Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Vigyázat, emelt díj!

Tossenberger Tamás, 2009. február 02. - hétfő 16:44
Címkék: díj, szolgáltató, telefon, jog
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Jó mulatságnak tűnhet egy emeltdíjas szolgáltatás igénybevétele, de ha figyelmetlenek vagyunk, vagy egyszerűen csak bedőlünk a trükköknek, menthetetlenül a szolgáltatók áldozataivá válunk, sőt az is előfordulhat, hogy a hatóságok sem tehetnek érdekünkben semmit.


Szigorodó NHH

„Bár legtöbb panaszunk nem emeltdíjas szolgáltatásokkal kapcsolatos, az ügy kiemelten fontos.” - mondja Márton György, a Magyar Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője. A visszajelzések és a hatóság tapasztalatai szerint egyes tartalomszolgáltatók az inaktív számok esetén félreértelmezhető és indokolatlan díjszámítást alkalmaznak. Az NHH célja - a számhasználók (tartalomszolgáltatók) bevonása révén - annak biztosítása, hogy egy szolgáltatásért csak akkor kelljen fizetnünk, ha azt valóban használjuk is. A hírközlési hatóság a közelmúltban a Magyar Telekomot marasztalta el, mivel a cég akkor is felszámolta a hívásdíjat, ha a vonal foglaltat jelzett. A megbüntetett telefontársaság szóvivőjük szerint „már dolgozik az ügy megoldásán”.


Mire figyeljünk?

Márton szerint a leggyakoribb panasz, ha meg nem történt szolgáltatásért számláznak. „Visszatérőek a számlapanaszok is, ilyenkor a magas számlák miatt érkeznek reklamációk. Előfordul, hogy a fogyasztó sok emelt díjas sms-t rendel, de utólag nem emlékszik rá. Ilyen esetben nem tehetünk semmit.”

Forrás: MTI

 

Márton György

Sok esetben elkerülhető a ráfizetés, ha alaposabban elolvassuk az adott tartalomszolgáltatásra (háttérkép, csengőhang) vonatkozó szabályokat, akkor is, ha nagyon apró betűsek, vagy a leírás legvégén vannak. Ha nincs elérhető szabályzat, nem tüntetik fel az árat, esetleg sehol nem szerepel elérhetőség, inkább kerüljük az adott szolgáltatást.

A mobiltelefonokkal, főleg az sms-ekkel kapcsolatos tudnivalókról Tóth Krisztián, a Magyar Mobilmarketing és Tartalomszolgáltató Egyesület (MMTE) sajtótitkára adott felvilágosítást: „Emelt alapú szolgáltatás mobillal való igénybevétele esetén az elküldött sms-ek után fizetünk. Ez a tisztábbik eset, amiből kevesebb probléma is származik. Előfordulhat, hogy az illető nem kapta meg a rendelt tartalmat, ezt a szolgáltatóval intézheti. A regisztrációhoz kötött, emelt díjas szolgáltatással már több probléma van.”

Gyakori, hogy egyszeri regisztrációnál nem egy alkalomra, hanem havi szolgáltatásra fizetünk elő; amire sokszor csak hónap végén döbbenünk rá. Ezzel kapcsolatban azt mondta: „Ilyenkor - az etikai kódex szerint - két darab, tájékoztató sms-t kell kapnunk. Ezek tartalmazzák a lemondás lehetőségét, amit viszont a fogyasztók hajlamosak figyelmen kívül hagyni.” Ilyenkor a kvázi szerződést először a tartalomszolgáltatónál mondjuk le, sőt emelt díjas „előfizetésünk” a telefonszolgáltatónál is letiltható! Az előzőhöz hasonló üzletpolitika, ha például feltüntetik, hogy „a regisztráció díja ötszáz forint”, az viszont már nem derül ki, hogy ehhez három sms-t kell elküldeni.

A fórumok a kéretlen spamekkel kapcsolatos hozzászólásoktól is hemzsegnek. Ilyen, törvénytelen és gyakran pornográf tartalmat reklámozó üzenetekre nem érdemes reagálni, mert azt telefonszámlánk bánhatja. Szintén a fórumozók panaszolják, hogy személyes jellegű üzeneteket („hogy vagy?”, „hívj vissza!”) kapnak ismeretlen, esetenként akár külföldi számokról is, természetesen az emelt díjú válasz reményében. Szintén emelt alapúak a betelefonálós játékok telefonszámai. Sokszor azonnali újratárcsázásra buzdítanak, a hívás díját persze minden alkalommal gondosan levonják.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

A hívószámok alapján is gyanút foghatunk

A kilencvennel, kilencveneggyel kezdődő hatjegyű-, illetve a tizenhéttel kezdődő, három-ötjegyű hívószámok minden esetben emelt díjasak. Kilencvennel kezdődő számok esetén a hívás sem percenként, sem összesen nem kerülhet többe, mint ezer forint. Ilyen számról felnőtteknek szóló tartalmat sem érhetünk el. A tizenhéttel kezdődő hívószámok a szavazós tv-műsorok esetén jellemzőek (pl. Megasztár).


Kihez forduljunk?

„Tartalomszolgáltatóval szemben elsősorban a hírközlési szolgáltató járhat el - mondja Márton György. „Fontos tudni, hogy ez neki is érdeke, már csak saját megítélése és hírneve szempontjából is. Panaszos ügyekben az NHH is kompetens, rajtunk kívül a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is eljárhat.” Meg kell említenünk az MMTE-t is, amely egyesület ugyan nem rendelkezik hatósági eszközökkel, de a fogyasztók érdekvédelmére egy Piacőr nevű fórumot működtet, ahol jelezhetjük a mobilszolgáltatókkal kapcsolatos sérelmeinket. A beérkező panaszok után az egyesület - ha szükséges - kikeresi a szolgáltatás biztosítóját és ellenőrzi, hogy jogos-e a panasz. Ha a felek nem tudnak megegyezni, a mobilszolgáltatónál folytatódik a vita, onnan pedig szükség esetén a fentebb említett hatóságokig is eljuthat. Az MMTE panaszkönyve 2007 óta létezik, azóta négy-ötszáz bejelentést számlál.

Az NHH legfőbb idei célkitűzése a fogyasztói tudatosság növelése, az óvatlanságból eredő kellemetlenségeket elkerülendő. Ehhez az MMTE is csatlakozik, az év első felében az NHH-val közösen, „Mobilozz Okosan!” címmel terveznek kampányt. A cél a mobilhasználattal kapcsolatos tudnivalók terjesztése. Az esetenként etikátlanul eljáró mobilszolgáltatók magatartása mellett a fogyasztóvédők sem mennek el szó nélkül. Az NFH a közeljövőben várhatóan körlevélben hívja fel figyelmüket a szabályos tájékoztatás kötelmeire.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

...., 2009. február 16. - hétfő 16:51

2009. januárban kézhez kaptam mobilszolgáltat óinktól a számlákat. Az egyik a Vodafon, másik a T-mobil. Mindkét számlán olyan tételek / emelt díjas szolgáltatás / szerepelnek, melyeket mi nem vettünk igénybe. Reklamáltunk az ügyfélszolgálatokon, ahol azzal utasítottak el, hogy ők csak azt számlázzák ki, ami jogos. Kezdődött az utánjárás, pattogtattak ide-oda, mit egy ping-pong labdát. Egyenlőre ott tartunk, hogy nem tudjuk bizonyítani, hogy nem indítottunk emeltdíjas hívást a készülékekről. Lehet vonalvizsgálatot kérni, amit a T-mobil el is indított, a Vodafon nem hajlandó, mondván az ő rendszerük abszolut biztonságos. Kérjek írásban vonalvizsgálatot és akkor majd írásban elutasítják. / 30 nap /. Na, ezzel mehetek a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz kivizsgálást kérni. Amíg nem fizetek / jogtalanul kiszámlázott szolgáltatásra /, vagy a hatóságnál nem születik határozat, felfüggesztik a szolgáltatást. Kértem mindkét ügyfélszolgáltatónál az emelt díjas hívások, sms-k letiltását. Ez meg is történt, de csak a fogadásokra az indítást nem lehet letiltani. Az emelt díjas hívások az ATV egyik betelefonálásos játékára- Többet ésszel-mentek úgy, hogy mi nem indítottunk hívásokat. A vodafonos számlán 29x288 ft jelent meg, a T-mobilos számlán 21x288 ft. Azért azt is érdekesnek tartom, hogy, ha valaki egy hívást kezdeményez, abból hogy lesz 29, illetve 21? Ezt a fogyasztó nagy mértékű átverésének tartom. Esetünkben viszont nem kezdeményeztünk ilyen hívásokat, mégis fizetnünk kéne. Nem fogunk! -- M.L. --

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Németh Gábor, 2014. október 30.

Tisztelt szakértő!!
Létezik olyan jogszabály ha a készülék 30napnál tovább van szerv...

Telefonok a szervizben

sir joel williams, 2014. október 30.

Tegye szorul sürgős hitel?
* Nagyon gyors és sürgős átutalás a bankszámlájára

Ki ad hitelt a BAR-listásoknak?

Nagy Daniella, 2014. október 30.

Tisztelt Szakértő!

A telefonomat 13.-án vittem be az üzletbe, most 30.-a van és ...

Telefonok a szervizben

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés