Kétes áruk

Szavazás

Árgép - Keresd a legolcsóbbat!



Kövesd a Fogyasztókat a twitteren!
Fogyasztók.hu RSS

Románia: kamatkartell gyanújában a bankok

Munkatársunktól, 2008. november 03. - hétfő 14:55
Címkék: bank, hitel, átverés, ellenőrzés, díj, szerződés
Betűméret növelésBetűméret csökkentésKüldés e-mailbenNyomtatás

A román Versenytanács (CC) vizsgálatot indított - a jegybank és a fogyasztóvédelem jelzései nyomán - annak kiderítésére, hogy bizonyos bankok valóban összehangoltan emelték-e az utóbbi időben a kamatokat és a kezelési költségeket.


Az elmúlt napokban megjelent sajtóhírek, Mugur Isarescu jegybanki bejelentései és a fogyasztóvédelemhez benyújtott több ezer feljelentés miatt merült fel a piaci verseny tisztaságáért felelő hatóságban, hogy néhány pénzintézet súlyosan megszegte a versenypiac szabályait, összehangoltan manipulálta a bankközi kamatokat és emelte az egyes bankpiaci szolgáltatások kamatterheit. Bár hivatalosan nem nevezték meg, mely pénzintézetekről van szó, az Adevarul és az Új Magyar Szó (ÚMSZ) című napilapok tudni vélik: a vizsgálat az UniCredit Tiriac Bank, a Royal Bank of Scotland (RBS), az ING Bank és a Bancpost ellen folyik (az országban negyvenhárom nagy banki részvénytársaság működik, ebből csak az Eximbank és a CEC van állami tulajdonban).

Forrás: Photos

Neményi József, a Versenytanács tagja emlékeztetett: Romániában október elején hirtelen elkezdtek ugrálni a kamatok, a valutaárfolyam is lebegett. A hónap második felében hirtelen megemelték a kamatlábakat. A fogyasztóvédelem jelezte: emiatt a hitelt kapott fogyasztók érdekei sérülnek, hiszen "menet közben" emelték a kamatot. A bankok nem emelték ugyanakkor a betéti kamatlábakat - tette hozzá Neményi. Az keltett gyanút - mondta a tisztségviselő -, hogy több, eltérő alaptőkéjű és gazdasági erejű bank is ugyanazokat a kamatterheket alkalmazza ügyfeleinél, vagyis feltételezhetően megállapodtak egymással, mert összehangoltnak tűnt a kezelési költségek növelése is. "Ha ez így van, sérül a gazdasági verseny" - mondta Neményi.


A Versenyhivatal kamatkartellezést sejtő vizsgálódásának hírére a hétvégén az ING azonnal közleményben reagált, leszögezve: semmilyen kamattorzító kartell-megállapodáshoz nincs köze, maradéktalanul betartotta a bankközi hitelezésre vonatkozó szabályokat. Az Adevarul szerint hasonlóképpen reagált a Bancpost és az UniCredit Tiriac Bank is, csak az RBS tartózkodott mindenfajta kommentártól. Az ÚMSZ hétfői számában azt írta: a kereskedelmi bankok kamatemelési lépéseit a fogyasztóvédelmi hivatal is jobban kívánja követni, hiszen a jövő év elejétől olyan szabályozás készül, mely szerint a pénzintézeteknek a szerződés ideje alatt nem lenne szabad emelniük a kezelési költségeket, sem újakat bevezetniük.

Forrás: Photos

Felfelé kúszó kamatok...

Kamatok emelése esetén a hitelintézetek az ügyfeleket legalább harminc nappal a szerződés módosítása előtt lesznek kötelesek tájékoztatni a változásokról. Amennyiben az ügyfél a hitelszerződés módosításaival nem ért egyet és visszautasítja, úgy a kliensnek jogában lesz másik bankhoz fordulnia, vagy pedig a felvett összeg után fennmaradt hitelhátralékot előtörlesztés útján vagy a másik bank refinanszírozásával kiváltania.
Dan Vlaicu, a fogyasztóvédelmi hatóság elnöke szerint - írja a lap - állandó kamat esetében a havi törlesztő részleteket pontosan meg lehet állapítani, míg a változó kamatokat illetően a kamatráták változását bizonyos irányadó mutatókhoz kell viszonyítani. A lejben felvett hitelek esetében például a kamat nem lehet több, mint a ROBOR (a bankközi piacon nyújtott lejhitelek átlagkamata a bankszektor tíz legjobb teljesítményét nyújtó bankjára számítva), plusz annak öt százaléka - vélekedett Vlaicu. Mugur Isarescu jegybanki kormányzó korábban maga is szankciókkal fenyegette meg azokat a kereskedelmi bankokat, amelyek indokolatlanul emelnek kamatot.


A román bankoknak egyre több a rosszul fizető ügyfelük, a fogyasztóvédők a bankokra panaszkodnak

A román bankoknak mind több rosszul fizető ügyféllel gyűlik meg a bajuk, a fogyasztóvédők viszont a bankok szaporodó visszaélései miatt osztják a büntetéseket, olvasható az Új Magyar Szó (ÚMSZ) hétfői számában. Serban Epure, a bankok rosszul vagy késlekedve törlesztő lakossági ügyfeleinek nyilvántartására létrehozott Hiteliroda (BC) ügyvezető igazgatója a bukaresti napilapnak elmondta: a hitelválság forrásapasztó hatásai és a jegybank új hitelbírálati követelményrendszere miatt a korábbinál óvatosabban és figyelmesebben válogatják meg ügyfeleiket a bankok.

A szakember szerint az elmúlt egy év alatt felszökött hitelezési kedv eredményeként mára 1,9 millió olyan bankügyfelet is nyilvántartanak, akik egyszerre két banktól is kölcsönt vettek fel, hat százalékuk késik a törlesztő részletek fizetésével. A Hiteliroda adatai szerint szeptember végén százhúszezer ügyfélnek voltak elmaradásai két vagy több hitelintézetnél. A rekord jelen pillanatban egy olyan ügyfélé, aki tizennégy banknál nem tudja törleszteni adósságát. A fizetési morál rosszabbodására hívják fel a figyelmet a Román Nemzeti Bank adatai is, amelyek szerint szeptember végén a négyszázezret is meghaladta azoknak az ügyfeleknek a száma, akik a hitelüket csak több mint harminc napos késedelemmel tudják törleszteni. A legnépszerűbb banki termékek - ez elmúlt egy évi, 4,4 millió pozitív hitelbírálat alapján - továbbra is a fogyasztási hitelek. A második legnépszerűbb banki termékké, egymillió feletti aktív számlával, a hitelkártyák léptek elő.

A Hiteliroda összesítése szerint a legtöbb hitelt felvevő ügyfél - szám szerint 611 ezer - 35-39 év közötti, utánuk következnek a 30-34 év közöttiek, szám szerint 602 ezren. A fogyasztóvédők szerint ugyanakkor nő a panaszos bankügyfelek száma is. Gheorghe Ciubotaru, az Országos Fogyasztóvédelmi Hivatal alelnöke szerint a bankokkal kapcsolatban az idén több mint kétezer panasz érkezett hozzájuk, ez közel harminc százalékos emelkedés. E panaszok körülbelül hatvan százaléka megalapozott volt. A május–júniustól elkezdett ellenőrzések nyomán eddig 88 büntetést róttak ki bankokra 650 ezer lej (180 ezer euró) összértékben. Volt olyan bank is, amelyiket kétszer is megbüntettek a kiróható legnagyobb összeggel, vagyis harmincezer lejes (mintegy nyolcezer eurós) bírsággal, amiért emelte a fix kamatot, és a szerződésen kívül új kezelési költségeket is bevezetett.

Forrás: MTI
 
 

Szóljon hozzá:

 

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kommentek

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Patika trükk

liza, 2019. október 22.


Üdvözlet mindenkinek, Liza vagyok, aki magyar vagyok, és csak egy nagyon üdvözlettel sz...

Nincs tartozásom, de feketelistán vagyok...

Mr. Richard Cosmos, 2019. október 22.

Szüksége van hitelre? személyi kölcsönök? üzleti kölcsönök? karácsony kölcsön? jelzálo...

Virágzik a használtcikk-kereskedelem

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Feljelentő

1222, 2012-10-12 13:41:00+02

"Marianna házat vásárolt, ám a gázszolgáltató addig nem hajlandó visszakapcsolni a szolgáltatást, míg az előző tulajdonos által felhalmozott tartozást ki nem egyenlíti. "

Kifizettetné a volt lakó gáztartozását az új tulajjal a szolgáltató

1222, 2012-10-03 17:31:00+02

"Miklóst is felkeresték az egyik közműszolgáltató munkatársai, hogy lecseréljék mérőóráját. A történetet nyilván önök is kitalálták: sérülést találtak a mérőn, majd érkezett a több százezres csekk. "

Sérült plombát találtak, feljelentették áramlopásért

0, 2012-09-28 15:51:00+02

"Viktor úgy véli, felfedezett egy kereskedői trükköt, ami a vásárlók árérzékenységére és egyben felületes vásárlási szokásaira épít. Ön találkozott már hasonlóval?"

Árcímkés megtévesztés a hiperekben
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés