Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Hűségnyilatkozat - modern röghöz kötés?

dr. Zugfil Tamás, 2008. november 17. - hétfő 16:22
Címkék: szerződés, jog, szolgáltató, telefon, internet, fogyasztóvédelem
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A távközlési szolgáltatók szinte kivétel nélkül kínálnak hűségnyilatkozatot vagy hűségidőt tartalmazó szolgáltatási szerződéseket ügyfeleiknek.


Ha igénybe kívánjuk venni ezt a lehetőséget, az ügyfélszolgálatos általában röviden összefoglalja, mit is jelent valójában a hűségnyilatkozat: olcsóbban kapjuk a szolgáltatást, ennek ellentételezésként azonban nem mondhatjuk fel a szerződést a hűségidő tartama alatt. A hűségnyilatkozatok gyakoriságára és jelentős következményeire tekintettel érdemesnek látszik a témakör alapos vizsgálata.

Forrás: Photos.com
Olvasónk az alábbi kérdéssel fordult hozzánk:

"Egy hónap múlva költözöm albérletemből. Felhívtam a UPC ügyfélszolgálatát, ahol közölték velem, az új lakhelyemen ők bizony nem szolgáltatnak internetet. Így fizetnem kell sok-sok tízezer forintot a szerződés idő előtti lemondásáért. Valahogy így hangzott:
-De én nem akarom lemondani, tovább akarom vinni és használni.
-De le kell mondania mivel ott nem szolgáltatunk és be kell fizetnie egy összegben a fennmaradó pénzösszeget. Nos, mivel aláírtam két éves hûségnyilatkozatot ezért természetesen továbbra is használni szeretném a UPC adta csodálatos lehetőséget az internetezéshez. De ha egyszer elköltözöm és ők az adott helyen nem szolgáltatnak, az az én hibám? Ezért fel kell bontanom a szerzôdést és egy összegben kifizetni rengeteg pénzt csak azért mert nem használom az internetet?!"


A hűségnyilatkozatok jogi háttere


A hűségnyilatkozatot, mint jogintézményt egyetlen jogszabályunk sem ismeri. Ez nem jelenti, hogy a hűségnyilatkozatok jogellenesek lennének, azok tartalmának kialakítása pusztán a szerződő felek akaratára van bízva. A Polgári Törvénykönyv 200. § (1) bekezdése a szerződési szabadság elvét deklarálva kimondja: „A szerződés tartalmát a felek szabadon állapíthatják meg. A szerződésekre vonatkozó rendelkezésektől egyező akarattal eltérhetnek, ha jogszabály az eltérést nem tiltja.” A hűségnyilatkozatok jogszabályi alapját tehát a Ptk.-ban találjuk.


A hűségnyilatkozatok tartalma

A hűségnyilatkozatok tartalmának kialakítása tehát a felek akaratára van bízva. Fogyasztóként a gyakorlatban azonban pusztán arra terjed ki a hűségnyilatkozatokkal kapcsolatos szerződési szabadságunk, hogy eldöntjük: elfogadjuk-e a szolgáltató által kínált, hűségnyilatkozatot tartalmazó szerződési feltételt, vagy sem. Ennek oka, hogy a szolgáltatók a szerződéses viszony elemeinek többségét általános szerződési feltételekben (ÁSZF) szabályozzák. A szolgáltatás megrendelésekor aláírt egyedi szerződésben ténylegesen csak néhány szerződéses rendelkezés közül választhatunk (pl. szolgáltatáscsomag, díjfizetés módja). Az általános szerződési feltételek pedig az egyedi szerződéssel együtt képezik a szolgáltató és a fogyasztó között létrejött szerződés tartalmát.

Forrás: Photos.com
Az olvasónk által említett szolgáltató is az ÁSZF 7.2 pontjában határozza meg a hűségnyilatkozat tartalmát, mégpedig az alábbiak szerint: „A hűségnyilatkozatban az Előfizető vállalja, hogy határozatlan időre kötött előfizetői szerződését a kedvezménnyel érintett időszakra rendes felmondással nem szűnteti meg”. Az ÁSZF idézett pontja meghatározza azokat az eseteket, amikor az előfizető elveszíti a feltételes kedvezmény összegét (általában olcsóbb szolgáltatás), és az adott kedvezmény egyösszegű visszafizetésére köteles. Ilyen eset többek között, amikor az előfizető szerződését rendes felmondással szünteti meg, ha az előfizető súlyos szerződésszegést követ el, valamint az az olvasónk által említett eset is, amikor az előfizető olyan területre kéri a szolgáltatás áthelyezését, ahol a szolgáltató az igénybevett szolgáltatást nem nyújtja.


Tisztességtelen szerződési feltétel

Felmerülhet a kérdés, vajon nem tisztességtelen-e a szolgáltatók által kikötött ilyen tartalmú szerződési feltétel. A Ptk. 209. § (1) bekezdése kimondja, hogy „Tisztességtelen az általános szerződési feltétel, illetve a fogyasztói szerződésben egyedileg meg nem tárgyalt szerződési feltétel, ha a felek szerződésből eredő jogait és kötelezettségeit a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megsértésével, egyoldalúan és indokolatlanul, a szerződési feltétel támasztójával szerződést kötő fél hátrányára állapítja meg.”

Ennek értelmében, hűségnyilatkozatok esetében tehát akkor tisztességtelen a szerződési feltétel, ha a rendes felmondással történő fogyasztói megszüntetés kizárásának nincsen semmilyen „ellenértéke”. Jelen esetben ilyenről nem beszélhetünk, a rendes felmondással történő megszüntetésnek ugyanis egyértelműen van ellenértéke: az olcsóbb szolgáltatás. Ha az ellenérték eltűnne, a hűségnyilatkozat tisztességtelennek minősülhet.

Forrás: Photos.com
Olvasónk esetében azt kell mondanunk, hogy a szolgáltató jogszerűen járt el, amikor a kedvezmény egyösszegű megtérítését követelte. A szolgáltatási szerződés megkötésekor ugyanis olvasónk arra vállalt kötelezettséget, hogy az olcsóbb szolgáltatásért cserébe az adott fogyasztási helyen a szolgáltatást két évig, a rendes felmondás jogának kizárásával veszi igénybe.

Azt tudjuk tehát ajánlani olvasóinknak, hogy hűségnyilatkozattal járó kedvezményt kizárólag akkor vegyenek igénybe, ha biztosak abban, hogy az adott fogyasztási helyen a hűségidő tartama alatt folyamatosan igénybe fogják venni a szolgáltatást. A hűségnyilatkozattal járó olcsóbb szolgáltatás ugyanis nem a szolgáltató jóindulatából származó kedvezmény: annak a szó szoros értelmében vett ára van.

Dr. Zugfil Tamás
SCHVERTFŐGEL és TÁRSA Ügyvédi Iroda
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kiss Ákosné, 2015. augusztus 07. - péntek 08:45

Szeretném megkérdezni, a hűségidő alett , emelhet-e díjat a szolgáltató? Köszönöm.

Molnár Boglárka, 2015. június 24. - szerda 18:51

A Magyar Telekomnál kötöttünk Tv és internet szerződést. A volt párom nevére jönnek a csekkek...(már nem lakik velem egy háztartásban,de a szolgáltatás megmaradt ) Tudom módosítani hogy a csekkek az én nevemre jöjjenek vagy a volt párom kell hozzá?

Németh Jánosné, 2014. június 11. - szerda 19:12

Battonyán éltem, de elköltöztem Jászberény-Neszűrbe. Kértem az Inviteltől a telefon és az ADSL internet áthelyezését. Hűségnyilatkozatos vagyok már 1999. óta. Kiderült, hogy ezen a részen nincs kiépített telefonhálózat. Mobilinternet és úgy nevezett vezeték nélküli, de még is vezetékes telefonom lett. Két sztikket vettem meg, fizetem a battonyait, amit nem lehetett lemondani, mert bekötbéreztek volna. Viszont az INVITEL és a TELENOR az ilyen részeken társak. INVITEL sztik, Telenor kártyával, a telefonom a Telenor hálózatáról van. Nem akciós volt a szolgáltatás csak annyiból, hogy a battonyai ADSL-t megszüntették, de még is 2 évet alá kellett írnom. Most szeretnék átmenni a VODAFONE-hoz, megtehetem e?

Balogh István, 2013. február 15. - péntek 17:41

A szerződés megkötése után, a hűségidő alatt a szolgáltató megváltoztatta a TV csatornákat, illetve egyes csatornákat megszüntetett! Ez lehet e ok, olyan rendkívüli felmondásra, amely nem vonja maga után az igénybe vett árkedvezmények visszafizetését? A meg nem rendelt szolgáltatás ismételt kiszámlázása lehet e ok felmondással szabadulni a hűség alól? Üdv.Balogh István

Kunos Gábor, 2011. december 23. - péntek 07:24

T.Címzett Ezuton Szeretnék infot kérni olyan esetre, amennyiben én elköltözöm a szerzödött lakcimről és tovább szeretném használni a kábeltévé szolgáltatást, az én magam is felszerelhetem vagy ahoz a szerelöhöz forduljak aki be kötötte a szolgáltatást.Mivel én a szerzödésben erröl a Témárol nem találtam semmit ,fordulok Önökhöz.Tisztelettel:Kunos Gábor (Amennyiben van rá lehetőség Kérem a megoldásrol Emailban Értesíteni)

Budai jános, 2011. augusztus 09. - kedd 19:26

Én 2009 Nov.közepén kötöttem 1éves szerződést, bronze csomagra, ami 2011 nov-ben járt le. Dec.20-án kikapcsolták a szolgáltatást, mivel munkanélküli lettem, ezért 2hó elmaradásom volt 5008Ft. amit később márciusban fizettem be csekken. A beltérit és távírányítót még 2011 jan.20án leadtam, egy boltban, ahol kaptam egy igazolólapot mely szerint a UPC szerződésem szoc.okból szűnt meg, a beltérit +tartozékait hiánytalanul visszaadtam. A mai napon 2011.aug.09.én viszont kaptam Avenox behajtású cég/kft.től egy levelet, mely szerint 8napon belül fizessek be, a számlájukra 58400ft.ot, mivel a UPC s.a.r,l. nak tartozok 51000ft,=töke tartozás,+7400admin.költséggel,/részletfiz.papír mellékelve. Mert ha nem teszem meg a perlés előtti utolsó felszólítás szerint, akkor bírósághoz fordulnak, és jogi úton hajtják be a pénzt. Eddig/ezelőtt semmilyen felszólítást tájékoztatást nem küldtek, a telefonban ügyfélsz.annyit mond, írhatok levelet, de nem sok értelme van, mert mivel a szerződésem tartozás miatt nem lett +szüntetve ezért be kell fizetnem az általuk kért összeget. Kérdésem, mit tehetek? Ők nem szolgáltatnak nekem semmit, miért fizetnék a nukuért? Jelenleg alkalmi munkából élek, heti 4-5napot dolgozok, a jövedelmem nem éri el az 50ez.ft.sem, nincs bejelentett munkahelyem, segély sincs rég lejárt. Én ugyan nem fogok bíróságra járkálni, de fizetni sem tudok, nem is akarok ennek a beképzelt követelőző Luxembourgi multi cégnek.

Dániel, 2011. január 21. - péntek 18:09

T.Fogyasztók.hu! Az lenne a kérdésem,hogy hol lehetne megtudni vagy milyen módon,hogy a hűségnyilatkozat milyen formában veszíti érvényét?Azzal tisztában vagyok,hogy van csak azzal nem,hogy hol lehet megtudni és hogy az adott szolgáltatóra vonatkozik (erősen kétlem) vagy adott helyzetekre-lépésekre.Anno nekem a UPC-vel volt problémám,hogy egy 10mb/s-os netet fizettem amit lekorlátoztak (utólag kiderült,hogy teljesen jogosulatlanul amiért a nemzetközi szervezet is megbüntette már) p2p észlelése miatt kb 2-300kb/s-ra...akkor egy ezt a témát kibeszélő oldalon olvastam egy fontos infót,hogy amint nagyobbra váltok,akkor a hűségszerződés azonnal érvényét veszíti,amit később valaki meg is erősített nekem,ergó azonnal nagyobbra váltottam,majd egy nap múlva lemondtam a féléve köttetett 1éves szerződésemet.Ez nagyszerű dolog csak erről pl. a UPC nem akart tájékoztatni akkor ami érthető volt,hiszen akkor tisztában lettem volna vele,hogy miként lehet kijátszani a hűségszerződést esetleges problémák fennállása alatt.Ugyanakkor szerintem egy előfizetőnek ezt kötelessége lenne,hogy tudja vagy ha nem is mondják neki,akkor valahol fellegyen tüntetve,amit eltud olvasni/tájákozódni a SAJÁT jogairól.Most olyan problémánk van a nejemmel,hogy nekem lassan 10hónapja nincsen állásom,a nejem gyedéből élünk hárman a kisgyerekünkkel,ami családi pótlékkal kegészítve 62.000/hó és akkor ebből együnk,rezsi,stb...A t-home-el tavaly márciusban kötözzünk előfizetést,ami több szempontból is érdekes.Az egyik, hogy a mai napig nem kaptuk meg pl. a szerződésünket,amit alá se írattak velünk.A másik, hogy az a csomag,amit akkor rendeltünk nem úgy zajlott,ahogyan hirdették vagyis nem kaptuk meg a hirdetésben szereplő tárgyat mellé és nem tudtuk hogy ami miatt azt rendeltük,az minek a feltétele alapján működik.Mikor megkötöttük,akkor 2éves volt a hűség,amikor kihúzták hozzánk (nejem nagyanyja élt itt és thome-os volt ő is csak elhunyt),akkor már csak 1.Mivel nem tudtuk megkapni mellé a tárgyat ami miatt azt rendeltük,már szerettük is volna csökkenteni a számlát ami nem tehetünk meg kizárólag akkor ha megint újabb hűséget írunk alá,amit nem akarunk,mert most volt kikapcsolva a telefon és az internet,amit munkakeresés miatt azonnal befizettünk és 2hó elmaradásunk volt ami 30.000ft de az minden más számla és étel hátrányára ment,hogy be lett fizetve.A telefont visszakapcsolták de az internetet nem és ennek már 4napja.Azóta telefonáltunk nekik és minden nap újabb 72órát ígérnak,hogy majd megnézik de semmi jel...3nap este egy ügyfélszolgálatos azt mondta,hogy még ki sincs a mi esetünk a szerelőknek adva,pedig hivatalosan 72órán belül mindent javíanának.Megpróbáltam ma utánaolvasni és azt szeretném kérdezni,hogy maguk szerint jogosan mondanám-e fel akkor az internetet pl. (az a drága benne 12000ft/hó),ha korlátozva voltunk de befizettük,viszont a szolgáltatást nemn nyújtják?Én pl. nem azt szeretném,hogy ha olyanjuk van és sznak kiküldeni az alvállalkozójukat ezt megcsinálni de nekem pl. fizetnem kell.Én nem azt szeretném ezek után,hogy jövő hónapban a mondjuk 1hét miatt 1000ft-al kevesebbet kelljen fizetnem hanem ezek után én nem szeretném velük folytatni.Ezt megtehetem jogilag,hogy emiatt bontanám?Vagy nekem semmiképpen se "engedik" ezt a szentek?

Szabó Erzsébet Veronika, 2010. február 17. - szerda 12:51

T.Cím!Információm szerint, pont a UPC-vel kapcsolatban,a felhasználók megtámadták a hűségnyilatkozatot, melynek helyt adott az illetékes hatóság. Tény, hogy 1993-ban a jogelődnek /Satimex Kft./ 3.500.-Ft-ot fizettünk lakásonként, hogy "élvezhessük" a szolgáltatásukat. Ugyanez a helyzet a MATÁV jogutódjával, akinek anno, mint vállakozó 100.000.-Ft-ot fizettem, magánszemélyként pedig a második vonalért már csak 25.000.-Ft-ot kértek 1996-ban! Hol a pénzem? Területhasználati díjat fogunk kérni ezután a Társasház részére, mivel bizonyítható a lakóközösség hozzájárulása. Kérem, segítsenek, amennyiben ellenállásba ütköznék a szolgáltatók részéről, hogy milyen fórumon vegyek elégtételt. Előre is köszönöm válaszukat. Tisztelettel: Szabó Erzsébet

Nedemann Magdolna, 2009. május 05. - kedd 10:35

T.Cím! Két éve küzdök a Fibernet-tel, mindig voltak vitás ügyek, de nem tudtam érdemben eredményt leírni, mert nem reagálnak időben, vagy egyáltalán nem, telefonon igen nehéz, hosszú idő és eredménytelen, senki nem tud választ adni, csak, hogy várjak, visszahívnak. Tavaly minden jelzés nélkül leemeltek többször 3x-os összeget a számlámról, telefonon semmit nem értem el, soha nem hívtak vissza ígéretük ellenére, ezután 3 helyre is elküldtem a panaszlevelemet, az összes befizetésemet igazolva stb. Erre reagáltak elnézést kértek, mert közben úgy gondolták megszűnt a húségnyilatkozatom és ezért, bár velem nem egyeztettek, szétbontották a szolgáltatást /tel., NET, Tv/ így lett majd háromszorosa a szerződés szerintivel szemben. Elnézést kértek, utólag visszaállították a hűségnyilatkozatot. Kérték, ha nem értek egyet a számlázásukkal jelezzem, mert a csoportos beszedés ellenére volt 40.000.- Ft körüli elmaradásom, amit azóta sem értek. Ügyfélszolálat azt mondta ne fizessem be, mert nyilván tévedés, jelentkeznek..... hát nem tették. Február végén kikapcsolták, de nem értesítettek. Azonnal bementem, mert már nem bíztam a telefonos ügyintézésben, de ott is csak panaszlevelet lehet beadni???????!!!!!! Erre nem reagáltak pedig 30 napon belül ígérik. Sorozatos tel., levelek, erre reagáltak végre, de a decemberire reaáltak, elnézést kérve a késésért...??? és részletfizetést ajánlottak most 3000.- Ft-al kvesebb összegről, nem tudom hogyan változnak az összegek, elküldtek 3 lepedő pénztári kimutatást, amin ember nem igazodik el, de már nem bírtam a gyerekeim nyűgét, feladtam, belementem, h. részletekben kifizetem az első csekket el is küldték, visszaküldtem, ahogy és amit kértek és azóta sincs semmi. Telefonon /5 számon/ a Behajtási csoport fel sem veszi, nem tudok érdeklődni, már küldtem fax-ot, arra sem reagálnak. Kérdésemre, hogy ezek után felmondhatom-e korábban cinikus választ kaptam, h.: Nem, mert hűségnyilatkozatom van! Már kikészültem ettől, majd 3 hónapja se telefon, se net, se tv..... Szeretnék megszabadulni Tőlük és mielőbb szolgáltatáshoz jutni, van lehetőségem ezekre hivatkozva kilépni, úgy , h. nem kell a hátralévő hűségidőt kifizetnem? Szerintem Ők nem teljesítik az ígérteket. Félek még visszakpcsolási díjat is kérnének, ha netán egyszer visszakapcsolják! Bocsi a hosszú levélért, ennél sokkal tobvbször voltak problémák, de ez a legbosszantóbb. Üdvözlettel

attila, 2009. február 17. - kedd 14:21

Tisztelt Dr. Zugfil Tamás, Tisztelt Fogyasztok.hu! A Pannon GSM távközlési ZRT-vel kötöttem kb 6 éve előfizetést mobiltelefonra. 2007. októberében kaptam egy eléggé magas telefonszámlát, amit nem is tagadok le, majd ezek után vásároltam kettő újabb előfizetéses számot, melyek közül az egyiket ellopták a vásárlást követő kb 4. hónapban. Bejelentettem ez a Pannonnál. Erre kiküldtek egy számlát + egy levelet hogy fizessek be kb 250 000 Ft-t az elmaradt telefonszámláímra illetve a 3 szám kikapcsolására. Kérdezem én: Korrket ez így? Válaszát előre is köszönöm!


1 2

Kommentek

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Kevesebb az ittas sofőr

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Futószalagon itélik el az ittas vezetőket

Alkopro, 2020. április 03.

Ha szeretne nyugodt szívvel a volán mögé ülni, akkor célszerű lehet az alkoholszonda beszerz...

Futószalagon itélik el az ittas vezetőket

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

LÉGY TRENDI!

Abercrombie@Fitch, Hollister, Stance, Oakley márkák webáruháza