Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Mobiltelefon - áfa nélkül

Gönye László, 2009. január 26. - hétfő 16:05
Címkék: fogyasztóvédelem, kereskedő, telefon, jog, vásárlás
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Nem egy gsm-boltban vagy webáruházban találkozhatunk a szokásosnál jóval olcsóbb, áfa felszámítása nélkül kínált telefonokkal. Az interneten egymásnak ellentmondó vélemények és tapasztalatok olvashatók ezekről a készülékekről, csalódott és elégedett vásárlókról egyaránt hallhatunk. Mi a trükk az áfa nélküli árusításban? Utánanéztünk a jogszabályi háttérnek és az olcsó készülékekkel járó kockázatoknak.


Áfa nélkül? Milyen alapon?

Az áfa nélküli termékek kereskedelmével kapcsolatban általános a bizonytalanság. Azok sem tudják, miről van szó, akik már vettek áfa nélküli telefont, sőt, a fogyasztóvédelmi szakemberek többsége sem ismeri a nulla százalékos áfával kapcsolatos tudnivalókat.

Forrás: photos.com
Sem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH), sem a Gazdasági Versenyhivatalban (GVH) nem hallottak ilyen árusítási lehetőségről. Márton György, a GVH szóvivőjének elmondása szerint azért, mert hivatalukba nem érkezett erre vonatkozó panasz vagy észrevétel. Ez jó hír - gondolhatnánk, ha a mobiltelefonokkal foglalkozó fórumokon nem akadnánk lépten-nyomon panaszos vásárlókba. Az elégedetlenek szerint átvágásról, újként eladott használt telefonokról van szó, legtöbbször garancia nélkül, vagy érvénytelen garanciális papírokkal.

Valójában ez is teljesen legális árusítási forma, zavart vagy elégedetlenséget legtöbbször a tájékoztatás hiánya okoz.

Részlet egy panaszos leveléből:

…kiválasztottam magamnak egy HTC Touch Diamond típusú telefont. A .... webáruházban volt a legolcsóbb, 89990 forint. Felhívtam az üzletet és azt mondták, hogy van belőle. Sietve odamentem az üzletbe, s ott derült ki, hogy ez egy szolgáltatóhoz kötött használt készülék, az új kártyafüggetlen viszont ötezer forinttal drágább. Ezen eléggé fölháborodtam, de úgy voltam vele, ha már emiatt átautóztam az egész várost, megveszem a készüléket. Már meg is kötöttük az üzletet. Elém nyomtak egy adásvételi szerződést, semmi számla, semmi blokk, én viszont közöltem, hogy Áfás számlát szeretnék, mert cégem van, és visszaigényelném az Áfát. Ekkor jött az igazi hidegzuhany... közölték, hogy a készülék ára nem tartalmazta az Áfát , ha számlát szeretnék, akkor az még plussz húszezer forintomba fog kerülni. Nagyon mérges lettem, és elálltam a vásárlástól.

(A levelet az ÁrGép.hu bocsátotta rendelkezésünkre.)



Az áfa nélküli árusítás lehetősége a különbözeti adózásról szóló törvényen alapul (megtalálható a 1992. évi LXXIV. törvényben.) Természetesen nem idézzük az ijesztő jogi terminológiában írt passzusokat, mivel köznapi nyelven is egyszerűen megfogalmazható, miről is van szó: A különbözeti adózás a használtcikk-kereskedelemben és bizományos értékesítés esetén vehető igénybe. Lényege, hogy az árusított termék - ebben az esetben a telefon - egyszer már gazdát cserélt, és kifizették utána az áfát, valószínűleg egy olyan uniós országban, ahol kisebb az áfa mértéke. Mire a készülék egy magyar gsm-üzletbe kerül, jogilag már használt terméknek minősül. A különbözeti adózás szerint így már nem teljes ára után kell áfát fizetni, csak a felvásárlási és eladási ár különbsége után. A nullszázalékos áfával kínált termék ezek szerint már használt cikknek minősül, legalábbis jogilag.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Áfával vagy anélkül?

A reklamálók egy része szerint valóban újként eladott, de már használt készülékekről van szó, az elégedett vásárlók viszont arról számolnak be, hogy gyári csomagolásban jutottak a telefonhoz - ezek a termékek csak papíron voltak használtak, valójában használat nélküli továbbértékesítésről volt szó. Az áfa nélküli vásárlásnál - az eladó esetleges tiltakozása ellenére is - kérhetünk számlát, ezen azonban fel kell tüntetni, hogy „különbözet szerinti adózás”. Mivel ezekben az esetekben nem fizetünk áfát, természetesen vissza sem igényelhetjük azt. És, hogy honnan származnak ezek a telefonok? Több üzletet is megkerestünk ezzel a kérdéssel, de a tulajdonosok finoman szólva sem voltak bőbeszédűek a származási helyet illetően.


Biztonságos?

Az áfa nélkül vásárolt telefonokkal kapcsolatos legtöbb probléma a garancia miatt van. A két évre szóló gyári garancia ugyanis, mire a készülék a vásárlóhoz jut, már nem két év, hiszen ez már a második értékesítés. Ezeket a telefonokat éppen ezért rövidebb időre szóló jótállással hirdetik, gyári garanciát sokszor nem is, csupán az adott üzletét ígérve. Az üzlet által ajánlott jótállás persze nem mindig megbízható.

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Ha nincs áfa, kétséges a garancia

Sokszor előfordul, hogy a hibás készüléket különböző kifogásokkal nem hajlandók visszavenni vagy megjavítani. Nem mondható, hogy sehol nem találkozunk megbízható garanciával, mint ahogy ennek ellenkezője sem igaz. Ezen a területen is vannak tisztességes és tisztességtelen piaci szereplők. De hogyan tudjuk megkülönböztetni, melyik gsm boltban vagy webáruházban vásároljunk?

Az ÁrGép.hu internetes termék- és árösszehasonlító portál már többször szembesült a problémával, többen jelezték az oldalon feltüntetett webáruházakkal kapcsolatos gondjaikat. A nulláfás termékekkel kapcsolatban elsősorban az okozott problémát, hogy az áfával feltüntetett termékek mellett - mivel azoknál jóval olcsóbbak voltak - ezek a telefonok kedvezőbb helyet foglaltak el az árösszehasonlításban. Az ÁrGép.hu képviselője szerint a vásárlók korrekt tájékoztatása érdekében több megoldással is próbálkoztak, végül az áfa nélküli termékeket a Piactér-en tüntették fel. A Piactér bevezetésével ezek a telefonok nem kerülnek azonos árösszehasonlításba az áfával árusított termékekkel, a vásárlók pedig világosan elkülönítve válogathatnak áfás- és áfa nélküli telefonok között. Fontos információ ezen a felületen az áfa nélküli telefonok mellett feltüntetett garancia-időtartam is. A Piactér funkciója a vásárló tájékoztatása mellett a webáruházak azonos feltételek melletti versenyét is biztosítja.

Az oldal Piacterén a telefonok mellett az azokat árusító webáruházakról is információkat nyerhetünk. Véleményt olvashatunk és írhatunk bármely webshopról, a portál munkatársai pedig utánajárnak a vélt, vagy valós sérelmeknek. Minden panasz esetén felkeresik a vásárlót, közreműködését kérve a panasz kivizsgálásában. Természetesen az adott webáruház üzemeltetőjének véleményére is szükség van, hiszen egy panasz esetenként csak a vásárló szubjektív jellegű véleményét fejezheti ki. Ha bebizonyosodik a tisztességtelen magatartás (nem korrekt a garancia, esetleg kibontott, szépséghibás termék árusítása), az ÁrGép.hu akár azonnali hatállyal is befejezheti az adott webáruházzal történő közreműködést. A közeljövőben az egyes áruházak már nem csupán pontozhatóak lesznek, de szöveges értékeléseik feltüntetésére is lehetőség nyílik. Az ÁrGép.hu tehát - a megbízható tájékoztatás, illetve saját, jól felfogott üzleti érdekei védelmében - fogyasztóvédelmi feladatot vállal, amihez azonban vásárlói aktív közreműködésére is szükség lesz. Az oldal célja a magyarországi internetes vásárlás fejlesztésének, megbízhatóságának és az elégedett fogyasztók számának növelése.

Mire figyeljünk, ha áfa nélküli telefont vennénk?

− Megbízható üzletből vásároljunk!
− Figyeljünk a garancia időtartamára, illetve érvényesíthetőségére! Gsm üzletek által kínált „nem hivatalos” garanciával lehetőleg ne vásároljunk készüléket!
− A telefon mellett figyeljünk a tartozékok meglétére is - ilyen készülékhez ugyanazon tartozékok járnak, mint egy valóban új telefonhoz.

 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

optics, 2014. március 10. - hétfő 15:34

Ha akkor basztad a fillért mikor a "legócsóbbat" kerested (ugye szarrágókám), akkor viseljed a következményét. Semmi nincs ingyen.

mich, 2013. február 19. - kedd 20:10

A Mobil&Laptop Shop a legnagyobb lehúzó az országban, egy napos telefont vittem vissza mert nem működött két három napos határidővel vállalták a javítást, ez volt másfél hete.Állandó hitegetés kártalanítás semmi!Mindenkinek ajánlom,hogy kerülje messze ezt a helyet.

Bobbácsi, 2012. december 18. - kedd 20:44

Mi van M.Péter te is ilyen lehúzós sufnis vagy,hogy mindent darabokként árulsz,gari+nuku?Ha neeked z normális akkor te nem vagy az!A gond,hogy nem közlik előre,nem véletlen!Legnagyobb szélhámosok a mobilosok!

sufni gsm, 2011. november 11. - péntek 16:14

A sarki sufniGSM-ek esetében ez a különbözeti adózás minden esetben az adócsalásról szól. Az egy másik kérdés, hogy mivel rengetegen akarnak ebből megélni nagy a verseny és már a beszerzési ár alatt hirdetik a telefonokat amikről kiderül, hogy mire megveszed mindennel együtt öt, tíz de akár tizenötezer forinttal is többe kerül, mint amennyiért hirdetik.... A többit valahol máshol és máskor....

batyuka, 2011. szeptember 04. - vasárnap 16:07

Tudtunkon kívül belefutottunk egy ilyen telefonba 1 hónapja, nem volt olcsóbb, mint a szolgáltatónál, kb 20ezer mindkét helyen. Vadi újként vettük a Mobil&Laptop Shop-ból, teljes körű garanciával, 2 nap múlva visszavittük, szoftverhiba miatt, cserét nem kaptunk, de elküldték szoftverfrissítésre. A kezdeti "1 hét is lehetből" már a 5. hetet kezdtük, hogy odavan, többszöri érdeklődésünkre se tudtak információt adni, ekkor visszakértük, akár csináltak vele valami, akár nem, de mindig csak hitegetnek, hol a szervíz volt leterhelt, de 1-2 nap és kész, hívnak, amint itt van, meg ilyenekkel, legutóbb állítólag a főnök úr ment személyesen a szervízbe, szintén hívnak, amint tudnak valamit, eddig egyszer sem telefonáltak. Mit tudnánk tenni ilyen esetben?

KTobi, 2011. szeptember 03. - szombat 13:22

Nem tudom vissza néz-e még valaki. Új telefont akartam venni, normális áron. A helyi telefonboltokban nem bízok meg túlságosan, nem úgy néz ki, hogy gyári csomagolással árulnák a készüléket. Nagyobb összegről lévén szó élnék az áfavisszaigénylési jogommal. Hívom a boltot, hát nem az az ára, mert az csak a töltő meg a telefon, a teljes gyári! csomag az drágább. A gyár nem adott ki külön csomagot, amiből hiányzik a fülhallgató és a memóriakártya, az úgy látni külön értékesítik, drágábban. Hát jó, ha már veszek külön memóriakártyát, az még drágább, legyen teljes, csomag, de nekem kell az áfavisszaigénylés. Erre mondja, hogy 0%os áfával árulnak. Viszont nem lát! Hívom a következő boltot, a teljes csomag náluk is annyiba kerül, tud áfás számlát kiadni, de űrlapjuk nincs, ha viszek kitöltik. Elmegyek a boltba, jön a meglepetés, előre szóltak, hogy nem magyar nyelvű a készülék, nincs magyar nyelvű android, ezt tudtam. Nem is akartam magyar nyelvűt. Kezembe veszem a telefont, nem az európai angol billentyűzetes modell, hanem orosz a billentyűzetkiosztás. Kérdezem, hát ez mi? Csak ilyen van. Hát nem, előtte két nappal néztem meg, hogy mit is akarok venni, egy értékesítőnél, nagy összegű zsákbamacskát nem kérek. Bizony létezik rendes angol kiosztású modell is. Szólok a kiszolgáló hölgynek, hogy áfás lesz a számla. Oké, megkapom a 25%os ÁFÁs számlát. Viszont az áfa visszaigénylésre a papírt nem hajlandó kitölteni. Utána jártam azóta, nem köteles a bolt megcsinálni az áfavisszaigénylést. De, ha ő kiadta az áfás számlát, nyomtatott A4es papír, feltüntetett áfaértékkel, az után ő azt köteles leadózni. Az összeg azonos, áfával vagy áfa nélkül, fizetned ugyan annyit kell. Megoldhassa, hogy nálam az áfás számla, egy új készülékre, és utána ő ezt az összeget nem adózza le? Szerintem ez már vastagon adócsalás.

M. Péter, 2011. július 20. - szerda 17:12

A sok sutyerák paraszt aki egyből nyomja a gombot az AKCIÓS-ra. Mert az nem gyanús neki, meg nem zavarja, hogy 20.000.-rel olcsóbb mint máshol... Az persze már nem tetszik neki hogy a saját használatára, a gyereknek, a havernak vásárolt termék után pont olyan "szürkén" akarja az ÁFA-t visszarántani mint ahogy 0% ÁFA-s számlát adtak ki neki róla... Tehát nem az bassza a csőrét hogy valaki „szürkézik”, hanem hogy NEM Ő az aki szürkézik. Mi az hogy HIVATALOS garancia? Bazz a bolti garanciát 1 helyen tudod érvényesíteni, a BOLTBA ahol vetted. A NOKIA garit is egy helyen tudod érvényesíteni a NOKIÁNÁL bazzeg! Nem mindegy neked hogy hová viszed? A bolt pont úgy megszűnhet mint ahogy a motorola disztribútor is kaqkk megszűnt. A bolt is pont olyan korrekten szervizelteti – többnyire a gyártóival – az általa forgalmazott készülékeket! A gyártói garancia pedig NEM 2 év, pusztán 1+1 év. Tehát a második év nem teljeskörű, pl.: akkura, tartozékokra nem vonatkozik. Pont úgy ahogy a boltok is 1 év teljeskörű garanciát adnak. A kézzel irt számlára a vásárlónak meg nem is kell aláírnia! Ha pedig valaki bemegy egy boltba, vagy vásárol egy weboldalon keresztül, vegye a fáradtságot és olvassa el a vásárlási és számlázási feltételeket. Pont úgy ahogy a nyitva tartási időt is képes valaki elolvasni, mielőtt odamegy egy üzletbe. Ha egy bankba bemész is ott a nyilvános részletes több száz oldalas függelék. Abban minden részlet benne van. Ha meg valamit nem értesz, vagy nem vagy biztos, ott a kibaszott ügyfélszolgálat, amire egy egész vagyont költenek a cégek, hogy korrektül kiszolgálják, tájékoztassák az ügyfeleiket.. Ha hivatalost meg számlásat meg gyári garisat akarsz akkor menj a gyártói szaküzletbe és vedd meg csilliárdért. Ha viszont az akciós gombot nyomogatod mert egy fillérbaszó vagy, akkor ne csodálkozz ha így kapod az egyébként kifogástalanul új és pont olyan minőségű telefonodat. Az meg hogy mi „JÁR” egy termékhez azt nem a vásárló, hanem az eladó dönti el. Aztán azt, hogy ez a vásárlónak szimpatikus e és megveszi e vagy sem, vagy inkább máshol veszi meg, ez már az Ő döntése. A MEGBÍZHATÓSÁG szempontjából mint tudjuk, a repülni 100x biztonságosabb mint autóval utazni. Pont így egy GSM boltnál vásárolni is 100x megbízható mint mondjuk egy utazási irodánál előleget befizetni. Ahogy egy régi jó törzsvevő is 100x megbízhatóbb egy 2 fillérért máshová kattintó, folyton telefonálgató és mindenért balhézó, áfát csaló de közben apeh-al fenyegetőző fillérbaszó netvásárlónál.

Joe, 2010. szeptember 21. - kedd 13:22

_ms, mi lett végül az ügyeddel?

_ms, 2010. június 26. - szombat 08:48

Ez így van, leginkább a tájékoztatás hiánya zavart engem is. Erre van kötelezettsége az üzletnek?? Tud erről valaki valamit? Én még aznap felhívtam az üzletet, ott a honlapon feltüntetett *-gos és apróbetűs részre hivatkoztak. De könyörgöm, nem a vásráláskor az üzletben kellett volna szólniuk, amikor mondtam hogy ÁFÁS SZÁMLÁT KÉREK! (nem neten rendeltem, elmentem a boltba, vagyis az utcáról beeső vásárlónak minősülök, akinek nem hinném hogy a honlapon feltüntetett infot kívülről fújnia kéne) A számlát alá sem írtam, csak a blokkot mutatta, a számlát összehajtva betette a dobozba sunyi, alattomos módon. Én a garancialevélre koncentráltam, attól vártam problémát. Minden esetre ma megyek vissza, inkább ráfizetek pár ezrest egy normális számláért. Ha sem az NFH sem a GVH nem hallott még ilyenről, akkor tőlem fog, ha nem veszik vissza vagy nem adnak normális számlát. Ha valakinek van hasonló tapasztalata/ötelete, szívesen olvasnám. Cégnevet addig nem írok, amíg a személyes reklamáláson nem vagyok túl, ennyi őket is megillet.

FYI, 2009. április 23. - csütörtök 17:33

Hát lássuk csak! EU garancia= Semmi köze az EU-hoz mert a "nagyker" szervízelteti itthoni szervízben csökkentett 1 éves időtartamig. Régebben 6 hó, azelőtt 3 hó volt az EU garancia. Megbízható bolt = Valójában ezt nem lehet tudni, hogy melyik is az. Sokan azt hiszik, hogy ha adott boltban vásárolják a készülékeket, akkor azok nem romlanak el. Mindenki ugyanazokat a készülékeket árulja. Bármelyik elromolhat! GVH = Gazdasági Verseny Hivatal, aki magasról tesz rá , hogy az interneten mindenki a "legolcsóbban" hírdeti a saját készülékeit.Ha alaposabban belenéznének, és vennék a fáradtságot, akkor sokmilliós bírságot lehetne kiszabni pillanatok alatt! De hát nem teszik...ki tudja miért.... Legolcsóbbak+Internetes vásárlás= Valójában a kedves Vevő lát egy árat, és felhívja azt a kereskedőt... Jelenleg 3-4 kereskedő van, és érdekes módon mindegyik a legolcsóbb! Ugyanakkor ha felhívjuk Őket, akkor kiderül, hogy a hírdetett ár nem is annyi amennyi, mivel az 1-2 ezer forinttal alapból drágább, de sajnos akkor angol nyelvű, és még töltő sem jár hozzá ( Hol van ilyenkor a versenyhivatal????) Ugyanakkor a hírdetés + 5000Ft-ért már töltő is van hozzá, meg doboz is, de akkor még mindig nem magyar nyelvű. + 7000-ért már magyar nyelvű, dobozzal, tartozékaival. ( A Versenyhivatal még mindig alszik....) Készülékek: Érdemes lenne megnézni, hogy az adott internetről rendelt hivatalos magyar NOKIA garanciás készülékünk valójában hivatalosan itthon van e Magyarországon... Bár hozzá kell tennünk, hogy ha elad egy cég külföldre, akkor nem kötelessége ráírni a számlára az IMEI számot. Innentől kezdve van egy készülék itthon ÁFA nélkül, ellenben rendesen NOKIA garanciával. Hány ilyen készülék van? ( Az APEH is alszik, a GVH-val együtt). Bár le van papírozva és el van adva a készülék 0% számlával, ugyanis hazatért számüzetéséből külföldről, és még új is maradt, és szinte mindenkinek jó ez így. EU-s készülékek: Sok esetben külföldi előfizetéses készülék is van köztük.... Hát érdekes dolog ez a mobiltelefonia....


1 2

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. április 06.

Sürgősségi kölcsönt keres? A bankja vagy pénzügyi intézménye megtagadja a hitelt? Szükség...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Kevesebb az ittas sofőr

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Futószalagon itélik el az ittas vezetőket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza