Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Alulfűtve: távhős kérdések

Szabó Emese, 2009. január 22. - csütörtök 17:33
Címkék: gáz, víz, szolgáltató, társasház, jog
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A távfűtéssel kapcsolatos problémáknak valahogy soha nem akad gazdája. Vagy szolgáltató és fogyasztó mutogat egymásra, vagy a társasházon belül gerjeszt feszültséget az áhított korszerűsítés. Az állítást jól bizonyítja két történetünk.


Olvasónk távfűtéses társasházában épp most fejeződőtt be a fűtéskorszerűsítés. A felújítás keretében végzett munka lakásonként eltérő volt, így elvileg a lakásonkénti költség is eltérő. Levélírónk ugyan nem látta a szerződést, de úgy tudja, ennek ellenére nem lesz lakásonkénti elszámolás, mert a kivitelező a társasházzal kötött szerződést, azzal is fog elszámolni. Olvasónk azt szeretné tudni, hogyan érvényesítheti az ötéves garanciát, ha még csak számlája sincsen. Azt sem sem érti, hogy ha az elvégzett munka nem azonos, akkor a fizetendő díj miért ugyanannyi, lakásonként.

Forrás: photos.com
Idő, pénz

"A korszerűsítés szükségességét, illetve az ajánlatot feltehetőleg a közgyűlés fogadta el. Ha olvasónk nem ért vele egyet, vagy a fizetési feltételek rá nézve méltánytalanok, a határozatot hatvan napon belül, bíróságon megtámadhatja. Ha ezt nem teszi meg, el kell fogadni a közgyűlés döntését" - mondja dr. Ruszthi Hunor ügyvéd, a Szikora és Ruszthi Ügyvédi Iroda tagja. - "Ami pedig a garanciát és a jótállást illeti: a levélíró által említett ötéves jótállás valószínűleg csak konkrét berendezésekre, radiátorokra vonatkozik, a szerelési munkák jótállási ideje a 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet szerint ugyanis csak hat hónap, feltéve, hogy szolgáltatás anyagköltséget és az áfá-t is tartalmazó díja meghaladja a húszezer forintot.

Jelen esetben a költségek valószínűleg bőven meghaladják ezt az összeget. A jótállási határidő a szolgáltatás elvégzése után a fűtésrendszer átadásával, vagy - ha az üzembe helyezést a vállalkozó végzi - az üzembehelyezés napjával kezdődik. A jótállási jegyet a fogyasztónak külön kérés nélkül kell átadni, így a jegy valószínűleg a közös képviselőnél van, vagy neki kell elkérnie. Akkor sincs gond, ha nem állították ki a jótállási jegyet, vagy az szabálytalanul lett kiállítva. A rendelet szabályai értelmében ugyanis a jótállási kötelezettség ilyen esetben is fennáll."


Osztatlan közös

A felújítással kapcsolatos költségek - osztatlan közös tulajdonban lévő fűtési rendszerről lévén szó - elvileg tulajdoni hányaduk szerint terhelik a tulajdonosokat. Ettől akkor lehet eltérni, ha a ház szervezeti és működési szabályzata (SZMSZ) másképp rendelkezik. Ha tehát az SZMSZ-ben nincs meghatározva, hogy a tulajdonosok milyen arányban viselik a költségeket, akkor a társasházi közös tulajdon terhei a lakáshoz tartozó eszmei tulajdoni hányad nagysága alapján oszlanak meg. Olvasónknak természetesen ez esetben is joga van ahhoz, hogy betekintsen a házzal kapcsolatos szerződésekbe, és átnézheti a vállalkozási szerződést is.


Energia az útvesztőben

Egy másik olvasónk arra panaszkodott, hogy távhő szolgáltatója nem fűt megfelelően, ezért radiátorai éppen csak langyosak, melegvize is csak harminckét fokos. A hibát már többször jelezte a szolgáltatónak, de változás nem történt. Levélírónk ezért arra kíváncsi, milyen számlakompenzációs lehetőséget kérhet.

Forrás: photos.com
Balog Róberttől, a Főtáv sajtóreferensétől megtudtuk, a távhőszolgáltató - működjön bárhol - azért felel, hogy a szükséges energia az épület hőközpontjában rendelkezésre álljon. (Hogy ez megvan-e, a hőmennyiségmérő segítségével viszonylag könnyen megállapítható.) Azért viszont nem a szolgáltató felel, ha a lakásban hűvösebb van. Ennek oka, hogy a hőközpont és a lakás közötti, hőt továbbító berendezések, beleértve a radiátorokat is, a társasház vagy a lakásszövetkezet osztatlan közös tulajdonában vannak. Ha tehát az a probléma, hogy a radiátorok hűvösebbek a kelleténél, ki kell deríteni, mi okozza a problémát. Ha a háttérben az áll, hogy a szolgáltató nem biztosít megfelelő mennyiségű energiát, a probléma megoldásáért a szolgáltató felel.


Ugyanez a helyzet, ha a szolgáltató tulajdonában lévő hőközpont nem működik rendeltetésszerűen: a hibát ez esetben is a szolgáltató köteles kijavítani.

A távhőtörvény, a szolgáltatási szerződés és a helyi önkörmányzatok jogszabályai egyaránt tartalmazzák, hogy bár a hődíjból nem jár visszatérítés, - mivel az mért mennyiség - alapdíj esetében járhat, ha a hiba a szolgáltatónak felróható ok miatt következett be. Nem megfelelő minőségű szolgáltatás miatt a fogyasztó polgári peres eljárásban kártérítési igénnyel is fordulhat a távfűtő vállalathoz, ha bizonyítani tudja, hogy a fűtés hiánya miatt kára keletkezett: például megfázott.


Saját porta

Más a helyzet, ha a hőközpont működik, az energia pedig úgymond a pincénkben van. Ha az a gond, hogy az energia a hőközpontból egyszerűen nem jut el a fogyasztó lakásához, már a fogyasztó feladata a hiba kijavíttatása. Ez a helyzet nagyjából ahhoz hasonltható, amikor az áramszolgáltató ugyan biztosítja a villamosenergiát, de a lakásban kiég az izzó. Ilyen esetben szolgáltatófüggő, hogy a távfűtő vállalat tanácsadóként ingyenesen közreműködik-e a probléma kivizsgálásában. Ha tehát olvasónknál az a gond, hogy a ház fűtési rendszerének állapota nem megfelelő, a melegvíz-csövek és a melegvíz-készítéshez használt, nem a szolgáltató tulajdonában lévő berendezések elöregedettek, rosszak, úgy a problémát a társasháznak vagy a lakásszövetkezetnek saját költségén kell megoldania. Ez egyébként gyakori probléma, általában azért, mert a fűtési rendszerhez évtizedekig nem nyúltak hozzá, és a rendszer nagyon rossz állapotban van. Ugyanez a hiba persze a hőközpontnál is jelentkezhet, ha a szolgáltató ugyancsak évtizedekig nem költött a berendezésre.

Ha a szolgáltató és a fogyasztó között a vita nem rendeződik, azaz nem tudják eldönteni, kinek a "felségterülete" nem működik megfelelően, igazságügyi szakértő kérhető fel (idén január elsejétől közjegyző is) annak megállapítására, hogy a hőközpont alkalmas-e feladata ellátására.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Andras971, 2009. október 24. - szombat 09:19

T.Fogyasztók! Lenne némi észrevételem a fűtéskorszerűsítéssel kapcsolatba,melyet annyira támogatnak.Tulajdonképpen mire is jó ez,és kinek? A panelházak többsége így is el van adósodva,amelyik nincs most majd el lesz.A kölcsönök öt évre szólnak ugyebár,a beszerelt radiátorszelepek jótállása jó esetben 2 év. Akkor ott van a kölségmegosztók kérdése,hány évente kell majd ezeket is hitelesíttetni? Gondolom 4 évente mint a vízórát.Még ki se fizette az ember a kölcsönt,már újabb kiadások terhelik. És minnél több házban lesz beszerelve,annál fejjebb megy majd az ára (mert hogy is reagálna a Piac ha nem így?!) És kinek fog kevesebbe kerülni a fütés? Aki déli oldalon,középen lakik! Akár el is zárhatják a fűtést a körülötte lakók úgy is fütik. Elvileg lenne lehetőség kompenzálni a hidegebb lakások fűtési költségét ha a közgyűlés jóvá hagyja.(majd bolond lesz!)Így aki északi oldalon,földszinten,tizediken,sarkon lakik,a gatyáját is ráfizeti majd a költségekre! És minden lakó aki többet fizet mint eddig a szomszédjára fog haragudni az helyett az ember helyett aki az egészet kitalálta,sikeresen összeugrasztva a lakóközösségeket! Nálunk a beruházás költsége 172 lakásra vonatkozóan kb 15 milló forint! Nem kevés! Kérdem én,ennyi pénzből hány négyzetméter napkollektort lehetett volna elhelyezni a tetőn?? Az tényleg csökkentené a költségeket,még ha csak nyáron melegvíz előállítására használják az se kevés megtakarítás. Miért nem ezt támogatja a kormány????Gondolom nem jönne jól a Távhőnek,hiszen mi lenne akkor a fogyasztói társadalommal? Elnézést kérek tisztelt fogyasztótásaim hogy ilyen hosszúra sikeredett a hozzászólás,további szép napot mindenkinek.András971

Bolla, 2009. február 16. - hétfő 11:13

Érdekesség képpen... nem lehet leellenőrizni a Főtáv számlán, hogy mi mennyi és miért annyi. Hivatkozás.. hőközpont, ujjalmutogatás.. közösképviselő, stb. Szóval elég felháborító, hogy havonta fogyasztok kétezer forint körüli melegvizet, és ennek a vizmennyiség felmelegítésétért most éppen 12.000.-Ft-ot számláztak le. Hogy van ez???

Kommentek

Á. Balázs, 2020. január 22.

Üdv! Nekünk a Baliner Bt.-ről van nagyon rossz véleményünk. Nem teljesítették határidőre a...

Ablakcsere buktatókkal

Mr. George Anderson, 2020. január 22.

Üzleti kölcsönt keres? Személyi kölcsönök, lakáscélú kölcsönök, autó kölcsönök, di...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

bishop berry smith, 2020. január 21.

Helló Szüksége van pénzügyi kölcsönre, ingatlanbefektetésre, autókölcsönre, adósságkons...

Menekülés a UPC-től

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza