Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Ajándékom visszavinném!

2008. december 26. - péntek 11:11
Címkék: ünnep, vásárlás, garancia, ügyintézés, reklamáció, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Szeretnénk néhány hasznos információval megkönnyíteni olvasóink dolgát, főleg a jótállás (garancia) és szavatosság tekintetében. Néhány gyakorlati példán keresztül is bemutatjuk, hogy a hétköznapi életben hogyan érvényesülnek vagy éppen nem érvényesülnek a szabályok.


Ha reklamációra kerül sor, a vásárló és az eladó közötti nézeteltérések jó részének oka fogalmi zavar, mivel nem csupán a vásárló, de az üzletben dolgozó eladó információi is hiányosak vagy pontatlanok. Alábbiakban igyekszünk tisztázni azokat az alapvető ismereteket, melyekkel felvértezve nagyobb sikereket érhetünk el egy reklamációs vita során.

Forrás: photos.com

Mit jelent a szavatosság?

Szavatossággal a kereskedő felelősséget vállal arra, hogy eladásakor a termék hibátlan volt (azaz nem volt csak a használat során kiderülő rejtett hibája). A szavatosság minden termékre, összeghatár nélkül érvényes, de elsősorban gyártási hibákra vonatkozik. Időtartama alapesetben két év, de a tartós fogyasztási cikkeknél (pl. hűtőgép, mosógép) három év.

Ha a termék a vásárlástól számított első hat hónap alatt hibásodik meg, a kereskedő köteles bizonyítani, hogy a felmerülő hiba vásárláskor nem volt a termékben, hanem azt az áru rendeltetésellenes használata okozta. Ha fél éven túl észlelünk hibát, megfordul a dolog: a fogyasztónak kell igazát bizonyítania.



Jótállás és garancia - egy és ugyanaz


A jótállás (más szóval garancia) a szavatossághoz képest szigorúbb felelősség, többletjogot képvisel és nem a szavatosság helyett, hanem amellett érvényesíthető. A törvényben meghatározott kötelező időtartama minimum egy év, és a bizonyítási kötelesség minden esetben a forgalmazót, illetve a gyártót illeti. Jótállás csak bizonyos, jogszabályban meghatározott termékkörre vonatkozik. Egyes fogyasztási cikkekre, mint például fényképezőgép, videó, televízió, nyomtató, távcső, hangszer, óra, CD lejátszó, rádió) csak bruttó 10 000 forintos vételár felett kötelező érvényű. Ezt a tényt mindenképpen érdemes mérlegelni egy-egy "óriási" 9990 forintos leárazás esetén!

Észrevételeink rögzítéséről, jogaink érvényesítésének módjáról korábbi cikkünk részletesen szólt.


Vitát szító tévhitek

Legfontosabb szabály, hogy egyik kereskedő sem köteles hibátlan árut cserélni vagy javíttatni. Ha a terméket méret-, színcsere vagy nemtetszési indokkal visszük vissza az üzletbe, úgy csak a kereskedő jóindulatára számíthatunk.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

A multik kevésbé méltányosak, mint a kisebb üzletek

Siklósi Máté, a Panaszfal.hu fogyasztóvédelmi fórum vezetőjének tájékoztatása szerint az is súlyos tévhit, hogy a kereskedőnek kötelessége visszafizetni a vételárat, amennyiben a fogyasztó három munkanapon belül visszaviszi a megvásárolt terméket. Ha a fogyasztó a minőségi hibás árut a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül juttatja vissza, a kereskedő nem pénzvisszafizetésre, hanem azonnali cserére köteles, anélkül, hogy aránytalan többletköltségre hivatkozna, vagy a terméket javíttatásra küldené.

Jogszabályban tehát a vételár visszaszolgáltatása nincs rögzítve. Egyetlen esetben alkalmazható, mégpedig "távollévők" között kötött szerződéseknél, azaz internetes vásárlás esetén. A fogyasztó "netes" termék vásárlásakor nyolc munkanapon belül minden következmény nélkül elállhat a szerződéstől.

A panaszfal.hu internetes oldalon történő bejelentések száma Karácsony után, a két ünnep között ugrásszerűen megnő. Ebben az időszakban egészen februárig ezerrel is több felhasználó zúgolódik a fórumon. Siklósi Máté szerint a panaszok száma tudatosabb vásárlással csökkenthető lenne. A mai kor embere elsősorban benyomás, majd ár alapján vásárol, anélkül, hogy az adott kategóriában körültekintően szétnézne. Pedig egy cipő kiválasztása során is úgy kellene viselkedni, mint lakásvásárlásnál, hiszen a komfortérzés a mindennapos használat során elengedhetetlen. Legtudatosabbnak az internetes vásárló mondható, hiszen egy adott termékhez, üzlethez kapcsolódó fórum, véleményoldal a hálón akár egy klikkeléssel elérhető, és ezzel legtöbbször élnek is a "szörföző" vásárlók.


Garanciális séta

Nézzük, mi a helyzet valójában. Egy budapesti bevásárlóközpont üzleteiben jártunk, és játék-, ruha-, cipő-, telefon- és ékszercserével álltunk a pultok előtt. A beszerzett információk alapján elmondható, hogy kivétel nélkül minden üzletben alkalmazzák a "levásárlás" intézményét. (Minőségi kifogás esetén a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát!) Egy-két üzletben felmerült a vételár visszatérítésének lehetősége is, de csak abban az esetben, ha az árut villámgyorsan visszaszolgáltatjuk. Jellemző az üzletekre, hogy méltányosságból is cserélik az árukat. Mivel a vásárlásokhoz mérten csak elenyésző esetben jönnek vissza a termék reklamációjával, így ennyi "marketing" minden kereskedő számára bevállalható.

Forrás: Fogyasztók/Tóth Sándor Péter

Karácsonyi vásárok - jó tudni a kereskedő elérhetőségét

Abban a kérdésben, hogy a hibátlan termékek meddig vihetők vissza cserére, az üzletek nagyon rugalmasnak bizonyultak. A csere időszaka kisebb üzletekben akár egy-két hónap is lehet. Egy óra-ékszer üzlet alkalmazottjának elmondása szerint, kis üzlet lévén fontosabbnak tartják a vásárló megtartását és a túlélést a jogszabályoknál. Természetesen a hivatalos utat mindenki ismeri, de törvényeiket maguk alkotják. Több üzletben tettek különbséget ajándék és saját részre történő vásárlás között. Ez annyit jelent, hogy amennyiben a blokkra ráírják "ajándék", úgy a cserét még rugalmasabban tudják kezelni. Volt olyan üzlet, ahol a blokk nélküli cserétől sem zárkóztak el, igaz csak abban az esetben, ha a termék címkéjéről egyértelműen megállapítható, hogy saját áruról van szó. A Karácsonyi vásárlási rohamot garanciálisan majd’ minden üzlet megkülönböztetve kezeli. A legtöbb termék cseréje átnyúlhat a következő évre, ami általában január közepe, de több üzlet ezt a határidőt az aktuális leltárhoz köti. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a vásárló januárban kevés áruval feltöltött, kifosztott üzleteket fog találni, ami a cserét némileg megnehezíti.

Játék vásárlása esetén cserére három munkanapon belül van lehetőség, azonban ez - az ünnepek miatt - január közepéig módosul. Egyes ruhaboltokban méretet két-három napon belül cserélnek, de akadt olyan is, ahol ezután is hajlanak a kompromisszumra, csupán azt vizsgálják, hogy a ruha eredeti állapotában és címkével ellátva kerüljön vissza az üzletbe. A kicserélés azonban csak egyszeri alkalomra érvényes. Ha az újabb, hibátlan darab sem megy szeműnk színéhez már nem fordulhatunk az üzlet eladóihoz. Fehérneműre a meglátogatott boltokban hét-nyolc napot adtak, hogy az esetleg több példányban kapott árut visszavigyük. Kivételes eset az Intimissi, akik három munkanapon belül - igaz a jogszabály erre nem jogosít -, de pénzt is visszafizetnek.

Volt olyan üzlet, ahol kijelentették, hogy akciós fehérneműt nem tudnak cserélni, hiszen nem tudják garantálni azt, hogy az adott termék a reklamáció időpontjában még mindig az akciós polcon hever, illetve lesz-e megfelelő méret. Hibás fehérnemű szintén jogosult a cserére, a kereskedő higiéniai okokra nem hivatkozhat. Hibás áru esetén azonban akciós termékekre is érvényes a szavatosság. Korlátozása csak arra a hibára szól, ami miatt a termék a "nagybetűs" polcra került.

 Óra-ékszer csere alkalmával csupán annyi megkötéssel találkoztunk, hogy minden esetben csak órát-órára, ékszert-ékszerre cserélnek. A Promod egy héten belül pénzvisszafizetést, egy hónapon belül cserét vállal. Legszigorúbbnak a Vodafone munkatársa mutatkozott. A cég hibás termék esetén csakis hetvenkét órán belül vállal azonnali cserét, akár Karácsony van, akár Húsvét.

Reméljük, hogy a megszerzett információkkal olvasóink segítségére lehetünk a karácsonyi bevásárlás után. Fogadják meg tanácsainkat, figyeljenek a részletekre.

Panaszmentes ünnepeket kívánunk Mindenkinek!
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Csaba, 2015. május 07. - csütörtök 12:38

Az bp-i Árkádban levő C&A üzletben minden herce-hurca nélkül visszaadták a pénzt (bankszámlára utalva) a vásárlás után 7 nappal, pedig nem egy pár zoknit vittem vissza. Le a kalappal, ez úton is nagyon köszönöm nekik! :) (Fehérneműt persze nem cseréltek, de ez higiéniai okokból azt hiszem teljesen érthető.)

hellboy, 2009. április 28. - kedd 18:49

esetleg december óta lehet már csak vásárlóként tescós.... :D

hellboy, 2009. április 28. - kedd 18:48

kedves Tóth Ádám! ha igaz amit mond, akkor javaslom sürgősen olvasgatni a vonatkozó jogszabályokat, mert ilyent vevőszolgálat vezetőként kijelenteni ekkora nyilvánosság előtt, hogy a vásárló dolga, csak átvállalják.... ha felettese volnék, holnap már nem kellene dolgoznia....

Tóth Ádám, 2008. december 31. - szerda 22:20

Sziasztok, új fórumozóként, először is bemutatkoznék, az egyik hipermarket lánc (Tesco)vevőszolgálati osztályvezetője vagyok, ha esetleg Tescós problémátok van, segítek szívesen. Szöszike problémájára reagálnék. A szervízbe küldésről a vevőnek kell gondoskodnia, mi átvállaljuk a vevőtől, mi postázzuk el, ezt kereskedője válogatja. A jótállási időn belül a javítás nem kerülhet pénzbe, ha a hiba rendeltetésszerű használatból adódik. totadam@freemail.hu

szoszike, 2008. december 29. - hétfő 07:27

A szakszervizben való javíttatást kinek kell fizetni?

szoszike, 2008. december 28. - vasárnap 06:03

Nem adták olcsóbban. Kinek kell vinni a javítás szakszervizbe, mennyi idő a javítás????

kovács éva, 2008. december 27. - szombat 22:02

Szoszikének nem adták olcsóbban a mintadarab mp3-at? Mifelénk minden olyan használati tárgyat amely mintadarab volt, árengedménnyel értékesítenek. Lehet az akár autó, akár radiátor, akár műszaki cikk. Ezzel együtt a jótállási idő ugyanúgy vonatkozik ezekre a cikkekre is. Esetleg az azonnali csere nem működik, csak a javítás szakszervizben.

szoszike, 2008. december 27. - szombat 16:15

Harmadik napja vásároltuk az egyik országosan híres elektronikai űzletben gyermekem karácsonyi ajándékát. Ebből az MP3 lejátszóból egyetlen bemutató darab volt, amit mi megvettünk. Sajnos ez az ajándék szomorúság lett nem öröm! A lehető leggyorsabban visszavittük, de hiába,ugyanis modortalan hangnemben közölte a pénztáros hölgy,: ezt nem áll módunkban kicserélni ,mivel mintadarabot vásároltunk meg. Mi is most a tennivalónk????

asdf, 2008. december 27. - szombat 12:40

@Kiss Aladar "Pár hónapja még azt reklámozták a tv-ben a Mézga család figuráival, hogy az Unióban érvényes szabályok szerint 8 napon belül vissza lehet vinni a megvásárolt holmit és az eladó köteles minden indok nélkül a vételárat visszafizetni. Akkor most mi is van?" Mondd, elolvastad te a cikket? (opcionalis kerdes: odafigyeltel Mezga Gezara? :) ). "...Egyetlen esetben alkalmazható, mégpedig „távollévők” között kötött szerződéseknél, azaz internetes vásárlás esetén. A fogyasztó „netes” termék vásárlásakor nyolc munkanapon belül minden következmény nélkül elállhat a szerződéstől. " Azaz neten, telefonon, faxon megrendelt termek eseten lehet 8 napon belul azt mondani, hogy koszonom, nem kerem (megpedig azert, mert mivel nem a boltban voltal, nem volt alkalmad meggyozodni a termek tulajdonsagairol, mereterol, errol, arrol, amarrol, a termeket akkor latod eloszor, mikor atvetted)

asdf, 2008. december 27. - szombat 11:20

" ... A nagyobb barkacs uzletlancok (mint amilyen a Baumax vagy Praktiker Magyaroszagon) 30 nap "elegedettsegi garanciat adnak" ami azt jelenti, ha az ember vesz egy furogepet parszaz dollarert, es mikor otthon/munkahelyen kiprobalja, nem az ,aminek gondolta, akkor 30 napja van arra, hogy visszavigye HASZNALTAN es visszakapja a penzet. ... Na mindegy, szoval van meg tanulnivaloja "vevoszolgalat" temakorben a magyar uzleteknek." En ugy gondolom, ilyen hozzaallashoz 1-2 evtizednek el kell meg telnie kishazankban. Szerintem tudjuk mindketten, hogy az altalad vazolt azert nem tudna mukodni jelenleg, mert a dragalatos vevo kolcsonzokent tekintene az adott uzlethalozatra. Lakasfelujitaskor bedob 40 ropit 2 bosch gepbe, keszrecsinalja a lakast, majd faarccal visszaviszi, hogy bocs, nem tetszik, kerem vissza a penzt.


1 2

Kommentek

Sanchez, 2020. június 06.

Ha sürgõs hitre van szüksége a pénzügyi igények megoldására, akkor 3000 és 80 000 000 doll...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. George Anderson, 2020. május 30.

Sürgős kölcsönt keres? Megtagadták-e hitelét a bankjától vagy bármely pénzügyi vállalkoz...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. május 30.

Szüksége van hitelre az adósság megszilárdításához? Szüksége van kölcsönre vállalkozás...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza