Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Vásárlási kisokos az ünnepekre

Munkatársunktól, 2008. november 20. - csütörtök 16:55
Címkék: ünnep, garancia, vásárlás, szerződés, ügyintézés, kereskedő, akció, reklamáció, átverés, reklám, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az elkövetkező időszakban ajándékvásárlók milliói keresik fel a különféle üzleteket. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) az alábbiakban olyan hasznos információkat gyűjtött csokorba, melyek segítenek, hogy számos bosszúságtól megkíméljük magunkat.


* A leértékelt árura is ugyanazok a jogok vonatkoznak minőségi kifogás esetén. Gyakorta tapasztaljuk, hogy a kereskedők azzal utasítják el a vásárló minőségi kifogását, hogy „akciós termékre nem vonatkozik a garancia”. Fontos, hogy tudjuk: leértékelt terméknél pontosan ugyanolyan jogok (kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás) illetnek meg minket, mint teljes áru „társaiknál”. Ez alól csupán egy kivétel van: amennyiben a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Forrás: AFP

Ünnepekkor még elővigyázatosabbnak kell lennünk!

* „Vigye a szervizbe!” Több vásárló is találkozott már azzal, hogy amikor az üzletbe (a vásárlás helyére) vitte vissza a meghibásodott terméket, ott továbbküldték őt a szervizbe, mondván a termék javítható, így a szerviz az illetékes. Jó, ha tudjuk, hogy a jogszabályok alapján mi választhatjuk meg, hogy a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszük vissza. Amennyiben mi az előbbit választjuk, az üzlet köteles intézkedni a termék kijavíttatásáról vagy annak cseréjéről.

* Mi történik, ha nem tetszik, vagy nem jó az ajándék? Karácsonykor, de más alkalmakkor is előfordulhat, hogy vissza szeretnénk vinni a megvásárolt ajándékot valamilyen oknál fogva (volt már olyan, nem tetszett, a ruhadarab nem volt jó a megajándékozottra stb.). A jogszabály azonban csak minőségi kifogás esetén ír elő kijavítást, cserét, vagy a vételár visszafizetését. Egyéb esetekben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e a nem tetsző terméket. Éppen ezért mindenkinek azt javasoljuk, már a vásárláskor tájékozódjon, van-e lehetőség arra, hogy a vásárolt árut visszavigyük. Az esetleges félreértések elkerülése érdekében pedig a kereskedő ígéretét, vállalását írassuk rá a blokkra.

A könnyebb cseréért

-Mindenképpen őrizzük meg a vásárláskor kapott blokkot vagy számlát, enélkül termékünket csak a bolhapiacon cserélik. A terméken található címke még egy együttműködő kereskedőnél is kevés lehet. Tartós fogyasztási cikk vásárlása esetén a jótállási jegyet is be kell mutatni (érdemes rátűzni, ha ezt a boltban nem teszik meg).

-Ha a terméket ajándéknak szánjuk, írassuk rá a blokkra hogy „cserélhető”. Karácsony tájékán érdemes a csere végső határidejére is rákérdezni, de az üzletek általában rugalmasabbak ekkor. Ha a blokk hátulján pecséttel hitelesítve a dátum is szerepel, nyert ügyünk van.

-Ha van rá lehetőség, próbáljuk ki az árut a boltban, vagy még a díszcsomagolás előtt. Drágább ajándékok vásárlását ne hagyjuk az utolsó pillanatra. Utcai, piaci árustól elektromos berendezés vásárlása nem ajánlott.

-Akciós termékekre is érvényes a szavatosság. Korlátozása csak arra a hibára szól, ami miatt a termék a „nagybetűs” polcra került. Hibás fehérnemű szintén jogosult a cserére, a kereskedő higiéniai okokra nem hivatkozhat.

-Karácsony előtt jóval több „gagyi” termékbe lehet botlani, mint általában. A bejelentett veszélyes termékek listáját többek között a www.piacfelugyelet.hu internetes oldal is nyilvánosságra hozza.

-Keressük a termékeken a magyar feliratot, vagy a mellékelt magyar nyelvű használati útmutatót. Fontos, hogy azonosítható legyen a termék gyártója, forgalmazója is!


* „Vásárolja le!” Jó tudni, hogy a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Így - minőségi kifogás esetén - nem vagyunk kötelesek elfogadni a kereskedő azon ajánlatát, hogy „vegyünk valami mást” a hibás termék helyett. Ezt az ajánlatot ilyen esetben csak akkor fogadjuk el, ha valóban megfelelő számunkra, ellenkező esetben ragaszkodjunk a kijavításhoz, kicseréléshez, vagy a teljes vételár kifizetéséhez!

* Számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, teleshopping; termékbemutató, házaló kereskedés stb.), speciális jogaink vannak, melyek közül a legfontosabb, hogy az áru átvételét követő nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Elállás esetén az eladónak haladéktalanul, de legfeljebb az elállástól számított harminc napon belül kell visszafizetni a fogyasztó által kifizetett összeget.

Óvatosan a hitelekkel!

Idén ajándékvásárláskor nem lehet figyelmen kívül hagyni a közelmúlt pénzügyi történéseit. Kétszer meg kell gondolni, hogy bírjuk-e majd fizetni az áruhitelek törlesztőrészleteit még akkor is, ha ennek összege akár már karácsonyig is emelkedhet!? Tisztában kell lenni azzal, hogy a jelenlegi törlesztőrészletek összege változhat, a családok kiadásai - csökkenő bevétel mellett - növekedhetnek, és az ünnepek után nehezebbé válhat a hitelek visszafizetése, mint az elmúlt években. A törlesztőrészletek emelkedése azonban nem jelenti azt, hogy a bankok fellépése nemfizetés esetén változna. Ezért minden hitelfelvételnél a visszafizetést át kell gondolni és ennek megfelelően szabad költekezni!



Forrás: OFE/FEOSZ/Fogyasztók
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Péter Sandor, 2008. november 21. - péntek 09:26

Tisztelt Vásárlótársaim! Én mindig az ilyen oldalakon kezdem - keresek új információt és felfrissítem tudásomat. Aztán jönnek a gyűjteményes oldalak (bízva abban, hogy egy kicsit ellenőrzöttek az ott szereplő cégek) meg a böngészés. A barátoknak, távolabb élő családtagoknak ebben az évben is innen küldök ajándékot http://www.ajandeklap.hu/katalogus/italok_dohanykellekek/italok/bor/data/tetel/kod014711/90 Eddig nem csalódtam - korrekt információk, megbízható partnerek és egyedi ajándék ötletek. Barátsággal Péter Sándor

Kommentek

Laszlo, 2020. február 20.

Vasaroltam egy autot amit annak rendje es modja szerint elvittem eredetvizsgara es megbukott. A buka...

Valami nem stimmel a megvett autóval

Laszlo, 2020. február 20.

Vasaroltam egy autot amit annak rendje es modja szerint elvittem eredetvizsgara es megbukott. A buka...

Valami nem stimmel a megvett autóval

Mr. Dékány Endre, 2020. február 19.

Szüksége van sürgős kölcsönre pénzügyi problémájának megoldásához, valamint vállalkoz...

Kétszázezres hitelből hatszázezres tartozás

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza