Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Amit az online vásárlásról tudni kell

Gönye László, 2008. november 19. - szerda 10:55
Címkék: vásárlás, internet, ünnep, díj, posta, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

Az online vásárlás előnyei könnyen beláthatók: fotelunkban ülve akár a világ túlsó végéről is, legtöbbször a boltinál kedvezőbb áron juthatunk a megkívánt termékhez. Karácsony előtt is szerencsés, ha ajándékainkat a tumultus elkerülésével szerezhetjük be. Az online vásárlás várható költségei, valós és vélt veszélyei.


Első lépésektől a vásárlásig

Ha megtaláltuk azt az internetes oldalt, ahonnan vásárolnánk, és a terméket is „kosárba tettük”, hamar szembesülünk vele, hogy rendelésünk elküldte előtt akad még néhány tennivalónk. Külföldről rendelve, utánvéttel csak néhány cikkhez juthatunk hozzá, megfelelő bankkártya nélkül a vásárlás szinte kizárt.

Forrás: Photos.com

A célra hétköznapi, lakossági bankszámlánk sem elegendő, úgyhogy ha még nem rendelkezünk a szükséges bankkártyával, és online rendelnénk, a beruházás elengedhetetlen. A vásárlás fedezetének biztosítására többféle lehetőség van: igényelhetjük a világszerte elfogadott, dombornyomott Visa, Mastercard vagy American Express kártyát, de az úgynevezett virtuális kártyát is választhatjuk. Dombornyomott kártyát bármelyik banknál igényelhetünk. Nem sokban különbözik a hagyományos lakossági kártyáktól, azoknak a világ minden pontján elfogadott párjáról van szó. Ennek megfelelően - bankonként meglehetősen eltérően - éves, illetve havi díjaik is magasabbak. Érdemes körülnézni, és összehasonlítani a különböző ajánlatokat, erre külön internetes oldal is igénybe vehető.



Összehasonlításként néhány nagybank ajánlata:

Éves díj Havi zárlati díj
CIB Mastercard 3500 forint 219 forinttól
Erste Visa 600 forint 489 forinttól
K&H Mastercard 3500 forint (most akciósan: az első évi díjat elengedik 230 forinttól
OTP Mastercard 4000 forint 319 forinttól

Érdemes tájékozódni a vásárlási limitről is, amit a legtöbb bank összegszerűen ad meg (például százezer forint naponta). Találkozhatunk vásárlásonkénti limittel is (például öt vásárlás naponta). Ha már van számlánk egy banknál, és tőlük kérnénk dombornyomott kártyát, akkor is érdemes külön számlát nyitni, mindig csak annyi összeget tartva rajta, amennyit levásárolnánk. A kártyához ugyanis nem tartozik PIN kód, sőt számlánkat egy-egy vásárlásnál a nem mindig biztonságos, virtuális tér veszélyeinek is kitesszük. Az internetes vagy virtuális kártya előnye, hogy fenntartása jóval olcsóbb a dombornyomott kártyákénál. Hátránya, hogy előbbieknél kevésbé széles körben fogadják el.

Forrás: Photos.com

A virtuális vásártérnek is lehetnek tolvajai

Internetes kártyával nem is minden bank foglalkozik, a K&H például mostanában vezeti ki termékei közül. Az internetes kártya egy mágnescsík és kód nélküli, jelképes bankkártya. Valójában egy elkülönített számlát jelöl, amire állandó számlánkról mindig annyi pénzt utalhatunk, amennyit levásárolnánk. A számlához tartozó kártya csak egy emlékeztető cetlit helyettesít, az online vásárlásnál az ezen található kártyaszámot, lejárati dátumot és egy négyjegyű kódot kell bepötyögnünk. Mivel az internetes kártyát más szolgáltatásra nem is vehetjük igénybe, éves díjai is szerényebbek:

Éves díj
CIB 0-800 forint, a számlacsomagtól függően
Erste 0-600 forint, a számlacsomagtól függően
K&H 500 forint, de már nem igényelhető
OTP 0 forint

Egyre elterjedtebb a PayPal fizetési rendszer is, ami az internetes kártyákhoz hasonlóan, banki átutalással feltölthető, virtuális számlát biztosít. A regisztráció meglehetősen bonyolult, viszont vásárlásaink során nem tőlünk, hanem az eladótól vonják le a tranzakció után járó jutalékot. Akik internetes aukciókat szeretnének látogatni, azoknak mindenképpen ajánlott a PayPal-regisztráció. Ha minden feltétel adott a vásárláshoz, nincs más dolgunk, mint virtuális kosarunkba rakni a kiválasztott terméket, megadni a szükséges adatokat, és várni, hogy csengessen a postás.

Magyarországon a teljes népesség négy százaléka használt eddig elektronikus fizetési lehetőséget. Kutatások szerint az erre való általános hajlandóság sem nő – mondta el Hann Endre, a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója, a budapesti e-Money konferencián. Minél képzettebb valaki, annál nyitottabb a lehetőség iránt. Míg a legfeljebb nyolc osztályt végzettek két százaléka használna ilyen fizetési módot, addig a diplomásoknak már húsz százaléka. A hajlandóságot az urbanizáltság is befolyásolja, hiszen például a mobilfizetés lehetőségével elvben a budapestiek tizenkét százaléka, míg a falusiaknak csak két százaléka élne. A kutatás szerint, míg a legfiatalabbaknak háromnegyedét érdekli a szolgáltatás, addig a hatvan évnél idősebbeknek csak tizenkilenc százalékát. (MTI)

Bár az online vásárlás meglehetősen kényelmes, legtöbb esetben a boltinál akár tíz-húsz százalékkal olcsóbban juthatunk hozzá a termékekhez, itthon mégsem terjedt el annyira, ahogyan azt előnyei indokolnák. Ennek oka elsősorban az, hogy a fogyasztók zöme nem tartja biztonságosnak sem az internetes tranzakciókat, sem a webáruházakat, sem pedig a kiszállító postát.

Mennyire biztonságos az internetes vásárlás? - ezt vizsgáljuk a következő oldalon!

1.  Amit az online vásárlásról tudni kell
2.  Biztonság, panaszok, jogorvoslat

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

Mr. Dékány Endre, 2020. február 24.

Szüksége van egy hitel fizeti ki hitelek és adósságok? Azt kell finanszírozni, hogy hozzanak l...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

Mark Geza Istvan, 2020. február 22.

Nekem is a Plastic World Hungary Kft-vel van kellemetlen tapasztalatom. Panel lakás ablak és ajtó...

Ablakcsere buktatókkal

Mark Geza Istvan, 2020. február 22.

Nekem is a Plastic World Hungary Kft-vel van kellemetlen tapasztalatom. Panel lakás ablak és ajtó...

Ablakcsere buktatókkal

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza