Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Vigyázat, emelt díj!

Tossenberger Tamás, 2009. február 02. - hétfő 16:44
Címkék: díj, szolgáltató, telefon, jog
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Jó mulatságnak tűnhet egy emeltdíjas szolgáltatás igénybevétele, de ha figyelmetlenek vagyunk, vagy egyszerűen csak bedőlünk a trükköknek, menthetetlenül a szolgáltatók áldozataivá válunk, sőt az is előfordulhat, hogy a hatóságok sem tehetnek érdekünkben semmit.


Szigorodó NHH

„Bár legtöbb panaszunk nem emeltdíjas szolgáltatásokkal kapcsolatos, az ügy kiemelten fontos.” - mondja Márton György, a Magyar Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője. A visszajelzések és a hatóság tapasztalatai szerint egyes tartalomszolgáltatók az inaktív számok esetén félreértelmezhető és indokolatlan díjszámítást alkalmaznak. Az NHH célja - a számhasználók (tartalomszolgáltatók) bevonása révén - annak biztosítása, hogy egy szolgáltatásért csak akkor kelljen fizetnünk, ha azt valóban használjuk is. A hírközlési hatóság a közelmúltban a Magyar Telekomot marasztalta el, mivel a cég akkor is felszámolta a hívásdíjat, ha a vonal foglaltat jelzett. A megbüntetett telefontársaság szóvivőjük szerint „már dolgozik az ügy megoldásán”.


Mire figyeljünk?

Márton szerint a leggyakoribb panasz, ha meg nem történt szolgáltatásért számláznak. „Visszatérőek a számlapanaszok is, ilyenkor a magas számlák miatt érkeznek reklamációk. Előfordul, hogy a fogyasztó sok emelt díjas sms-t rendel, de utólag nem emlékszik rá. Ilyen esetben nem tehetünk semmit.”

Forrás: MTI

 

Márton György

Sok esetben elkerülhető a ráfizetés, ha alaposabban elolvassuk az adott tartalomszolgáltatásra (háttérkép, csengőhang) vonatkozó szabályokat, akkor is, ha nagyon apró betűsek, vagy a leírás legvégén vannak. Ha nincs elérhető szabályzat, nem tüntetik fel az árat, esetleg sehol nem szerepel elérhetőség, inkább kerüljük az adott szolgáltatást.

A mobiltelefonokkal, főleg az sms-ekkel kapcsolatos tudnivalókról Tóth Krisztián, a Magyar Mobilmarketing és Tartalomszolgáltató Egyesület (MMTE) sajtótitkára adott felvilágosítást: „Emelt alapú szolgáltatás mobillal való igénybevétele esetén az elküldött sms-ek után fizetünk. Ez a tisztábbik eset, amiből kevesebb probléma is származik. Előfordulhat, hogy az illető nem kapta meg a rendelt tartalmat, ezt a szolgáltatóval intézheti. A regisztrációhoz kötött, emelt díjas szolgáltatással már több probléma van.”

Gyakori, hogy egyszeri regisztrációnál nem egy alkalomra, hanem havi szolgáltatásra fizetünk elő; amire sokszor csak hónap végén döbbenünk rá. Ezzel kapcsolatban azt mondta: „Ilyenkor - az etikai kódex szerint - két darab, tájékoztató sms-t kell kapnunk. Ezek tartalmazzák a lemondás lehetőségét, amit viszont a fogyasztók hajlamosak figyelmen kívül hagyni.” Ilyenkor a kvázi szerződést először a tartalomszolgáltatónál mondjuk le, sőt emelt díjas „előfizetésünk” a telefonszolgáltatónál is letiltható! Az előzőhöz hasonló üzletpolitika, ha például feltüntetik, hogy „a regisztráció díja ötszáz forint”, az viszont már nem derül ki, hogy ehhez három sms-t kell elküldeni.

A fórumok a kéretlen spamekkel kapcsolatos hozzászólásoktól is hemzsegnek. Ilyen, törvénytelen és gyakran pornográf tartalmat reklámozó üzenetekre nem érdemes reagálni, mert azt telefonszámlánk bánhatja. Szintén a fórumozók panaszolják, hogy személyes jellegű üzeneteket („hogy vagy?”, „hívj vissza!”) kapnak ismeretlen, esetenként akár külföldi számokról is, természetesen az emelt díjú válasz reményében. Szintén emelt alapúak a betelefonálós játékok telefonszámai. Sokszor azonnali újratárcsázásra buzdítanak, a hívás díját persze minden alkalommal gondosan levonják.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

A hívószámok alapján is gyanút foghatunk

A kilencvennel, kilencveneggyel kezdődő hatjegyű-, illetve a tizenhéttel kezdődő, három-ötjegyű hívószámok minden esetben emelt díjasak. Kilencvennel kezdődő számok esetén a hívás sem percenként, sem összesen nem kerülhet többe, mint ezer forint. Ilyen számról felnőtteknek szóló tartalmat sem érhetünk el. A tizenhéttel kezdődő hívószámok a szavazós tv-műsorok esetén jellemzőek (pl. Megasztár).


Kihez forduljunk?

„Tartalomszolgáltatóval szemben elsősorban a hírközlési szolgáltató járhat el - mondja Márton György. „Fontos tudni, hogy ez neki is érdeke, már csak saját megítélése és hírneve szempontjából is. Panaszos ügyekben az NHH is kompetens, rajtunk kívül a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is eljárhat.” Meg kell említenünk az MMTE-t is, amely egyesület ugyan nem rendelkezik hatósági eszközökkel, de a fogyasztók érdekvédelmére egy Piacőr nevű fórumot működtet, ahol jelezhetjük a mobilszolgáltatókkal kapcsolatos sérelmeinket. A beérkező panaszok után az egyesület - ha szükséges - kikeresi a szolgáltatás biztosítóját és ellenőrzi, hogy jogos-e a panasz. Ha a felek nem tudnak megegyezni, a mobilszolgáltatónál folytatódik a vita, onnan pedig szükség esetén a fentebb említett hatóságokig is eljuthat. Az MMTE panaszkönyve 2007 óta létezik, azóta négy-ötszáz bejelentést számlál.

Az NHH legfőbb idei célkitűzése a fogyasztói tudatosság növelése, az óvatlanságból eredő kellemetlenségeket elkerülendő. Ehhez az MMTE is csatlakozik, az év első felében az NHH-val közösen, „Mobilozz Okosan!” címmel terveznek kampányt. A cél a mobilhasználattal kapcsolatos tudnivalók terjesztése. Az esetenként etikátlanul eljáró mobilszolgáltatók magatartása mellett a fogyasztóvédők sem mennek el szó nélkül. Az NFH a közeljövőben várhatóan körlevélben hívja fel figyelmüket a szabályos tájékoztatás kötelmeire.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

...., 2009. február 16. - hétfő 16:51

2009. januárban kézhez kaptam mobilszolgáltat óinktól a számlákat. Az egyik a Vodafon, másik a T-mobil. Mindkét számlán olyan tételek / emelt díjas szolgáltatás / szerepelnek, melyeket mi nem vettünk igénybe. Reklamáltunk az ügyfélszolgálatokon, ahol azzal utasítottak el, hogy ők csak azt számlázzák ki, ami jogos. Kezdődött az utánjárás, pattogtattak ide-oda, mit egy ping-pong labdát. Egyenlőre ott tartunk, hogy nem tudjuk bizonyítani, hogy nem indítottunk emeltdíjas hívást a készülékekről. Lehet vonalvizsgálatot kérni, amit a T-mobil el is indított, a Vodafon nem hajlandó, mondván az ő rendszerük abszolut biztonságos. Kérjek írásban vonalvizsgálatot és akkor majd írásban elutasítják. / 30 nap /. Na, ezzel mehetek a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz kivizsgálást kérni. Amíg nem fizetek / jogtalanul kiszámlázott szolgáltatásra /, vagy a hatóságnál nem születik határozat, felfüggesztik a szolgáltatást. Kértem mindkét ügyfélszolgáltatónál az emelt díjas hívások, sms-k letiltását. Ez meg is történt, de csak a fogadásokra az indítást nem lehet letiltani. Az emelt díjas hívások az ATV egyik betelefonálásos játékára- Többet ésszel-mentek úgy, hogy mi nem indítottunk hívásokat. A vodafonos számlán 29x288 ft jelent meg, a T-mobilos számlán 21x288 ft. Azért azt is érdekesnek tartom, hogy, ha valaki egy hívást kezdeményez, abból hogy lesz 29, illetve 21? Ezt a fogyasztó nagy mértékű átverésének tartom. Esetünkben viszont nem kezdeményeztünk ilyen hívásokat, mégis fizetnünk kéne. Nem fogunk! -- M.L. --

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Mamamia, 2014. július 29.

Tisztelt Pöttöm! A hagyatéki eljárás része az esetleges örökösök fel kutatása. Az örök...

Megörökölt tartozás

Pöttöm, 2014. július 28.

Tisztelt Ügyvédi Iroda, Kedves Szakértő!

Édesapám elhunyt nemrégiben.Volt neki...

Megörökölt tartozás

Sagalaj, 2014. július 28.

Bővebb információ az EAN kódról, az országazonosítókról: http://www.ident.hu/vonalkod-alapo...

Vonalkódok megfejtése

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés