A személyszállításért felelős leányvállalat szóvivője szerint tavaly 1312 darab ilyen jellegű bejelentés érkezett hozzájuk, ám Balogh-Fazekas Anita szerint ezek olyan üzemi-, vagy vasúton kívüli tényezőkre vezethetőek vissza, mint a vágányzár, a biztosítóberendezések hibája (akku- vagy kábellopás), illetve a balesetek. A késéspanaszok száma tavaly az előző évihez képest tizenöt százalékkal csökkent. Aktuális probléma a bérletre vonatkozó diákkedvezmények kérdése is. Ez amellett, hogy csak a lakóhely és az oktatási intézmény közötti útra vonatkozik, fontos, hogy önmagában, csak diákigazolvánnyal nem érvényes, külön igazolást kell igényelni mellé! Kényes téma az üdülési csekk használata is. Számos fórumozó panaszkodik, hogy vélt, vagy valós (minimális) sérülés esetén sem fogadják el a csekket.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Felemás a fogyasztók tájékoztatása

Sokaknak gondot okoz a decembertől megváltozott menetrend is, többek közt azért, mert még elfogadható menetidővel utazni már szinte csak az eleve drágább InterCityvel (IC) lehet. Ez ellen egyelőre sok mindent nem tehetünk, de a Fejér megyei aláírásgyűjtés, és más fogyasztói panaszok jelen állás szerint nem kizárt, hogy a közeljövőben változást hoznak. A fenti panaszok mellett az utasszállítási szerződés azon pontjára is felhívnánk a figyelmet, amely szerint: "A MÁV-Start Zrt. tizenöt percen túli késés esetén, akár kártérítési igény érvényesítése nélkül is köteles a helyjegy árát visszatéríteni. Harminc percen túli késés esetén a helyjegy árának visszatérítése mellett kártérítési igény is érvényesíthető, ha az utasnak bizonyíthatóan kárt okozott a vonat késése. Kártérítés jár az útipoggyász elvesztése esetén is, ha az utas ülőhelyét biztosította”. A MÁV-Start kommunikációs igazgatója, Dr. Sági Zoltán elmondta, IC-késések esetén a MÁV-Start Zrt. helyszínen lévő munkatársai is felhívják a figyelmet a késés miatti viteldíjvisszatérítés lehetőségére.

A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megtéríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította, és
a) a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy
b) a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.

(10/1997. (I. 28.) Korm. rendelet 20. §)

Van kiút?

Az utazók számára javulást hozhat a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (MÁV-Start) és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szervezetének (FEOSZ) tavaly decemberi egyezsége. Eszerint a fogyasztóvédők tájékoztatják az utasokat jogaikról, egyben panaszfórumot is biztosítanak a vonattal utazók számára. „A FEOSZ-hoz érkező észrevételeket a vasúttársaság a lehető leghamarabb megválaszolja. A megállapodás aláírása óta több utas fordult már hozzánk, tapasztalataink szerint az együttműködésnek köszönhetően eddig gyors és megnyugtató válaszokat kaptak a MÁV-tól.” - számol be Dr. Eitmann Norbert, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogtanácsosa. Belföldi utazási panasz esetén tizenöt napos, nemzetközinél három hónapos határidőn belül kapunk választ sérelmünkre, melyet postai úton, e-mailben, telefonon és faxon is jelezhetünk. A MÁV Start vállalta, hogy az ügyben tett intézkedésekről e-mail-ben tájékoztatja a FEOSZ-t is. Közel egy éve egyébként már a vasúttársaságnak is lehet e-mail-ben panaszkodni. A MÁV Zrt. honlapjára érkező panaszlevelünket a rendszer automatikusan a személyszállításért felelős MÁV Start Zrt. honlapjára irányítja, választ is ők adnak felvetésünkre. 

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Eitmann hozzátette: „Több tekintetben egyetértünk az FJSZ keresetében foglaltakkal. Közös célunk, hogy a szolgáltató sokkal jobban figyelembe vegye a fogyasztókat. Hogy a MÁV szerződési feltételei alkalmasak-e a megtévesztésre, a bíróságnak kell megállapítania. Amíg ez megtörténik, azt javasoljuk a fogyasztóknak, hogy utazásuk előtt tájékozódjanak a lehetséges késésekről, törlésekről, és az ilyen esetekben fennálló lehetőségeikről.”


Honnan informálódjunk?

A legbiztosabb pont a MÁV internetes menetrendi tájékoztatása, amely átfogó képet ad a járatok közlekedési rendjéről és kezelése is egyszerű. Az oldalon a késésekről egyelőre nem kapunk információt, viszont kísérleti jelleggel már van olyan vasútvonal (Budapest-Hegyeshalom), melynek közlekedése (és az esetleges késés) GPS segítségével online nyomon követhető. A neten jegyet is foglalhatunk, ezt a lehetőséget is érdemes igénybe venni. A világhálón kívül a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálata (belföldről a 06 40 49 49 49-es, külföldről a +36 1 371 94 49-es telefonszámon) is éjjel-nappal rendelkezésünkre áll. Nagyobb pályaudvarokon, mint a Miskolc-Tiszai, vagy a Budapest-Keleti, külön Ügyfélszolgálati Irodában is érdeklődhetünk úticélunk megközelítésének lehetőségeiről.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Pászti Vilmos, 2015. augusztus 10. - hétfő 06:35

Mióta rendszerbe állították a Hatvani vonalon a piros vonatokat, azóta nyáron téli ruhába, télen pedig nyári ruhába kell utazni. Ezzel csak akkor van gond, mikor az ember nem gondolja, hogy a rekkenő kánikulából olyan túlhűtött kocsiba kell felszálni, amire álmában sem gondolna. És semmi sem történik. Már azt kezdtem médlegelni, hogy talán mégis jobbak voltak az "ablak klímás" kocsik.

Hegyi Gábor, 2015. augusztus 06. - csütörtök 23:40

Személyvonat száma: 2317 Időpont: 2015 augusztus 6 reggel A meteorológiai előrejelzés a napi legmagasabb hőmérsékletként 36 C°-ot jelölt meg. Nem tudom, hogy a reggeli órákban hány fok lehetett, de nagyon hideg már akkor sem volt. Ennek ellenére olyan vagonban utaztam, ahol a fűtőtest szellőzőrácsát a forróságtól nem lehetett megérinteni. Mi indokolja a fűtést? Miért kényszerítik az utasokat arra, hogy büdösre izzadtan kezdjék a napot?

Sáfár László, 2015. június 12. - péntek 10:00

2015.06.10-én Balatonlelléről Székesfehérvárra szerettem volna utazni kerékpárral, de a balatonlellei vasútállomáson arról nem tájékoztattak, hogy a vonat csak Szántód-Kőröshegy megállóig közlekedik, és onnan a vonatpótló autóbuszok már nem szállítanak kerékpárt, ezért a 18 km-es szakasz 1005 Ft-ba került - a visszatérítendő költségből még lejött 250 Ft kezelési költség. Továbbá, ennek okán milyen jogon számolnak fel teljes menettávolságot (79 km), ha kiesett szakasz 33 km.

Huszár Tamás, 2015. április 08. - szerda 13:52

2015.04.05 Szeged-Hódmezővásárhely 31 km útszakasz.Szeged 4 db jegypénztár van 17:22 indult a vonatom.Az össze jegypénztárnál 5-6 ember várt.Előttem még kettő ember,de a vonat indul egy perc múlva.Én pedig inkább rohantam hogy le ne késem.(nagyon kár volt)Közeledik felém a kalauz.Mondom szeretnék vásárolni jegyet mert jegypénztárnál sokan voltak így ott nem tudtam venni jegyet.Mire ő semmi akadálya de nála PÓTDÍJAT is kell fizetni.A jegy ára 650 FT és a PÓTDÍJ 2600Ft.Így sikerült haza jutnom 3250Ft-ért.Pontosan ötszörösére bűntettek meg!Önök szerint így rendben van ez így korrekt?Nem értem hogy kalauz miért nem tud adni nekem a helyszínen jegyet?Amikor ezt témát többször meglett említve!

Siklós László, 2014. november 19. - szerda 11:24

Ismételten csak gratulálni tudok a máv (igen , kis betűkkel!) menetrendet készítő "szakembereinek"! Dec. 14-től új menetrendet léptetnek életbe . Nem tudom , hogyan csinálják , de ahányszor változtatnak rajta , mindíg rosszabbat sikerül alkotniuk ! Mintha azt figyelnék , hogyan lehet még jobban kib@szni az emberekkel ?! Jómagam (és még néhány százan a nagytétényi Harbor Parkban dolgozunk . Vagyunk néhányan , akik a martonvásári állomásról vonatozunk a munkahelyünkre . Már az is nagy kib@szás volt , hogy a hatalmas felújítások után nem lehetett átszállás nélkül Tétény Ligetig utazni , ezzel jócskán megnövelték az utazási időnket ! Most még ezt is megfejelik azzal , hogy itthonról , Ráckeresztúrról képtelenség lesz bejutni 06 órára a munkahelyre . Hacsak az Alba Volán forgalomszervezői nem változtatnak az ő menetrendjükön ? Erről még nincs információ . Persze , utazhatnánk Ercsi felé is . Kicsivel drágább lenne ugyan , cserébe arról a vonatról is átszállhatnánk , de az igazi csúcsot a cigány horda bűze , agresszív , hangos , zajos "viselkedése" jelentené . Hát , ezt kihagynám !!!!!!!!!! A másik probléma már azóta fennáll , mióta átadták az új , 2. vágányt , és korszerűsítették az egész vonalat ! Majdnem minden állomásnál aluljárót , sőt liftet létesítettek .Tétény Liget kimaradt ! Csak egy peront csináltak . Nem hiszem , hogy egy nyomorult járdát nem lehetett volna csinálni ,hogy ne kelljen az úttesten bóklászni a bejáratig ! Ez "természetesen" már nem a máv dolga , oldja meg a közútkezelő vagy a Harbor esetleg az Úristen igaz ?! Nem is lenne nagy gond , ha a Nagytétény állomást nem szünteti meg valamelyik aghalott kollégájuk ! De megszüntették , lett helyette Kasély Park megálló ! Ezzel ugrik ugyan egy kategóriát a bérlet ára , de sebaj , arra a 3-4 buszmegállóra vehet a dolgozó + BKV. bérletet is , ha biztonságosan akar közlekedni . Aki meg sajnálja rá a havi plussz kb. 15 000 .- Ft-ot az pusztuljon igaz?

CsakW, 2014. augusztus 15. - péntek 09:54

Forduljon fel a MÁV ott ahol van. Hihetetlen hova fajul az ország. szánalomra se méltók és még magukat sajnáltatják mert ők ott dolgoznak és nekünk pampognak... (Y) Ez Magyarország... kár, hogy így kell felnőni az útódoknak.

Pásztor l., 2013. május 28. - kedd 22:03

Pusztaszabolcsról járunk naponta Budapestre. Hihetetlen, hogy a mozdonyvezetők mire képesek az utasok bosszantása érdekében!!! Rendszertelenűl állnak be az állomásra, azért, hogy a várakozókat megfuttassák és ezen röhögnek!! A klímát rendszeresen nagyon hidegre állítják, sokszor a kalauzok is panaszkodnak "NEKÜNK" , hogy milyenek a kollégáik! A vonatok piszkosak és gusztustalanok. Kényszerből használjuk,ezért a járatritkítások érzékenyen érintenek bennümket, mert a bérlet megvételkor egy adott szolgáltatásra kötünk szerződést amit egyoldalúan mindig csökkentenek, ez nem jogszerű!

Barna Károlyné, 2013. március 03. - vasárnap 16:25

Elég a vasút rmbolásból, elég az utazástól való jogunk meg csonkításából, azért hogy kis lélekm számú faluban lakunk nem tudunk be jutni Balassagyarmatra sem vásárlás és más ügyek intézése végett. Remélem hogy tudják több közép iskola is van a városban ahol a gyermekeink tanulnak se egy szülőin nem tudunk részt venni sem egy iskolai rendezvényen mert nincs járatun se be utazni se haza jönni nem tudunk, azért hogy jobb legyen a helyzet nem költözhet mindenki Budapestre vagy környékére, mert akkor ténylek csak Budapestből állna az ország. Ezért legyenek szívesek feül vizsgálni a járatok növelését Ipolytarnóc és Balassagyarmat között. Tisztelettel Barnáné.

Gellért István, 2012. november 20. - kedd 19:10

Ma egy Budapest-Gárdony 55 perces utat 15.44-es indulással sikerült 130perc alatt megtenni, mert két teher vonat egymás mellett elfoglalta a pályát, és le kellett húzni az egyiket, hogy meginduljon a forgalom. Balkáni állapotok, senki nem tájékoztat, csak 40 perc ácsorgás után, a vonat tele.. Alig van vonat ami nem késik, a jegyből meg nem adnak vissza, össze vissza küldözgetik az embert, és egymásra fognak mindent, letagadnak hazudoznak!! Mint az ország vezetői! Szégyen!

krassó tamás, 2012. július 24. - kedd 09:56

Egyszerüen a MÁV vezetőségének nincs fogalma a jelenlegi állapotokról! 20-30perc késés gyorsvonatnál.Jönn be a nagykanizsai gyors kelenföldre ÉS NEM BIZTOSÍTANAK NEKI ELSŐBBSÉGET A FEHÉRVÉRI SZEMÉLLYEL SZEMBEN!!! Déliben gurulós börönddel nem lehet a M-hoz menni 2012-ben!!!!!! Magasak a vonat lépcsők miért kellett megvenni az NDK-s kocsikat?? Ott a peron jóval magasabb nem okozott ekkora problémát! Siófokon a nehezn járó öregek alúljárózhatnak és lépcsőzhetnek egész nap! és mind ez 2012-ben! A vonal Tárnoktól soha sem fog elkészülni szabályos szabotálás folyik!!!!!!!!


1 2 3

Kommentek

oceanicfinance, 2017. november 22.

Hitelre van szüksége? Keresett már hol lehet kölcsön? Megpróbált valamilyen kölcsönt kapni?...

Nincs több egyoldalú szerződésmódosítás

Hobelman Finance, 2017. november 21.

Hitelre van szüksége? HA IGEN! Vegye fel a kapcsolatot a Hobelman Finance and Mortgages Limited c...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

REMY.CREDIT, 2017. november 21.

XMAS HITEL IS MOST MÓDOSan alacsony áron 1%{REMY.CREDIT111@gmail.com}

Szüksége va...

A gyóntatófülke nem szauna

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés