Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Reptéri csomagvizit

Pusztai Beáta, 2008. december 10. - szerda 14:12
Címkék: utazás, ügyintézés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Országhatárt átlépő utazásaink egyik elengedhetetlen kelléke a jól megtömött poggyász. A futószalagon elhaladó csomagjainkra minden esetben számítunk az érkező terminálon is, azonban előfordul, hogy sérülten, hiányosan, vagy egyáltalán nem érkezik meg. Hogy is van ez? Átvilágítottuk a reptéri csomagkezelés folyamatát.


Légi utasok jogai

1999-ig a légi fuvarozás jogi szabályozása az 1929-ben megkötött Varsói Egyezmény alapján történt. A légi közlekedés gyors fejlődése azonban elkerülhetetlenné tette többszöri módosításait és kiegészítéseit. Megoldást jelentett az 1999-ben elfogadott Montreáli Egyezmény, amelyet a tagállamok nemzeti jogszabályai hajtanak végre.

Forrás: photos.com

Magyarországon 1999. május elsején lépett hatályba a személyszállítás szabályairól szóló 25/1999-es Kormányrendelet, amely kiterjed a poggyászszállítás teljesítésének szabályozására is.

2005. februártól léptek hatályba azok az új uniós előírások, amelyek a visszautasított beszállásról, a légi járatok törléséről vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanításról, valamint a segítség közös szabályainak megállapításáról szólnak A fedélzetre felvihető kézipoggyászok tartalmára pedig 2006 novemberétől érvényes az EU új biztonsági rendelete. A rendelet szerint a tiltott eszközökön túl a korlátozásokat kiterjesztették a folyadékokra is.


Utazik a bőrönd! - „folyamatmustra”

A légitársaság a feladott poggyászról súlyának lemérése után poggyászazonosító címkét és poggyászellenőrző szelvényt állít ki. A címke a bőröndre kerül, az ellenőrző szelvényt pedig az útlevélre vagy a beszállókártyára ragasztják. Mindkét dokumentum ugyanazt a számot rejti, ami a poggyász azonosítására szolgál, megőrzése pedig sok probléma elejét veheti. A csomag, mielőtt a poggyászosztályozó helyiségbe kerülne biztonsági röntgen vizsgálaton esik át. A rendkívül érzékeny berendezés a bőröndben lévő szerves anyagokat jól elkülöníthető színekre bontja. A szín, illetve a tárgy formája alapján beazonosítják a tárgyakat, amelyek közül ha egy is gyanúsnak bizonyul, az a táska felnyitását eredményezi.

A csomag - amennyiben sikeresen vizsgázott -, a poggyászosztályozó helyiségbe kerül, ahol a járatnak megfelelően konténerekbe helyezik. Itt fordulhat elő az a hibalehetőség, hogy a csomagot másik járatra teszik fel véletlenül. Az extra-méretű, törékeny, illetve az elsőbbségi csomagokat külön kezelik. A feladott poggyász végül a repülőgép rakterébe, majd a célállomáson újra a poggyászszállító szalagra kerül.


Miért pont velünk? - sérült, hibás, eltűnt csomag

Ha érkezéskor megbizonyosodunk arról, hogy csomagunk sérült, hiányos vagy nem érkezett meg, minden esetben az „Elveszett Poggyász”, más néven „Lost and Found” pultot kell keresnünk.

Ott az illetékes ügyintézők a járatokhoz igazodva, de akár a nap huszonnégy órájában is rendelkezésünkre állnak - tájékoztat a Celebi Ground Handling Hungary Kft. képviselője. Itt felveszik az utas fontosabb adatait, majd a megőrzött csomagcímke alapján a rendszerben megkezdődik a poggyász keresése.

Forrás: photos.com
A világ minden repülőterén ugyanazt a rendszert, a World Tracer csomagkövető adatbázist használják, így, ha csomagunkat már valahol megtalálták, a hat számjegyből és két betűkódból álló azonosító megadásával azonnal megérkezik a megmentő rendszerüzenet. Legtöbbször a keresett csomag az induló állomáson marad és a probléma hamar orvosolható.

Ha a csomagellenőrző szelvény hiányzik, a bőröndöt külső jegyek alapján azonosítják egy fényképes katalógus segítségével. A IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) által kiadott kiadványban szín és táskatípus alapján bökhetünk az elveszett bőröndre, sportfelszerelésre, babakocsira, de még számítógépre is. A katalógus nem egyszer nyújt segítséget nyelvi nehézségek áthidalásában is.

-A gazdátlanul maradt csomagot három nap után jogosult felnyitni a Vám és Pénzügyőrség és a légitársaság képviselője, vagy annak megbízottja. A keresést így a táska tartalma is segíti. Fontos azonban, hogy ez csak olyan csomagok esetén lehetséges, amelyen nem található biztonsági zár. Poggyász feltörése ugyanis tilos.
-A felnyitott és visszazárt bőröndöket „Passenger Security” feliratú sárga szalaggal kötik át, majd raktárba kerül és folytatódik a tulajdonos felkutatása.
-A megkerült csomagok házhoz szállítását a légitársaságok szinte minden esetben saját költségükre vállalják, Budapestre 12 órán, vidékre 24 órán belül.
-Az át nem vett csomagokat pedig mindösszesen hatvan napig őrzik, majd átadják a Vám és Pénzügyőrségnek, akik bizonyos idő után értékesítik, vagy megsemmisítik annak tartalmát.
-Ha poggyászunk hiányosan érkezik meg a célállomásra, a hiányosságokról jegyzőkönyv készül. Sok utas figyelmét elkerüli, hogy a bőrönd a - check-in pultnál - feladáskor lemérésre kerül, amit a jegyzőkönyv felvételekor megismételnek. Így hiány esetén csak a súlykülönbözet reklamálható, a „kamuzás”, a meghosszabbított értéklista pedig könnyen lefülelhető. Fontos tudni, hogy a légitársaságok üzletszabályzatuk szerint nagyobb értékű tárgyakért nem vállalnak felelősséget.
-Rongálódás-, sérült poggyász esetén szintén jegyzőkönyvbe rögzítik a kár mértékét. Fontos észben tartani, hogy a korábbi hiányosságok, repedések, törések a check-in pultnál a csomagcímkén rögzítésre kerülnek. Korábbi hibákért a légitársaság felelősséget nem vállal.


Forrás: photos.com
A kártérítésre több lehetőség is adott

A csomag az adott légitársasággal szerződésben álló bőröndjavítóhoz kerül, ahol szakvéleményt adnak arra vonatkozóan, hogy a bőrönd javítható-e vagy sem. Amennyiben a poggyász nem „totálkáros” megjavítják, és a számla, illetve a kapcsolódó repülőjegy-, jegyzőkönyv-, beszállókártya-, csomagcímke dokumentumok bemutatásával a légitársaság csekket ad vagy átutalással fizet. Nagyon fontos, hogy az egész dokumentációt megőrizzük, egészen a procedúra végéig. Ha a bőrönd javíthatatlannak bizonyul a légitársaság szintén kártérít a jegyzőkönyvben rögzített értékben. Meghatározott típusú bőröndök esetén cserére is lehetőség van.


„Élő csomag” szállítása

A Celebi Ground Handling Hungary Kft. képviselőjének tájékoztatása szerint az állatok légi utaztatására külön díj ellenében van lehetőség. Szállításuk IATA előírásokhoz, érvényes hatósági, állategészségügyi és oltási bizonyítványokhoz kötött. Súlytól, mérettől függően a kis kedvenc vagy a kabinban, vagy pedig a raktérben helyezhető el. A pontos feltételekről mindig az adott légitársaságnál kell érdeklődni. Tágas, fekvésre, fordulásra alkalmas, vízálló ketrec használata kötelező, beszerzése pedig nem a légitársaság, hanem minden esetben az utas feladata. Kerülendő a házilag barkácsolt ketrec használata. Amennyiben az állat mérete és súlya miatt kabinban nem szállítható, úgy a raktérbe kerül, amit ilyen esetben fűtenek, és megfelelően megvilágítanak. A legtöbb légitársaság csak a kisméretű kutya és macska szállítását engedélyezi utastérben. A többi házi kedvenc csak a csomagtérben, vagy cargo-n keresztül utazhat. A korlátozások alól kivételt képeznek a vakvezető, illetve a katasztrófamentő kutyák.

Nagyon fontos, hogy minden esetben járjuk körbe a meglátogatott ország állat befogadására vonatkozó szabályait is. Nagy-Britanniában például, - szigetország lévén - minden beérkező állatot hat hónapra karanténba helyeznek a különböző fertőzések bejutásának elkerülése érdekében.

És végül néhány jó tanács!

* Ne csak a poggyászon, hanem benne is tüntessük fel állandó lakcímünket, telefonszámunkat és e-mail címünket, hogy ha csomagunkat megtalálják, könnyen értesíthetőek legyünk. Bármilyen egyéni ismertetőjel elhelyezése is nagy segítség lehet a repülőtér munkatársainak. (Kivéve a már sablonná vált nemzeti szalag)

* Nagyobb értékű tárgyat, ékszert, pénzt, hitelkártyát, mobiltelefont, fényképezőgépet, kamerát, úti- és személyes okmányokat, naponta szükséges gyógyszert, valamint kulcsot ne tegyünk a feladott poggyászba. A repülőjegy megvásárlásával életbe lépő utazási szerződés értelmében a légitársaságok nagyobb értékű tárgyak késedelméért, megrongálódásáért vagy eltűnéséért felelősséget nem vállalnak! Az ilyen tárgyakra indulás előtt érdemes biztosítást kötni.

* Hogy elkerüljük a pánikot, tegyünk kézitáskánkba váltó fehérneműt és fogkefét. Kisgyermekek esetén a pelenkáról se feledkezzünk el!

* Induláskor és érkezéskor is figyeljük a hangosbemondót!

* Figyeljük és tartsuk be a kézipoggyászban és a feladott poggyászban szállítható, illetve tiltott tárgyakra vonatkozó szabályokat! Az érvényes előírások minden légitársaság honlapján megtalálhatóak!

* Karácsony előtt fontos információ, hogy repülőgépen csillagszóró és tűzijáték nem szállítható!

* Mielőtt elhagyjuk a tranzitot, minden esetben vizsgáljuk meg, hogy a felvett poggyász sérülésmentes-e.

* Kiszálláskor, ha jegyünk nem meghatározott helyre szól, jegyezzük meg melyik oldalon és hányadik sorban ültünk. Az információk segítik a kabinban hagyott tárgyak (például szemüveg, útlevél, fényképezőgép) keresését.

* A reptéren igénybe vehető fóliázás védelmet nyújthat az esetleges lopások és sérülések ellen, hátráltat azonban, ha a csomagba tiltott tárgy kerül és emiatt ki kell nyittatni azt.

A fenti információk birtokában, azokat megfogadva jó esélyünk van arra, hogy a célállomáson poggyászunkra várva, ne essünk pánikba akkor, ha előttünk a szalag már csak üresen forog körbe. Ha a csomagunk nem a mi hibánkból jár külön utakon, egy kis odafigyeléssel megkönnyíthetjük és meggyorsíthatjuk keresését.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

coopter, 2010. november 01. - hétfő 19:13

A csomagok megdézsmálására megoldás lehet egy új dolog amit egy magyar cég fejlesztett ki. SASSEC Biztonsági Csomag Utazóknak a neve. keressetek rá, mert tényleg működik és lényegesen olcsóbb és mobilabb mint a gépi fóliázás. Olyan helyen is használhatod ahol nincs gépi fóliázás. Nekem maximálisan bevált.

patyi, 2009. január 09. - péntek 19:31

És az internetes csomagkövető renszer azt írta ki, hogy a légitársaságom nem partnere ennek a rendszernek..... szóval nem lehetett rajta lekövetni, holott ott volt a lap tetejénaz Air France logo.....

patyi, 2009. január 09. - péntek 19:28

Mi éppen most jöttünk az Air France-szal a Párizs CDG-n keresztül... a csatlakozó járatunkat törölték, helyette mégegy átszállásosat kaptunk egy nappal később..., se szállást, se ételt nem kaptunk, se információt. Többezer ember feküdt szanaszét a reptéren. Végül a csomagjaink nem érkeztek meg a célállomásra, de 2 napon belül mind a hármat kézbesítették. Az összes ripityára van törve, zúzva, teljesen használhatatlanok lettek. Mennyi kártérítést lehet kérni nem biztosított poggyászokért? Nagy érték nem volt bennük, ezért külön nem biztosítottuk, de egy magát komolynak (azaz nem fapadosnak) tartó légitársaság akár kárpótolhatna is. Ja és az Air France és az Easyjet között a különbség az, hogy a tripla árért az Air France gépen osztanak egy szelet kekszet meg egy pohár üdítőt.

MisterEW, 2008. december 16. - kedd 15:03

Évek óta nem vettem bőröndöt. Akkor cserélek, ha valamelyik légitársaság rongál... Ha nem is minden harmadik út, de évente biztos....

haaeen, 2008. december 13. - szombat 19:03

Elég gyakran utazok repülővel, és kb. minden harmadik repülés során valamilyen problémám adódik - volt, hogy nem érkezett meg a csomagom, többször szakadt - törött bőröndöt kaptam vissza, gyakran hiányzik a lakat is a bőröndömről, és eddig minden esetben, ha lefóliáztam, fólia nélkül kaptam vissza. lehet, hogy a "becsületes" alkalmazottak azt hiszik, hogy fóliázott bőrönd = értékesebb tárgyak?!

Kommentek

Mr. George Anderson, 2020. május 30.

Sürgős kölcsönt keres? Megtagadták-e hitelét a bankjától vagy bármely pénzügyi vállalkoz...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mr. Dékány Endre, 2020. május 30.

Szüksége van hitelre az adósság megszilárdításához? Szüksége van kölcsönre vállalkozás...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

Mária Ádám, 2020. május 28.

A nevem Mária Ádám, magyar, egyedülálló szülő, mielőtt a férjem meghalt, annyi adósságot...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza