Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!


Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Online vásárlás - hazai viszonyok

Gönye László, 2008. november 28. - péntek 17:30
Címkék: internet, vásárlás, szolgáltató, reklamáció, díj, posta, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Interneten kereskedők gyakran hangoztatják, hogy a hazai online kereskedelem gyermekcipőben jár. A hitelkártyás vásárlást bonyolultnak tartjuk, nem ismerjük jogainkat, legfőképp pedig bizalmatlanok vagyunk az e-kereskedelemmel szemben. A vásárlás gondolatától a termék kézhezvételéig kísérjük nyomon a folyamatot, rávilágítva a rendszer gyenge pontjaira.


A webáruházak kínálatát legtöbbször nem céltalanul nézzük végig, inkább konkrét elképzelésünkhöz keresünk megfelelő árat és forgalmazót. Egyre több olyan összehasonlító oldal létezik, ahol a kívánt termék ára mellett más paraméterei is láthatóak. Az argep.hu például az árak és a termék leírása mellett arról is tájékoztat, hogy raktáron van-e a termék, vagy várni kell rá. A szokásos, véleményünk szerint kevéssé használható véleményezési mutató mellett egyedi ötlet az áruhoz csatolt, termék árának időbeni alakulását mutató árdiagram. A összehasonlító oldalakról egy kattintással elérhető a szállító cég is, aztán kezdődhet a tényleges vásárlás.


Termékkeresés, rendelés

Mielőtt azonban vásárlásba kezdenénk, érdemes felhívni a figyelmet az ár-összehasonlítások során könnyen észrevehető, megdöbbentő különbségekre. Ezek az oldalak akkor is hasznosak, ha amúgy hagyományos módon szeretnénk vásárolni. Egyes nagyáruházak „utolérhetetlen” ajánlatairól ugyanis könnyen kiderülhet, hogy azok nemcsak hogy nem utolérhetetlenek, de könnyen meg is előzhetők. Az árak közötti hatalmas különbségek főként persze a drágább műszaki cikkeknél jelentenek komolyabb megtakarítást, ha ilyen terméket vennénk, feltétlenül ajánlott az ár-összehasonlítás.

Forrás: Photos.com

Virtuális polcokon böngészünk

Példaként elég csak az LG plazmatévéjét (32PC51) megemlíteni, ebből az árgép harminc áruház ajánlatát mutatja be. Ez alapján ugyanazt a terméket 99 990 forinttól 122 900 forintig vásárolhatjuk meg, az árkülönbség tehát közel huszonöt százalék. Kisebb értékű cikkeknél még szembeszökőbb a százalékos különbség. A BenQ DC750 digitális fényképezőgép példának okáért 14 990 forintostól 24 137 forintos árig kapható.

Még árnyaltabb képet kapunk, ha a kiválasztott terméket forgalmazó cég oldalára kattintunk. Itt találhatjuk meg ugyanis a fizetési és szállítási feltételeket, amit a rendelés előtt mindenképpen érdemes elolvasni, megelőzve a kellemetlen karácsonyi meglepetéseket. A szállításért fizetendő díj ugyanis kisebb tételű vásárlásnál jelentősen módosíthatja a végösszeget is.


Fizetési és szállítási feltételek

Míg külföldről való rendelés esetén az átutalásos fizetési rendszer egyeduralkodó, a hazai cégek sok esetben nem, vagy csak opcióként jelölik meg ezt a vásárlási formát. A legtöbb internetes boltban az utánvétes fizetést ajánlják, akár futár útján, akár Postán keresztül kézbesített csomagról van szó. A szállítás költségei webáruházanként széles skálán mozognak, a szállítási díj általában nagyon sokféle konstrukcióban jelenik meg. Előfordul, hogy bizonyos összegű megrendelés esetén a kézbesítés fix díjas, nagyobb összegű vásárlásnál pedig nem számolnak fel szállítási díjat. Találkoztunk ennek az ellenkezőjével is: a Velvet Plaza tízezer forintos megrendelésig 1350 forintért, e fölött lépcsőzetesen emelkedő összegért, nyolcvanezer forint felett már 3990 forintért intézi a kézbesítést.

Az sem ritka, hogy egy cég eltérő tarifával intézi budapesti és vidéki szállításait, de arra is akad példa, hogy távolságtól és értéktől függetlenül fix díjat számolnak fel. Ha egy áruház maga intézi a kézbesítést, előfordul, hogy ezért a szolgáltatásért nem kell külön fizetnünk. Behatárolva a lehetséges szállítási költséget, nagyjából ötszáz és ötezer forint közötti tartományról beszélhetünk, legtöbb esetben azonban - átlagos méretű termékekről szólva - a jellemző díjszabás ezerötszáz forintnál kevesebb.

Forrás: Fogyasztók/Mizik Marcell

Futárszolgálatok - jobban vigyáznak

A futárszolgálatok általában megbízható szolgáltatást nyújtanak, postai kézbesítéseknél azonban előfordul a szállítmányok rongálódása, késése vagy teljes eltűnése. Hozzá kell tenni, hogy az internetes kereskedelemben jellemzően futárszolgálatok végzik a kézbesítést, a Magyar Posta közreműködésére úgy tűnik, egyre kevesebb példa akad.


Postai bakik

Késik, elveszik, megsérült a csomag - mit tehetünk? Gáspár István, az Irodaszer webáruház ügyvezetője az elkallódott vagy megrongálódott küldemények arányát nagyjából három-öt százalékra teszi. Az említett webáruház elsősorban vidéki szállításokhoz vesz igénybe a postai szolgáltatást, elsősorban anyagi okokból. Az ügyvezető arról számolt be, hogy mivel utánvétes megrendelésekről van szó, a megrendelők helyett inkább ők szembesülnek a bosszantó postai hibákkal - a címzetthez el nem jutó csomag számukra jelent veszteséget. Ha mégis magunk járnánk utána az eltűnt küldeménynek, hosszadalmas procedúrának kell kitennünk magunkat.

Forrás: MTI
A Magyar Posta ügyfélszolgálati munkatársának tájékoztatása szerint legalább tizenöt napot kell várnunk a küldeményre, ha a várt termék ekkor sem érkezik meg, további lépéseket tehetünk. Először is az ajánlott szelvényre van szükség, amivel bizonyítható a mulasztás, - ez nyilván a csomagot feladó cégnél lesz. A szelvénnyel bármelyik kirendeltségnél kezdeményezhető - postai szakzsargonban - tudakozódás. Ez azt jelenti, hogy a Posta megpróbál nyomára akadni a bizonyíthatóan feladott (ajánlott) küldeménynek. Ha a csomag elveszett, a Postával, pontosabban kártérítési igényünket elbíráló részlegével szemben kárigénnyel élhetünk. Hosszas és macerás ügyről van szó, nem csoda, hogy néhány ezer forintos termékek esetében még a webáruház is inkább veszteséglistára írja az árut, semmint végigjárná a nyomon követés és kártérítés procedúráját.

Ha a küldemény sérülten vagy kibontva érkezik meg, a legkézenfekvőbb megoldás az, hogy nem vesszük át. Ha mégis átvennénk a terméket, a kézbesítés napján részletes jegyzőkönyvet kell felvetetnünk. Később, napok múlva már nincs esély az érdekérvényesítésre. A jegyzőkönyvben megjelöljük a küldemény értékét, a sérülés mértékét, majd a kártérítési eljárás végén bízhatunk a kedvező elbírálásban. Összefoglalásul elmondható, hogy postai utánvéttel rendelni akkor érdemes, ha a termékre nem sürgősen vagy meghatározott időpontban van szükségünk - a karácsonyi ajándékot inkább futárszolgálattal szállíttassuk. Ha a Posta hibázik, az utánvétes rendszer miatt a bosszúságon túl anyagi kárunk nem származhat az elveszett küldeményekből. Az pedig a webáruház mérlegelésén múlik, mennyi veszteséget ér meg nekik a Posta olcsóbb, de időnként megbízhatatlan szolgáltatása.
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Nádasdi Tímea, 2011. május 02. - hétfő 12:05

Pár hete rendeltem nyárigumit az autómra interneten.Már többször rendeltem különböző dolgokat,különböző helyekről,de ilyen átveréssel még nem találkoztam.A rendelt gumi helyett,egy másikat küldtek,olcsóbbat,minden előzetes egyeztetés nélkül.Velem utánvéttel a drágábbat kifizettették.A hab a tortán,hogy a kapott gumi nemcsak olcsóbb,a különbözetet a mai napig nem kaptam meg,hanem még ráadásul ingyen szállítással is hirdették,amit azonban velem kifizetettek!Most futhatok a pénzem után.Azt sem tudom,hogy hova fordulhatnék a problémámmal,mivel a webáruházban csak nevetnek rajtam.Számlát pedig a mai napig nem kaptam a kapott áruról.

Nádasdi Tímea, 2011. május 02. - hétfő 12:03

Pár hete rendeltem nyárigumit az autómra interneten.Már többször rendeltem különböző dolgokat,különböző helyekről,de ilyen átveréssel még nem találkoztam.A rendelt gumi helyett,egy másikat küldtek,olcsóbbat,minden előzetes egyeztetés nélkül.Velem utánvéttel a drágábbat kifizettették.A hab a tortán,hogy a kapott gumi nemcsak olcsóbb,a különbözetet a mai napig nem kaptam meg,hanem még ráadásul ingyen szállítással is hirdették,amit azonban velem kifizetettek!Most futhatok a pénzem után.Azt sem tudom,hogy hova fordulhatnék a problémámmal,mivel a webáruházban csak nevetnek rajtam.Számlát pedig a mai napig nem kaptam a kapott áruról.

Pál Tamás, 2008. december 20. - szombat 19:30

Eddig nekem is pozitív véleményem van a webshopos rendelésekkel kapcsolatban. Az sd kártyától (www.edigital.hu), a kerékpárig (www.canga.hu) már mindenfélét rendeltem, de problémám még sosem volt. Az ügyfélszolgálaton rendesek, a canga kerékpár webshopban szinte a rendelés után rögtön felhívtak, hogy megbeszéljék velem a részleteket, bár előtte az oldalon található chat-en már beszéltem egy illetővel. Ez sem megszokott szolgáltatás, nekem például ez a chat-es dolog is nagyon tetszett. Ruhát általában a Heavy Tools webshopjában szoktam vásárolni, ott is nagyon készségesek voltak. Emellett a sűrű élet mellett nem is tudom mi lenne, ha nem lenne lehetőség a Netes vásárlásra :)

cicalany76, 2008. december 04. - csütörtök 01:14

Külföldön élek és sokszor rendelek netröl,sokszor még a tengeren tulrol,vagy tŕvol Keletröl.A tapasztalataim pozitivak,gyors,problémamentes és ami lényeges hitelkŕrtyŕs.Sokszor orszŕgon belül is csak ez az egyetlen fizetési mod.Vannak olyan oldalak ahol lehet kérni az utŕnvétellel történö szŕllitŕst, de akkor joval drŕgŕbb a termék.Érdekes modon ŕltalŕban a Postŕval (vajon miért? :-) ) és nem futŕrszolgŕlattal szŕllittatnak,még külföldröl sem, csak ha a vevönek az a különleges kivŕnsŕga.Pl ha gyorsabban akar az adott termékhez hozzŕjutni.Az oldalakon rögtön megtalálom a szŕllitŕsi feltételeket is, ellentétben egynémely magyar oldallal ahol sokszor regisztrŕlni kell ahhoz, hogy megtudjam mennyiért is hajlandoak kiszŕllitani az adott terméket.A legjobb az,amikor kg-ban adják meg a szŕllitŕsi dijat, de a termékhez nem irjŕk oda hogy hŕny kg.Ugy ŕltalŕban van még mit behoznunk ezen a téren.A Postŕrol meg csak annyit,hogy ha az érkezne meg amit és ahogyan elküldtek, akkor talán többen vennék igénybe a szolgáltatásukat.

cicalany76, 2008. december 03. - szerda 23:48

Čn, mivel külföldön élek, ŕltalŕban külföldröl rendelek.Sokszor a tengeren tulrol is, és mindig kŕrtyŕval fizetek.Itt ez az ŕltalŕnos,söt ha utŕnvétellel akar vki vŕsŕrolni,mŕr ahol lehet,akkor sokszor plusz dijat szŕmolnak föl érte.A Magyar Postŕval sajnos nekem is van rossz tapasztalatom.Mo-rol adott föl csomagot a volt anyosom,ott közölték hogy nem lehet értékként föladni,mert olyan nincs.Szŕmitogépes CD-k voltak a csomagban.Svŕjcba mŕr csak egy doboz érkezett meg benne 1 esküvöi meghivoval.:-)Kŕrtéritést a Svŕjci Postŕtol kaptunk,kb a 10edét a csomag értékének.Ezekutŕn nics sok csodŕlkozni valo,hogy utŕnvétellel szeretnek az emberek vŕsŕrolni.Sokszor bonyolult is otthon a kŕrtyŕval valo fizetés.A mŕsik meg az ŕtlŕthatatlan weboldal.Vŕsŕrolni szeretnék, nem talŕld meg a terméket ha van hozzŕ ideged-et jŕtszani.Az argep.hu-ért, meg a többi oldalért külön köszönet!:-)

Begérke, 2008. december 01. - hétfő 22:01

Nekem is csak jó tapasztalataim vannak a netes rendeléssel: eddig mindig megjött az áru(futárral) és minden rendben volt. A legnagyobb probléma az volt, hogy a futár nem telefonált, hanem 7.45-kor beállított. Ami zavar: sok helyen nem lehet bankkártyával/hitelkártyával fizetni. Pedig a drágább műszaki cikkeket van, amikor hitelkártyával fizetném ki, mert egyben nincs meg a pénzem rájuk. Viszont érdemes a neten körülnézni. Egy eeePC-t akarok most venni, a neves boltokban egységesen 70.000.- körül van, a neten 50.000.- körül. Amikor csak úgy a hecc kedvéért rákerestem, nagyon megdöbbentem ezen a nagy különbözeten!

Gtamasl, 2008. december 01. - hétfő 09:06

Nekem vegyes a véleményem az internetes rendelésről. Én vagyok az, aki a pórul járt a Libritől történt online rendeléssel, erről itt lehet olvasni: http://www.fogyasztok.hu/cikk/20081117/libri_rendeles_problema/ Viszont a Fotexnet.hu-n történt megrendeléseimmel soha semmi gond nem volt, a megrendelt termékek mindig időben sérülés nélkül megérkeztek. Vásárláskor szerintem a legjobb megoldás az utánvéttel, készpénzben történő vásárlás, így biztos, hogy nem fizetsz olyanért, ami meg sem érkezett hozzád.

Tóth Ildikó, 2008. november 30. - vasárnap 18:47

Rengeteget rendelek az interneten. Mivel a három gyerekkel nem igen indulok plázázni, így a dolog igazán kedvező. A csomagot házhoz hozzák, az áruért kizárólag személyes átadáskor fizetek. Biztos ami biztos. Pelenkától kezdve a karácsonyi ajándékig mindent sikerül beszerezni. Van egy tanácsom: idejében rendeljétek meg az árut, mert a Karácsony előtti zavarban, fönnakadhat a postánál a csomag. A közvetlen átirányítás igaz és müködik. Én az argep.hu-n kerestem, azon keresztül találtam meg az elektromade.hu-nál az ajándékot (és fantasztikusan jó áron). Képzeljétek el, 4 nap alatt itt volt a cucc. Az arukereson, meg a kirakaton is vannak jó dolgok. A vataratol félek. Egyébként kár, hogy nem minden bolt adja meg a szállítási időt, sokat segítene. Mindenkinek jó vasárlást kívánok.

Matus László, 2008. november 29. - szombat 11:13

Nekem csak jó véleményem van erről a vásárlási formáról.Udvariasak, gyorsak, interneten meg lehet nézni, hogy hol áll az ügyem. Nem így van a postával, aki volt szíves a küldeményt összetörve kihozni, amit ugye az átvétel és a fizetés előtt nem tudok kibontani , után na meg mivel már elment az autó, azt mondták, hogy így jártam. ÉS ITT JÖN A POÉN, KÉRTEM MÉG EGY TERMÉKET AZ ÁRUHÁZTÓL, ELMESÉLVE A TÖRTÉNETEMET ÉS AZT TÉRÍTÉSMENTESEN ELKÜLDTÉK SZÁMOMRA BOCSÁNATOT KÉRVE A P O S T A HELYETT IS.

Péter Sandor, 2008. november 28. - péntek 22:47

Én inkább a kicsikről beszélnék - rendeltem már "nagyoktól" is és sokszor "kicsiktől" is. Azt észrevettem, hogy őket nem nagyon támogatják a szállítók - mindenütt szerepel szállítási díj, mértéke reálisnak tűnik pl. postai tarifákhoz hasonlítva és csak nagyobb összegű vásárlásnál tudják elengedni a szállítási költséget. Ha az áraikat hasonlítom össze, akkor én úgy tapasztaltam, hogy a bolti árnál alacsonyabb árhoz jön a szállítási díj és kínált egyéb szolgáltatás pl. díszcsomagolás + a kényelmes, utánjárás nélküli vásárlás máris versenyképessé teszi a webshopokat, ha pedig egyedi, különleges terméket forgalmaznak, mindenképpen versenyképesek pl. hozzájutok az ország másik végéből egy különleges borhoz - borteka.hu , olcsóbban kapom kézhez/karosszékhez a kozmetikumot - haztartas.com pl. a képen látható cég futárától - bocs, de nem a postára gondoltam -, aki mobilon jelzi érkezését. Az utánvétel pedig csak is mi értünk van, a vásárlókért, mert a hírek, tudósítások, riportok,cikkek nagy része sohasem a megelégedett több tízezer/százezer vásárlóról és tisztességes internetes kereskedőkről szól, hanem az elenyésző számú szélhámosról/balekről, akik egymásra találva csoda pirulákat, pénzt, fiatalságot, potenciát árul/vásáról a neten, ezekért szeretjük az utánvételt a kicsiknél és vállaljuk fel az előre utalást/kártyás fizetést a nagyoknál. Szóval nem is olyan rossz dolog a netes vásárlás!

Fókuszban a fogyasztóvédelem és a reklámjog - Mikor büntet a GVH?
DM-kampányok és a reklámtörvény
Jelentkezzen konferenciánkra!

Kommentek

Várhidi Gézáné, 2014. szeptember 15.

Szeptember 11-én utaztunk Miskolcról Budapestre a 12. 28-kor induló IC vonattal.Felszállás utá...

MÁV: már csak fél óra késés után jár kártérítés

Jonna Finance, 2014. szeptember 14.

Szüksége van egy gyors és egyszerű hitel? Én vagyok Mr. Jonna, a vezérigazgatója Jonna pénz...

Ki ad hitelt a BAR-listásoknak?

Jonna Finance, 2014. szeptember 14.

Szüksége van egy gyors és egyszerű hitel? Én vagyok Mr. Jonna, a vezérigazgatója Jonna pénz...

Ki ad hitelt a BAR-listásoknak?

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Lássunk világot!
Taxidermia Taxidermia Egyre növekszik a kitömött vadállatok iránti kereslet a kínai gazdagok körében
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés